Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Nu har talmannen flyttat fram presskonferensen till imorgon. Jag undrar hur man ska tolka det? Att detta är extra svårt? Kanske han säger: ingen vill ta på sig sonderingsuppdrag så nu låter jag det gå till statsministeromröstning direkt...
Det finns bara 2 alternativa saker som Norlén kan informera om i morgon; antingen att han ger någon ett sonderingsuppdrag eller att han för fram en statsministerkandidat till skarp omröstning. Om det skulle handla om ett sonderingsuppdrag skulle jag säga att det är mest troligt att Uffe får det men om det handlar om en statsministeromröstning så är nog Maggan mest trolig.
Min gissning är precis det du verkar tro dvs att han nu är redo att försöka föra processen framåt med en statsministeromröstning och då tror jag att det blir Maggan som är först ut.
Att det inte handlar om ett sonderingsuppdrag beror på 3 saker. Den ena är att han ju hade en talmansrunda i går där han försökte dela ut sonderingsuppdrag men ingen ville acceptera ett sådant. Han kan inte tvinga på någon ett sonderingsuppdrag och det känns inte rimligt att någon skulle ha ändrat sig på 1 dygn. Den andra anledningen är att han knappast hade behövt kalla till en presskonferens för att meddela att han delat ut ett nytt sonderingsuppdrag. Det hade han bara kunnat komma överens om med en partiledare i ett telefonsamtal och sedan meddelat pressen via ett pressmeddelande. En presskonferens är lite overkill om det bara handlar om ett sonderingsuppdrag. Den 3:e anledningen är att Norlén lite självkritiskt varit tydlig med att han vill ha en kortare process än 2018.
Att jag tror att det är Maggan som Norlén kommer att förelså som ny statsministerkandidat för omröstning är för att hon är den ende som haft ett sonderingsuppdrag. Visserligen gick hon inte i mål med det och lämnade tillbaka bollen men hon är ändå den ende som sonderat. Vidare så vann hon ju valet. Detta har vissa här varit väldigt tydliga med och det har även hon själv varit tydlig med. Det vore ju rätt märkligt om Norlén först skulle föreslå någon som dels inte haft ett sonderingsuppdrag och dels inte vann valet.
Om Norlén meddelar att han avser att föra fram en statsministerkandidat för omröstning så har vi en första omröstning senast 4 dagar efter att han lagt fram sitt förslag i kammaren. Alltså... han kanske lägger fram det i morgon och då är det omröstning senast tisdag eller så lägger han fram till på måndag och då är det omröstning senast fredag nästa vecka. En spännande detalj är att han kommer att inte bara föreslå en statsministerkandidat utan även ett regeringsunderlag och vad det blir tror jag kommer bli mycket intressant.