2008-06-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Historien talar för motsatsen, det blir kanske inget folk skulle stoltsera med men det lär knappast bli brist på kunder. Sedan brukar det alltid finnas gott om barn som har hamnat utanför samhället av olika skäl, samt även barn där föräldrarna själva gärna tjänar en slant på det hela. Finns många exempel på sådant.

Fast nu lever vi ju varken på 1800-talet eller tidigare och vi lever inte heller i ett U-land, utan i någonform av "upplysning" trots att vissa religiösa krafter (som oftast inte gynnar pedofiler) fått starkt fäste i det allmänna medvetandet.

För att din idé ska fungera krävs dels att folk blir mindre medvetna om pedofilins skadeverkningar (och det är ungefär lika enkelt som att få folk att tro på att t ex rökning är plötsligt jättenyttigt) Klart det blir hetsjakt på besökarna, det är redan idag uppståndelse periodvis utanför porrklubbar där vuxna möts, tro fan folk skulle slakta pedofiler som går till bordeller...? Du lever allt i en märklig utopi som gränsar farligt nära vanföreställningar känns det som....
2008-06-03, 23:21
Medlem
Kheperas avatar
Eftersom barns rättigheter ännu en gång är på tapeten, kan jag väl i alla fall citera något som jag skrivit i min senaste bloggtext:
Hela debatten om barns rättigheter började (såvitt jag vet) år 1982, med publikationen av Murray Rothbards The Ethics of Liberty. I kapitlet Children and Rights säger han att föräldrar visserligen inte har rätt att aktivt angripa barnet, men att det är i deras fulla rätt att passivt låta det självdö, genom att inte mata det eller liknande. Så mycket för hans ”frihetliga etik” alltså. Tyvärr har Rothbard en del efterföljare på den här punkten. De menar att man inte kan postulera någon ”rätt till föda” vilket ju vore en motsägelsefull ”positiv” rättighet. Alltså är det helt i sin ordning att låta sina barn självdö om man inte har lust att ta hand om dem!

Det stämmer att det inte finns någon ”rätt till föda”, därför att en sådan rätt skulle vara motsägelsefull. Att från den premissen dra slutsatsen att barn skulle sakna rättigheter är emellertid förhastat (för att ta till en underdrift).

Ingen måste mata ett barn. Ingen får tvinga någon annan att mata det. Men barnet har rätt att leva såsom alla andra människor. Trots att rättigheterna alltid är desamma så kan deras tillämpning skilja sig beroende på omständigheter. Ett litet barn har inte någon möjlighet att självt skaffa den behövliga födan, och därför finns det vuxna som förser barnet med bland annat detta. Vi kallar dem vårdnadshavare, vare sig de är biologiska föräldrar eller dagisfröknar eller barnvakter eller något annat. Deras självpåtagna uppgift är att ta hand om barnet så att det mår bra och har hälsan. Ifall denna självpåtagna uppgift försummas till den grad att barnet svälter ihjäl, då är det ett brott mot rätten till liv. I juridiska termer är det en fråga om dråp.

Rättigheternas tillämpning kan som sagt skilja sig beroende på omständigheter, men det är på intet sätt fråga om någon arbiträr gränsdragning. Små barn kan inte skaffa sig föda på det sätt vuxna kan. Det är inte en generalisering eller en fråga om konvention. Det är ett rent metafysiskt faktum: barnets identitet är på den här punkten vitt skild från den vuxnes. Å andra sidan är inte barnets identitet så vitt skild att det skulle sakna rättigheter (vilket vi strax skall se).

I grund och botten begriper jag inte varför det här har blivit en så omtvistad fråga bland liberaler. Vad får dem att vilja erkänna alla människors rättigheter – utom barns? Trots allt hör barn till den grupp av individer som är allra mest hjälplösa, och som är i allra störst behov av att få sina rättigheter respekterade. Jag har svårt att föreställa mig hur man kan gå med på Rothbards resonemang med hederligheten i behåll. Vill man inte ta hand om ett barn så slipper man, antingen genom att inte försätta sig i den situationen, eller genom att avsäga sig den, dvs. genom att lämna bort sitt barn till en annan vårdnadshavare. Att passivt låta barnet svälta ihjäl är inte ett med rättigheter förenligt alternativ. Även passivitet förutsätter aktivt väljande och handlande.
http://www.equil.net/?p=553
2008-06-03, 23:24
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
För att din idé ska fungera krävs dels att folk blir mindre medvetna om pedofilins skadeverkningar
Jag vill ändå poängtera att pedofili är en fantasi eller läggning (eller vad man än vill kalla det för). Det är inte synonymt med övergrepp på barn.
2008-06-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Kan ju fungera i ett utilitaristiskt samhälle. Ett barns olycka kan säkert anses uppvägas av tio pedofilers lycka. (Även om lycka inte fungerar på det sättet.) Dock är det lite konstigt att vilja upprätta en tocken där barnbordell i det samhälle som omedelbart skulle bomma igen det: samhället där individers (inbegripet barns) rättigheter respekteras.

Nu vet jag visserligen att du mest är intresserad av att göra dig lustig över folk som inte förespråkar människooffer, men ett svar skall jag väl kunna förmå åtminstone. (Lär dock bli det enda riktat mot TS.)

Så du tror inte att utilitarister skulle kunna tycka att det var lyckomaximerande med vissa principer. Dvs, även om det går att hitta enskilda fall där överträdelsen skulle öka lyckan så skulle lyckominskningen av ett avsteg från vissa principer som folk finner viktiga vara större.'
Tex gällande dödshjälp finns det många som själva tycker att dödshjälp i vissa situationer kan vara bra, rätt och lyckoskapande, men som inte vill rubba på principen om det absoluta förbudet mot att avsiktligt döda som finns idag då dom tycker den är viktigare (även militärt gäller som bekant att man får "med vapenmakt bekämpa" men inte direkt och enbart döda)
Senast redigerad av C-O.M 2008-06-03 kl. 23:39.
2008-06-03, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av projO
Är det något barn inte brukar ha problem med så är det att uttrycka när dom inte är nöjda med något.

Men det finns fler sätt att tackla det. Som sagt, ett företag som driver detta är ju beroende av sina saker, och det finns inget som hindrar andra aktörer på en fri marknad från att totalt diskriminera dem på alla plan, folk från att demonstrera mot verksamheten osv..

Sen är den här typen av verksamhet i regel ett tecken på fattigdom och på en fri marknad kommer rikedomen att mångfaldigas enormt, varför även de som har det allra sämst sannolikt kommer ha det så bra att det inte finns särskilt goda incitament att tvinga sina barn att prostituera sig.

Sen kommer det alltid finnas utrymme i alla samhällen för ovanliga undantag som inget samhälle skulle vara stolta över.. det finns i Sverige, Tyskland såväl som Thailand. En allmänt ökad standard och välfärd skulle eliminera de flesta sådana här saker och den främsta faktorn bakom ökad välfärd är en fri marknad. Sveriges välfärd kom som ett resultat av en mer öppen marknad innan vi införde progressiva skatter och annan skit efter 70talet (enligt en författare som var med och pratade om sin bok på Svt24, men jag har glömt hans namn så jag kan inte citera honom ur minnet...)

Det går ju alltid att sköta det hela diskret, folk är villiga att betala mycket för sådan verksamhet så det skall nog gå att sköta på ett professionellt sätt utan att klienterna löper någon direkt risk.

Men rent tekniskt ligger det alltså inga hinder i vägen för den som vill bedriva sådan verksamhet. Staten får inte ingripa såvida inte rena rättighetsbrott föreligger. Verksamhet blir med andra ord klassas som vilken annan verksamhet som helst.
2008-06-03, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Fast nu lever vi ju varken på 1800-talet eller tidigare och vi lever inte heller i ett U-land, utan i någonform av "upplysning" trots att vissa religiösa krafter (som oftast inte gynnar pedofiler) fått starkt fäste i det allmänna medvetandet.

För att din idé ska fungera krävs dels att folk blir mindre medvetna om pedofilins skadeverkningar (och det är ungefär lika enkelt som att få folk att tro på att t ex rökning är plötsligt jättenyttigt) Klart det blir hetsjakt på besökarna, det är redan idag uppståndelse periodvis utanför porrklubbar där vuxna möts, tro fan folk skulle slakta pedofiler som går till bordeller...? Du lever allt i en märklig utopi som gränsar farligt nära vanföreställningar känns det som....

Jag är mest intresserad av principerna här, det praktiska går alltid att ordna på ett eller annat sätt. Det vore olustigt om liberalerna gjorde undantag i sina principer när det väl kom till kritan.

Lite skilda bud hittils, Projo verkar konsekvent, Khepera verkar vilja göra undantag.
2008-06-03, 23:38
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Så du tror inte att utilitarister skulle kunna tycka att det var lyckomaximerande med vissa principer. Dvs, även om det går att hitta enskilda fall där överträdelsen skulle öka lyckan så skulle lyckominskningen av ett avsteg från vissa principer som folk finner viktiga vara större.
Visst. Men det gäller bara de något mer sansade utilitaristerna (med betoning på "något"). Det finns Mises-utilitarister, och så finns det Tännsjö-utilitarister.
2008-06-03, 23:41
Medlem
Citat:
I det framtida liberala samhället som baseras på rättigheter tänker jag öppna en barnbordell. Här skall var man kunna köpa sex från barn i åldrarna 1-12 år. Det är givetvis min rättighet att bedriva en sådan affärsverksamhet, men instinktivt brukar många människor vara emot sådana ideer. Anser ni att man bör göra inskränkningar i rättigheterna och hindra/reglera min verksamhet eller skall den få samma frihet som alla andra?

Du måste ju ha föräldrarnas tillstånd då dom har skapat barnet genom sitt eget arbete och sina egna investeringar i mat, värme etc.
Dvs om det inte vore för föräldrarnas hårda arbete och investerande skulle det inte finnas några barn för dig att utnyttja.
2008-06-03, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Du måste ju ha föräldrarnas tillstånd då dom har skapat barnet genom sitt eget arbete och sina egna investeringar i mat, värme etc.
Dvs om det inte vore för föräldrarnas hårda arbete och investerande skulle det inte finnas några barn för dig att hyra in som arbetskraft.

Barnet är ingen egendom, det har rätt att lämna dem när det vill. Eventuellt kan barnet vara skyldig föräldrarna pengar om de ingått ett sådant avtal, men då är det ju perfekt läge för barnet att börja tjäna egna pengar.
2008-06-03, 23:53
Medlem
Citat:
Barnet är ingen egendom, det har rätt att lämna dem när det vill. Eventuellt kan barnet vara skyldig föräldrarna pengar om de ingått ett sådant avtal, men då är det ju perfekt läge för barnet att börja tjäna egna pengar.

Vadå om jag och en tjej skapar något genom vårt eget arbete och våra egna investeringar - varför skulle vi inte äga det?
Det man lägger sitt arbete i blir man ju ägare av har jag läst. Dessutom vore det ju bisarrt om en tredje part kunde få några rättigheter genom att två andra gör något frivilligt och ömsesidigt. Kommunist!
Senast redigerad av C-O.M 2008-06-04 kl. 00:02.
2008-06-03, 23:58
Medlem
Citat:
Det går ju alltid att sköta det hela diskret, folk är villiga att betala mycket för sådan verksamhet så det skall nog gå att sköta på ett professionellt sätt utan att klienterna löper någon direkt risk.

Men rent tekniskt ligger det alltså inga hinder i vägen för den som vill bedriva sådan verksamhet. Staten får inte ingripa såvida inte rena rättighetsbrott föreligger. Verksamhet blir med andra ord klassas som vilken annan verksamhet som helst.

Och då finns det ingen lagstiftning i världen som gör någon skillnad. Så är det alltid, det finns alltid utrymme för att begå brottsliga handlingar som skadar människor och förstör livet för dem. Det är en moralfråga inte en fråga om rättigheter. Men ingenting existerar ju i ett vacuum, trots att ditt exempel verkar göra det (annars vore ju inte kritiken mycket värd).
2008-06-04, 00:07
Medlem
Citat:
Jag är mest intresserad av principerna här, det praktiska går alltid att ordna på ett eller annat sätt. Det vore olustigt om liberalerna gjorde undantag i sina principer när det väl kom till kritan.

Lite skilda bud hittils, Projo verkar konsekvent, Khepera verkar vilja göra undantag.

Tror jag skrivit det förr, men att låsa sig fast vid en -ism är verkligen livsfarligt (att jämföra med tex nazismen) Smörjmedel för hjärnan, men inte en vettig sak att bygga ett samhälle på dogmatiskt.

Men jag ställer en motfråga som för mig är samma sak "Jag mår bra av att tortera mina medmänniskor och skulle vilja bygga tortyrkammare där jag torterar mina medmänniskor i utbyte mot att de får mat som de i sin tur mår bra av" Ska detta regleras på ngt sätt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in