2026-09-30, 09:05
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Varför är det märklig är menar du?
Jag vet inte.. för att av det man kan utläsa i domarna så blir det, enligt mig, ord mot ord i historien. Men med det sagt så kan det vara så att journalerna eller/och IVO-anmälan fyller i vissa av de delar som för en utomstående kan vara svåra att få ihop.
Citera
2026-09-30, 09:06
Medlem
Du hittar ju på. Igen.

Du påstår saker som du tror gäller generellt och påstår helt okritiskt att det har hänt i detta fall.

Det finns inget att försvara sig emot. Det är inte så processen fungerar. Om du kunde förstå det så hade du inte framstått som helt okunnig.

Konkret är det ju dessutom så att alla uppgifter som talar till ens fördel har man ju själv tillgång till. Du vet ju själv om hur ofta du har varit på lekplatsen med ditt barn om det är det lyfts fram som en simpel brist. Allt som talar emot dig som domstolen får tillgång till finns i utredningen. Bakomliggande ”rådata” är därför helt meningslöst att ha tillgång till.

Det är inte det som domstolarna prövar. Det är inte heller exakta omständigheter som prövas utan om ditt agerande här och nu leder till en konkret och påtaglig risk för barnets hälsa och utveckling framåt i tid.

Är det bara jag som förstår min rädda, larma, släck-liknelse?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha men varför ska uppgifterna döljas för föräldrarna och deras ombud? De kanske vill läsa och kontrollera uppgifterna att de stämmer för att bygga ett försvar?

Känner du till att socialjänsten ofta krånglar för föräldrar som vill läsa rådatan bakom utredingen och att handlingarna dessutom kostar stora pengar att begära ut?

Det här är helt sjukt och djupt odemokratiskt.

Vid LVU borde ALLT läggas upp på bordet och gås igenom. Det finns verktyg för sådant idag där man snabbt kan kontrollera socialtjänstens uppgifter om de ens stämmer, villket inte går att lita på för fem öre.

I princip samtliga mediala fall handlar om att någon läste rådatan bakom beslutsunderlaget och fann grova brister.

LVU-processen är djupt rättsosäker och fungerar mer eller mindre som en ren kafka-process för de föräldrar som har hamnar i den.

I princip omöjligt att försvara sig rättsligt. Inte ens Elsas föräldrar lyckades, trots optimalt nätverk och egna kunskaper.

Herrejössen vilken faktaförnkekare du är.. man får hoppas att du själv hamnar i en sådan här process och då kommer du aldrig någonsin mer sitta och vådra så här sjuka åsikter som du gjort i denna tråd.

Hör på dina egna ord.. "rädda larma släck".... Det är inte klokt vilket sjukt samhälle vi skulle ha om vi skulle köra med dina fascistiska metoder.
Citera
2026-09-30, 09:07
Medlem
Mellan läkaren och föräldrarna?
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Jag vet inte.. för att av det man kan utläsa i domarna så blir det, enligt mig, ord mot ord i historien. Men med det sagt så kan det vara så att journalerna eller/och IVO-anmälan fyller i vissa av de delar som för en utomstående kan vara svåra att få ihop.
Citera
2026-09-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Om en som Du hade fått avgöra Elsas liv idag och framåt - då hade Elsa inte varit med sina föräldrar idag och framåt.
Dina kompisar och du har antagligen ställt till med mycket elände före pensioneringen, tänker jag.
Jag tycker att flickans familj verkar vara väldigt fin? Hon verkar ha ett otroligt kontaktnät och alla förutsättningar till ett bra liv. Så jag vet faktiskt inte alls vad du pratar om? Jag tycker absolut att flickan ska vara med sin föräldrar.
Citera
2026-09-30, 09:11
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Vad tror du…

Åsikter som grundas i känslor blir bara starkare när de bemöts av fakta. De kommer aldrig ändra sig eftersom deras världsbild rämnar då.

För en massa år sedan var man hårdrockare eller syntare, gillade Saab eller Volvo, var sosse eller moderat. Man kunde inte under några som helst omständigheter tänka sig att gilla både Kiss och Depeche Mode eftersom det per definition var fel på de andra. Till slut var man så hårt investerad i det ena att det andra var helt otänkbart.

Så är det här också för kurres lilla crew. De vet innerst inne det de driver här har logiska brister stora som månen men kan inte ta smällen det skulle innebära att ändra sig.

Trots att de är anonyma. Märkligt.

Ja du har en poäng. Det kan ju inte ha gått någon förbi vid detta laget att det finns luckor i berättelsen. Försvarar man felaktig användning av en juridisk term trots att ens egna källor säger emot så kan man inte möjligtvis tänka rationellt längre.

Tyvärr möts alla vettiga försök till diskussion av tre inlägg med snömos. Mod borde verkligen försöka styra upp tråden.
Citera
2026-09-30, 09:14
Medlem
Citat:
Mellan läkaren och föräldrarna?
Jag vet inte.. egentligen hör det inte hemma i en LVU-process överhuvudtaget. Så jag tar tillbaka det påståendet. Men säg att Uppdrag Granskning gör en granskning av fallet.. då hade jag hoppats på att man krävt LE på mer svar. Just för att kunna förstå varför han "valt" att låta det här pågå så länge. Han har också skuld i att flickan hamnade under LVU och jag hade önskat att man kunde förstå hur det kunde ske.
Citera
2026-09-30, 09:18
Medlem
Nej, du har fel. Igen. När det gäller händelser före förhandlingen räcker det med en nivå som brukar beskrivas som något högre än ”att göra sannolikt”. När det gäller händelser framåt i tid gäller ”att göra sannolikt”. Det är väldigt långt från att bevisa något utom rimligt tvivel som i ett brottmål.

Syftet med vården var ju rimligen just att åstadkomma separation. Hur skulle kunna åstadkommas utan att hålla dem separerade.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att du missar att socialtjänsten måste BEVISA ATT DET FINNS EN PÅTAGLIG RISK för att de ska få placera ett barn enligt LVU.

Att en skrivbordsläkare som inte träffat ett barn målar upp skräckscenarier som tagna ur en skräckfilm räcker inte för LVU. Socialtjänsten måste titta på helheten och prata med de professionella som faktiskt träffat Elsa och mamman, samt även väga in polisens nedlagda förundersökning.

Men nej då. Man gick all in på fria fantasier och det fick såklart hård kritik i Ensolutiongranskningen som såklart mörkades genom att inte diarieföras.

Alla andra vägar måste vara uttömda innan LVU kan vara aktuellt. De struntade i att utreda pappan och gick på ett falskt MbP-spår som pågick alldeles för långe trots att det var totalt motbevisat både av polis och domstol.

Det finns inget stöd i forskning att behandla ett barn så här illa som de gjorde med Elsa, såvida inte föräldrarna är direkt livsfarliga och på riktigt försöker ha ihjäl sitt barn.

Inte ens vid normala LVU och vid omsorgsbrist har man den typen av ungängesbegränsningar.

Det sker bara vid riktig livsfara.
Citera
2026-09-30, 09:22
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, du har fel. Igen. När det gäller händelser före förhandlingen räcker det med en nivå som brukar beskrivas som något högre än ”att göra sannolikt”. När det gäller händelser framåt i tid gäller ”att göra sannolikt”. Det är väldigt långt från att bevisa något utom rimligt tvivel som i ett brottmål.

Syftet med vården var ju rimligen just att åstadkomma separation. Hur skulle kunna åstadkommas utan att hålla dem separerade.
Det är vad påtaglig risk betyder.

Du måste gå på mer än en oroskänsla. De gjorde inte en ordentlig utredning

Citat:
3.3 Alternativa genomföranden som borde ha övervägts
• Samtal på kontoret där föräldrarna kallas in.
• Samtal med barnet i annan miljö än hemmet.
• Polis i beredskap men inte närvarande i rummet.
• Möjlighet för barnet att ta avsked.
• Möjlighet att pröva samtycke.
• Möjlighet att klargöra vad som är oro och vad som är säkra fakta.
• Ordentlig prövning av möjligheten att placera barnet hos sin pappa.
• Utforskande av nätverket samt analys och bedömning av lämplighet att i ett inledande skede använda det som möjligt jourfamiljehem.
• Prövat alternativet att placera barnet med någon av sina vårdnadshavare på utredningshem.
Avslutningsvis konstateras: "Dessa alternativ är i linje med god barnavårdspraxis och hade minskat trauma."

https://www.instagram.com/p/DcNdCBKDQV2/?img_index=3

De gjorde fel.
Citera
2026-09-30, 09:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du hittar ju på. Igen.
Det är du som hittar på och nu tar du nog priser med din mytomani.

Citat:
Du påstår saker som du tror gäller generellt och påstår helt okritiskt att det har hänt i detta fall.
Jag tror inte. Jag vet hur LVU-processen går till.

Citat:
Det finns inget att försvara sig emot. Det är inte så processen fungerar. Om du kunde förstå det så hade du inte framstått som helt okunnig.
Men om det inte finns något att försvara sig emot, varför har vi då förhandling i domstol? Det går ju inte ihop ugglan? Du sitter ju och fabulerar fritt nu.

Förvisso är det sant att domstolen nästan alltid går på soc linje, men det beror ju till stor den till att föräldrarna inte har tillgång till allt material som soc har.. Försvaret hade kunnat varit betydligt bättre om ombuden fick tillgång till samma handlingar som soc utgick ifrån när de satte ihop beslutsunderlaget, samt fått mer tid att gå igenom alla påståenden och stämma av med alla soc vittnen.

Som det ser ut är det soc skrivna ord som gäller i domstol och om det är korrekta uppgifter kan man dessvärre inte lita på. Det är därför de mediala fallen avlöser varandra nu. Samma typ av problem.

Citat:
Konkret är det ju dessutom så att alla uppgifter som talar till ens fördel har man ju själv tillgång till. Du vet ju själv om hur ofta du har varit på lekplatsen med ditt barn om det är det lyfts fram som en simpel brist. Allt som talar emot dig som domstolen får tillgång till finns i utredningen. Bakomliggande ”rådata” är därför helt meningslöst att ha tillgång till.
vad fan pratar du om? Det här handlar inte om någon lekpark. Det handlar om att socialtjänsten har möjlighet att föra in totalt falsk information helt utan journalstöd.. Om man har tillgång till rådatan så kan man lätt se detta. Har man det inte så har man inget motbevis i domstol som förälder.

Samma princip med vinklade eller feltolkade uppgifter. Det är socionomens ord som blir till oemotsagd fakta. Det är djupt rättsosäkert och det är dessvärre ett grovt inbyggt fel i LVU-processen.

Citat:
Det är inte det som domstolarna prövar. Det är inte heller exakta omständigheter som prövas utan om ditt agerande här och nu leder till en konkret och påtaglig risk för barnets hälsa och utveckling framåt i tid.
ja och då kan rådatan vara helt avgörande som motbevis. Varför ska den gömmas undan för föräldrarna och deras juridiska ombud, och varför måste föräldrarna själva ordna med sin egen rättssäkerhet som Elsas föräldrar gjorde. Hade de inte gjort någonting och litat på soc, så hade Elsa varit fortsatt felaktigt placerad än idag. Efter bara två år kan vårdnaden skrivas över och då är barnet borta till vuxen ålder.

Vem är det bra för? Absolut ingen.

Citat:
Är det bara jag som förstår min rädda, larma, släck-liknelse?

Det är en helt bisarr teori som tack och lov inte är laglig. socialtjänsten har ingen rätt att gripa in på diffus oro för att "rädda" barn. De måste BEVISA att det finns en PÅTAGLIG RISK i domstol och nämnd. Det är därför vi har förhandlingar i domstolar innan socialtjänsten får ta barn med stöd av LVU:
Citera
2026-09-30, 09:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nej du sitter och blåljuger nu och är totalt okunng.

För att ett barn ska få tas med LVU MÅSTE SOCIALTJÄNSTEN BEVISA ATT DET FINNS EN PÅTAGLIG RISK ATT BARNETS HÄLSA OCH UTVECKLING RISKERAR ATT SKADAS I DET BIOLOGISKA HEMMET:

Felet är att LVU inte är vård som du påstår. Tvärtom visar forskning att LVU alltför ofta har totalt motsatt effekt mot vad man ville uppnå..

När soc placerat barn som var i riskzonen för att bli kriminella så blev de kriminella av att placeras i alldeles för många fall. TV4 gjorde ett reportage om detta nyligen och jag är inte ett dugg förvånad.

LVU är inte vård i klassisk mening.. LVU fungerar bara om lagen tillämpas korrekt och helt enligt lagstiftarens intention och absolut inget får gå fel längs vägen i kedjan. I annat fall skadas barn och situationen förvärras bara till mycket höga kostnader för samhället.
Citera
2026-09-30, 09:28
Medlem
En gissning i tråden från flera som är rimligt kritiskt tänkande verkar vara att han övervärderade behandlingsalliansen. Det finns ju ett antal personer (14400 har repeterats i tråden) som betagits av personerna runt barnet nu i efterhand, det är väl inte omöjligt att man föll för en kämpande mamma även före omhändertagandet?

Jag tror att de flesta i denna olyckliga historia egentligen velat väl men hamnat helt fel. Priset har enbart en person fått betala och det enda som är helt säkert är att det inte är hennes fel.

Citat:
Jag vet inte.. egentligen hör det inte hemma i en LVU-process överhuvudtaget. Så jag tar tillbaka det påståendet. Men säg att Uppdrag Granskning gör en granskning av fallet.. då hade jag hoppats på att man krävt LE på mer svar. Just för att kunna förstå varför han "valt" att låta det här pågå så länge. Han har också skuld i att flickan hamnade under LVU och jag hade önskat att man kunde förstå hur det kunde ske.
Citera
2026-09-30, 09:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tycker att flickans familj verkar vara väldigt fin? Hon verkar ha ett otroligt kontaktnät och alla förutsättningar till ett bra liv. Så jag vet faktiskt inte alls vad du pratar om? Jag tycker absolut att flickan ska vara med sin föräldrar.
Precis. Det här är inga soc-fall. Det fanns tusen andra sätt än LVU som hade kunnat användas i detta fall.

Det här får bara inte ske. Men kommunen kommer att tvingas att be om ursäkt till Elsa och Elsas familj när det här är färdigutrett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in