Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Jag tror många känner en irritation över att bli missuppfattade och feltolkade, eller förlöjligade bara genom sina konstaterande feministiska värderingar.
Fast oftast, och i mitt exempel, är det vi andra som blir missuppfattade och feltolkade, bara genom att konstatera våra ickefeministiska värderingar. Jag köper om motparten kan bli provocerad av dryg ton, provokativa resonemang a la "kvinnor ska stå vid spisen" osv osv, men jag var verkligen skitnoga med att förklara min teori, och underströk gång på gång att jag INTE förespråkade att kvinnans plats skulle vara vid spisen, just för att det INTE skulle bli missförstånd. Ändå blev det som det blev. Man kunde liksom inte vinna.
Visst kan känslor spela in om man är engagerad. Jag blir t.ex. väldigt uppspelt då det diskuteras psykvård eller misshandel, så jag har väldigt många personliga och traumatiska erfarenheter från detta. Men det känns som att den genomsnittlige feministen oftast har 0 erfarenhet av orättvis lön, förtryck osv. De verkar ha läst sig till att de ska ha det dåligt.
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Det finns ju många antaganden. Kvinnor kan inte tänka logiskt är ett. Feminister kan inte diskutera sakligt ett annat. Sådana uttalanden är djupt kategoriska och saknar egentlig grund, men är ändå enormt utbredda.
Jag ser ett "mönster", för att använda ett populärt feministord. Jag har snackat med över 1000 feminister genom åren, och så gott som alla har väldigt många gemensamma nämnare (oftast föga smickrande...). Vad ger er rätt att generalisera över ett helt kön, dvs nåt man inte väljer, när vi andra inte får generalisera över er, som själva valt en ideologi?
Så grundlösa? Nja. Tvärtom har jag väldigt mkt på fötterna och kan motivera vad jag baserar mina uppfattningar på. Men motparten är inte alltid så mottaglig för detta. Lets face it, om man inte ens kan snacka objektivt om ett ämne som diskuteras med diplomati med extra allt, så är det rätt lönlöst att tro att denne ska kunna ta till sig kritik, oavsett hur inlindad den är ....