2026-09-30, 07:26
Medlem
De har inte byggnormer på samma sätt som Europa och därmed ställs det inte samma krav.

Det finns andra typer av fönster av kassett typ men de är betydligt dyrare. Dessa fönster har oftast bättre u-värde än de klassiska double-hung.
Citera
2026-09-30, 07:52
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag måste erkänna att jag faktiskt aldrig tänkt på detta! Trots alla amerikanska filmer och serier jag sett, samt flera egna besök i USA. (Jag hade inte heller tänkt på att deras ytterdörrar öppnas inåt förrän en bekant till mig påpekade det).

Tror fönstren i USA, liksom standarden överlag är undermåliga jämfört med nordisk standard. Fönstren inget undantag. Dörrarna innåt måste vara något pga. att poliserna (och brandmän) skall kunna raida lägenheter och forcera dörrarna lättare, eller? Finns ingen annan anledning annars, som jag kan se...
Citera
2026-09-30, 08:28
Moderator
Carlboms avatar
Vi bygger hus med helt annan kvalitè här och såna där fönster skulle aldrig fungera med våra krav och i vårt klimat. De bygger hus där borta som du kan dra en knytnäve genom ytterväggen på om du är riktigt förbannad. Och det är så låg kvalitet genomgående i allt.

Skulle vara intressant att väga en skandinavisk standardvilla och jämföra vikten med ett amerikanskt standardhus. Vikten bör skilja enormt. Det amerikanska är som ett låtsashus i jämförelse med tunna väggar och asfaltsplattor till tak. Mina innerdörrar är nog av tyngre kvalitet än deras ytterdörrar.

Ett fönster som dras upp som i amerikanska filmer skulle antingen paja av sin vikt, eller inte gå att öppna för hand om vi skulle göra såna med skandinaviska krav på isolering och hållbarhet.
Citera
2026-09-30, 10:31
Medlem
blobben!!!s avatar
Den som gör sig löjlig över amerikansk byggstandard har knappast jobbat i branschen i Sverige. Idag är de flesta husen bara gips och papp med frigolit mellan. du kan lika väl slå näven genom väggen i ett svenskt hus. En fördel jag kan se med fönster som öppnas uppåt är att du inte behöver något utrymme i något eller utåt från fönstret. Du riskerar inte heller att korsdrag får fönstret att gå sönder. Att fönsterna kanske läcker lite mer är ju möjligt med den svenska varianten är inte mycket smartare med 50-11glasfönster och ett litet ventilationshål precis över det grymt isolerade fönstret.

Den stora skillnaden är väl att amerikanerna kan skita i byggstandarden eftersom de inte blir sönderbeskattade av staten. Blir det kyligt så kan hon bara dra på lite mer gasvärme utan att behöva betala fyrdubbelt så mycket i olika energiskatter.
Citera
2026-09-30, 10:48
Medlem
brianmolkos avatar
Har de likadana oavsett var i USA huset ligger, ? kanske sådana i södra landet och andra i norra ?
Citera
2026-09-30, 11:07
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Varför har vi inte uppdragna fönster som i USA?
Har alltid tyckt uppdragna fönster ser bättre, bekvämare ja varför inte coolare ut varför har vi inte det här? Vi efter härmar ju allt annat.

Kul tills mekanismen i fönstret börjar bli sliten. En dag när du öppnar det och sticker ut huvet, så åker det ner igen som en giljotin.
Citera
2026-09-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag måste erkänna att jag faktiskt aldrig tänkt på detta! Trots alla amerikanska filmer och serier jag sett, samt flera egna besök i USA. (Jag hade inte heller tänkt på att deras ytterdörrar öppnas inåt förrän en bekant till mig påpekade det).

Att ha dörrar som öppnas inåt är dumt i alla scenarier utom ett kanske.
Enda gången det är bra om det kommer extremt mycket snö på natten.
Citera
2026-09-30, 11:09
Medlem
Facades avatar
Det är enklare att bryta sig in i uppdragbara fönster än de som viks UTÅT.
Det är enklare att sparka in en dörr i USA än Sverige därför våra öppnas UTÅT.

Dom är fortfarande inte civiliserade.
Citera
2026-09-30, 11:29
Medlem
Oh-be-wans avatar
För att det är en retarderad konstruktion. Mycket i USA är retarderat. Jättemycket. Numera även ledarskapet.
Citera
2026-09-30, 11:45
Medlem
Carrocks avatar
För att våra ingenjörer liksom övriga länders förutom amerikanerna har kommit fram till att det är en efterbliven konstruktion på fler än ett sätt.
Citera
2026-09-30, 11:48
Medlem
Den konstruktionen kan säkert vara praktisk om man bor i ett såpass varmt klimat att man klarar sig med enkelfönster och tunna vägar. Lätt öppna om man vill vädra ofta. I nordiskt klimat med nordisk byggstandard skulle det bli väldigt opraktiskt.
Citera
2026-09-30, 12:21
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Varför har vi inte uppdragna fönster som i USA?
Har alltid tyckt uppdragna fönster ser bättre, bekvämare ja varför inte coolare ut varför har vi inte det här? Vi efter härmar ju allt annat.

Enda anledningen är att dom just har det i Usa. Hemligheten till ett fungerande samhälle är att göra som Usa, fast helt tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in