2026-09-29, 20:31
Medlem
Varför har vi inte uppdragna fönster som i USA?
Har alltid tyckt uppdragna fönster ser bättre, bekvämare ja varför inte coolare ut varför har vi inte det här? Vi efter härmar ju allt annat.
Citera
2026-09-29, 20:34
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Har alltid tyckt uppdragna fönster ser bättre, bekvämare ja varför inte coolare ut varför har vi inte det här? Vi efter härmar ju allt annat.
Det är för att vi inte heller har offentliga toaletter med saloondörrar eller öppna elledningar i luften. Vi är helt enkelt ett mer utvecklat land, såväl moraliskt som ingenjörsmässigt.
Citera
2026-09-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Det är för att vi inte heller har offentliga toaletter med saloondörrar eller öppna elledningar i luften. Vi är helt enkelt ett mer utvecklat land, såväl moraliskt som ingenjörsmässigt.

Okej men nu är ju detta om specifikt fönster
Citera
2026-09-29, 20:40
Avstängd
Citat:
Har alltid tyckt uppdragna fönster ser bättre, bekvämare ja varför inte coolare ut varför har vi inte det här?
Måste väl vara svårare att få tätt och större risk för fuktskador tänker jag. (Kan ingenting om fönster så det kanske är helt fel).

Citat:
Vi efter härmar ju allt annat.
Uppenbarligen!
Citera
2026-09-29, 20:43
Medlem
BombaySaphires avatar
Den fönstermodellen är inte optimal i vårt klimat.

Dörrhandtagen då. Har du tänkt på dessa?
Citera
2026-09-29, 20:43
Medlem
Av samma anledningar att vi har handtag på pappåsar, där de bär dem i famnen, och att vi tar av oss skorna inomhus och säger hejdå i telefonen och inte bara slänger på luren. Det är opraktiskt, ohyfsat och otrevligt. U-SA är ett u-land.
Citera
2026-09-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Den fönstermodellen är inte optimal i vårt klimat.

Dörrhandtagen då. Har du tänkt på dessa?

Ahh nä inte direkt, blir det inte lättare med myggnät?
Citera
2026-09-29, 20:51
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat, håll topic!
//mod
Citera
2026-09-29, 21:21
Avstängd
Såna fönster kärvar alltid, eventuellt pga bristande underhåll men ändå
Citera
2026-09-29, 21:30
Medlem
Glostrups avatar
Hus med sådana fönster är ofta äldre och är, som nästan alla amerikanska hus, uselt byggda. Fönsterna kärvar, har noll isoleringsvärde och det drar från alla hörn. I det svenska klimatet håller inte såna fönster måttet.

Jag misstänker att du tycker att dessa fönster är coola för att du har sett dem på film/tv men att du aldrig har bott i ett hus med sådana fönster. Det har jag, och de är riktigt usla på alla sätt.
Citera
2026-09-29, 21:39
Medlem
Det vore lättare att täta runt installation av mobil AC med ett fönster som hissades upp. Smartare system än vårat med sladdrig plast som ska täta. Då är det även enklare att bara lyfta på fönstret och ta in attrappen om man vill stänga det. Så visst har deras fönster fördelar!
Citera
2026-09-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Hus med sådana fönster är ofta äldre och är, som nästan alla amerikanska hus, uselt byggda. Fönsterna kärvar, har noll isoleringsvärde och det drar från alla hörn. I det svenska klimatet håller inte såna fönster måttet.

Jag misstänker att du tycker att dessa fönster är coola för att du har sett dem på film/tv men att du aldrig har bott i ett hus med sådana fönster. Det har jag, och de är riktigt usla på alla sätt.

Ja du har rätt sett det i film o tv, och nej har aldrig bott i ett, ännu. Ja det är det förmodligen men jag vet inget bättre just nu
Ser fortfarande coolt ut även om mindre standard.

Edit: Sen enkelt att öppna och bara hoppa ut.
Senast redigerad av Freedom46 2026-09-29 kl. 22:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in