2026-10-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Tycker snarare det är S och MP som spelat ut sitt egna lag.
Dom borde dragit samma röda linje som C, alltså utesluta V.
Det kanske hade resulterat i att dom inte får ihop en regering. Men det hade åtminstone gjort så dom framstår bättre.
Sen kanske dom hade varit behövt närma sig mitten och möjligen kanske kunnat bilda en regering på så vis. Även om jag inte tror på det men..
Men att dom ens överväger V i en regering när V har så många problem är ser ju inte bra ut öht. Nu är Magda i en politisk rävsax för dom har gjort sån otrolig felbedömning att det liknar ingeting. Bländande av makten att det blev deras förfall.

Jag förstår din poäng. S och MP borde ha fattat att V skulle förslummas och bli odugligt. Man borde ha sonderat mitten för länge sen, som alternativ till V. Man kunde tex uppvaktat C i det tysta.

Men C har blivit ett skitparti, som V.

Det är fan en perfekt storm. Flera stora problem sammansmälter.

MA sitter i skiten. Hon har gjort ett dåligt val och har bara skräp att luta sig på.

Jag tror att hon blåljög inför valet.

Hon litade på ett toppval för S. Nån annan plan hade hon inte.

Snacka om hybris.
Citera
2026-10-01, 10:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Så vad kommer utgången vara av allt detta då?

Ja, du....

Om jag skulle gissa just nu så händer följande i fallande sannolikthetsordning:

1) Magdalena bildar nån form av extremt svag minoritetsregering som får svårt att få igenom budgetar och svårt få något gjort och förmodligen faller under mandatperioden

2) Extraval

3) Kristersson bildar en minoritetsregering som får igenom budgetar men får svårt med konflikter gällande t ex migration

Kanske ska skifta plats på 1 och 2, jag vet inte.
Citera
2026-10-01, 10:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det finns inget att samtala om än.

Antingen så viker sig V eller S/C.

Så antingen så ljuger V och så kommer de at vika sig eller så finns det de facto ingen vilja eller anledning att samtala om något.

Hur som helst så samtalar S och V just nu så det är ett steg framåt.
Citera
2026-10-01, 10:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Idioten Lööf satt i 10 år, så hennes ansvar går inte att trolla bort.

Ja, alltså det var hon som drog partiet till positionen, absolut. Det jag säger är att partiet vill vara kvar där, för de ser ingen utväg.

Citat:
Enda utvägen ur nuvarande kris är nyval. Efter detta riskerar C att åka ur Riksdagen.

Jag är faktiskt tveksam till det. Tror det kommer krävas mer innan de åker. Men de kommer nog tappa en del, det tror jag.
Citera
2026-10-01, 10:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är därför tre av åtta partier är noga med att INTE har "röda linjer" mot något annat parti (V, SD och MP). De säger tvärtom alla att de är villiga att samarbeta med alla som är villiga att samarbeta med dem. Det är nåt som väljarna förväntas gilla (storligen) i ett nyval. Att de (alla tre) hotar med att rösta mot en regering där de inte själva får vara med upplevs av väljarna som "rätt rimligt", inte som en röd linje som stoppar regeringsbildning.
Här tror jag du har rätt. Motvilja orkar man inte ha länge, utan det slutar hos de flesta i passivitet. Har man röstat "mot" något stannar man hemma i ett extraval, de få fanatiker som blir ännu mera fanatiska är just få.

Jag skulle nog faktiskt räkna in L också bland de "öppna" partierna. De har sagt Tidö, men redan där drog Mohamsson bort ett rödlinje-plåster.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-10-01 kl. 10:20.
Citera
2026-10-01, 10:18
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Din högre siffra på M vore rätt festlig. Det skulle tillsammans med ett osmickrande S-resultat kunna peta ner dem från tronen som Sveriges största parti sedan ett ~sekel.

Det kommer komma en dag när folk som röstat på SD går tillbaks till Socialdemokratin eftersom Jimmie slickar Uffes röv för mycket. Då är S uppe på 32-35 % igen. Sd under 10%
Citera
2026-10-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Så kan man se det.

Men för att det ska finnas något att prata om så ljuger V eller S (vilket C är medvetna om).

Att partier ljuger varje dag i media och även innan valet och på den egna kongressen är ju inte rimligt.

Eller så är diskussionerna/samtalen meningslösa, lika intressanta som att två tanter diskuterar vädret.
Citera
2026-10-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja, alltså det var hon som drog partiet till positionen, absolut. Det jag säger är att partiet vill vara kvar där, för de ser ingen utväg.

Jag är faktiskt tveksam till det. Tror det kommer krävas mer innan de åker. Men de kommer nog tappa en del, det tror jag.

Ja, precis, hatet mot SD är en helig ko. De kan inte släppa den.

Detta är en av rötterna till cirkusen vi ser.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-10-01 kl. 10:23.
Citera
2026-10-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Tycker snarare det är S och MP som spelat ut sitt egna lag.
Dom borde dragit samma röda linje som C, alltså utesluta V.
Det kanske hade resulterat i att dom inte får ihop en regering. Men det hade åtminstone gjort så dom framstår bättre.
Sen kanske dom hade varit behövt närma sig mitten och möjligen kanske kunnat bilda en regering på så vis. Även om jag inte tror på det men..
Men att dom ens överväger V i en regering när V har så många problem är ser ju inte bra ut öht. Nu är Magda i en politisk rävsax för dom har gjort sån otrolig felbedömning att det liknar ingeting. Bländande av makten att det blev deras förfall.

Är nog otroligt mycket positionering och taktikspel som försiggår just nu. Användande av AI kanske för att studera utfall av olika scenarion? AI är givetvis smartare än jag men här är något jag inte egentligen kan se en väg runt:

Även om de rödgröna kan fås att "tolerera" en S-regering i någon form så har S:s stödpartier (C+V+Mp) så oerhört vitt skilda uppfattningar i framförallt ekonomiska frågor. Men även i energipolitik och säkerhetspolitik finns stora och avgörande skillnader. S är inte villiga, såsom framförallt MP, att fatta beslut som de facto sänker vårt näringsliv & företagsamhet. Och S inser till skillnad från Mp att energifrågan måste få en (realistisk och hållbar) lösning. Sen förstår ju S, liksom de flesta andra, att MP och V i bästa fall är okunniga gällande säkerhetspolitik men i värsta fall även är infiltrerade av främmande makter/ agendor. S kan då egentligen bara fullt ut samarbeta med C. Och S + C kommer inte tolereras av en majoritet av riksdagen. De har skaffat sig ovänner på alla fronter efter sitt självgoda agerande i samband med valet.

Kvarstår då en lösning med antingen Tidö i någon form eller en semi-samlingsregering med S + M. Visst kan S+M förlora på en sådan lösning när gränser mellan blocken suddas ut, men båda dessa partier har en stabil grund att stå på. S genom sin bredd, M genom sin kompetens. Vill ens S själva i detta läge avstå från ministrar Pål Jonsson och Gunnar Strömmer? Prio ett i nuvarande läge måste vara landets säkerhet. Då får alla tidigare otänkbara lösningar läggas upp på bordet. Mitt tips är att spara detta förslag till den fjärde och sista omröstningen.
Citera
2026-10-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Det kommer komma en dag när folk som röstat på SD går tillbaks till Socialdemokratin eftersom Jimmie slickar Uffes röv för mycket. Då är S uppe på 32-35 % igen. Sd under 10%

S samarbetar med v, mp och C samt har en röd linje mot Sd av alla partier.

Om man ens överväger att valet står mellan Sd eller S så förtjänar man att lobotomeras.
Citera
2026-10-01, 10:24
Medlem
Det kommer att bli både en S, V, C, MP regering tror jag. Det kommer inte att gå att lämna något av dessa partier utanför en rödgrön regering.
Citera
2026-10-01, 10:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Var har du fått den uppgiften ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in