2026-10-01, 16:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MumsarMazarin
Läget är helt låst nu endast på grund av Ringqvists beröringsskräck mot V och SD.
Och S som med stor sannolikhet stoppar V från plats i en regering.
Citera
2026-10-01, 16:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast väljarnas dom kan även bli stor vid ett nyval, så det är inte helt enkelt.
Extra val heter det.
Citera
2026-10-01, 16:28
Medlem
Talmannen kallar till pressträff imorgon kl 11. Finns det någon här med insiderinformation om hur det hela gått så här långt, och om vad talmannens budskap kommer att bli?
Citera
2026-10-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Talmannen kallar till pressträff imorgon kl 11. Finns det någon här med insiderinformation om hur det hela gått så här långt, och om vad talmannens budskap kommer att bli?
Ingen insiderkunskap, bara gissning. Haggan ska upp för omröstning nästa vecka. Motivering - hennes sonderingsuppdrag ska köras i botten.
Citera
2026-10-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Svar ja, det vill dom.
Varför?
Därför att många C är rediga godhetsknarkare. De mår verkligen bra av sådant, det är vad de vill. Jordbruk verkar vara en sekundär eller ännu lägre ställd fråga.

Bönder röstar på SD. Deras politik passar dem bättre än Centerns.
Citera
2026-10-01, 16:35
Medlem
Citat:

Om jag vore talman hade jag konstaterat att Noooshi har störst pattar men att Ebba är den mest tilldragande.

Men uppriktigt försöker nog Talmannen bearbeta C att dom skall tolerera V i en regering. Däremot fördöms MP och får bli ett stödparti för att det skall fungera.
Citera
2026-10-01, 16:38
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nu har talmannen flyttat fram presskonferensen till imorgon. Jag undrar hur man ska tolka det? Att detta är extra svårt? Kanske han säger: ingen vill ta på sig sonderingsuppdrag så nu låter jag det gå till statsministeromröstning direkt...

Det finns bara 2 alternativa saker som Norlén kan informera om i morgon; antingen att han ger någon ett sonderingsuppdrag eller att han för fram en statsministerkandidat till skarp omröstning. Om det skulle handla om ett sonderingsuppdrag skulle jag säga att det är mest troligt att Uffe får det men om det handlar om en statsministeromröstning så är nog Maggan mest trolig.

Min gissning är precis det du verkar tro dvs att han nu är redo att försöka föra processen framåt med en statsministeromröstning och då tror jag att det blir Maggan som är först ut.

Att det inte handlar om ett sonderingsuppdrag beror på 3 saker. Den ena är att han ju hade en talmansrunda i går där han försökte dela ut sonderingsuppdrag men ingen ville acceptera ett sådant. Han kan inte tvinga på någon ett sonderingsuppdrag och det känns inte rimligt att någon skulle ha ändrat sig på 1 dygn. Den andra anledningen är att han knappast hade behövt kalla till en presskonferens för att meddela att han delat ut ett nytt sonderingsuppdrag. Det hade han bara kunnat komma överens om med en partiledare i ett telefonsamtal och sedan meddelat pressen via ett pressmeddelande. En presskonferens är lite overkill om det bara handlar om ett sonderingsuppdrag. Den 3:e anledningen är att Norlén lite självkritiskt varit tydlig med att han vill ha en kortare process än 2018.

Att jag tror att det är Maggan som Norlén kommer att förelså som ny statsministerkandidat för omröstning är för att hon är den ende som haft ett sonderingsuppdrag. Visserligen gick hon inte i mål med det och lämnade tillbaka bollen men hon är ändå den ende som sonderat. Vidare så vann hon ju valet. Detta har vissa här varit väldigt tydliga med och det har även hon själv varit tydlig med. Det vore ju rätt märkligt om Norlén först skulle föreslå någon som dels inte haft ett sonderingsuppdrag och dels inte vann valet.

Om Norlén meddelar att han avser att föra fram en statsministerkandidat för omröstning så har vi en första omröstning senast 4 dagar efter att han lagt fram sitt förslag i kammaren. Alltså... han kanske lägger fram det i morgon och då är det omröstning senast tisdag eller så lägger han fram till på måndag och då är det omröstning senast fredag nästa vecka. En spännande detalj är att han kommer att inte bara föreslå en statsministerkandidat utan även ett regeringsunderlag och vad det blir tror jag kommer bli mycket intressant.
Citera
2026-10-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Ingen insiderkunskap, bara gissning. Haggan ska upp för omröstning nästa vecka. Motivering - hennes sonderingsuppdrag ska köras i botten.
Kommer vi inte få se en massa pajkastning utav Guds nåde då från de rödgröna då mot talmannen, om att han "agerar partiskt" etc.? Särskilt nu när de rödgröna agerat så aggressivt för att Maggan INTE ska gå upp till omröstning nu?
Citera
2026-10-01, 16:41
Medlem
Citat:
Det troligaste scenariot i regeringsbildningen just nu är att Magdalena Andersson (S) får tillbaka sonderingsuppdraget – för att sedan falla i statsministeromröstningen i riksdagen. Det säger statsvetare till Expressen.

Bra! Talamanen måste tvinga Maggan till omröstningen.
Citera
2026-10-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det finns bara 2 alternativa saker som Norlén kan informera om i morgon; antingen att han ger någon ett sonderingsuppdrag eller att han för fram en statsministerkandidat till skarp omröstning. Om det skulle handla om ett sonderingsuppdrag skulle jag säga att det är mest troligt att Uffe får det men om det handlar om en statsministeromröstning så är nog Maggan mest trolig.

Min gissning är precis det du verkar tro dvs att han nu är redo att försöka föra processen framåt med en statsministeromröstning och då tror jag att det blir Maggan som är först ut.

Att det inte handlar om ett sonderingsuppdrag beror på 3 saker. Den ena är att han ju hade en talmansrunda i går där han försökte dela ut sonderingsuppdrag men ingen ville acceptera ett sådant. Han kan inte tvinga på någon ett sonderingsuppdrag och det känns inte rimligt att någon skulle ha ändrat sig på 1 dygn. Den andra anledningen är att han knappast hade behövt kalla till en presskonferens för att meddela att han delat ut ett nytt sonderingsuppdrag. Det hade han bara kunnat komma överens om med en partiledare i ett telefonsamtal och sedan meddelat pressen via ett pressmeddelande. En presskonferens är lite overkill om det bara handlar om ett sonderingsuppdrag. Den 3:e anledningen är att Norlén lite självkritiskt varit tydlig med att han vill ha en kortare process än 2018.

Att jag tror att det är Maggan som Norlén kommer att förelså som ny statsministerkandidat för omröstning är för att hon är den ende som haft ett sonderingsuppdrag. Visserligen gick hon inte i mål med det och lämnade tillbaka bollen men hon är ändå den ende som sonderat. Vidare så vann hon ju valet. Detta har vissa här varit väldigt tydliga med och det har även hon själv varit tydlig med. Det vore ju rätt märkligt om Norlén först skulle föreslå någon som dels inte haft ett sonderingsuppdrag och dels inte vann valet.

Om Norlén meddelar att han avser att föra fram en statsministerkandidat för omröstning så har vi en första omröstning senast 4 dagar efter att han lagt fram sitt förslag i kammaren. Alltså... han kanske lägger fram det i morgon och då är det omröstning senast tisdag eller så lägger han fram till på måndag och då är det omröstning senast fredag nästa vecka. En spännande detalj är att han kommer att inte bara föreslå en statsministerkandidat utan även ett regeringsunderlag och vad det blir tror jag kommer bli mycket intressant.
En statsministeromröstning kan talmannen tvinga fram, men kan han tvinga någon att ta ett sonderingsuppdrag? Typ "ja ja, jag vet att du sagt att du inte vill ha det, men nu tilldelar jag dig det här uppdraget i alla fall och så får du göra ett försök och så hörs vi av nästa vecka så kan du meddela hur det gått"?
Citera
2026-10-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Var har du fått det ifrån?

Kan du länka något uttalande från någon C potentat där man säger att man vill samarbeta med V.

Jag är ganska säker på att du INTE kan det. Utan sitter och sprider desinformation.

Centern har under hela valrörelsen sagt att de inte kan släppa fram en regering som samarbetar med SD och att de inte kan släppa fram en regering som V sitter i. Det finns en gradskillnad där. Samarbete med SD (oavsett om SD sitter i regeringen eller inte) = inte okej. Samarbete med V (så länge de inte sitter i regeringen) = okej.
Citera
2026-10-01, 16:46
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Kommer vi inte få se en massa pajkastning utav Guds nåde då från de rödgröna då mot talmannen, om att han "agerar partiskt" etc.? Särskilt nu när de rödgröna agerat så aggressivt för att Maggan INTE ska gå upp till omröstning nu?

Det finns bara ett logiskt alternativ som nummer ett, och det är haggan Maggan, Hon har utropat sig som segrare i valet, han har majoritet enligt mandat, så det vore väldigt märkligt om man inte provade det i rond 1, i rond två kommer nog Tuffa Uffe få. Rond 3 borde tendfen få ta hand om som låser allt, sen Ulf eller Maggan i rond 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in