Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 17:00
  #7633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Varför, lever de kvar i förra årtusendet? CVS kom 1990, och det har inte kommit någon uppdatering sedan 2008. Idag använder ju nästan alla git, t o m Microsoft.

Ja, det kan man undra. Är flertalet klasskamrater som ifrågasatt detta, men tror inte vi fått något svar. Förhoppningsvis finns det en anledning.
Citera
2018-09-13, 20:41
  #7634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Ja, det kan man undra. Är flertalet klasskamrater som ifrågasatt detta, men tror inte vi fått något svar. Förhoppningsvis finns det en anledning.

Det kan finnas några enkla förklaringar:
- läraren kan inget nyare
- det är detta som gås igenom i läroboken
- det är detta som ingår i kursplanen

Observera att dessa inte utesluter varandra, utan alla kan gälla samtidigt. Och dessa möjliga förklaringar är inte på något sätt en uttömmande lista.
Citera
2018-09-13, 21:42
  #7635
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Får man fråga varför? CVS var fantastiskt på sin tid, men det har väl betraktats som utdaterat i närmare 20 år. Din tid är troligen mycket bättre investerad i att lära dig git eller mercurial. De är dessutom mindre struliga att sätta upp då de inte behöver en separat server.

Du har såklart rätt, men jag sitter och småskrattar för mig själv då jag jobbar på ett utvecklingsföretag som fortfarande använder CVS
Citera
2018-09-14, 11:25
  #7636
Medlem
Tack för era svar angående CVS. Jag har nu ändrat så ägare och behörighet har blivit rätt, men nu ska jag sätta upp CVSROOT (lokalt) och då är det stopp igen. Jag googlar och får förslag, men träffar ändå väggen.

CVSROOT existerar alltså inte ännu?
Jag lägger till den under /home/project1/ , där mitt cvs-project ligger? Detta har jag fått flertalet olika förslag på och bland annat testat med export:

Kod:
export CVSROOT=

och genom att direkt initiera:

Kod:
cvs -d /home/cvs/project1/CVSROOT init

// Ger: No such file or directory, vilket jag antar är givet, i och med att jag inte skapat denna.

Dock undrar jag, när jag skapat /home/cvs/project1/ och tilldelat behörigheter, så har jag tre kataloger (om jag förstår det rätt), varav en är CVSROOT, men denna existerar alltså inte? Eller är det bara jag som inte hittar den? Kan jag skapa denna med mkdir och sen initiera den som ovan, eller är det något speciellt med denna katalog, som gör att den måste skapas/hämtas på något speciellt sätt?

Om jag använder export för att sätta CVSROOT, då får jag fortfarande veta att den inte existerar, när jag försöker lägga till en katalog i cvs. Däremot om jag kör echo $CVSROOT, så får jag fram att CVSROOT ligger i /home/project1/ Hur kommer detta sig?
Citera
2018-09-14, 15:16
  #7637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Om jag använder export för att sätta CVSROOT, då får jag fortfarande veta att den inte existerar, när jag försöker lägga till en katalog i cvs. Däremot om jag kör echo $CVSROOT, så får jag fram att CVSROOT ligger i /home/project1/ Hur kommer detta sig?

Du verkar blanda ihop omgivningsvariabeln $CVSROOT med katalogen CVSROOT. Variableln $CVSROOT pekar på en katalog som kommer innehåller kataloger för dina cvs-repositories samt katalogen CVSROOT. Katalogen $CVSROOT/CVSROOT skapas när du kör "cvs init".
Citera
2018-09-14, 16:50
  #7638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Du verkar blanda ihop omgivningsvariabeln $CVSROOT med katalogen CVSROOT. Variableln $CVSROOT pekar på en katalog som kommer innehåller kataloger för dina cvs-repositories samt katalogen CVSROOT. Katalogen $CVSROOT/CVSROOT skapas när du kör "cvs init".

Tack, kan säkert vara så att jag blandar ihop något.

Jag lyckades i alla fall till slut få ordning på det, så det löste sig.
Citera
2018-09-16, 21:15
  #7639
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
(Sorry)

Du har säkert redan sett denna guide, skickar ändå en länk.
https://github.com/Valloric/YouCompleteMe

Verkar vara knepigt ...Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Det kan nog finnas flera skäl till detta. Ett jag kan tänka mig är att det har blivit förvirring mellan Python2 och Python3. Vad säger vim om du prövar
Kod:
echo has ('python3')
? Om du i terminalen skriver
Kod:
python --version
vad får du då?
Om det sistnämnda ovan returernar Python 3.xx något skulle jag först pröva att ange i din .vimrc
Kod:
let g:ycm_server_python_interpreter = '/usr/bin/python2'
förutsatt att du har python2 vid den sökvägen (modifiera den annars).



Problemet är löst, felet är att Arch inte har libclang -paketet, utan man får kompilera YCM med clang -paketet. (Tror jag), det var i vart fall att Arch Linux inte har libclang som oficiellt paket.



Tack för era svar!
Citera
2018-09-16, 21:48
  #7640
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du har såklart rätt, men jag sitter och småskrattar för mig själv då jag jobbar på ett utvecklingsföretag som fortfarande använder CVS

Ptja. Jag säger egentligen inte att det är fel att fortsätta med det. NetBSD kör CVS om jag inte missminner mig, och det betraktar jag som världens kanske seriösaste utvecklingsprojekt. Att migrera mellan olika versionshanteringssystem är inte helt trivialt, and if it ain't broken, don't fix it.

Det jag tyckte var lite egendomligt var dock när någon som uppenbarligen var nybörjare på det här med versionshanteringssystem började med CVS - det kändes inte som den optimala ändan att börja i nuförtiden. Men det fick ju en rimlig förklaring (skoluppgift).
Citera
2018-09-19, 15:40
  #7641
Medlem
erikp121s avatar
Hur sparar man en variabel som ändras i en while-loop i Bash så att condition för loopen ändras / variabeln ändras globalt? Jag är helt nybörjare i programmering/scripting.


Hur gör jag för att myLoop i detta fall ska ändras till "false" globalt så att loopen bryts när yes eller no har svarats?

En lösning är att använda break, men jag är intresserad av hur Bash fungerar i detta fall.

Hoppas det är tydligt vad jag vill göra.
Citera
2018-09-19, 18:52
  #7642
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Hur gör jag för att myLoop i detta fall ska ändras till "false" globalt så att loopen bryts när yes eller no har svarats?

Det gör du redan. Problemet är inte värdet på myLoop, problemet är din jämförelse. Mellanslag runt operatorn = är inte valfritt i jämförelser. Skriv om ditt villkor till antingen:
Kod:
while [ "$myLoop" = true ]
do ...

Eller, varför inte ännu hellre:
Kod:
while $myLoop
do ...

Det senare kräver dock att innehållet i variabeln är just true eller false, och då kommer dessa kommandon (som har en sann respektive falsk exit-status) köras, och villkoret i din while-sats kommer således också bli sant eller falskt.
Citera
2018-09-19, 20:14
  #7643
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det gör du redan. Problemet är inte värdet på myLoop, problemet är din jämförelse. Mellanslag runt operatorn = är inte valfritt i jämförelser. Skriv om ditt villkor till antingen:
Kod:
while [ "$myLoop" = true ]
do ...

Eller, varför inte ännu hellre:
Kod:
while $myLoop
do ...

Det senare kräver dock att innehållet i variabeln är just true eller false, och då kommer dessa kommandon (som har en sann respektive falsk exit-status) köras, och villkoret i din while-sats kommer således också bli sant eller falskt.
Hah, så det var det som var felet. Jag är mer van vid c++ och där spelar mellanslag ingen roll. Tack för det snabba svaret!
Citera
2018-09-20, 21:09
  #7644
Medlem
har ett litet problem kali linux!!!

tjena som topic lyder så har jag ett ytte pytte problem med mitt kali linux det är så att jag vill ha väck firefox ESR och installera nyaste firefox men saken är den att jag läste på ett annat ställe att ESR kan vara kopplat till annat i kali linux och kan orsaka problem om jag tar väck skiten,,


så min fråga är om det verkligen är så och om det inte är det vet någon en bra guide till o ta väck det o installera nyaste firefox,,,,


tack på förhand
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback