2026-10-01, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Jag hade sådana fönster när jag bodde i England och de är fina men helt värdelösa. Trä sväller ju beroende på vädret så ibland gick de inte att öppna alls, ibland hade de krympt och det blåste rakt in. Sedan kanske det också är av samma anledning som att våra ytterdörrar öppnas utåt medan deras öppnas inåt, fönster som öppnas utåt puttar bort snön som ligger utanför så att den inte rasar in.

Ja, men i USA har de ju inget trä alls i fönstren, det är plast
Citera
2026-10-01, 04:41
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är de am englas och dåligt tätade så går det naturligtvis förbättra. Ska man använda mobil ac är de förträffliga då den enkelt tätar runt en standard plåt som medföljde min ac. Att sätta en massa tunn fladdrande plast överallt runt fönstret är ju inte direkt tecken på ingenjörskonst. Dessutom om man vill stänga fönstret tar man enkelt in plåt och slang i rummet och stänger fönstret. Plasten får klämmas och blir inte direkt så dekorerande där hängande i springorna. Svensk ingengörer har missat det där med ac helt och hållet. Att montera en fast anläggning är ingen möjlighet för alla.
Svensk AC är en större bordsfläkt
Citera
2026-10-01, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Av samma anledningar att vi har handtag på pappåsar, där de bär dem i famnen, och att vi tar av oss skorna inomhus och säger hejdå i telefonen och inte bara slänger på luren. Det är opraktiskt, ohyfsat och otrevligt. U-SA är ett u-land.

Det där med att bara slänga på luren existerar bara i filmer Jag håller dock med dig i övrigt.
Som svar på TS så har vi ett annat klimat, här kör vi tätade 3glasfönster. Det är också en jävla skillnad i byggkvalitet, ett amerikanskt hus känns som en pappkartong jämfört med våra.
Citera
2026-10-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaximalOtur
Det där med att bara slänga på luren existerar bara i filmer Jag håller dock med dig i övrigt.
Som svar på TS så har vi ett annat klimat, här kör vi tätade 3glasfönster. Det är också en jävla skillnad i byggkvalitet, ett amerikanskt hus känns som en pappkartong jämfört med våra.
Hehe, ja jag vet. Skojar lite. Ja, de lever som i en sån där kuliss-stad i gamla westernfilmer. Allt är fejk och skräp, lol.
Citera
2026-10-01, 09:52
Medlem
Jänkarna kan i regel inte bygga hus, det är typ kartong som man inte direkt behöver vara stora stygga vargen för att välta.
Citera
2026-10-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Menar du fönster som man öppnar genom att skjuta dem uppåt?

Det vet jag som har varit en hel del i USA. När dessa fönster blir slitna så är det inte ovanligt att de faller ner med en hög smäll som konsekvens och i värsta fall går glaset sönder.

Våra svenska fönster som öppnas åt sidan är helt klart att föredra.

Ah okej det visste jag faktiskt inte, bara sett i filmer som sagt.

Haha! hade blivit skiträdd om det hade hänt mitt i natten! 🤣 Åh fyfan, hoppar till när sms meddelanden vibrerar.
Citera
2026-10-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är en dålig konstruktion. Sämre isolering och fungerar väldigt dåligt(fönstren blir för tunga) med trippelglas(eller bättre) som används för isolering har i Sverige.

Ah okej, fan visste inte ens. Lärt mig något nytt nu ju tack
Citera
2026-10-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag måste erkänna att jag faktiskt aldrig tänkt på detta! Trots alla amerikanska filmer och serier jag sett, samt flera egna besök i USA. (Jag hade inte heller tänkt på att deras ytterdörrar öppnas inåt förrän en bekant till mig påpekade det).

Haha ja nä jag bara gick runt och tänkte på detta nyligen.
Citera
Igår, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Ah okej det visste jag faktiskt inte, bara sett i filmer som sagt.

Haha! hade blivit skiträdd om det hade hänt mitt i natten! 🤣 Åh fyfan, hoppar till när sms meddelanden vibrerar.

Edit: fönstrest trillar ner går sönder.

Oh shit oh shit oh shit, someone just broke in, what we do?. 🤣
Citera
Igår, 09:41
Medlem
Alla såna fönster jag stött på har kärvat.
Citera
Igår, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Edit: fönstrest trillar ner går sönder.

Oh shit oh shit oh shit, someone just broke in, what we do?. 🤣

Det händer att de trillar ner och också väldigt vanligt att de kärvar/fastnar.

De har egentligen bara en fördel och det är priset.
Det är dock kortsiktigt, men de som tillverkar husen bryr sig inte om fönstren pajar snabbt och har kasst energi-värde.
Så bra för tillverkare/säljare och hyresvärdar.
Dåligt för de boende.
Citera
Igår, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det händer att de trillar ner och också väldigt vanligt att de kärvar/fastnar.

De har egentligen bara en fördel och det är priset.
Det är dock kortsiktigt, men de som tillverkar husen bryr sig inte om fönstren pajar snabbt och har kasst energi-värde.
Så bra för tillverkare/säljare och hyresvärdar.
Dåligt för de boende.

Alltså hade blivit skiträdd om ett fönster går sönder om natten och 1000 tankar flögit runt i huvudet,
sen hade jag tänkt, fan med kommer bli askallt nu ju 🤣
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in