Igår, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
"Förklaras" är redan gjort.

Att han "lägger sig i utredningen", jo men det gör han väl när han ringer in och ska ta bort ett onödigt signalement utan att ha sett GM.

"Ändrar sina utsagor" - han säger ju 3 olika tidpunkter för utstämpling vid olika tillfällen och säger att han var först i "Skydd & Säkerhet" men att det redan var folk där i förhör. Bara som exempel på inkonsekvenser.

Som sagt både GS, Holmér och Sven Anér verkar anse att SE ljög på den tiden det begav sig.

Om du 40 år senare anser att han pratade sanning så är det DIN bedömning och den får du gärna göra göra även om jag inte alls delar den.

Vi har redan förklarat varför vi anser att han ljuger och på vilka sätt hans historia verkar märklig. Flera gånger till och med.

Ljuger, han var inte 5-6 sekunder från skotten enligt de flesta, och när de flesta förnekare målar upp vad som egentligen hände är det minst 40 sekunder vilket i min värld kvalificerar som lögn.

Flertalet tror inte heller att han talat med Lisbeth då det verkar orimligt baserat på hennes reaktioner.

Bara det att tänka sig hennes reaktion när OP faller ihop i en blodpöl och hon konverserar lugnt med SE

Men det handlar ju inte bara om att han har ljugit - det handlar om att man kan tänka sig en sekvens där han skjuter och springer in i gränden och blir synlig för YN med den lilla väskan.

För det var ytterligt få vid mordplatsen - och att ha en väska på cirka 15*20 cm och säga att du var där och sprang in i gränden och misstagits för GM gör dig misstänkt i mina ögon.

Att han senare återvänder till Skandia djupt chockad och knappt kan prata rent är ju också en sak plus övriga saker som jag redan postat flera gånger.

Eller anser du att vi inte får spekulera just om SE för att det stör dig ?

Måste det finnas "tunga bevis" just för SE - men för alla andra som CA och CP är det OK att spekulera ?

Är det just för SE som det då blir "beklämmande med anklagelserna" och "att peka ut en statsministermördare" (som du brukar skriva) men inte för CA eller CP ?

Är du rädd för att SE de facto är GM och vill därför strypa all spekulation om det ?

Som du säger verkar det inte vara lika upprörande att spekulera kring att CA sköt Palme pga att han förlorat pengar. Eller att han fikade i närheten av mordplatsen. Vissa har OERHÖRDA problem med just Engström och jag har fortfarande inte förstått varför.
Citera
Igår, 18:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
I fallet med den påstådda gärningsmannen i denna tråd så är det beklämmande hur anklagelserna överdrivs.
Att han(SE) "lägger sig i utredningen", "ljuger" och "ändrar sina utsagor" är påståenden som behöver förklaras, bevisas och därefter kan man värdera.

I ditt exempel framgår inga detaljer, men av det du skriver så får man uppfattningen av att det är i klart högre grad än det som vi ser gällande SE?

Någon gav tidigare Alf L. som ett exempel på en som definitivt ändrat sina uppgifter och också bevisligen ljugit.
Håller (delvis) med, i mina ögon är hans oro för förväxlingen det som gör att han sticker ut, han antyder förväxling både före och efter skotten. Ett rimligt agerande (som GM) då han ett par minuter före skotten lämnat jobbet i väktarnas åsyn i GM-kläder.
Senast redigerad av MrBarnaby Igår kl. 18:56.
Citera
Igår, 19:41
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Problemet ligger i värderingen av uppgifterna och där i princip alla går att förklara ur ett vittnesperspektiv. Detta bör inte vara möjligt i en stark teori.

Skulle vi ex. kunna fastslå att det var SE som var på DBG, då har vi något som är synnerligen besvärande!

Många gånger verkar det vara en jakt på lögner...

Utstämplingstiden som ändras över tid beskylls för lögn(för alibi) eller mened(om SE vore vittne) där det såklart, oavsett roll, finns en risk att han minns fel.

"Ljuger, han var inte 5-6 sekunder från skotten enligt de flesta, och när de flesta förnekare målar upp vad som egentligen hände är det minst 40 sekunder vilket i min värld kvalificerar som lögn. "

Trodde att du ville göra sken av att du inte hade bestämt dig om SE's skuld och försöka ge intrycket av objektivitet, men här visar du vilka slutsatser du redan på förhand dragit. Lögner?

Han är redan mördare och kan såklart inte ha varit ett vittne som misstagit sig?
Han kan som vittne inte ha kommit tillbaka chockad till Skandia?

Som jag skrivit tidigare: Om vi skulle kunna bevisa att det var SE som sprang på DBG, så är läget helt annat. Då hade vi haft något som verkligen var besvärande! En plats han inte sagt sig ha varit på.
Dessutom i en till synes flykt från något...
Nu gick man inte till botten med det och kvar är spekulationerna.

Det är du som tydligt här bekräftar det jag skriver.
Du har på förhand dragit slutsatsen om lögn.

Jag har aldrig påstått att det måste finnas tunga bevis för varken SE, CA eller någon annan för att få diskutera eller spekulera.
Det är främst ni som är fasta i en GM som inte klarar av att diskutera osäkerheter i teorierna och mer specifikt; vad som är en spekulation och vad som är en slutsats.

För min del får SE mer än gärna bevisas vara GM, men detta räcker inte ens till skälig misstanke!
Jag kommer efteråt att fortsatt kunna stå för det jag skrivit här. Att flertalet av lögnerna var tur och rent idiotiska chansningar. Att uppgifterna gick att förklara ur ett vittnesperspektiv.
Turen att utredningen havererade o.s.v.
Du borde nog tydligt definiera vad du menar med "stark teori" innan du ondgör dig över att SE-teorin inte uppfyller det kriteriet.
Om det är "kan ej motbevisas" så är du snarare ute efter "bevis".

Ska vi ta CA som exempel:

Jo, han låg hemma och sov när Palme sköts och hade sålt vapnet illegalt ! - klart !
Ska vi efter den korta exercisen nu med jämna mellanrum gå in i CA-tråden och irritera oss på att det är beklämmande med alla "anklagelser mot CA" och hålla på och repetera mantrat att det är en "svag teori" och att det är hemskt att Lookalike och andra "pekar ut en statsministermördare" ? och även blanda ihop de som "misstänker CA" med de som är "helt övertygade om CA som GM" och kritisera dem i en klump utan urskiljning likt du ofta gör med SE-skribenterna.
Ett annat mindre nordkoreanskt alternativ är att bara låta folk spekulera fritt.

När det gäller 5-6 sekunder gentemot 40-60 sekunder så verkar det vara konsensus bland "förnekare" att det rör sig om det.
Man bör ju ta SE:s historia och se vart den leder.

Man kan ju som du säga att , ja , jag har ingen aning om vad som hände efter skotten, men jag tror att SE pratade med LP, jag tror att han i princip inte ljög alls.
Men om man sen blir pressad om det och du då dyker upp med ett försvar som "han kanske ljög", eller som enough, - det kanske var en avgasknall precis vid mordplatsen en stund efter skotten så kanske det visar på att mot-teorin man fått fram är ännu svagare och minst lika långsökt?

Att man är övertygad om att SE ljuger behöver inte alls betyda att man anser att det är bevisat att han är GM - eller ens att han når upp till "skäligen misstänkt".
Det finns flera "förnekare" som anser att SE ljuger men inte alls tror att han är GM utan snarare att han mytoman eller överdriver en hel del.

Man kan också ha en misstanke att SE är GM men inte veta säkert - vi saknar ju en hel del information.
En person kan t.ex göra bedömningen att han är 95% säker på att SE ljuger om en del saker, 70% om andra och inte alls vara säker på om han ljuger om en del andra saker. (vad man tror)
Då kanske man landar i en situation där man tänker att det i princip är 50-50 om han är GM eller ej eller 60-40 eller var man nu landar.
Där gör ju varje individ sin egen bedömning.

PS Jo, du har faktiskt skrivit att SE-teorin saknar de "tunga bevisen" i denna tråden - som kritik
Citera
Igår, 19:57
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Som du säger verkar det inte vara lika upprörande att spekulera kring att CA sköt Palme pga att han förlorat pengar. Eller att han fikade i närheten av mordplatsen. Vissa har OERHÖRDA problem med just Engström och jag har fortfarande inte förstått varför.

För att vara extremt ärlig så känns SE-GM fel intuitivt, och det kan ha ett visst värde.
Citera
Igår, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
För att vara extremt ärlig så känns SE-GM fel intuitivt, och det kan ha ett visst värde.

Hej, fimpa det intuitiva!

Lyssna på!
https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
20 april:

Utöver kommentar om att han kan vara gärningsmannen.

Polisen noterar mängder med saker.
SE säger sig vara klädd som mördaren.
SE ser inte Björkman*
SE har en handledsväska.
SE tycks placera LJ på fel sida.
SE finns inte noterad på ingångslistan med de som polisen noterat s a s.

* då får vi ju placera honom framför AB, vem går där?

Det som räddar SE i mina ögon är att det är en 12 taggare som skjuts.
Då är han för långt ned på skalan enligt HH.
Citera
Igår, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17

Absolut kan det vara så. Nu var det dock inte min poäng. CP har fått sin sak prövad och friades, var är den oerhörda kritiken och förlöjligandet av spekulationerna i den tråden?
Citera
Igår, 20:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Håller (delvis) med, i mina ögon är hans oro för förväxlingen det som gör att han sticker ut, han antyder förväxling både före och efter skotten. Ett rimligt agerande (som GM) då han ett par minuter före skotten lämnat jobbet i väktarnas åsyn i GM-kläder.

Gott, men varför kan inte oron mer handla att polisen går på fel signalement?
Och förväxlingen utifrån det överhörda vittnets uppgifter som han uppfattar stämmer in mer på honom själv än Lisbeths signalement på GM?

Lämnat Skandia i GM-kläder? Rätt slarvigt uttryckt.
Vad hade han på sig egentligen?
Och på vilket sätt är detta mer rimligt än hans agerande ur ett vittnesperspektiv?

Ps. Förväxling både före och efter skotten? Vad avser du då?
Citera
Igår, 20:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du påstod nyss något annat..
Hade vi haft bevis så hade vi inte varit där vi är och sett det vi har sett. En åklagare som fick på fingrarna av både JO och Överåklagare.

Dina bevis om SE i närheten av mordplatsen blir enbart utstämpling och ev. samtal med väktarna 2 minuter före mordet!
Lycka till med dina övriga fantasier.

Uppgiften om att SE sett LJ från trappen är såklart inget bevis, men däremot så är det en uppgift som skulle knyta SE till en plats han inte sagt sig ha befunnit sig på, vilket är klart mer besvärande. Om du nu hade kunnat bevisas...
Javisst, det saknas något konkret bevis (typ fingeravtryck, DNA, matchande mönster på någon kula) för att det var SE som sköt Palme, men det betyder ju inte att det här bara är en fantasi. Det jag försöker förklara för dig är alltså att det är en teori om händelseförloppet.

Du kan ju jämföra med t.ex. din egen bestämda uppfattning att SE såg vittnet Lars J. Det här är inget du kan bevisa, men det är inte heller en ren fantasi. Det är en teori du har, och den bygger väl på det du har läst i olika förhör och böcker.
Citera
Igår, 20:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Absolut kan det vara så. Nu var det dock inte min poäng. CP har fått sin sak prövad och friades, var är den oerhörda kritiken och förlöjligandet av spekulationerna i den tråden?
Tråden bygger väl på att förlöjliga de som vet att mördaren lämnade mordplatsen utan att lämna namn och kontaktuppgifter till polisen, och ur detta ändå drar slutsatsen att de 'vet' att bara kända vittnen kan vara mördaren.

På sätt och vis förlöjligar de sig själva utan extra hjälp, men det gör onekligen tråden intressant att hänga i. Lite som att sakta in på motorvägen för att bevittna den intellektuella 'trafikolyckan' de självförlöjligande i tråden bjuder på. En tittkö som inte går att motstå för normalbegåvade helt enkelt.
Citera
Igår, 20:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Du borde nog tydligt definiera vad du menar med "stark teori" innan du ondgör dig över att SE-teorin inte uppfyller det kriteriet.
Om det är "kan ej motbevisas" så är du snarare ute efter "bevis".

Ska vi ta CA som exempel:

Jo, han låg hemma och sov när Palme sköts och hade sålt vapnet illegalt ! - klart !
Ska vi efter den korta exercisen nu med jämna mellanrum gå in i CA-tråden och irritera oss på att det är beklämmande med alla "anklagelser mot CA" och hålla på och repetera mantrat att det är en "svag teori" och att det är hemskt att Lookalike och andra "pekar ut en statsministermördare" ? och även blanda ihop de som "misstänker CA" med de som är "helt övertygade om CA som GM" och kritisera dem i en klump utan urskiljning likt du ofta gör med SE-skribenterna.
Ett annat mindre nordkoreanskt alternativ är att bara låta folk spekulera fritt.

När det gäller 5-6 sekunder gentemot 40-60 sekunder så verkar det vara konsensus bland "förnekare" att det rör sig om det.
Man bör ju ta SE:s historia och se vart den leder.

Man kan ju som du säga att , ja , jag har ingen aning om vad som hände efter skotten, men jag tror att SE pratade med LP, jag tror att han i princip inte ljög alls.
Men om man sen blir pressad om det och du då dyker upp med ett försvar som "han kanske ljög", eller som enough, - det kanske var en avgasknall precis vid mordplatsen en stund efter skotten så kanske det visar på att mot-teorin man fått fram är ännu svagare och minst lika långsökt?

Att man är övertygad om att SE ljuger behöver inte alls betyda att man anser att det är bevisat att han är GM - eller ens att han når upp till "skäligen misstänkt".
Det finns flera "förnekare" som anser att SE ljuger men inte alls tror att han är GM utan snarare att han mytoman eller överdriver en hel del.

Man kan också ha en misstanke att SE är GM men inte veta säkert - vi saknar ju en hel del information.
En person kan t.ex göra bedömningen att han är 95% säker på att SE ljuger om en del saker, 70% om andra och inte alls vara säker på om han ljuger om en del andra saker. (vad man tror)
Då kanske man landar i en situation där man tänker att det i princip är 50-50 om han är GM eller ej eller 60-40 eller var man nu landar.
Där gör ju varje individ sin egen bedömning.

PS Jo, du har faktiskt skrivit att SE-teorin saknar de "tunga bevisen" i denna tråden - som kritik

Gällande en stark "teori" så bör det enligt mig t.ex. finnas fler besvärande uppgifter och indicier.
I bästa fall någon form av bevis.

Jag har precis skrivit och förklarat en del av dina frågor för din meningsfrände Niklasgl87 i CA-tråden.
Min poäng var och är inte att försvara CA-hypotesen, utan mer visa på vilka dubbla måttstockar som han/ni kör med.
Går att börja här och vandra bakåt i den dialogen:
(FB) Tråden om Christer Andersson

Han precis som du drar ex. den klara slutsatsen att CA låg och sov, på vilka grunder då?
Hans egna uppgifter? Eftersom han inte är GM så ljuger han inte?
Hur vet du det?

Sånt är inget jag ens påstår när det kommer till SE. Jag anser att han inte har ett vattentätt alibi lika lite som CA. Vi vet inte här. Varför dubbla måttstockar, var min undran till Niklasgl87. En diskussion som raskt spårade ur, men där han slutligen började uttrycka det lite mildare som att CA sannolikt var hemma. Hur han kom fram till "sannolikt" blev dock aldrig klart för mig.

Ditt PS förstår jag inte riktigt vad du vill ha sagt med för det stämmer ju att det är så jag ser på saken. Och inte bara jag. Majoriteten bör nog vara överens om att de "tunga bevisen" saknas.
Citera
Igår, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tråden bygger väl på att förlöjliga de som vet att mördaren lämnade mordplatsen utan att lämna namn och kontaktuppgifter till polisen, och ur detta ändå drar slutsatsen att de 'vet' att bara kända vittnen kan vara mördaren.

På sätt och vis förlöjligar de sig själva utan extra hjälp, men det gör onekligen tråden intressant att hänga i. Lite som att sakta in på motorvägen för att bevittna den intellektuella 'trafikolyckan' de självförlöjligande i tråden bjuder på. En tittkö som inte går att motstå för normalbegåvade helt enkelt.

Nej, du hånar/förlöjligar alla. Om det är ditt största nöje så kör på.
Citera
Igår, 20:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Javisst, det saknas något konkret bevis (typ fingeravtryck, DNA, matchande mönster på någon kula) för att det var SE som sköt Palme, men det betyder ju inte att det här bara är en fantasi. Det jag försöker förklara för dig är alltså att det är en teori om händelseförloppet.

Du kan ju jämföra med t.ex. din egen bestämda uppfattning att SE såg vittnet Lars J. Det här är inget du kan bevisa, men det är inte heller en ren fantasi. Det är en teori du har, och den bygger väl på det du har läst i olika förhör och böcker.

Försök inte tala om att du vill föra resonemang om din teori. Du har redan dömt SE och pusslar därefter, men dina egna fantasier som du bygger på andra och tredjehands uppgifter!
Tidningar och teckningar i nyhetssändningar.

Det du påstår vara min bestämda uppfattning är inte bara min utan majoriteten, av de som är insatta i mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in