2026-10-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror V har mest att förlora på ett extraval. Oavsett vad som är sant eller inte om förtidsröstningen i Borlänge har det skadat partiet.
skadades de av att fälla löfven? jag minns inte
Citera
2026-10-02, 14:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungen98
Varför skulle någon av dem släppa fram ett gäng kompletta idioter?
V för att minimera inflytande från SD och SD för att minimera inflytandet från V och MP.
Citera
2026-10-02, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror V har mest att förlora på ett extraval. Oavsett vad som är sant eller inte om förtidsröstningen i Borlänge har det skadat partiet.
De har väl inte råd att skjutsa och betala väljare en gång till. Eller ingår ett extraval i priset?
Citera
2026-10-02, 14:07
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Som jag svarade på ditt andra inlägg - hon skulle ha rett ut möjligheterna innan valet. Som L gjorde. Inte ducka frågan och låta alla oenigheter inom sitt potentiella regeringsunderlag explodera i allas ansikten efter valet. Hon skulle ha avkrävt V och C svar på hur de tänkte agera före valet.

I frånvaron av det ansvarsfulla sättet att agera skulle hon ha fullföljt sitt sonderingsuppdrag. Inte lämnat tillbaka det med en påhittad anledning att V nu tillhör Tidögänget - bara för att de röstade för att sittande talman skulle få sitta kvar! Vad är det för barnsligheter?

Hon fullföljde sitt sonderingsuppdrag så som det var givet henne så jag förstår inte vad du menar med att hon inte skulle ha fullföljt det. Hon sonderade, hon försökte, hon fick inte ihop det, hon avrapporterade till talmannen och hon "lämnade tillbaka sonderingsuppdraget". Jag håller dock med dig om att den här påhittade anledningen var fjantig. Det är som Ebba sa: -"Folk är inte dumma" och vi är ju inte det. Vi fattar ju att det var ett svepskäl och att hon skulle ha lämnat tillbaka sonderingsuppdraget ändå samt att talmansvalet och regeringsbildningen inte hör ihop så som Maggan försökt få det till. Däremot förstår jag inte din logik. Maggan var barnslig alltså blev hon belönad av talmannen. Que? Jag förstår inte heller vad du menar med att Maggan skulle ha blivit belönad av talmannen. Så... återigen... jag förstår inte din premiss och jag förstår inte din slutsats. Jag är fortfarande nyfiken på hur och vad du menar.
Citera
2026-10-02, 14:10
Medlem
Moobs avatar
Bättre för Maggan att avgå än att göra bort sig igen. Lämna över stafettpinnen till en man. Inte sömnpillret Ygeman dock. Alternativt att de rekommender Ulf Kristersson till statsministeromröstningen.
Citera
2026-10-02, 14:10
Medlem
Sunimods avatar
Nu börjar kärringarna vakna

"C: Vi bjuder in till samtal om läget för Sverige"

"För att komma ifrån en låst situation bjuder vi in S, V och MP till en gemensam lägesgenomgång med flera olika och viktiga aktörer i samhället. Vi behöver få en gemensam bild av läget för landet, skriver C-ledaren ."

https://www.svd.se/a/X9g8yo/centerpartiet-vi-bjuder-in-till-samtal-om-laget-for-sverige
Citera
2026-10-02, 14:11
Medlem
extra val hade definitivt tjänat högern men centern lär väl vika sig för V och vi får en regering som inget och massimporterar invandrare
Citera
2026-10-02, 14:12
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

"För att komma ifrån en låst situation bjuder vi in S, V och MP till en gemensam lägesgenomgång med flera olika och viktiga aktörer i samhället. Vi behöver få en gemensam bild av läget för landet, skriver C-ledaren ."

https://www.svd.se/a/X9g8yo/centerpartiet-vi-bjuder-in-till-samtal-om-laget-for-sverige
C kommer hoppa i säng med V som ett dåligt one night stand. När det börjar mullra inom partiet och tunga av Centerpartister börjar hoppa av partiet kommer C göra samma resa som liberalerna och börja samarbeta med SD istället då man får störst utdelning där.

Väldigt väntad utveckling egentligen.
Senast redigerad av Refund 2026-10-02 kl. 14:20.
Citera
2026-10-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Givet förväntat oförändrat låst läge om drygt en vecka, vilket förslag till regering kommer Maggan presentera inför omröstningen tror ni? S+MP+C, S+MP eller någon annan formation?

Man kan ju utgå från att S vill fortsätta att peka ut V som skyldiga till att förhindra dem från att bilda en regering så de vill få MP och C att trycka grönt/gult och att det bara blir V som trycker rött av de tänkta stöd/regeringspartierna.
Tror inte Maggan har någon lust alls att bilda regering.Det räcker för henne att vara partiledare. Hon blev nog chockad när hon blev tvungen att försöka en gång till.
Att talmannen föreslog det var nog bara pga rättskänsla och artighet. Ingen tror nog på allvar att det är möjligt för MA att bilda regering med dom "kompisar" hon har nu.
Citera
2026-10-02, 14:14
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDSguy
skadades de av att fälla löfven? jag minns inte

Nej, tvärtom. Efter att V fällde Löfven steg V i opinionen. Faktiskt ganska kraftigt. 7 veckor efteråt låg V runt 40%(!) högre än precis innan.

EDIT: Man kunde tydligt se att V då tog sympatisörer från S och MP. Nu kan man självklart inte veta hur det skulle bli den här gången men om V står på sig och det blir ett extra val kan man tänka sig att många skulle tänka i liknande termer. Det skulle dels göra V än mer bestämda att inte ge upp sin röda linje och dels göra S mer benägna att kompromissa för man gjorde som sagt var ett katastrofalt val för egen del och är inte intresserade av att göra ett sämre val. Återigen...jag spekulerar här...
Senast redigerad av MrTomte 2026-10-02 kl. 14:19.
Citera
2026-10-02, 14:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
C kommer hoppa i säng med V som ett dåligt one night stands. När det börjar mullra inom partiet och tunga av Centerpartister börjar hoppa av partiet kommer C göra samma resa som liberalerna och börja samarbeta med SD istället då man får störst utdelning där.

Väldigt väntad utveckling egentligen.
Jag trodde det var Margareta Andersson som fick stafettpinnen men uppenbarligen kan kärringarna inte ens hålla sig på mattan.

Vad tror ni? Ingen kom
Citera
2026-10-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Lustigt det är väl dom som tidigare varit emot att träffa/s (V)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in