Hus med sådana fönster är ofta äldre och är, som nästan alla amerikanska hus, uselt byggda. Fönsterna kärvar, har noll isoleringsvärde och det drar från alla hörn. I det svenska klimatet håller inte såna fönster måttet.
Jag misstänker att du tycker att dessa fönster är coola för att du har sett dem på film/tv men att du aldrig har bott i ett hus med sådana fönster. Det har jag, och de är riktigt usla på alla sätt.
Verkar också gå att öppna utifrån med tanke på alla thriller med det temat. Men skulle vilja se mer skjutdörrar i hemmen, sådana som skjuts in i väggen. Dörrar tar för mycket plats.
Hus med sådana fönster är ofta äldre och är, som nästan alla amerikanska hus, uselt byggda. Fönsterna kärvar, har noll isoleringsvärde och det drar från alla hörn. I det svenska klimatet håller inte såna fönster måttet.
Jag misstänker att du tycker att dessa fönster är coola för att du har sett dem på film/tv men att du aldrig har bott i ett hus med sådana fönster. Det har jag, och de är riktigt usla på alla sätt.
Rätt många amerikanska delstater i norra halvan av landet har klimat som påminner om det vi har i Sverige.
Varför har vi inte uppdragna fönster som i USA?
Har alltid tyckt uppdragna fönster ser bättre, bekvämare ja varför inte coolare ut varför har vi inte det här? Vi efter härmar ju allt annat.
Jag måste erkänna att jag faktiskt aldrig tänkt på detta! Trots alla amerikanska filmer och serier jag sett, samt flera egna besök i USA. (Jag hade inte heller tänkt på att deras ytterdörrar öppnas inåt förrän en bekant till mig påpekade det).
Varför har vi inte uppdragna fönster som i USA?
Har alltid tyckt uppdragna fönster ser bättre, bekvämare ja varför inte coolare ut varför har vi inte det här? Vi efter härmar ju allt annat.
Det är en dålig konstruktion. Sämre isolering och fungerar väldigt dåligt(fönstren blir för tunga) med trippelglas(eller bättre) som används för isolering har i Sverige.
Rätt många amerikanska delstater i norra halvan av landet har klimat som påminner om det vi har i Sverige.
Amerikansk byggstandard har en generellt sett både en riktigt låg lägstanivå och en i bästa fall medioker högstanivå, så det säger inte så mycket hur hus ser ut i kallare klimat. Liksom amrisarna nästan tvångsmässigt känner sig tvungna att stoppa in en V8 i varenda bil, trots att det egentligen bara innebär en usel bränsleekonomi, så envisas de med att bygga hus av papier maché och spånplattor. Och det funkade väl någorlunda när oljan och elen var billig, men det är inte lika kul nu.
Måste vara bökigt att tvätta övre delen av fönstret om halva fönstret täcker andra halvan när man drar upp den och lutar sig ut för att komma åt utsidan?
Amerikansk byggstandard har en generellt sett både en riktigt låg lägstanivå och en i bästa fall medioker högstanivå, så det säger inte så mycket hur hus ser ut i kallare klimat. Liksom amrisarna nästan tvångsmässigt känner sig tvungna att stoppa in en V8 i varenda bil, trots att det egentligen bara innebär en usel bränsleekonomi, så envisas de med att bygga hus av papier maché och spånplattor. Och det funkade väl någorlunda när oljan och elen var billig, men det är inte lika kul nu.
Liksom USA mer eller mindre tillämpar lätt modifierat brittiskt lagsystem, så tillämpar de väl även i hög grad brittisk arkitektur, och många andra brittiska vanor så som heltäckningsmattor överallt etc. Fönster man skjuter upp är ju vanliga i England också...
Måste vara bökigt att tvätta övre delen av fönstret om halva fönstret täcker andra halvan när man drar upp den och lutar sig ut för att komma åt utsidan?
Därför finns på nyare fönster en extra mekanism för att fälla rutan inåt, vilket gör konstrukrionen ännu mer komplicerad, väderkänslig och dyr trots alla bevarade nackdelar.
Såna fönster funkar för medelhavsklimat, typ pacific northwest i USA. Speciellt vanligt i gamla hus och det finns ett värde i att ha kvar den gamla stilen. Finns t o m städer som har lagar om sånt, så det är en kulturgrej också. Tänkte på det som Glostrup och andra sagt att de inte isolerar bra. Det är sant. Men även ställen där det vore opraktiskt i USA, typ Minnesota, Montana, Idaho, är det den mest populära fönstertypen. Frågade AI om det och fick reklam, jag menar, svar:
You are entirely correct that mechanically, double-hung windows are more prone to air leakage than casement windows. Because their sashes slide along a track rather than pressing flat against a frame, traditional double-hungs rely completely on weatherstripping, which can struggle against a -20°F Minnesota
Modern premium manufacturers have drastically closed the performance gap. High-performance double-hung windows now feature interlocking meeting rails and multi-layered weatherstripping to block drafts. Furthermore, engaging the sash lock doesn't just secure the window—it physically pulls the top and bottom sashes tightly together to form a much stronger cold-weather seal.
The vast majority of a window's winter heat loss occurs directly through the glass panes rather than around the frame edges. Homeowners balancing style and efficiency often select a double-hung frame but upgrade it with triple-pane glass, dense argon or krypton gas fills, and Low-E coatings. This provides a highly insulated center-of-glass shield that stops the brutal cold regardless of the window's operational style.
Humid summers make the double-hung system exceptionally practical. Opening the top sash allows hot, trapped indoor air to escape near the ceiling while pulling cooler air in through the bottom sash, creating a highly effective passive cooling system
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Instämmer hundra procent. Skithus med skitfönster i mängder i USA. Bott i flera av dem också.