Citat:
Ursprungligen postat av
Bisarro
Det är ju nästan enbart vatten i gurka, så varför man lägger det i vatten förstår jag inte. För smakens skull, jovisst, men det är ju ungefär som att blanda ut sin Concerta med Amfetamin för att man gillar Amfetamin, eller som att sola solarium när solen skiner. Men om man absolut måste äta inlagd gurka, köp då en burk och ät. Att göra egen är bara slöseri med tid. Varför ens tänka tanken? Det sitter ingen klok gubbe på bergets topp hela dagen, bara då solen går upp eller ner. Man gillar inlagd gurka för smakens skull, det måste väl vara så? Eller menar ni att det bedrivs vetenskaplig forskning inom detta område? Jag är osäker.
Som dePaul säger, plus att vissa av oss bor i länder där gammal hederlig, god saltgurka inte finns i varenda mataffär, alternativt är runt 30 ggr dyrare än vanlig, färsk gurka.
Jag vet inte riktigt om du har smakat på saltgurka och jämfört den med vanlig gurka, det är ju inte riktigt samma sak, varesig i smak, konsistens eller hållbarhet...
Edit: Sen är det ju rätt roligt att göra saker själv också.
Och med ditt tankesätt; Varför köper du köttfärs, krossade tomater med mera när du ska laga köttfärssås, det finns ju färdig på burk redan...
Varför köper du oskalad potatis och skalar själv, det finns ju färdig på burk redan.
Och så vidare.. du fattar förhoppningsvis...