2008-01-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Ja, eller börja verka för att dela upp lagidrotterna efter sexuell läggning och inte bara efter kön. Om flatorna har så tydliga fördelar av vad man får anta är biologiska skillnader gentemot heterosexuella kvinnor (vare sig det nu sittet i hjärnan eller någon annanstans i kroppen) så är det inte konstigare än den gängse uppdelningen i herr- respektive damlag.

Men herregud! På vilken planet är du född? Det finns väl inga biologiska skillnader i sexualiten - dumbom!
Citera
2008-01-29, 11:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Det är lite märkligt hur det kommer sig att så många av elitidrottskvinnorna är flator eller halvflator. Jag snackade med en kvinna som spelat fotboll i division två som påstod en intressant sak. Är det över division två så är majoriteten homo/bi och är det under division två så är majoriteten hetero.

Vill Sverige satsa på kvinnlig idrott så borde de rimligtvis identifiera vilka som är homo/bi och fokusera på dom.
Men det gäller inte generellt. Det verkar bara gälla lagidrotter, och är egentligen bara ordentligt belagt just i fotboll. Våra nuvarande och tidigare kvinnliga världsstjärnor i friidrott är heterosexuella hela bandet - somliga ytterst påtagligt - våra kvinnliga skid- och skidskyttestjärnor är det också, och i vart fall de allra flesta av våra kvinnliga simstjärnor.

Den enda hypotes som har med fallenhet att göra som jag möjligen skulle kunna tänka mig, är att bollsinne skulle vara korrelerat med sexuell läggning hos kvinnor. Annars är den rimliga slutsatsen att lesbiska tjejer specifikt söker sig till lagbollsporter. Och kanske också att många heterotjejer helst avstår från att ingå i tajta sammanhang med flator där man ofta har chans att kolla in varandra nakna.
Citera
2008-01-29, 11:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Men herregud! På vilken planet är du född? Det finns väl inga biologiska skillnader i sexualiten - dumbom!
Det där är faktiskt inte helt utrett. Åtminstone när det gäller manlig homosexualitet finns det vetenskapliga rapporter om att den skulle vara delvis skulle vara genetiskt kopplad - även om jag personligen inte är alldeles övertygad om att deras data håller. Men ett annat argument för att manlig homosexualitet skulle kunna vara biologiskt grundad är att den kan observeras hos ett stort antal parlevande djur, som till exempel svanar, hägrar och storkar. Det säger i och för sig inte så mycket om kvinnlig homosexualitet. Den är ungefär hälften så vanlig som den manliga hos människor, observeras i vart fall oerhört mycket mindre ofta i naturen hos andra djur, och den direkta evolutionära nackdelen med genetiskt betingad kvinnlig homosexualitet är mycket större, så det krävs mycket större fördelar - till exempel i form av att män som har de gener som hos kvinnor betingar homosexualitet blir mycket mer framgångsrika - för att kunna kompensera för den evolutionärt.
Citera
2008-01-29, 11:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är möjligt att det finns par inom damfotbollen som är lesbiska, som vissa antyder, men vad är poängen? Det är väl fint med människor som tycker om varandra.
Även om det är så att det finns lesbiska tjejer inom damfotbollen så gör sådana här disskussioner att alla tjejjer som spelar fotboll blir misstänkta för att vara flator. Det kan inte vara roligt för de tjejjerna som ändå är hetero.

Jag tycker den här tråden är lite gubbsjuk om jag ska vara ärlig. Jag förstår inte ens varför ni är intresserade av lesbiska tjejjer....
Det finns två skäl att diskutera andelen lesbiska kvinnliga fotbollsspelare i Sverige. Den ena är att spelarna själva ytterst sällan har "kommit ut" - i vart fall inte i offentligheten - trots att vi lever i en tid där homosexuella parrelationer är lika självklara som heterosexuella. Det skulle ju till exempel vara en stor sak för Pridefestivalen om mer än hälften av ett populärt svenskt landslag marscherade i täten. Men det händer uppenbarligen inte. Så en sak att diskutera är varför så oerhört många av de svenska fotbollstjejerna, inte i första hand är flator, utan varför de är smygflator i en tid då flator faktiskt inte behöver smyga med sin sexualitet.

Det andra skälet har att göra med urvalet. Vilka uppskattningar som görs beror på hur man definierar sexualiteten, men en mellantummenochpekfingretuppskattning som inte hamnar alltför fel är att 2,5% av kvinnorna i sverige är lesbiska. Om det nu inte är så att lesbiska tjejer har bättre bollsinne än straighta - vilket är högst osannolikt - så bör det ju rimligen betyda att damfotbollen missar massor med talanger, för att den är så hårt inriktad på en så väldigt liten minoritet av befolkningen.

Och det finns också en del som tyder på att det är precis så det är. Umeå IK:s första stora generation var ett undantag från regeln att topplag i damfotboll innehåller en stor andel lesbiska spelare. Hanna Ljungberg, Malin Moström, Hanna Marklund och Frida Östberg tillhörde den generationen. Det var spelare som bar upp sin landslagsgeneration, och faktiskt dominerade den. Vad hade landslaget varit utan dem? Och de är straighta.

Men nu verkar Umeå IK funka som alla andra damfotbollstopplag i det avseendet. Och det betyder att det finns en klar risk att de tjejer som är framtidens potentiellt allra bästa målspottare, mittfältsmotorer och defensiva råskinn inte hamnar i fotbollen, utan sysselsätter sig med annat.

Och det får Sverige ett sämre damlandslag i fotboll av.
Citera
2008-01-29, 12:03
Medlem
Skamanders avatar
Citat:

Dumbom kan du vara själv. Om flator uppvisar återkommande komparativa fördelar gentemot heterosexuella kvinnor i lagidrotter så finns det skillnader. Sen kan du kalla dem biologiska eller ej, det spelar ingen roll. OM det föreligger generella skillnader - säger OM - så är det lika logiskt att dela upp homo- och heterosexuella kvinnor i olika serier som det är att dela upp män och kvinnor i herr- och damserier. Men du kanske tycker att det mest rättvisa vore om vi hade en enda serie för alla? Gärna för mig, men då lär det inte bli många kvinnliga utövare kvar. Vare sig de är hetero- eller homosexuella.
Citera
2008-05-24, 17:49
Bannlyst
Enligt en säker källa ska Marta vara ihop med Umeås försvarare Johanna Frisk.
Citera
2008-05-24, 19:24
Bannlyst
Det va ju bättre än vad hon hade fått om hon hade tagit en kille, men jag tycker lite synd om den här frisk, hon kan inte ha varit frisk i huvudet när hon gick in i något med Marta då hade hon lika gärna kunnat ta en dvärg kurd med långt hår.
Citera
2008-05-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns två skäl att diskutera andelen lesbiska kvinnliga fotbollsspelare i Sverige. Den ena är att spelarna själva ytterst sällan har "kommit ut" - i vart fall inte i offentligheten - trots att vi lever i en tid där homosexuella parrelationer är lika självklara som heterosexuella. Det skulle ju till exempel vara en stor sak för Pridefestivalen om mer än hälften av ett populärt svenskt landslag marscherade i täten. Men det händer uppenbarligen inte. Så en sak att diskutera är varför så oerhört många av de svenska fotbollstjejerna, inte i första hand är flator, utan varför de är smygflator i en tid då flator faktiskt inte behöver smyga med sin sexualitet.

Det andra skälet har att göra med urvalet. Vilka uppskattningar som görs beror på hur man definierar sexualiteten, men en mellantummenochpekfingretuppskattning som inte hamnar alltför fel är att 2,5% av kvinnorna i sverige är lesbiska. Om det nu inte är så att lesbiska tjejer har bättre bollsinne än straighta - vilket är högst osannolikt - så bör det ju rimligen betyda att damfotbollen missar massor med talanger, för att den är så hårt inriktad på en så väldigt liten minoritet av befolkningen.

Och det finns också en del som tyder på att det är precis så det är. Umeå IK:s första stora generation var ett undantag från regeln att topplag i damfotboll innehåller en stor andel lesbiska spelare. Hanna Ljungberg, Malin Moström, Hanna Marklund och Frida Östberg tillhörde den generationen. Det var spelare som bar upp sin landslagsgeneration, och faktiskt dominerade den. Vad hade landslaget varit utan dem? Och de är straighta.

Men nu verkar Umeå IK funka som alla andra damfotbollstopplag i det avseendet. Och det betyder att det finns en klar risk att de tjejer som är framtidens potentiellt allra bästa målspottare, mittfältsmotorer och defensiva råskinn inte hamnar i fotbollen, utan sysselsätter sig med annat.

Och det får Sverige ett sämre damlandslag i fotboll av.

Kan hålla med om att det finns många tjejer som spelar fotboll är homo/bisexuella. Men jag tror det mer beror på att lesbiska är mycket mer accepterat i samhället och av män än vad det är med bögar. Sen är nog tjejer i högre utsträcktning mer experimentella i sin sexuallitet än män. Jag skulle gärna se manliga fotbollsspelare komma ut och säga att de är gay. För jag finner det smått omöjligt att av alla de män som spelar fotboll är inte en enda homosexuell.
Citera
2008-05-25, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av backatyou
Kan hålla med om att det finns många tjejer som spelar fotboll är homo/bisexuella. Men jag tror det mer beror på att lesbiska är mycket mer accepterat i samhället och av män än vad det är med bögar. Sen är nog tjejer i högre utsträcktning mer experimentella i sin sexuallitet än män. Jag skulle gärna se manliga fotbollsspelare komma ut och säga att de är gay. För jag finner det smått omöjligt att av alla de män som spelar fotboll är inte en enda homosexuell.

Det kanske är skönare att slicka fisse än att få en dolme i röven
Citera
2008-05-25, 22:15
Medlem
Lokalizers avatar
Har hört ifrån relativt säkra källor att Maria Karlsson (LFC) var tillsammans med en annan, ung tjej i LFC. Detta var några år sen, och inte alls säker på att det stämmer.

Men är det nån som vet mer kanske?
Citera
2008-05-25, 23:09
Medlem
Hamilkar

Det påstås att 10 % av befolkningen är homosexuella. Huruvida det är sant eller inte lägger jag ingen aspekt i mer än att det skiljer från dina gissningsvisa 2,5 %.
Homosexuella har inte bättre bollsinne än heterosexuella och det bevisas väl bäst om man studerar förhållandena mellan manlig och kvinnlig bollsport.
Det är sant att det finns ett flertal lesbiska som spelar fotboll (och handboll för den delen) men det har mer en social anledning än en biologisk. Tillhör man en sexuell minoritet dras man gärna till likasinnade.
Att de flesta kvinnor avstår tuffa sporter och hårda tag är mer vedertaget i den sociala statusen och man ser tydligt i andra sammanhang hur kvinnor bejakar mäns behov av att se det täcka könet som den väna varelsen hon är född till... utifrån mäns horisont.

På samma sätt som raggare, mods, skinnheads, brats, kinkys m.fl. följer man sin tillhörighets ideal. Homosexuella män ska exempelvis gilla melodifestivalen och dito kvinnor ska inte vara sämre än män. Inget ska ses generellt givetvis men mångas behov handlar om tillhörighet.
Jag råkar känna många flator och åtta av tio är i fotbollsålder, har kortklippta naglar, osminkade, rakade huvuden, tatuerade och piercade. Var en av oss, skriker hela outfitten. De flesta flatorna kan bara pricka av ett par punkter av dessa och några väljer faktiskt att framtona sig själva som feminina.
Med andra ord kan man bara undantagsvis peka ut en flata. Det finns (tro det eller ej) pojkflickor som är 100% heterosexuella.

Därmed inte sagt att det är bara flator som spelar fotboll! Det råkar bara vara så att det passar bra in i några flators liv att syssla med fotboll och exempelvis handboll. Inte så märkvärdigt med det och inte värre än att många manliga dansare är homosexuella.
Kanske är det bara en fluga i vår tid. Flator om tio år kanske får andra intressen.

Tror någon att homosexuella manliga frisörer har en bättre begåvning än andra män inom yrket? Kan man misstänka en biologisk skillnad?
Knappast, det är ett smalt intresse som gagnar livsstilen hävdar jag och har ingenting att göra med de biologiska förutsättningarna. Med samma argument påstår jag att flator inte är genetiskt bättre lämpade för att spela fotboll än andra kvinnor.
Senast redigerad av catami 2008-05-25 kl. 23:13.
Citera
2008-05-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backatyou

Du har lång väg att vandra, min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in