2011-07-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Det är hennes ord och vänner (och familj) från seattle som hjälper till m a o? Om AK varit ett problem barn som skickades iväg för att hon hängde med fel folk, tror du att vänner och familjen skulle berätta det?

Vad spelar det för roll? Du spekulerar om saker som egentligen inte har i rättegången att göra öht. Det är helt omöjligt för dig att komma med bättre fakta än vad som har kommit fram.

Citat:
Det som gjorde mig misstänksam i det här fallet var familjens underliga dokumentär där de valde att undvika allt obekvämt som skett, inte omöjligt att de gjort det samma när det gäller AK's bakgrund.

Och du väljer i stället att tror på brittiska kvällstidningar? Eller den bevisligen lögnaktiga poliskåren i Perugia?

Citat:
Enligt hennes syster var det ett sätt för henne att stressa ner eller liknande, helt normalt för AK om man skall tro på systern när hon frågades...

Återigen, det är en icke fråga. Om hon gymnastiserade eller inte, och varför, är till 100% irrelevant. En sådan sak kan precis lika gärna betyda att hon var så övertygad om sin oskyldighet att det inte föll henne in att bete sig korrekt, som att det kan betyda något annat.

Du ser hur kvällspressen satt ihop en massa meningslösa saker till en narrativ om Perugias "she-devil"... när väl den bilden fastnade fortsatt många att tolka allt, precis allt, utifrån det perspektivet. Det är inget mindre än en masspsykos som ägt rum här. Och på något sätt har du fångats up i utkanten av den.

Citat:
Vem säger detta, hon eller polisen? AK och RS har gjort en hel del skummt och underligt under utredningen, finns det några svar på mina övriga frågor?

För varje "skum" grej som AK och RS kanske har gjort, har polis och åklagare bevisligen gjort tio skumma grejor. Mignini borde åtalas för tjänstefel... nämen vänta... han har blivit åtalad för det och dömd till 16 månaders fänglese för tjänstefel i ett annat fall där han bedrev häxjakt mot oskyldiga för att bevisa en konstig satanistisk konspirationsteori...

Det där är inte så lätt att vifta bort.

Förr eller senare sätter man 1+1 ihop och inser att hela detta fall är skumt, att polisen ljugit så många gångar att de inte kan litas på alls.

Citat:
Det kan vara så att jag har fel i det här fallet men jag tror att hon skulle blivit misstänkt även om det skett i USA p g a det underliga beteendet och hennes minst sagt udda blogg/FB konto.

Hon kunde mycket väl ha blivit misstänkt, men misstankarna hade skrivits av för ungefär tre år sedan när det visade sig att hela den fysiska bevisningen, rubbet, pekar mot den gärningsman som också är mest logisk ur kriminologisk synvinkel: Rudy Guede.
Senast redigerad av ka kui 2011-07-25 kl. 19:22.
Citera
2011-07-25, 19:57
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Återigen, det är en icke fråga. Om hon gymnastiserade eller inte, och varför, är till 100% irrelevant. En sådan sak kan precis lika gärna betyda att hon var så övertygad om sin oskyldighet att det inte föll henne in att bete sig korrekt, som att det kan betyda något annat.

Du ser hur kvällspressen satt ihop en massa meningslösa saker till en narrativ om Perugias "she-devil"... när väl den bilden fastnade fortsatt många att tolka allt, precis allt, utifrån det perspektivet. Det är inget mindre än en masspsykos som ägt rum här. Och på något sätt har du fångats up i utkanten av den.
Inte direkt, varken du eller jag vet vad som hänt och då får vi se lite till det beteende som visats. Beter jag mig underligt under ett förhör eller annars samtidigt som ett mord begås finns det anledning för polis att se närmare på vad jag är för någon och möjligen ta in mig på förhör. Ak och RS har betett sig väldigt underligt och ändrat sina alibin och historier ett antal gånger som gör att man inte riktigt kan lita på dem. Att polisen är hård i förhör är kanske något man får räkna med, polisen skulle vara minst lika trevlig i USA om de märkte att någon betedde sig underligt, erkänner ett brott och sedan ändrar sitt alibi ett antal gånger. Italien skiljer sig inte nämnvärt från hur det är i staterna på den här punkten.

Citat:
För varje "skum" grej som AK och RS kanske har gjort, har polis och åklagare bevisligen gjort tio skumma grejor. Mignini borde åtalas för tjänstefel... nämen vänta... han har blivit åtalad för det och dömd till 16 månaders fänglese för tjänstefel i ett annat fall där han bedrev häxjakt mot oskyldiga för att bevisa en konstig satanistisk konspirationsteori...

Det där är inte så lätt att vifta bort.

Förr eller senare sätter man 1+1 ihop och inser att hela detta fall är skumt, att polisen ljugit så många gångar att de inte kan litas på alls.
Har du någon av dessa lögner i något dokument som överlämnats till domstol? Vad består dessa lögner i och vad är alla skumma grejor de skall ha haft för sig? Kan du specificera dem närmare så jag får veta vad det består av och hur det arbetet skiljer sig från hur de arbetar i t ex USA?

Du har fortfarande en Jury med två dommare som skall vara med på den här konspirationen, samt poliser som förhör , samt ett kriminaltekinsktlabb, samt vänner och bekanta till AK och RS + ett okänt antal andra som av någon anledning skall ha något emot de två små gullungarna. Tycker du inte att det är lite underligt?
Citat:
Hon kunde mycket väl ha blivit misstänkt, men misstankarna hade skrivits av för ungefär tre år sedan när det visade sig att hela den fysiska bevisningen, rubbet, pekar mot den gärningsman som också är mest logisk ur kriminologisk synvinkel: Rudy Guede.
Hon hade möjligen hamnat på kåken i USA, det här fallet har en del underligheter som man inte kan komma förbi. Jag har ställt lite frågor som du av någon anledning väljer att inte svara på för att de är svåra. Medan du sväljer allt som familjens betalda PR maskin producerar med hull och hår tycker jag att det finns frågor gällande AK och RS som måste tas upp och besvaras om de skall vara oskyldiga. Svårare än så är det inte!
Citera
2011-07-25, 23:31
Medlem
Jag svarar inte på det mesta eftersom infon är lätt att tillgå om du kan sänka dig till att gå in på några pro-knox hemsidor som t ex injusticeinperugia, sciencespheres, perugiashock. Där, eller utifrån länkar du hittar där, hittar du alla argument jag skulle kunna tillföra.

Jag skulle gärna besitta den energi och fritid det skulle kräva att översätta allt det där till svenska men det kommer inte hända. (hur som helst är jag bara inhoppare... HusvagnsSvensson är forumets Knoxexpert)
Senast redigerad av ka kui 2011-07-25 kl. 23:37.
Citera
2011-07-26, 13:26
Medlem
Igår förklarade Conti och Vecchiotti sin DNA rapport inför rätten.

Polisens arbete sägs blivit sågad jäms med fotknölarna.

Nyfikna DNA-nördar hittar en mycket detaljerad beskrivining av de viktigaste punkterna här:

http://perugiashock.com/2011/07/25/s...ck-the-police/

Sfarzo är den enda journalist som gör utförlig rapportering från rättegången. Läser man vanliga tidnignar ser man hur de slätar över det mesta.

En rolig highlight: två olika poliser loggförde att det var just han som hittat kniven och de beskrev olika procedurer med den första förvaringen.
Senast redigerad av ka kui 2011-07-26 kl. 13:35.
Citera
2011-07-29, 22:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Reefer Madness vet jag inte så mycket om, jag vet dock att det är väldigt vanligt att det spårar ur när droger finns i bilden. Möjligen är Reefer Madness en bra förklaring till varför AK hjulade på polisstationen, det är en bättre förklaring än den hennes syster har

Reefer Madness är teorin att mordet på Meredith Kercher gick till ungefär så här

Problemet med teorin är att Knox och Sollecito saknar varje rimligt motiv att mörda Kercher. Att de blev som galna av droger förklarar ingenting. Att däremot mordet var ett vanligt sexualmord där Guede överföll Kercher är ett typiskt motiv som förekommer då och då.

I morgon den 30:e juli skall experterna Conti och Vecchiotti korsförhöras i rätten angående sin rapport som totalt sågar den vetenskapliga polisens brottplatsundersökande arbete och Dr Stefanonis undermåliga DNA-undersökning
Citera
2011-07-30, 14:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Utfrågningen av experterna har börjat. Som svar på en direkt fråga från Knox' ombud Ghirga svarar de att det faktum att det fanns stärkelse på "den dubbla DNA-kniven" när de testade den innebär att den aldrig tvättats i klorin. Det innebär med närmast hundraprocentig säkerhet att den inte är mordvapnet.

Video med reportern Nick Pisa rapporterande för Sky News

Piero Angeloni, chef för den Italienska vetenskapliga polisen, försvarar sin kår via ett uppläst brev, men Dr Patrizia Stefanonis undermåliga insats är uppenbar. Det finns inte längre några DNA-bevis mot Knox och Sollecito.

EDIT.
Video från rättssalen med Knox, Sollecito och domare Hellmann
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2011-07-30 kl. 16:21.
Citera
2011-08-03, 14:46
Medlem
B0llkalles avatar
Intressant summering av bevisen här.

Speciellt DNA-profilen på s. 87 (Merediths, på knivspetsen.)
Citera
2011-08-03, 15:03
Medlem
Inget från hatsajten TJMK är "intressant". Du kan lika gärna hänvisa till Ku Klux Klan i en tråd om racism.
Citera
2011-08-03, 18:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Intressant summering av bevisen här.

Speciellt DNA-profilen på s. 87 (Merediths, på knivspetsen.)

Prov B, som Patrizia Stefanoni analyserat som innehållande Meredith Kerchers DNA, fanns inte på spetsen av kniven, utan i en hålighet längre ner. Det finns multipla problem med de utförda DNA-testerna och vad det än var som fanns på kniven var det inte blod från Meredith Kercher. Eftersom det fanns rester av stärkelse på kniven är det uteslutet att den rengjorts med klorin på det sätt polisen påstår.
Citera
2011-08-03, 18:42
Medlem
B0llkalles avatar
Det där icke-blodet matchar ju hennes DNA ganska väl i varje fall.

Man kan inte göra rent en kniv och missa en liten gnutta nånstans?

Om kniven inte blev rengjord kan man ju undra hur det kunde finnas endast en mikroskopisk liten bit DNA från Kercher på den. De stack henne väldigt väldigt försiktigt med den kniven?
Citera
2011-08-03, 18:49
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Det där icke-blodet matchar ju hennes DNA ganska väl i varje fall.

Man kan inte göra rent en kniv och missa en liten gnutta nånstans?

Om kniven inte blev rengjord kan man ju undra hur det kunde finnas endast en mikroskopisk liten bit DNA från Kercher på den. De stack henne väldigt väldigt försiktigt med den kniven?
eller rengjorde den slarvigt.

Motiv är inte ett krav för mord, finns många mord där ett uppenbart motiv inte presenterats och där GM sitter tysta. Skall de gå fria?
Citera
2011-08-03, 18:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Någon annan metod än PCR-metoden är inte tänkbar när det gäller att analysera DNA på rmellan fem och femtio kopior, vilket är ungefär det spann vid vilket LCN-metoden används, och all DNA-profilering av idag bygger på DNA-amplifiering med PCR-teknik.

Vad du tänker på är att Waterbury skriver att den ökade känsligheten inte åstadkoms genom fler PCR-cykler, utan genom att skruva upp känsligheten på flöuorescensdetektorn. det innebär inte att PCR inte har använts.

Det verkar som om Stefanoni använt två olika metoder (eller åtminstone maskiner?) för att analysera vissa av proverna från Mariettikniven. Det bör vara det Waterbury syftar på.

För vissa av proverna används en maskin som heter Qubit Fluorometer från företaget Invitrogen, även om det inte anges ordentligt av Stefanoni i hennes rapport. För de andra används Real Time PCR från företaget Applied Biosystems.

http://knoxdnareport.wordpress.com/c...cation-of-dna/

Finns det något att säga om skillnaden och tillvägagångssättet?

DNA-konsulenten Mehul B. Anjuria kommenterar Conti-Vecchiottirapporten:
Citat:
Conti and Vecchiotti note that samples A-C were actually not tested with the same real-time PCR technique described in the table above. Instead, a ‘Qubit Fluorometer’ with the ‘dsDNA HS Kit’ was used. According to Conti and Vecchiotti, this method is not specific for human DNA. I am not familiar with this technique and do not know why it would be used in favor of the standard real-time PCR methodologies.

The results from the Qubit Fluorometer indicate that no DNA was detected in Samples B and C, and that .08 nanograms per microliter of DNA (not necessarily human) was detected in Sample A.

There is therefore a major discrepancy here beyond possibly not reporting the right technique. Why is Sample B reported as being positive for DNA if none was detected in the assay? No DNA was detected for C in the same assay, yet C was reported as being negative for DNA in Stefanoni’s report.

http://forensicdnaconsulting.wordpre...x-case-part-i/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in