Citat:
Ursprungligen postat av
Plastbitar
för 20-30 år sedan fanns inte skärmstyrning på samma sätt. Fanns inga alternativ. Knappar ÄR dyrare. jobbar själv en del med kontroller skåp(automatisering och styrning) och många föredrar analoga fysiska knappar på stora anläggningar för att skärmar har stora svagheter som buggar mm.
jag själv vill alltid ha service knappar där jag fysiskt bryter ström till komponenter än en skärm som sköter det.
Skärm är ALLTID billigare. med knappar tillkommer knappen fysiskt, kablar, kontakter, någon som måste till att den kopplas rätt i plc'ns kopplings plint ja listan kan göras lång. Med en skärm är det enbart några rader kod som behövs och idag gör en AI det blixt snabbt(ja jag använder AI för att göra det snabbt och smidigt när jag behöver det).
Vill kund ha knapp så blir det till att åka/beställa och vänta på produkten, kablaget och allt måste givetvis vara rätt dimensionerat och sedan ska kablarna till denna knapp dras, lagom kul när den ska dras 5 våningar och kontroller skåpet behöver vara på annan plats, elektriker kan behöva kallas in om det handlar om starkström.
Hade en trådlös panel funkat och gått att installera på 5 minuter = ja. hade det varit lika drift säkert = nej och det är därför många ändå väljer 2 veckors jobbet istället 5 minuters varianten även om det skiftar på icke kritiska installationer.
När en skärm inte får bugga, släckas ned eller råka ut för annat så vill alla ha fysisk knapp med ibland stora både tid och stora kostnads ökningar.
Enklare att felsöka att knappen är trasig än börja jaga upser för att se om de går och kontrollera koder och hittar vart i programmet det fallerat mm.
En knapp är dyrare men enklare i alla avseenden och oftast betydligt drift säkrare.
EDIT: ergonomin skiter jag i om det innebär att jag tittar på vägen och överlever än om jag tittar in i en skärm och dör...men det kanske bara är jag.
Ok, så du har alltså full kunskap och insyn i vilka kostnader för RD och allt runtdet som en biltillverkare har med sina skärmar från ax till limpa, och likställer det rakt av med mer standardiserade och mer industriella skärmar, därför att det alltid blir billigare för alla tillverkare oavsett typ av skärm, storlekar och antal, än att ha fysiska reglage?
Jag kan nog hålla med i att det oftast blir det, på vissa typer/modeller av bilar, men absolut inte alla.
Att sen hålla det som negativt, att biltillverkarna skulle göra det enbart för det skulle vara billigare, och helt ignorera den mängd av fördelar som dessa skärmar faktiskt bevisligen ger även oss förare, blir väl rätt korkat?
Skärmarna finns där för vårt nyttjande precis som 100% analoga mekaniska mätare och reglage, men inte i nåt av fallen är man absolut tvungen att glo på dessa tingestar för att utföra manövrar eller inhämta info. Oftast räcker en snabb blick, och oavsett helt analogt så är det inte alltid lämpligt att krana på eller trycka på knappar etc utan man kan behöva vänta till det låter sig göras.
Glöm nu inte att jag skrivit att jag är absolut för att det finns fysiska reglage för t ex värme, jag har enkla logiska vred/knappar för det i min Passat, och gillar inte att dessa senare försvann och fysisk reglering endast via skärmen på senare årsmodeller.
Men glöm inte att det faktiskt går utmärkt bra att fixa smart enkelt logiskt reglering av t ex värme etc på en skärm, så man kan justera sådant utan att ens se på skärmen.
Glöm heller inte att om vi skulle ha enbart fysiska reglage/knappar för alla funktioner så skulle en instrumentbräda och mittkonsoll riskera bli helt översållad med fysiska reglage, vilket skulle bli svårt att överskåda och hantera.
Jag menar att det absolut ska gå att få till en bra balans mellan fysiska reglage och pekskärmar för att dra nytta fördelarna båda sakerna kan ge oss.
Kan man ha pekskärmar i flygplans cockpit så ska man ta mig fan kunna ha det i bilar med, utan att folk ska gnälla ihjäl sig på oftast skitsaker. Notera nu att jag absolut håller med i gnället när det verkligen handlar om korkade implementeringar. Men att utifrån dessa exempel vilja skrota allt vad skärmar/pekskärmar heter i fordonen blir bara dumt.