2026-10-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Centern har under hela valrörelsen sagt att de inte kan släppa fram en regering som samarbetar med SD och att de inte kan släppa fram en regering som V sitter i. Det finns en gradskillnad där. Samarbete med SD (oavsett om SD sitter i regeringen eller inte) = inte okej. Samarbete med V (så länge de inte sitter i regeringen) = okej.

Soppa
Citera
2026-10-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Kommer vi inte få se en massa pajkastning utav Guds nåde då från de rödgröna då mot talmannen, om att han "agerar partiskt" etc.? Särskilt nu när de rödgröna agerat så aggressivt för att Maggan INTE ska gå upp till omröstning nu?
S kommer säkert gnälla men det är det enda rimliga alternativet. De rödgröna har utropat sig till segrare och krävt Ulf Ks avgång, vilket han hörsammade. Nu får de ta konsekvenserna av sina utspel.
Citera
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
En statsministeromröstning kan talmannen tvinga fram, men kan han tvinga någon att ta ett sonderingsuppdrag? Typ "ja ja, jag vet att du sagt att du inte vill ha det, men nu tilldelar jag dig det här uppdraget i alla fall och så får du göra ett försök och så hörs vi av nästa vecka så kan du meddela hur det gått"?
Nej, talmannen kan inte bara dela ut sonderingsuppdrag till någon som inte vill ha det. Talmannen kan inte tvinga en partiledare till en sonderingsrunda. Begreppet "sonderingsrunda" finns inte i Regeringsformen eller i någon annan lag. Det är en konstitutionell praxis eller "verktyg" som Norlén själv beskrev det som. En statsministeromröstning kan han däremot tvinga fram precis som du skrev.
Citera
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Norlen kommer ge Ulf Sonderingsuppdraget i morgon
Citera
2026-10-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Då hade Ulf redan gått ut med det.
Citera
2026-10-01, 17:02
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Då hade Ulf redan gått ut med det.

Nej talmannen ska hålla presskonferens imorgon om detta
Citera
2026-10-01, 17:03
Medlem
Citat:
Nej talmannen ska hålla presskonferens imorgon om detta
Jo men den hade kommit igår efter samtalen med partiledarna om någon hade räckt upp handen.
Citera
2026-10-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Det finns bara ett logiskt alternativ som nummer ett, och det är haggan Maggan, Hon har utropat sig som segrare i valet, han har majoritet enligt mandat, så det vore väldigt märkligt om man inte provade det i rond 1, i rond två kommer nog Tuffa Uffe få. Rond 3 borde tendfen få ta hand om som låser allt, sen Ulf eller Maggan i rond 4.
Men hon ville ju inte haaaaa uppdraget?
Citera
2026-10-01, 17:10
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:

Varför tror du det?
Citera
2026-10-01, 17:12
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/politik/hemliga-moten-mitt-i-rodgrona-krisen/
Gäller det migrationsfrågor så har C tydligen inga problem med att sätta sig i möte med V och resten av vänstern. Massinvandring och fortsatt klimathysteri är väl dock ungefär det enda de kommer kunna komma överens om.
Citera
2026-10-01, 17:13
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Ja, pressen kommer bara öka ju fler omröstningar som fallerar, och det verkar inte som att något block vill ha ett omval. Får inte Magdalena ihop sin konstellation så är det en dålig signal till sina väljare.

Jag tror dock att Magdalena kommer få ihop sitt gäng, hon kommer få Vänsterpartiet att avstå från regeringsposter och få med Centerpartiet att stödja henne som statsminister. Detta kommer inte gynna Vänsterpartiet då de gått till val på att få sitta i regeringen. Inte något jag hoppas på, men det är nog så det kommer bli.

Hade inte haft något emot något omval, att se maktens korridorer sakta krackelera, partier slå mot varandra, bryta gamla konstellationer. Vet inte hur valdeltagandet skulle se ut, men jag tror på en minskning.
Jag föredrar nog personligen Vänsterpartiet i regering, därför det lär leda till kollaps av regeringen inom något år. De är för dysfunktionella för att det ska hålla.
Citera
2026-10-01, 17:15
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Varför tror du det?

M är riksdagens näst största parti och Magdalena har redan fått sin chans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto