Citat:
Ursprungligen postat av
Plastbitar
Ser bara massor av kostnader av allt du räknar upp, lite som dagens telefoner som kan göra tusentals saker och man betalar för allt men använder endast en bråkdel om ens det. Hud ser faktiskt rätt användbart ut, men den lär inte vara billig.
undrar hur billiga bilar skulle kunna bli med bara det mest grundläggande?
Är väll just det som ställer till det, är det klumpigt och eller slött så skippar man hela den biten. En kompis har köpt en helt ny toyota vet inte vilken modell men en av de större och han använder enbart telefonen. Brukar vara jag som pillar på hans stora display när jag är passagerare och han använder den inte för att den är otroligt klumpig och korkad. Vi försökte förgäves tala in en bowlinghall vi skulle till men slutade med att hans telefon hittade den med samma enkla röstkommando.
Jag tyckte han skulle använda den eftersom han köpt den och det skulle han om den fungerade. Han sa att han gav upp efter ett par veckor efter han köpt bilen och kör nu bara telefon.
Ja då är vi där igen, att det du tycker räcker mer än nog för dig kanske inte alls räcker för mig eller många andra, oavsett bara för nöje eller som ett viktigt krav.
Alla bilar, precis alla, har alltid haft fler funktioner etc än vad många kan klara sig med. Bara en så enkel sak som hur många använder ofta alla fyra dörrar på sin bil…. Eller ens använder baksätet för vad det är tänkt.
Sen finns det många som väljer att använda en massa mer saker och funktioner än du tycker du vill/behöver, och ändå kan sakna ytterligare funktioner.
Att sen vissa bilar kan ha knöligare dummare UI än andra är som det alltid varit, oavsett bilar eller mobiler. Och igen så kan det väldigt ofta även handla om ren vana, att folk kan ha svårt att lära sig och andra lär sig lätt hur de5 funkar.
Jag har perioder då jag kör HUD aktiv för div info eller navigering mest hela tiden, sen kommer stunder eller perioder då jag vill slippa se det framför näsan..
Jag har totalt 5 olika möjligheter att köra navigation i bilen, och få upp det visuellt på den stora skärmen (som inte alls är så jäkla stor jämfört med nyare bilars ”skyltfönster) på ca 8” på mittkonsollen. Apple Kartor, Google Maps, Waze och CoPilot via kablat eller trådlöst från min iPhone. Och sen bilens eget original Nav, men fram till Passat B8 -18 kunde man endast få det egna VW Nav att visas samtidigt framför ratten. På senare årsmodeller kan man få upp navigering även från iPhone på skärmen framför ratten.
Jag brukar variera lite vilket Nav jag har framme på mittskärmen, oftast Waze eller Google då de även visar aktuell GPS-hastighet plus skyltad hastighet och kan varna. Gillar Google för där kan man visa satellitbild om man vill, och Waze ibland då den är bättre på att varna om t ex fartkameror och kontroller etc men har ingen satellitbild.
Kör jag aktiv navigering så blir det i princip alltid VWs egna Nav, då den är den enda som kan visa aktiv navigering framför ratten på min årsmodell och äldre.
Så till vardags utan aktiv navigering så kör jag oftast med VW framför ratten och nån av de andra på mittskärmen.