Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 21:28
  #7645
Medlem
oj då gjorde en liten bobo nu trodde jag laddat ner firefox men det vart tydligen inte helt :/
Citera
2018-09-20, 21:36
  #7646
Medlem
xcb567s avatar
Varför inte installera senaste firefox och bara dölja ikonen för firefox-esr? Då slipper du problemen med en massa beroende som antingen tas bort eller blir trasiga.
Lägg till "Hidden=true" eller om det är "NoDisplay=true" i .desktop-filen till firefox-esr, bör finnas i /usr/share/applications/
Alternativt byt filändelse eller ta bort filen helt.
Citera
2018-09-20, 21:38
  #7647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Varför inte installera senaste firefox och bara dölja ikonen för firefox-esr? Då slipper du problemen med en massa beroende som antingen tas bort eller blir trasiga.
Lägg till "Hidden=true" eller om det är "NoDisplay=true" i .desktop-filen till firefox-esr, bör finnas i /usr/share/applications/
Alternativt byt filändelse eller ta bort filen helt.


ja nu är det lite försent för det måste hitta vart jag kan ladda ner firefox lägga in på usb sticka och in på kali
Citera
2018-09-20, 21:45
  #7648
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
ja nu är det lite försent för det måste hitta vart jag kan ladda ner firefox lägga in på usb sticka och in på kali
apt-get update && apt-cache search firefox

apt-get install [namn-på-firefox-paketet]

Det förutsätter iofs att du har en fungerande uppkoppling.

edit: Har du synaptic tillgängligt så är det pek&klick för apt
Citera
2018-09-20, 22:14
  #7649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
apt-get update && apt-cache search firefox

apt-get install [namn-på-firefox-paketet]

Det förutsätter iofs att du har en fungerande uppkoppling.

edit: Har du synaptic tillgängligt så är det pek&klick för apt


okay tackar ska testa det :P återkommer med resultat
Citera
2018-09-20, 22:19
  #7650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
apt-get update && apt-cache search firefox

apt-get install [namn-på-firefox-paketet]

Det förutsätter iofs att du har en fungerande uppkoppling.

edit: Har du synaptic tillgängligt så är det pek&klick för apt


testat men gick inte den vart inte signerad så den vart disabled by deafault
Citera
2018-09-28, 13:11
  #7651
Medlem
När man öppnar ett program i terminalen, så behöver man ju bara skriva programnamn och inte ./programnamn, men när jag skriver min install i min makefile, så hittar jag inte hur jag ska kunna få datorn att förstå att jag vill kunna skriva bara programnamn, utan ./ före, för att kunna köra det (efter jag installerat programmet).

När jag försöker googla, så hittar jag inte rätt, för jag vet inte riktigt vad jag ska googla på. Är det någon som kan guida mig rätt, vad det är för sökord jag behöver, för att hitta rätt information?
Citera
2018-09-28, 14:16
  #7652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
När man öppnar ett program i terminalen, så behöver man ju bara skriva programnamn och inte ./programnamn, men när jag skriver min install i min makefile, så hittar jag inte hur jag ska kunna få datorn att förstå att jag vill kunna skriva bara programnamn, utan ./ före, för att kunna köra det (efter jag installerat programmet).

När jag försöker googla, så hittar jag inte rätt, för jag vet inte riktigt vad jag ska googla på. Är det någon som kan guida mig rätt, vad det är för sökord jag behöver, för att hitta rätt information?

Prefixet ./ betyder att kommandotolken skall leta i mappen du står i (= som du använt cd för att komma till.). Om programmet finns på någon annan plats måste du antingen ange hela sökvägen (=path) eller se till att binärfilen ligger i sökvägen.
Citera
2018-09-28, 15:00
  #7653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Prefixet ./ betyder att kommandotolken skall leta i mappen du står i (= som du använt cd för att komma till.). Om programmet finns på någon annan plats måste du antingen ange hela sökvägen (=path) eller se till att binärfilen ligger i sökvägen.

Tack för svar! Du menar alltså att jag, genom att ange path, sedan kan, genom att bara skriva in programnamnet, köra mitt program?

Gör jag detta i install eller i all?
Citera
2018-09-28, 15:35
  #7654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Tack för svar! Du menar alltså att jag, genom att ange path, sedan kan, genom att bara skriva in programnamnet, köra mitt program?

Gör jag detta i install eller i all?

Jag vet inte vad man skall lägga in i diverse filer som tex make använder för att filer skall läggas där man vill ha dem. Men om det är något du bara kommer att använda själv kan du manuellt kopiera dit du vill ha dem.
Citera
2018-09-28, 17:38
  #7655
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Tack för svar! Du menar alltså att jag, genom att ange path, sedan kan, genom att bara skriva in programnamnet, köra mitt program?

Gör jag detta i install eller i all?

Om du kopierar ett script till /bin eller /usr/bin så kan du köra det direkt i terminalen genom att bara ange namn, då båda nämnda sökvägar finns i din path. Ett simpelt bash-script i din hem-mapp som du får göra ./namn för att köra fungerar med bara "namn" om den ligger i någon av dom mapparna. Hur du gör din makefil och övrigt har jag ingen aning om, men ville bidra med den raden.

Precis som ovanstående skrev, men med andra ord.l
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2018-09-28 kl. 17:43.
Citera
2018-09-28, 20:38
  #7656
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
När jag försöker googla, så hittar jag inte rätt, för jag vet inte riktigt vad jag ska googla på.

Nyckelordet att googla på är PATH. Sockra med "shell," "unix," "linux," "bash" eller så, och se om sökresultaten blir mumsigare.

https://en.wikipedia.org/wiki/PATH_(variable)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback