2026-10-01, 11:05
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Problemet med det resonemanget är att det låter bra som inte är helt korrekt. Alltså att mittenblocken visserligen är så samarbetsvilliga och dom är minsann de vuxna i rummet. Ah visst, till viss del.
Problemet är bara att de allra flesta inom TIDÖ inte håller med om att SD är ett nazistisk parti eller är så extrema som dom vill framstå...
Grunden till deras röda linje anses av många tidö röstare som ett skämt som helt saknar sanning.
Sen kan man tycka vad man vill om det. Men från Tidös håll är den stora uppfattning att S MP och C är osammarbetsvilliga.

Ja, du har delvis helt rätt, centerns och sossarnas "röda linje" mot SD upplevs som helt oresonligt och inte grundad i sak.

Men du har (enligt mig) fel i att Tidö skulle ha någon gemensam sådan "Tidö-linje". Trots allt så höll M, KD och L själva uttryckligen SD borta från regeringsmakten under hela Tidö-perioden. Nu är det partiernas egna specifika inställningar som gäller, eftersom Tidö-konceptet är helt överspelat (i ett nyval).

Men den största bristen i resonemanget är förstås att man rent logiskt inte samtidigt kan peka finger mot de röda linjer S och C har satt upp och själva sätta upp precis lika röda linjer mot S. Det håller liksom inte, inte för fem öre.

Citat:
Däremot när det kommer till V så är inte alla eniga inom vänster blocken om att V är ett regeringsdugligt parti.
Alla partier borde dra den linjen, V ska inte ingå i någon regering. Dom behöver uppenbarligen städa upp ordentligt innan man ens egentligen borde överväga dom..

Jag är helt övertygad om att S och C uttryckligen anser att V inte är ett regeringsdugligt parti. Det kanske MP också gör, men de har såpass mycket sakpolitiskt gemensamt (V ställer upp på en vettig klimatpolitik och framförallt på att stoppa förstörelsen av svensk natur, och MPs stöd- och invandringspolitik är känslomässigt baserad och ligger nära V) att MP i så fall blundar för den frågan.

Som man faktiskt BÖR göra i en parlamentarisk demokrati, eftersom det är VÄLJARNA som ska avgöra vem som ska sitta i regering, INTE partierna.

Citat:
Enda anledningen till att S och MP vill ha med V är för deras mandat, vilket är rätt stört om du frågar mig... tror även det kan resultera i ett politiskt självmord . Dom spelar en hand som dom inte kan vinna på och nu är det förmodligen försent att ändra sig..
Det här går nog inte rädda, därav vittnar vi detta desperata utspel.

Jag tror att det är litet mer komplicerat än så.

Men mitt långa inlägg var egentligen för att poängtera att ett nyval/extraval går till på en HELT annan spelplan än "vanliga" svenska val. Ett bra exempel är Tidö-sidans "vi mot den rödgröna röran"-argument, som hade en framträdande roll i det genomförda valet men som skulle vara snudd på politiskt självmord i ett nyval/extraval. Eftersom det poängterar att man INTE vill samarbeta med "dom på andra sidan" i ett läge när väljarna UTTRYCKLIGEN vill se "politiskt samarbete". De kommer alltså INTE att rösta för nåt som skapade den situation politiken nu sitter fast i.

Det innebär inte att inte "högersidan" skulle kunna vinna valet och bilda en de facto "Tidö 2.0"-regering, det är fullt möjligt. Men att köra det som "valpropaganda" inför ett nyval skulle vara politiskt vansinne...
Citera
2026-10-01, 11:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Kvarstår då en lösning med antingen Tidö i någon form eller en semi-samlingsregering med S + M. Visst kan S+M förlora på en sådan lösning när gränser mellan blocken suddas ut, men båda dessa partier har en stabil grund att stå på. S genom sin bredd, M genom sin kompetens. Vill ens S själva i detta läge avstå från ministrar Pål Jonsson och Gunnar Strömmer? Prio ett i nuvarande läge måste vara landets säkerhet. Då får alla tidigare otänkbara lösningar läggas upp på bordet. Mitt tips är att spara detta förslag till den fjärde och sista omröstningen.

Glöm det. S+M kommer aldrig samarbeta såvida det inte är nationell kris. Aldrig. De skulle blöda väljare som aldrig förr. M skulle dessutom sannolikt vinna på ett extraval.
Citera
2026-10-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
V har blivit politikens motsvarighet till salmonella, med alla skandaler och knäppgökar. C är också i dåligt skick. MP har en vision men saknar kompetens. S är på fallrepet.

Om dessa fyra bildar regering, trots allt, blir det en fyra år lång skräckfilm. OMG vilket tjafs.

Enda chansen att rädda landet är nyval.

Visst C är inte i ett kanonläge. Men dom har spelat sina kort så gott dom kunnat.
Men S och MP håller på med däremot är en gåta och dom har tappat ansiktet fullständigt.
V, S ,MP och C har aldrig varit ett alternativ.
Det är ren idioti att spela en hand som man vet inte går att vinna på.

Nu står dom där inför hela svenska folket, panikslagna med svansen mellan benen.
Ett parti som gör en så otrolig felbedömning, ska nog kanske inte leda ett land. Är det nog många som tänker.
Vilket drag hon än gör nu så kommer det bara handla om dåligt drag eller mindre dåliga drag.
Det absolut bästa hon kan göra nu om du frågar mig. Är att erkänna att dom gjort ett misstag och äga det fullt ut..
Dom har levt i en fantasi bländade av makten och tappat fotfäste i verkligheten.
Och faktiskt be hela svenska folket om ursäkt att dom ens övervägt att V ska ingå i deras regering.
Om S själva inte ens anser att V är regeringsdugliga, varför i hela friden överväger dom V I en regering.

Hade dom varit tysliga med den linjen från början precis som C har varit. Så kanske dom hade förlorat makten. Men dom hade framstått som starka och åtminstone öppnar upp en väg om regeringsalternativ.
Nu framstår dom istället som maktkåta och inkompetenta..
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men det är inte samma som att de sitter i möte nu.
Och hade de gjort det så hade det varit uppe på de flesta ställen på nätet.

Vi får se hur det blir.

Möjligt men de säger ju att de samtalar. Det kanske inte är definitionen av möte för dig men det verkar vara ett steg framåt. Tror detta kommer vara löst inom nån månad.
Citera
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
S är inte på svenskarnas sida sedan 2006, men det är SD. Där har du problemet som gör S till ett 27%-parti. Felet ligger inte hos slipsnissar som inte är särskilt många.

Jag snackade om M som alltid varit på tjänstemännens sida. Varför tror du annars att dom vill försämra A-kassan ? Mer makt till arbetsgivaren. Kolla bara vad som hände med Tesla , dom köpte ut arbetarna med krav på att dom lämnade IF Metall . För att komma runt kollektivavtal det tycker jag är för jävligt att folk kan köpas den svenska arbetsmodellen håller på att krackelera och folk ser inte det.

https://da.se/2026/08/teslas-utkop-kan-vara-foreningsrattskrankning/
Senast redigerad av Varmlandskorven 2026-10-01 kl. 11:11.
Citera
2026-10-01, 11:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
ett nyval/extraval går till på en HELT annan spelplan än "vanliga" svenska val. Ett bra exempel är Tidö-sidans "vi mot den rödgröna röran"-argument, som hade en framträdande roll i det genomförda valet men som skulle vara snudd på politiskt självmord i ett nyval/extraval. Eftersom det poängterar att man INTE vill samarbeta med "dom på andra sidan" i ett läge när väljarna UTTRYCKLIGEN vill se "politiskt samarbete". De kommer alltså INTE att rösta för nåt som skapade den situation politiken nu sitter fast i.

Du har helt fel. I extraval ska man självklart gå till val på att säga "Vi har ett färdigt regeringsalternativ, rösta på oss!". Det enda man behöver tillägga är att man är öppen för andra lösningar vid händelse av ett liknande valresultat, och SD bör mjuka upp sitt krav på ministerposter något, säga typ "det är inget absolut krav, men det kommer såklart kosta att hålla oss utanför". Tidö behöver alltså knappt ändra ett skit.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2026-10-01 kl. 11:14.
Citera
2026-10-01, 11:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Jag snackade om M som alltid varit på tjänstemännens sida. Varför tror du annars att dom vill försämra A-kassan ? Mer makt till arbetsgivaren. Kolla bara vad som hände med Tesla , dom köpte ut arbetarna med krav på att dom lämnade IF Metall . För att komma runt kollektivavtal det tycker jag är för jävligt att folk kan köpas den svenska arbetsmodellen håller på att krackelera och folk ser inte det.

Den svenska arbetsmodellen har krackelerat sedan länge. Jag arbetade i industri under S-styre och såg hur man bemanningsföretag med S goda minne gjorde sitt intåg på marknaden. Sen såg jag hur en S-regering försvagade LAS.
Citera
2026-10-01, 11:23
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Den svenska arbetsmodellen har krackelerat sedan länge. Jag arbetade i industri under S-styre och såg hur man bemanningsföretag med S goda minne gjorde sitt intåg på marknaden. Sen såg jag hur en S-regering försvagade LAS.

Man var med att förbättra LAS till arbetstagarnas fördel . Tex idag kan du skola om dig och få omställningsstudiestöd det är en grej det kunde man inte innan. Plus många andra fördelar det är inte att försvaga LAS .
Citera
2026-10-01, 11:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Möjligt men de säger ju att de samtalar. Det kanske inte är definitionen av möte för dig men det verkar vara ett steg framåt. Tror detta kommer vara löst inom nån månad.
Ja det är bra om de börjar prata direkt med varandra istället för att bråka så pressen blir glada att ha något att skriva om.

Dock tror jag inte V ger upp sitt krav på att sitta med i en regering.
Citera
2026-10-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du har helt fel. I extraval ska man självklart gå till val på att säga "Vi har ett färdigt regeringsalternativ, rösta på oss!". Det enda man behöver tillägga är att man är öppen för andra lösningar vid händelse av ett liknande valresultat, och SD bör mjuka upp sitt krav på ministerposter något, säga typ "det är inget absolut krav, men det kommer såklart kosta att hålla oss utanför". Tidö behöver alltså knappt ändra ett skit.

Instämmer! Man skulle också kunna tillägga att landet behöver en snabb lösning som är stabil på sikt och har kompetens, givet det allvarliga säkerhetsläget. Man skulle också, med hänvisning till säkerhetsläget, kunna föra fram att man vid en vinst kommer tillsätta ett samarbetsråd där samtliga partiledare ingår och regelbundet de kommande fyra åren träffas för att prestigelöst diskutera landets bästa. Förhoppningsvis är de akuta säkerhetshot som nu finns då lösta, men tills dess behövs samverkan för landets bästa. Dock med en regering som kan samtala sinsemellan utan diverse ultimatum och "röda linjer". Tidö är det enda block som kan uppnå samsyn i för landet viktiga frågor. Om SD håller fast vid "krav att sitta i regeringen" lär väljare fly från SD till M vid ett nyval. Inget är värre än att få tillbaka den rödgröna röran.
Citera
2026-10-01, 11:33
Medlem
Citat:
Visst C är inte i ett kanonläge. Men dom har spelat sina kort så gott dom kunnat.
Men S och MP håller på med däremot är en gåta och dom har tappat ansiktet fullständigt.
V, S ,MP och C har aldrig varit ett alternativ.
Det är ren idioti att spela en hand som man vet inte går att vinna på.

Nu står dom där inför hela svenska folket, panikslagna med svansen mellan benen.
Ett parti som gör en så otrolig felbedömning, ska nog kanske inte leda ett land. Är det nog många som tänker.
Vilket drag hon än gör nu så kommer det bara handla om dåligt drag eller mindre dåliga drag.
Det absolut bästa hon kan göra nu om du frågar mig. Är att erkänna att dom gjort ett misstag och äga det fullt ut..
Dom har levt i en fantasi bländade av makten och tappat fotfäste i verkligheten.
Och faktiskt be hela svenska folket om ursäkt att dom ens övervägt att V ska ingå i deras regering.
Om S själva inte ens anser att V är regeringsdugliga, varför i hela friden överväger dom V I en regering.

Hade dom varit tydliga med den linjen från början precis som C har varit. Så kanske dom hade förlorat makten. Men dom hade framstått som starka och åtminstone öppnar upp en väg om regeringsalternativ.
Nu framstår dom istället som maktkåta och inkompetenta..

C har spelat bort sig för länge sen. Det vi ser nu är bara kulmen på förfallet. Hur dom hamnat där, är för mig en gåta. SD har omfamnats av alla högerpartier utom C, en process som pågått i åratal. Är partiledningen i C blind och döv?

Att C inte kunde förutse att C skulle hamna i ett sterilt ingemansland om V gör ett bra val och S gör ett dåligt val, övergår mitt förstånd.

Men visst, alla partier på vänsterkanten är helkonstiga nu. Det saknas samordning och logistik.

V verkar ha blivit knäppare än nånsin. Detta är absolut inte ett regeringsdugligt parti. S spelade väl högt och trodde på superseger för S, så att problemen med V kunde sopas under mattan.

Ett starkt val för V kombinerat med ett svagt val för S, är såklart en mardröm för S.

Denna oväntade maktjustering är som knark för Dadgostar. Hennes politiska instinkt skriker "Framåt!".

Hennes väljare förväntar sig att hon ska vara ettrig, krävande och aggressiv. Nu eller aldrig.

Hon har absolut ingenting att förlora.

Den anda partiledare som automatiskt vinner, är Dadgostar. Hon har en trubbig, fantasilös underdogimage, som hon kan spela ut nu = Sossarna har alltid förtryckt oss och nu ska trashankarna äntligen få bestämma, eller nåt sånt ... man ska inte underskatta hur djup V:s revanschlusta är.

Självklart drar Dadgostar kniv. Självklart ska V ha poster. Hon har hela partiet i ryggen. Detta är ju deras politik, djupt förankarad.
Citera
2026-10-01, 11:36
Medlem
Tuors avatar
Det kan väl ändå inte bli Kristersson som får chansen?

Norlén vill ju snabba på det här så det vore slöseri med tid att försöka med Ulf eftersom det är en rödgrön majoritet. Nu får vi verkligen se om Norlén är en idiot eller inte.

Det är det där arga fyllot som ska ha sonderingsuppdraget och ingen annan.
Senast redigerad av Tuor 2026-10-01 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in