• 3
  • 4
2013-09-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fr att citera Lisa Frare Winbladh:

"Osmos innebr att naturen strvar efter att jmna ut koncentrationerna p bda sidor av halvgenomtrngliga cellmembran s lngt det r mjligt. Men bara sm joner eller molekyler kan ltt ta sig igenom cellmembranen. Allts tar de sm vattenmolekylerna frst och pilar ut ur cellerna fr att spda ut saltet. Men eftersom saltjonerna r sm brjar de ocks pila genom membranen fast t andra hllet. Hela processen tar ungefr 40 minuter."

Originalmnet handlar om ktt men principen r densamma fr t ex gurkor .

~Paul~

Fast dr sger hon ju att saltjonerna brjar vandra int (in i gurkan i detta fallet) inte att vattnet skulle ka int...
Citera
2013-09-19, 14:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Fast dr sger hon ju att saltjonerna brjar vandra int (in i gurkan i detta fallet) inte att vattnet skulle ka int...
Jo men saltet kan inte vandra in i kttet av sig sjlvt. Det krvs en transportr. Saltjoner attraherar sledes vatten.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...52288139,d.bGE

~Paul~
Citera
2020-08-25, 09:06
Medlem
urverksapelsins avatar
Hej alla! Just brjat lra mig om gurkinlggning. Vsterrsgurkorna r tillgngliga nu.
Men jag har fortfarande inte fattat skillnaden mellan Saltgurka och ttiksgurka, samt skillnaden mellan mjlksyrejst gurka kontra........ ja, vad r det? Salt-jst? ttikjst? Vad och hur r det som jser?
Nr jag lser p olika recept verkar samma ingredienser komma tillbaka. Nn som har totalkoll?

PS
Kinda gurkan r den godaste svenska anser jag.
Citera
2020-08-25, 10:04
Medlem
urverksapelsins avatar
Aha! Nu fick jag, delvis, svar p mina egna frgor. Typiskt att det finns tre trdar om samma sak:
"Amerikanska pickels, finns de i Sverige?" (FB) Amerikanska dill pickles. Finns i Sverige?
Citat:
De svenska varianterna r ttiksinlggningar.
kta "Kosher pickles" r mjlksyrade, dvs ingen ttika.
och
(FB) Saltgurka elle ttiksgurka?

r Krakus ngot gott?
Citera
2020-08-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Hej alla! Just brjat lra mig om gurkinlggning. Vsterrsgurkorna r tillgngliga nu.
Men jag har fortfarande inte fattat skillnaden mellan Saltgurka och ttiksgurka, samt skillnaden mellan mjlksyrejst gurka kontra........ ja, vad r det? Salt-jst? ttikjst? Vad och hur r det som jser?
Nr jag lser p olika recept verkar samma ingredienser komma tillbaka. Nn som har totalkoll?

PS
Kinda gurkan r den godaste svenska anser jag.
Saltgurka ligger i saltlag, ttiksgurka ligger i ttikslag. Mjlksyrad gurka har jag inte koll p men googla p det.
Citera
2020-08-25, 13:37
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Saltgurka ligger i saltlag, ttiksgurka ligger i ttikslag. Mjlksyrad gurka har jag inte koll p men googla p det.
Problemet r att alla (eller nstan) ttiksgurksrecept har salt i sig. Och ICA kallar sitt recept "ttiksgurka i saltlag".
Citera
2020-08-25, 14:06
Medlem
Pershagen76s avatar
Det r enkelt att gra sjlv. Jag gjorde 2L bostongurga (inlagd) igr med gurkor frn trdgrden, blev riktigt bra.

Jag ska testa att gra saltgurka nsta helg tnkte jag, terkommer med resultat.
Citera
2020-08-27, 12:23
Medlem
maxorrs avatar
Matt stonie lskar gurka:

https://www.youtube.com/watch?v=yXVXgswb3qE
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto