2026-09-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fysiska reglage, och du slåss för att de är bra eftersom du sitter och justerar temperaturen i realtid oavsett om du har annat som är viktigare att pyssla med, som att ha koll på trafiken.
Slå på autoläget på klimatet så slipper du reglera så mycket och så slipper du det momentet. Om du slår på RDS på radion så slipper du dessutom byta station hela tiden.
Citera
2026-09-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Suck…. kan folk bara se svart eller vitt….?

Hur vet du att det alltid bara skulle göra det billigare med pekskärmar än med fysiska knappar…?

Det fanns en trend för få 20-30 år sedan, typ flest knappar vinner. Det var ta mig fan inte fra det heller, utan gav jävligt kass ergonomi och funktion i många fall.

Fakta är att bra skärmar kan göra det dyrare än med enkla knappar, men det beror på…
Fakta är att skärmar kan ge bättre ergonomi, men de5 beror på….

Fakta är att skärmar kan ge fler fördelar än bara ev lägre kostnader, men det beror på.
Skärmar kan samla många funktioner på ett bra sätt, men är heller inte bra för alla funktioner i alla lägen.
för 20-30 år sedan fanns inte skärmstyrning på samma sätt. Fanns inga alternativ. Knappar ÄR dyrare. jobbar själv en del med kontroller skåp(automatisering och styrning) och många föredrar analoga fysiska knappar på stora anläggningar för att skärmar har stora svagheter som buggar mm.
jag själv vill alltid ha service knappar där jag fysiskt bryter ström till komponenter än en skärm som sköter det.
Skärm är ALLTID billigare. med knappar tillkommer knappen fysiskt, kablar, kontakter, någon som måste till att den kopplas rätt i plc'ns kopplings plint ja listan kan göras lång. Med en skärm är det enbart några rader kod som behövs och idag gör en AI det blixt snabbt(ja jag använder AI för att göra det snabbt och smidigt när jag behöver det).
Vill kund ha knapp så blir det till att åka/beställa och vänta på produkten, kablaget och allt måste givetvis vara rätt dimensionerat och sedan ska kablarna till denna knapp dras, lagom kul när den ska dras 5 våningar och kontroller skåpet behöver vara på annan plats, elektriker kan behöva kallas in om det handlar om starkström.
Hade en trådlös panel funkat och gått att installera på 5 minuter = ja. hade det varit lika drift säkert = nej och det är därför många ändå väljer 2 veckors jobbet istället 5 minuters varianten även om det skiftar på icke kritiska installationer.
När en skärm inte får bugga, släckas ned eller råka ut för annat så vill alla ha fysisk knapp med ibland stora både tid och stora kostnads ökningar.
Enklare att felsöka att knappen är trasig än börja jaga upser för att se om de går och kontrollera koder och hittar vart i programmet det fallerat mm.
En knapp är dyrare men enklare i alla avseenden och oftast betydligt drift säkrare.

EDIT: ergonomin skiter jag i om det innebär att jag tittar på vägen och överlever än om jag tittar in i en skärm och dör...men det kanske bara är jag.
Citera
2026-09-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
för 20-30 år sedan fanns inte skärmstyrning på samma sätt. Fanns inga alternativ. Knappar ÄR dyrare. jobbar själv en del med kontroller skåp(automatisering och styrning) och många föredrar analoga fysiska knappar på stora anläggningar för att skärmar har stora svagheter som buggar mm.
jag själv vill alltid ha service knappar där jag fysiskt bryter ström till komponenter än en skärm som sköter det.
Skärm är ALLTID billigare. med knappar tillkommer knappen fysiskt, kablar, kontakter, någon som måste till att den kopplas rätt i plc'ns kopplings plint ja listan kan göras lång. Med en skärm är det enbart några rader kod som behövs och idag gör en AI det blixt snabbt(ja jag använder AI för att göra det snabbt och smidigt när jag behöver det).
Vill kund ha knapp så blir det till att åka/beställa och vänta på produkten, kablaget och allt måste givetvis vara rätt dimensionerat och sedan ska kablarna till denna knapp dras, lagom kul när den ska dras 5 våningar och kontroller skåpet behöver vara på annan plats, elektriker kan behöva kallas in om det handlar om starkström.
Hade en trådlös panel funkat och gått att installera på 5 minuter = ja. hade det varit lika drift säkert = nej och det är därför många ändå väljer 2 veckors jobbet istället 5 minuters varianten även om det skiftar på icke kritiska installationer.
När en skärm inte får bugga, släckas ned eller råka ut för annat så vill alla ha fysisk knapp med ibland stora både tid och stora kostnads ökningar.
Enklare att felsöka att knappen är trasig än börja jaga upser för att se om de går och kontrollera koder och hittar vart i programmet det fallerat mm.
En knapp är dyrare men enklare i alla avseenden och oftast betydligt drift säkrare.

EDIT: ergonomin skiter jag i om det innebär att jag tittar på vägen och överlever än om jag tittar in i en skärm och dör...men det kanske bara är jag.

Ok, så du har alltså full kunskap och insyn i vilka kostnader för RD och allt runtdet som en biltillverkare har med sina skärmar från ax till limpa, och likställer det rakt av med mer standardiserade och mer industriella skärmar, därför att det alltid blir billigare för alla tillverkare oavsett typ av skärm, storlekar och antal, än att ha fysiska reglage?

Jag kan nog hålla med i att det oftast blir det, på vissa typer/modeller av bilar, men absolut inte alla.

Att sen hålla det som negativt, att biltillverkarna skulle göra det enbart för det skulle vara billigare, och helt ignorera den mängd av fördelar som dessa skärmar faktiskt bevisligen ger även oss förare, blir väl rätt korkat?

Skärmarna finns där för vårt nyttjande precis som 100% analoga mekaniska mätare och reglage, men inte i nåt av fallen är man absolut tvungen att glo på dessa tingestar för att utföra manövrar eller inhämta info. Oftast räcker en snabb blick, och oavsett helt analogt så är det inte alltid lämpligt att krana på eller trycka på knappar etc utan man kan behöva vänta till det låter sig göras.

Glöm nu inte att jag skrivit att jag är absolut för att det finns fysiska reglage för t ex värme, jag har enkla logiska vred/knappar för det i min Passat, och gillar inte att dessa senare försvann och fysisk reglering endast via skärmen på senare årsmodeller.
Men glöm inte att det faktiskt går utmärkt bra att fixa smart enkelt logiskt reglering av t ex värme etc på en skärm, så man kan justera sådant utan att ens se på skärmen.

Glöm heller inte att om vi skulle ha enbart fysiska reglage/knappar för alla funktioner så skulle en instrumentbräda och mittkonsoll riskera bli helt översållad med fysiska reglage, vilket skulle bli svårt att överskåda och hantera.

Jag menar att det absolut ska gå att få till en bra balans mellan fysiska reglage och pekskärmar för att dra nytta fördelarna båda sakerna kan ge oss.

Kan man ha pekskärmar i flygplans cockpit så ska man ta mig fan kunna ha det i bilar med, utan att folk ska gnälla ihjäl sig på oftast skitsaker. Notera nu att jag absolut håller med i gnället när det verkligen handlar om korkade implementeringar. Men att utifrån dessa exempel vilja skrota allt vad skärmar/pekskärmar heter i fordonen blir bara dumt.
Citera
2026-09-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ok, så du har alltså full kunskap och insyn i vilka kostnader för RD och allt runtdet som en biltillverkare har med sina skärmar från ax till limpa, och likställer det rakt av med mer standardiserade och mer industriella skärmar, därför att det alltid blir billigare för alla tillverkare oavsett typ av skärm, storlekar och antal, än att ha fysiska reglage?

Jag kan nog hålla med i att det oftast blir det, på vissa typer/modeller av bilar, men absolut inte alla.

Att sen hålla det som negativt, att biltillverkarna skulle göra det enbart för det skulle vara billigare, och helt ignorera den mängd av fördelar som dessa skärmar faktiskt bevisligen ger även oss förare, blir väl rätt korkat?

Skärmarna finns där för vårt nyttjande precis som 100% analoga mekaniska mätare och reglage, men inte i nåt av fallen är man absolut tvungen att glo på dessa tingestar för att utföra manövrar eller inhämta info. Oftast räcker en snabb blick, och oavsett helt analogt så är det inte alltid lämpligt att krana på eller trycka på knappar etc utan man kan behöva vänta till det låter sig göras.

Glöm nu inte att jag skrivit att jag är absolut för att det finns fysiska reglage för t ex värme, jag har enkla logiska vred/knappar för det i min Passat, och gillar inte att dessa senare försvann och fysisk reglering endast via skärmen på senare årsmodeller.
Men glöm inte att det faktiskt går utmärkt bra att fixa smart enkelt logiskt reglering av t ex värme etc på en skärm, så man kan justera sådant utan att ens se på skärmen.

Glöm heller inte att om vi skulle ha enbart fysiska reglage/knappar för alla funktioner så skulle en instrumentbräda och mittkonsoll riskera bli helt översållad med fysiska reglage, vilket skulle bli svårt att överskåda och hantera.

Jag menar att det absolut ska gå att få till en bra balans mellan fysiska reglage och pekskärmar för att dra nytta fördelarna båda sakerna kan ge oss.

Kan man ha pekskärmar i flygplans cockpit så ska man ta mig fan kunna ha det i bilar med, utan att folk ska gnälla ihjäl sig på oftast skitsaker. Notera nu att jag absolut håller med i gnället när det verkligen handlar om korkade implementeringar. Men att utifrån dessa exempel vilja skrota allt vad skärmar/pekskärmar heter i fordonen blir bara dumt.
Vet inte riktigt hur du kan få samma känsla på en fysisk knapp och en skärm? en fysisk knapp ger feedback.
Vad för fördelar ger denna skärm oss bilförare? Jag kör bara bilar utan skärm och det fungerar utmärkt, vet inte vad en skärm skulle ge mig?

AI: "En fysisk knapp eller ratt innebär fler separata komponenter: själva reglaget, mekanik, infästning, kablage/kontakter och ofta en separat LED/belysning. En pekskärm kan däremot samla 20–50 funktioner i samma hårdvara. När skärmen och styrdatorn ändå finns i bilen blir marginalkostnaden för ytterligare en mjukvaruknapp i princip noll.
Med fysiska reglage blir det ett jävla berg av plast, kretskort, kontakter, kablar och monteringsarbete.

Med en skärm:
"Här är samma skärm som ändå sitter där. Lägg in ytterligare 15 funktioner i mjukvaran."
Det är där tillverkaren kan få en rejäl besparing.

Färre fysiska delar → enklare produktion → färre artikelnummer → enklare montering → enklare ändringar mellan årsmodeller.

Om tillverkaren vill ändra funktionen behöver man inte konstruera om hela mittkonsolen. Man ändrar mjukvaran.
Och där blir det nästan komiskt:
En fysisk knapp kostar pengar varje gång bilen byggs.
En mjukvaruknapp kostar främst pengar första gången den programmeras."
Citera
2026-09-29, 14:39
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt hur du kan få samma känsla på en fysisk knapp och en skärm? en fysisk knapp ger feedback.
Vad för fördelar ger denna skärm oss bilförare? Jag kör bara bilar utan skärm och det fungerar utmärkt, vet inte vad en skärm skulle ge mig?

AI: "En fysisk knapp eller ratt innebär fler separata komponenter: själva reglaget, mekanik, infästning, kablage/kontakter och ofta en separat LED/belysning. En pekskärm kan däremot samla 20–50 funktioner i samma hårdvara. När skärmen och styrdatorn ändå finns i bilen blir marginalkostnaden för ytterligare en mjukvaruknapp i princip noll.
Med fysiska reglage blir det ett jävla berg av plast, kretskort, kontakter, kablar och monteringsarbete.

Med en skärm:
"Här är samma skärm som ändå sitter där. Lägg in ytterligare 15 funktioner i mjukvaran."
Det är där tillverkaren kan få en rejäl besparing.

Färre fysiska delar → enklare produktion → färre artikelnummer → enklare montering → enklare ändringar mellan årsmodeller.

Om tillverkaren vill ändra funktionen behöver man inte konstruera om hela mittkonsolen. Man ändrar mjukvaran.
Och där blir det nästan komiskt:
En fysisk knapp kostar pengar varje gång bilen byggs.
En mjukvaruknapp kostar främst pengar första gången den programmeras."

Det finns ju pekskärmar med fysiskt feedback…

Ok, du kan alltså inte tänka dig att en skärm ger vissa fördelar om man t ex kör med navigation….? En stor skrymmande pappersmassa att prassla med är bättre och ger bättre visuella och audiella direktiv…?
Citera
2026-09-29, 14:40
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag gör mig inte dum, inget av det du nämner är svårt att ändra bara för att de finns på en skärm, samtliga lösningar går antingen automatiskt, sätesvärme/-ventilation, eller kräver ett tryck i nederkant av skärmen för att ändra, kupétemperatur och sätesvärme/-ventilation (om man skulle vilja slå av automatiken).
Just massage i stolarna har jag inte i nuvarande bil men i den förra så satt det reglage på stolen för det, bara om jag ville byta program som jag var tvungen att peta på skärmen, reglagen dök upp när den aktiverades så inte heller där bläddrande i menyer.

Olika tillverkare har löst det på olika sätt men att påstå att bara för att det aktiveras på en skärm så måste man bläddra i menyer är helt enkelt inte sant för de flesta moderna skärmlösningar. Det stämde för 10 år sedan, frun hade en Jeep som lånebil och den skärmlösningen var total katastrof men det är en bilmodell som jag inte ens tror säljs längre. Min första bil med touchskärm hade en liten och rätt kass skärm men inte heller den modellen säljs sen 2018 efterkommande var betydligt bättre fram tills modellen lades ner för nåt år sedan.
Jag köper det du skriver. Du gör dig kanske inte medvetet dum, ber om ursäkt om jag tog fel om det. Det finns uppenbarligen tillräckligt många som tycker som du, för att skapa efterfrågan på elbilslooken med jätteskärmar.

Jag gillar bara inte stora skärmar eller att klicka på en skärm istället för en fysisk knapp. Jag vill ha manuella reglage och knappar i så stor utsträckning som möjligt, och en lagom stor skärm som komplement för mer komplexa inställningar och val man gör när man står stilla. Jag vill att skärmar ska integreras diskret i bilens interiör - inte utgöra grunden i designen. Det positiva för mig är att det nu verkar finnas tillräckligt många som tycker som jag, för att skapa efterfrågan på sådana bilar.
Citera
2026-09-29, 14:46
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Fast nu är det så att Generalknase är en ytterst få i dessa trådar som har de vettigaste mest sansade och logiskt underbyggda inläggen….. Folk som dig blir sura mest för att alla andra inte sväljer och tycker lika som dig.

Som jag förklarat många gånger i dessa trådar så är skärmar en av de bästa saker som skett med våra instrumentbrädor i våra fordon. Dessa kommer att finnas för i princip all överskådlig framtid. De ger faktiskt många fler fördelar för oss förare och passagerare än utan skärmar.

Men det är samtidigt helt riktigt att biltillverkare kan göra dåliga val och dåliga implementeringar i sina bilar vad gäller skärmar och andra reglage.

Helt klart är det mest önskvärt med någon vettig form av fysiskt reglage för vissa funktioner, medan andra absolut kan finnas på en skärm och då antingen direkt på ”hemskärmen” eller längre ned i menyer.

Faktum är att alla instrumentbrädor oavsett fullständigt mekaniska analoga, eller fullständigt digitala med bara skärmar, har alltid krävt att vi ser dem för att få info.

Däremot så finns det exempel på funktioner som gör sig bäst i mer eller mindre standardiserade reglage på standardiserade platser i förarmiljön, typ. Men riktigt där har vi aldrig varit någonsin under bilens livstid.

T ex så är det märkligt att det inte ens idag är full enighet och standard i hur spakarna på rattstången ska fungera, utan det kan finnas skillnader mellan bilmärken och modeller som kan tyckas vara korkade. Jag tar bara ett exempel ur högen, har alla bilmärken/modeller samma funktioner på torkarspaken….? Nej just det, på vissa bilar så startas och stegas farten om spaken förs uppåt, medan det på andra kan vara nedåt. Varför…..

Sitter alla funktioners reglage på samma ställe på alla bilar….? Nej…. T ex kan reglage för sätesvärmare sitta på dörren, på en eller annan mer eller mindre hemlig plats nere runt sitsens kant, eller uppe på mittkonsolen, eller ner på den, eller mellan sätena, eller…. Men det har de flesta klarat att lära sig leva med.

Sen kan vi ju se att behovet att justera eller aktivera olika funktioner i våra bilar ändrats rätt rejält med tiden.
Idag finns tämligen intelligent automatik som sköter många funktioner smart och automatiskt, som vi förr var tvungna att göra helt manuellt.

Sen handlar det även en hel del om våra egna vanor, och hur vissa har mycket svårt för att ändra sina vanor och lära nytt, medan andra gör det lätt som en plätt.
Det är t o m inte särskilt ovanligt att vissa kan anse att en ändring av hur en sak utförs alltid upplevs negativt för dem, som en försämring, oavsett om det i praktiken faktiskt är en uppenbar förbättring. De VILL helt enkelt fortsätta att göra som de blivit vana med, oavsett om det så är uppenbart krångligare.

Sen har Generalknase en mycket bra poäng i att det är vi som förare som är ansvariga för att inte pilla med reglage eller funktioner bara när det är trafiksäkerhetsmässigt acceptabelt, och där är det nog stor spridning bland förarna i vad de uppfattar som acceptabelt eller direkt olämpligt.

Tempen i bilen t ex, är knappast nåt man bara måste ändra på stört, mitt under körning i mer livliga stunder. Utan kan absolut vänta till det låter sig göras säkert. Men det är såklart ändå viktigt att det är lätt att utföra oavsett hur det kan utföras.
Jag tror att du har förväxlat din personliga åsikt med vad som är bra/dåligt, eller vad andra "ska" tycka.

Din logik fungerar för dig, eftersom den leder till det slutresultat du önskar. Min logik fungerar för mig, eftersom den leder till det slutresultat jag önskar. Vi kan debattera tills solen går ned, utan att någon kan få objektivt rätt.

Du älskar jätteskärmar. Jag tycker de ger en bögig elbilskänsla. Jag är glad för din skull och känner inte att jag ligger vaken och mår dåligt över jätteskärmar och dess anhängare. Jag låter helt enkelt bli att köpa en sådan bil.
Citera
2026-09-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Såklart.

De har testat sig fram och funnit att kunderna inte vill ha ett pissdåligt system som bygger på att man måste stanna biljäveln för att kunna höja/sänk värmen i bilen, eller nåt av övriga grejer som man använder mest.

Bra där.
Sen kan man ju undra vilken jävla idiot som lyckades få in allt i en skärm istället för riktiga reglage?
Den som lyckades med det är ett geni. Däremot är de som godkände eländet idioter.
Citera
2026-09-29, 14:51
Medlem
MossadNewss avatar
Det finns en anledning att de mest avancerade proffs-kamerorna, fighet-jets etc. inte bara har en touch-screen för all interaktion :-)
Citera
2026-09-29, 17:11
Medlem
Citat:
Det finns ju pekskärmar med fysiskt feedback…

Ok, du kan alltså inte tänka dig att en skärm ger vissa fördelar om man t ex kör med navigation….? En stor skrymmande pappersmassa att prassla med är bättre och ger bättre visuella och audiella direktiv…?
Feedback på skärmar tar inte bort meny letandet eller att man vet exakt vad man har klickat på? Min telefon har feedback men jag kan inte skriva på den utan att titta ändå.

Jag sätter in min telefon i sin hållare(med trådlös laddning) så har jag den snabbaste och smartaste och modernaste navigationen. den kopplar upp sig automatiskt till stereon via bluetooth. Dessa radios finns för en billig peng idag som har dessa funktioner.
Dessutom har alla mina bilar samma typ av navigation eftersom telefonen är den samma.

De bil navigationerna jag sett och testat brukar inte vara så bra som telefonernas alternativ.

Jag kan köpa att vissa icke kritiska saker såsom kanske byta låt och liknade finns på skärmen och backkamera men utöver det bör det mesta vara knappar som man snabbt och enkelt kan memorera och sedan går det av sig själv. Många saker jag inte ens tänker på att jag gör.
Citera
2026-09-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag tror att du har förväxlat din personliga åsikt med vad som är bra/dåligt, eller vad andra "ska" tycka.

Din logik fungerar för dig, eftersom den leder till det slutresultat du önskar. Min logik fungerar för mig, eftersom den leder till det slutresultat jag önskar. Vi kan debattera tills solen går ned, utan att någon kan få objektivt rätt.

Du älskar jätteskärmar. Jag tycker de ger en bögig elbilskänsla. Jag är glad för din skull och känner inte att jag ligger vaken och mår dåligt över jätteskärmar och dess anhängare. Jag låter helt enkelt bli att köpa en sådan bil.

Jag tror du har övertolkat mig, eller helt feltolkat mig.

Jag läste ditt svar till Generalknase, och jag har liknande åsikter. Låt mig förklara….

Jag har ingen fäbless för enorma skärmar som ser ut som om man bökat in en fet plattTV på högkant på mittkonsolen bara för att typ impa.

Jag har däremot inget alls emot rejäla och stora skärmar som man mer eller mindre lyckats gömma undan i interiörens design så de gör sig påminda först när de väck och används.

Att t ex ha en bred närmast heltäckande skärm från sida till sida kan vara helt ok om den är diskret inbakad i designen, eller se rent för jävligt ut om designen vrålar SKÄRM…

Bättre då att kanske smyga in en diskret skärm eller dela upp det i två, så om t ex passageraren inte har behov för att beskåda nåt på skärmen framför sig så blir den i princip osynlig och försvinner i designen.

Att ha en rejäl skärm framför ratten ger större möjligheter att kunna variera vad som ska visar och hur t ex efter husbehoven för stunden ändras.
Citera
2026-09-29, 19:08
Medlem
Citat:
Feedback på skärmar tar inte bort meny letandet eller att man vet exakt vad man har klickat på? Min telefon har feedback men jag kan inte skriva på den utan att titta ändå.

Jag sätter in min telefon i sin hållare(med trådlös laddning) så har jag den snabbaste och smartaste och modernaste navigationen. den kopplar upp sig automatiskt till stereon via bluetooth. Dessa radios finns för en billig peng idag som har dessa funktioner.
Dessutom har alla mina bilar samma typ av navigation eftersom telefonen är den samma.

De bil navigationerna jag sett och testat brukar inte vara så bra som telefonernas alternativ.

Jag kan köpa att vissa icke kritiska saker såsom kanske byta låt och liknade finns på skärmen och backkamera men utöver det bör det mesta vara knappar som man snabbt och enkelt kan memorera och sedan går det av sig själv. Många saker jag inte ens tänker på att jag gör.

Så en mobil med sin lilla skärm är en bättre navigator än om en 2-3 ggr större skärm visar navigeringen….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in