Citat:
Ursprungligen postat av
HejFrans
Tycker snarare det är S och MP som spelat ut sitt egna lag.
Dom borde dragit samma röda linje som C, alltså utesluta V.
Det kanske hade resulterat i att dom inte får ihop en regering. Men det hade åtminstone gjort så dom framstår bättre.
Sen kanske dom hade varit behövt närma sig mitten och möjligen kanske kunnat bilda en regering på så vis. Även om jag inte tror på det men..
Men att dom ens överväger V i en regering när V har så många problem är ser ju inte bra ut öht. Nu är Magda i en politisk rävsax för dom har gjort sån otrolig felbedömning att det liknar ingeting. Bländande av makten att det blev deras förfall.
Är nog otroligt mycket positionering och taktikspel som försiggår just nu. Användande av AI kanske för att studera utfall av olika scenarion? AI är givetvis smartare än jag men här är något jag inte egentligen kan se en väg runt:
Även om de rödgröna kan fås att "tolerera" en S-regering i någon form så har S:s stödpartier (C+V+Mp) så oerhört vitt skilda uppfattningar i framförallt ekonomiska frågor. Men även i energipolitik och säkerhetspolitik finns stora och avgörande skillnader. S är inte villiga, såsom framförallt MP, att fatta beslut som de facto sänker vårt näringsliv & företagsamhet. Och S inser till skillnad från Mp att energifrågan måste få en (realistisk och hållbar) lösning. Sen förstår ju S, liksom de flesta andra, att MP och V i bästa fall är okunniga gällande säkerhetspolitik men i värsta fall även är infiltrerade av främmande makter/ agendor. S kan då egentligen bara fullt ut samarbeta med C. Och S + C kommer inte tolereras av en majoritet av riksdagen. De har skaffat sig ovänner på alla fronter efter sitt självgoda agerande i samband med valet.
Kvarstår då en lösning med antingen Tidö i någon form eller en semi-samlingsregering med S + M. Visst kan S+M förlora på en sådan lösning när gränser mellan blocken suddas ut, men båda dessa partier har en stabil grund att stå på. S genom sin bredd, M genom sin kompetens. Vill ens S själva i detta läge avstå från ministrar Pål Jonsson och Gunnar Strömmer? Prio ett i nuvarande läge måste vara landets säkerhet. Då får alla tidigare otänkbara lösningar läggas upp på bordet. Mitt tips är att spara detta förslag till den fjärde och sista omröstningen.