2026-10-02, 14:20
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Lustigt det är väl dom som tidigare varit emot att träffa/s (V)

Annie Lööf pratade väl med Vänsterpartiet varje vecka fram tills januari så det var ju konstigt att Thanden satte en sådan hård ton direkt mot Vänsterpartiet.

Faktum kvarstår att Vänsterpartiet förmodligen inte kommer ge sig i regeringsfrågan.
Senast redigerad av Steinarr 2026-10-02 kl. 14:23.
Citera
2026-10-02, 14:21
Medlem
Hatar Thand Ringqvist så otroligt mycket. Vad exakt är det C försöker uppnå? Varför existerar dom ens, meningslöst parti som lever i en fantasivärld. Hoppas företagare och annat pack som röstade på dom blir överkörda, C kommer lägga sig platt.
Citera
2026-10-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Annie Lööf pratade väl med Vänsterpartiet varje vecka fram tills januari så det var ju konstigt att Thanden satte en sådan hård ton direkt mot Vänsterpartiet.
Från SVT, några skall ha "föreläsning för dom, typ "regeringsskola"?
”För att komma ifrån en låst position har jag därför bjudit in Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet till ett gemensamt möte med externa aktörer för att vi ska få en gemensam lägesbild av de största samhällsutmaningarna som nästa regering måste lösa”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Hon fullföljde sitt sonderingsuppdrag så som det var givet henne så jag förstår inte vad du menar med att hon inte skulle ha fullföljt det. Hon sonderade, hon försökte, hon fick inte ihop det, hon avrapporterade till talmannen och hon "lämnade tillbaka sonderingsuppdraget". Jag håller dock med dig om att den här påhittade anledningen var fjantig. Det är som Ebba sa: -"Folk är inte dumma" och vi är ju inte det. Vi fattar ju att det var ett svepskäl och att hon skulle ha lämnat tillbaka sonderingsuppdraget ändå samt att talmansvalet och regeringsbildningen inte hör ihop så som Maggan försökt få det till. Däremot förstår jag inte din logik. Maggan var barnslig alltså blev hon belönad av talmannen. Que? Jag förstår inte heller vad du menar med att Maggan skulle ha blivit belönad av talmannen. Så... återigen... jag förstår inte din premiss och jag förstår inte din slutsats. Jag är fortfarande nyfiken på hur och vad du menar.
Nej, hon fullföljde inte. Hon redovisade inte att hon haft samtal med alla parter i sitt regeringsunderlag och kommit till slutsatsen att det inte gick att få ihop en regering.

Hon avbröt sitt sonderingsuppdrag i förtid som hämnd för att V röstade emot S förslag till talman.

Det fattade alla med en halv hjärncell. Haggan hade väl inte ens träffat V när hon avbröt sonderingsuppdraget? Det är inte seriöst. Talmannen upprepade tio gånger idag att han hoppas att alla inblandade ageara ansvarsfullt inom ramen för den process han sätter upp. Hm, undrar varför? Undrar vem den passningen var till?
Citera
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
De kommer ducka alla ”svåra” frågor, dvs de frågor där man inte är överens och bara jobba med lätta frågor. Sveriges allvarliga problem kommer läggas i kylboxen. Det är så de fem haggorna hanterar ”svåra” frågor. Där Tidö var handlingskraftiga kommer en rödgrön regering blunda och låta-vara.

Och sedan skyller man på att ”Vi såg det inte komma”, eller hur?
Citera
2026-10-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDSguy
V är mycket hårdare på tanken om ministerposter än SD

Ja, helt klart verkar det vara så!

Frågan är om C kan acceptera att stödja en S+MP+V-regering. Då behöver de ju inte själva samarbeta med V. Vet inte hur långt de röda linjerna sträcker sig där.

Alternativet är om SD avstår från ministerposter på andra sidan - kan C släppa igenom en sådan regering, eller anser de fortfarande att SD är ett rött skynke?

Jag skulle vilja säga att avgörandet ligger hos C, så länge som V inte ger upp att ingå i regeringen.
Citera
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxwell-
Hatar Thand Ringqvist så otroligt mycket. Vad exakt är det C försöker uppnå? Varför existerar dom ens, meningslöst parti som lever i en fantasivärld. Hoppas företagare och annat pack som röstade på dom blir överkörda, C kommer lägga sig platt.

Och vad hjälper det att hata? Det är kanske viktigare att rösta, eller kanske gå med i något annat parti och göra något för att minska hennes inflytande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Och sedan skyller man på att ”Vi såg det inte komma”, eller hur?
Exakt. Det är standardursäkten för att man inte har velat ta i ”svåra” frågor som är uppenbara för ALLA.
Citera
2026-10-02, 14:27
Medlem
Sunimods avatar
Ja jösses, kärringen har hybris.
Det kommer ta år innan de är färdiga och inget litet kafferep.

Så här säger Elisabeth Thand Ringqvist till Svenska Dagbladet:

"Vi kommer bjuda in företrädare från näringslivet, fackförbunden, myndigheter och organisationer som kan ge beskrivningar av läget på arbetsmarknaden och för företagen, läget för den inre och yttre säkerheten och vad Sverige måste göra för att motverka klimatförändringarna.

Partierna kommer att få höra samma föredragningar och sannolikt dra olika slutsatser av dem. Inte bara om vad som behöver göras, utan också om hur läget ska beskrivas. Centerpartiet och Vänsterpartiet har väsensskilt olika syn på företagande, skattenivåer och marknadsekonomi, och det kommer sannolikt märkas i hur vi beskriver verkligheten."

https://www.svd.se/a/X9g8yo/centerpartiet-vi-bjuder-in-till-samtal-om-laget-for-sverige
Citera
2026-10-02, 14:27
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxwell-

Vänsterpartiet kommer inte få igenom någonting av sin politik så länge Centerpartiet är inblandade.

Centerpartiet fattar att de är rökta för alltid om de släpper igenom vänsterpolitik.
Citera
2026-10-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nu börjar kärringarna vakna

"C: Vi bjuder in till samtal om läget för Sverige"

"För att komma ifrån en låst situation bjuder vi in S, V och MP till en gemensam lägesgenomgång med flera olika och viktiga aktörer i samhället. Vi behöver få en gemensam bild av läget för landet, skriver C-ledaren ."

https://www.svd.se/a/X9g8yo/centerpartiet-vi-bjuder-in-till-samtal-om-laget-for-sverige
”Vi kommer bjuda in företrädare från näringslivet, fackförbunden, myndigheter och organisationer som kan ge beskrivningar av läget på arbetsmarknaden och för företagen, läget för den inre och yttre säkerheten och vad Sverige måste göra för att motverka klimatförändringarna”
ETR tror alltså att V ska ge med sig om personer utifrån påtalar att V är olämpliga att ha i en regering och att V:s politik är värdelös eller vad är syftet? Lycka till med det isf...
Citera
2026-10-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
MA är kanske dummare än folk tror. Hur hon lyckats armbåga sig fram är en gåta.

Hennes inkompetens kommer leda till nyval.

Det är inte ofta dumhet är en faktor men hon är fan dum. Eller har hon autism?

Kan hon ens läsa ett rum?
Jag tror hon är smart men har problem med att kontrollera sina känslor och sitt humör. Hon far iväg obalanserat om nån går emot henne. Icke förtroendeingivande för en statsminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in