2013-09-18, 13:47
Medlem
dePauls avatar
En korrekt inlagd saltgurka slår köpegurkan med hästlängder. Dessutom kan det löna sig ur ekonomisk synpunkt (om man får tag i billig gurka eller odlar själv).

Och sist men inte minst - att lägga in gurka eller vitkål för den delen ger en känsla av tillfredsställelse. Dvs om det hela faller väl ut .

~Paul~
Citera
2013-09-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Det är ju nästan enbart vatten i gurka, så varför man lägger det i vatten förstår jag inte. För smakens skull, jovisst, men det är ju ungefär som att blanda ut sin Concerta med Amfetamin för att man gillar Amfetamin, eller som att sola solarium när solen skiner. Men om man absolut måste äta inlagd gurka, köp då en burk och ät. Att göra egen är bara slöseri med tid. Varför ens tänka tanken? Det sitter ingen klok gubbe på bergets topp hela dagen, bara då solen går upp eller ner. Man gillar inlagd gurka för smakens skull, det måste väl vara så? Eller menar ni att det bedrivs vetenskaplig forskning inom detta område? Jag är osäker.

Som dePaul säger, plus att vissa av oss bor i länder där gammal hederlig, god saltgurka inte finns i varenda mataffär, alternativt är runt 30 ggr dyrare än vanlig, färsk gurka.

Jag vet inte riktigt om du har smakat på saltgurka och jämfört den med vanlig gurka, det är ju inte riktigt samma sak, varesig i smak, konsistens eller hållbarhet...

Edit: Sen är det ju rätt roligt att göra saker själv också.

Och med ditt tankesätt; Varför köper du köttfärs, krossade tomater med mera när du ska laga köttfärssås, det finns ju färdig på burk redan...

Varför köper du oskalad potatis och skalar själv, det finns ju färdig på burk redan.

Och så vidare.. du fattar förhoppningsvis...
Senast redigerad av AlexxxZ 2013-09-18 kl. 15:31.
Citera
2013-09-18, 16:00
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Som dePaul säger, plus att vissa av oss bor i länder där gammal hederlig, god saltgurka inte finns i varenda mataffär, alternativt är runt 30 ggr dyrare än vanlig, färsk gurka.

Jag vet inte riktigt om du har smakat på saltgurka och jämfört den med vanlig gurka, det är ju inte riktigt samma sak, varesig i smak, konsistens eller hållbarhet...

Edit: Sen är det ju rätt roligt att göra saker själv också.

Och med ditt tankesätt; Varför köper du köttfärs, krossade tomater med mera när du ska laga köttfärssås, det finns ju färdig på burk redan...

Varför köper du oskalad potatis och skalar själv, det finns ju färdig på burk redan.

Och så vidare.. du fattar förhoppningsvis...
Jag gillar saltgurka. När man spolar ner skiten i toaletten fylls den med vatten, alltså vatten på vatten, för att skiten ska försvinna. När man lägger in gurka sker samma sak men med omvänt syfte. Jag tvättar inte bilen när det regnar, jag ser inte film på iPad när jag är på bio, jag lägger inte grönsaker med nästan enbart vatten i vatten. Vad skulle i så fall syftet med det vara? För smakens skull, ja, men köp inte gurka då om den inte smakar bra.

Om jag köper inlagd gurka hade jag lika gärna kunnat vara omedveten om att det skett en omvänd fight fire with fire-process. Omvänd kanske är fel, man har försökt härma men misslyckats, trott sig tänka rätt men tänkt fel och sitter sedan nöjd vid bordet med nästan enbart vatten i munnen. Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-09-18, 16:05
Medlem
Citat:
Jag gillar saltgurka. När man spolar ner skiten i toaletten fylls den med vatten, alltså vatten på vatten, för att skiten ska försvinna. När man lägger in gurka sker samma sak men med omvänt syfte. Jag tvättar inte bilen när det regnar, jag ser inte film på iPad när jag är på bio, jag lägger inte grönsaker med nästan enbart vatten i vatten. Vad skulle i så fall syftet med det vara? För smakens skull, ja, men köp inte gurka då om den inte smakar bra.

Om jag köper inlagd gurka hade jag lika gärna kunnat vara omedveten om att det skett en omvänd fight fire with fire-process. Omvänd kanske är fel, man har försökt härma men misslyckats, trott sig tänka rätt men tänkt fel och sitter sedan nöjd vid bordet med nästan enbart vatten i munnen. Eller? Jag är osäker.

Fast nu lägger man ju inte bara in gurkan i rent vatten, utan i en saltlag med kryddor.

Jag hade förstått din skepsis om man la gurkorna i vanligt vatten, men det gör man ju inte, och dina liknelser haltar lite

Och ja, du verkar rätt osäker...
Citera
2013-09-18, 16:11
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Fast nu lägger man ju inte bara in gurkan i rent vatten, utan i en saltlag med kryddor.

Jag hade förstått din skepsis om man la gurkorna i vanligt vatten, men det gör man ju inte, och dina liknelser haltar lite

Och ja, du verkar rätt osäker...
Mina liknelser är utspedda
De haltar och faller
De blir aldrig sedda
De är satta bakom galler

Nåja, det finns logik i att lägga in gurka. Jag vet att man använder saltlag och kryddor. Det är vattnet jag vänder mig emot. Det blir kaka på kaka. Less is more. Om man tycker att saltgurka smakar gott, då är det ett tydligt tecken på att man har dålig smak. Förstår du nu? Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-09-18, 16:13
Medlem
Citat:
Mina liknelser är utspedda
De haltar och faller
De blir aldrig sedda
De är satta bakom galler

Nåja, det finns logik i att lägga in gurka. Jag vet att man använder saltlag och kryddor. Det är vattnet jag vänder mig emot. Det blir kaka på kaka. Less is more. Om man tycker att saltgurka smakar gott, då är det ett tydligt tecken på att man har dålig smak. Förstår du nu? Eller? Jag är osäker.

Vad skulle du föredra att lägga in dom i?
Citera
2013-09-18, 16:16
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Vad skulle du föredra att lägga in dom i?
Jadu, på den frågan har jag inget svar. Och det anser jag mig inte heller behöva bara för att jag kritiserar den konventionella metoden. Eller gör jag? Jag blir osäker.
Citera
2013-09-18, 20:54
Medlem
dePauls avatar
I princip skulle man kunna endast salta gurkan och placera den i ett hermetiskt tillslutet kärl. Problemet är dock själva doseringen. En sådan gurka riskerar nämligen att bli alldeles för salt. Dessutom får man inte igång själva jäsningsprocessen med denna metod och i förlängningen blir smaken inte autentisk.

~Paul~
Citera
2013-09-19, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I princip skulle man kunna endast salta gurkan och placera den i ett hermetiskt tillslutet kärl. Problemet är dock själva doseringen. En sådan gurka riskerar nämligen att bli alldeles för salt. Dessutom får man inte igång själva jäsningsprocessen med denna metod och i förlängningen blir smaken inte autentisk.

~Paul~

Och detta skulle väl dra ut en hel del vatten ur gurkorna också, vilket kanske inte ger ett önskvärt resultat...
Citera
2013-09-19, 09:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Och detta skulle väl dra ut en hel del vatten ur gurkorna också, vilket kanske inte ger ett önskvärt resultat...
Ja, fast en del av vattnet skulle efter en viss tid dras in i gurkorna igen (osmos-effekten).

Den största faran med den här metoden är som sagt doseringen. Man blir dessutom tvungen att vänta avsevärt längre på att gurkorna skall bli "färdiga".

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2013-09-19 kl. 09:49.
Citera
2013-09-19, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, fast en del av vattnet skulle efter en viss dras in i gurkorna igen (osmos-effekten).

~Paul~

Det där får du gärna förklara lite mer ingående vad du menar med..
Citera
2013-09-19, 09:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det där får du gärna förklara lite mer ingående vad du menar med..
För att citera Lisa Förare Winbladh:

"Osmos innebär att naturen strävar efter att jämna ut koncentrationerna på båda sidor av halvgenomträngliga cellmembran så långt det är möjligt. Men bara små joner eller molekyler kan lätt ta sig igenom cellmembranen. Alltså tar de små vattenmolekylerna först och pilar ut ur cellerna för att späda ut saltet. Men eftersom saltjonerna är små börjar de också pila genom membranen – fast åt andra hållet. Hela processen tar ungefär 40 minuter."

Originalämnet handlar om kött men principen är densamma för t ex gurkor .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in