2026-09-30, 20:19
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Ja alltså han delar ut sonderingsuppdragen, bestämmer hur länge sonderingarna ska pågå och är den som utser vem som ska röstas om i den obligatoriska statsministeromröstningen… så i teorien kan han snabba på och sakta ner så mycket som han vill.

Förvisso, men sonderingarna kan upprepas och pågå hur länge som helst om ingen sticker ut hakan frivilligt...så i praktiken skyndar inte det på processen i ett låst läge.
Senast redigerad av knegis 2026-09-30 kl. 20:22.
Citera
2026-09-30, 20:25
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Förvisso, men sonderingarna kan upprepas och pågå hur länge som helst om ingen sticker ut hakan frivilligt...så i praktiken skyndar inte det på processen i ett låst läge.

Självfallet är det så!
Citera
2026-09-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ida G, enligt egen tweet, ska tydligen till Aktuellt och snacka med Ygeman nu ikväll. Aktuellt börjar 21.

Kan tyvärr inte ens se Ygeman, än mindre lyssna på vidret, utan att mitt blodtryck skjuter i höjden. Pass på mig.

Får läsa kommentarerna från er som så kan istället
Blir intressant
Citera
2026-09-30, 20:41
Medlem
Det kommer bli pajkastning:

Ygeman: Väljarna förväntar sig att den nya konstellation som gemensamt gjort upp om talmansposten också försöker bilda regering.

Ida G: vår statsministerkandidat är Magdalena Andersson
Citera
2026-09-30, 20:44
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
...
Sverige kan inte styras av ett parti som vill ha inflytande utan att välja sida.

Jodå.

Att välja sida är idiotiskt, för det skadar Sverige. Det finns inget i politiken som är skadligare än en maximal vänster/högerpendel. Väljer man sida skadar man Sverige, så enkelt är det.

Alternativet är uttryckligen att INTE välja sida, och istället välja "mitten". Centern har den klaraste, mest välgrundade och logiska orsaken bland ALLA partier att göra som de gör. De utesluter båda ytterpartierna för att få till mer mittenpolitiken och via det stoppa det skadliga pendlandet mellan "höger" och "vänster".

Därför kommer Centern heller inte att godkänna en regering där SD har inflytande, eftersom SD skulle dra den regeringens politik högerut i just de frågor de övriga högerpartierna skulle vara beredda att söka sig mot mitten. Och ju längre högerut det går, desto mer svänger pendeln sönder Sverige. Och det är ett faktum.
Citera
2026-09-30, 20:45
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson

Ygeman: Väljarna förväntar sig att den nya konstellation som gemensamt gjort upp om talmansposten också försöker bilda regering.

Kommer bara vara käbbel, men förhoppningsvis underhållande käbbel!
Citera
2026-09-30, 20:47
Medlem
Henselons avatar
Citat:

Hade V varit riktigt smarta hade de sett Ebba som en, naturlig kandidat till Statsministerposten, hellre än Magda.
V har tid, det är fortfarande 10 Min. kvar tills sändningen.
Senast redigerad av Henselon 2026-09-30 kl. 20:50.
Citera
2026-09-30, 20:51
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

Ser hellre att en vingklippt övergångsregering får regera i 4 år än att Magda med inkompetent bihang lyckas få ihop nåt bräckligt som kommer haverera innan de ens får igenom en budget.

Och Ygeman den pajasen. Det finns inte en enda väljare som förväntar sig att M och V ska gå ihop. De låter bara tramsiga och skadeskjutna när de gnäller om det. Han får leta upp ett mötesrum om han kan så får de väl gråta ut där.
Citera
2026-09-30, 20:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ida G, enligt egen tweet, ska tydligen till Aktuellt och snacka med Ygeman nu ikväll. Aktuellt börjar 21.

Kan tyvärr inte ens se Ygeman, än mindre lyssna på vidret, utan att mitt blodtryck skjuter i höjden. Pass på mig.

Får läsa kommentarerna från er som så kan istället
Ah det ska bli kul att se. Jag laddar med skämskudde och mums-mums.
Citera
2026-09-30, 20:55
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah det ska bli kul att se. Jag laddar med skämskudde och mums-mums.

Fan vad man saknar mums-mums…
Citera
2026-09-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Talmannen måste steppa upp, ta kontroll och peka med hela handen här.

Han måste börja med en omröstning om Maggan för att bränna första försöket.
Citera
2026-09-30, 21:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Han måste börja med en omröstning om Maggan för att bränna första försöket.

Framför allt måste han öka takten. Snabba ryck nu tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in