2026-09-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så en mobil med sin lilla skärm är en bättre navigator än om en 2-3 ggr större skärm visar navigeringen….
Är man blind så kanske en stor skärm man får titta åt sidan för att se kan vara bra, min telefon ser jag utmärkt på och dessutom säger den till och vart jag ska svänga så egentligen behöver jag inte titta på den alls, skärm storleken är ett litet problem för mig.
Citera
2026-09-29, 22:55
Medlem
avcs avatar
Citat:
Så en mobil med sin lilla skärm är en bättre navigator än om en 2-3 ggr större skärm visar navigeringen….
Ja. Ergonomi et uppdatering kallas de. Men vad vet du i din Sierra... ;p
Citera
2026-09-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Är man blind så kanske en stor skärm man får titta åt sidan för att se kan vara bra, min telefon ser jag utmärkt på och dessutom säger den till och vart jag ska svänga så egentligen behöver jag inte titta på den alls, skärm storleken är ett litet problem för mig.

Många bilar har en betydligt större skärm rakt framför ratten, rakt i det normala siktfältet för att se instrumenten, än vad du har på din telefon.

Många bilar har även en form av ”skärm” direkt på vindrutan där en hel del viktig info kan visas, som är minst lika stor eller större än en smartphones skärm.

Många likt mig kan tycka att en navigators röstdirektioner kan vara störande (t ex får för sig att börja babbla just när det är nåt på radion man är intresserad av) och deaktiverar dessa och föredrar istället visuella direktiv
Citera
2026-09-30, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ja. Ergonomi et uppdatering kallas de. Men vad vet du i din Sierra... ;p

Även navigationen etc i bilarna med sina större skärmar får regelbundna uppdateringar. Både bilens egna system, men även via CarPlay och Android Auto
Citera
2026-09-30, 09:53
Medlem
Citat:
Många bilar har en betydligt större skärm rakt framför ratten, rakt i det normala siktfältet för att se instrumenten, än vad du har på din telefon.

Många bilar har även en form av ”skärm” direkt på vindrutan där en hel del viktig info kan visas, som är minst lika stor eller större än en smartphones skärm.

Många likt mig kan tycka att en navigators röstdirektioner kan vara störande (t ex får för sig att börja babbla just när det är nåt på radion man är intresserad av) och deaktiverar dessa och föredrar istället visuella direktiv
HUD som du refererar till kan vara bra men är osäker på om navigationen fungerar på denna än? Skärmen framför(bakom) ratten om det är den du tänker på är väll mest till för att visa bränsle, varvtal och annan info för bilen och inte navigationen?

Inbyggda system i bilar brukar vara rätt sega och slöa, tesla var väll en av de första där systemet faktiskt flöt på bra och var användbart. Det vet jag var en av de saker som gjorde att de blev stora snabbt. Tesla är mer en teknik firma än bil firma vilket märks på deras system.
Citera
2026-09-30, 10:49
Medlem
Citat:
HUD som du refererar till kan vara bra men är osäker på om navigationen fungerar på denna än? Skärmen framför(bakom) ratten om det är den du tänker på är väll mest till för att visa bränsle, varvtal och annan info för bilen och inte navigationen?

Navigation i min Passat 2018 visas i HUD, så det torde vara osannolikt att det inte skulle funka på en massa bilar, och fler ju nyare de är.

Och mellan varvräknare och hastighetsmätare kan jag välja mellan en massa olika saker att visa där, radiokanaler, spelad musik, div kördata, en drös olika inställningar som jag lockar fram och väljer efter behov via spakar vid ratten eller knappar på själva ratten. Samt att där kan visas en navigationskarta i två valbara storlekar.

Ja hela denna panel är en enda stor skärm där alltså allt, varvräknare hastighetsmätare och allt annat visas på just en skärm och kan väljas och konfigureras efter tycke smak behov. Från en enkel klassiskt layout med i princip bara varvmätare hastighetsmätare temp tank. Eller som jag tycker passar mina behov och intresse, navigeringskarta i mitten, med t ex hastighetsberoende autozoom, en drös kör/förbrukningsdata, aktuell växel (autDSG i bilen) förinställd hastighet på ACCn. Och i tillägg kan en massa olika varningar visas vid behov.

Citat:
Inbyggda system i bilar brukar vara rätt sega och slöa, tesla var väll en av de första där systemet faktiskt flöt på bra och var användbart. Det vet jag var en av de saker som gjorde att de blev stora snabbt. Tesla är mer en teknik firma än bil firma vilket märks på deras system.

Systemet i min nu rätt gamla Passat är faktiskt generell sett helt ok, med viss reservation för vissa manövrar som t ex knappa in måladresser i navigationen. Den är kanske inte direkt slö men inte lika smidigt intuitiv som t ex iPad av idag.

Hur det ser ut och funkar kan du se här
https://youtu.be/4a7l0Qy0pzA
https://youtu.be/FBMa-7Z94ns
Citera
2026-09-30, 11:47
Medlem
Citat:
Navigation i min Passat 2018 visas i HUD, så det torde vara osannolikt att det inte skulle funka på en massa bilar, och fler ju nyare de är.

Och mellan varvräknare och hastighetsmätare kan jag välja mellan en massa olika saker att visa där, radiokanaler, spelad musik, div kördata, en drös olika inställningar som jag lockar fram och väljer efter behov via spakar vid ratten eller knappar på själva ratten. Samt att där kan visas en navigationskarta i två valbara storlekar.

Ja hela denna panel är en enda stor skärm där alltså allt, varvräknare hastighetsmätare och allt annat visas på just en skärm och kan väljas och konfigureras efter tycke smak behov. Från en enkel klassiskt layout med i princip bara varvmätare hastighetsmätare temp tank. Eller som jag tycker passar mina behov och intresse, navigeringskarta i mitten, med t ex hastighetsberoende autozoom, en drös kör/förbrukningsdata, aktuell växel (autDSG i bilen) förinställd hastighet på ACCn. Och i tillägg kan en massa olika varningar visas vid behov.

Systemet i min nu rätt gamla Passat är faktiskt generell sett helt ok, med viss reservation för vissa manövrar som t ex knappa in måladresser i navigationen. Den är kanske inte direkt slö men inte lika smidigt intuitiv som t ex iPad av idag.

Hur det ser ut och funkar kan du se här
https://youtu.be/4a7l0Qy0pzA
https://youtu.be/FBMa-7Z94ns
Ser bara massor av kostnader av allt du räknar upp, lite som dagens telefoner som kan göra tusentals saker och man betalar för allt men använder endast en bråkdel om ens det. Hud ser faktiskt rätt användbart ut, men den lär inte vara billig.
undrar hur billiga bilar skulle kunna bli med bara det mest grundläggande?

Är väll just det som ställer till det, är det klumpigt och eller slött så skippar man hela den biten. En kompis har köpt en helt ny toyota vet inte vilken modell men en av de större och han använder enbart telefonen. Brukar vara jag som pillar på hans stora display när jag är passagerare och han använder den inte för att den är otroligt klumpig och korkad. Vi försökte förgäves tala in en bowlinghall vi skulle till men slutade med att hans telefon hittade den med samma enkla röstkommando.
Jag tyckte han skulle använda den eftersom han köpt den och det skulle han om den fungerade. Han sa att han gav upp efter ett par veckor efter han köpt bilen och kör nu bara telefon.
Citera
2026-09-30, 13:17
Moderator
Citat:

HUD är ju inte många som har, jag tycker det är rätt meningslöst för den delen men redan på min Peugeot anno 2018 så fungerade navin i den.
Skärmen framför ratten visar ju grundläggande navigation, systemstatus (temp, varvtal, laddning, helljus, blinkers, vad som spelas mm.) och huvudskärmen med touch visar allt annat och där kan man ställa in saker, sköta klimat, styra mediaspelaren, göra bilinställningar, söka i kartbilden och välja destination, se en övergripande bild på färdvägen, back/360-kamera och mycket mer ändå, olika beroende på om det är en hybrid eller elbil.

Lagg i systemet finns kanske på vissa, de flesta är förstås inte lika responsiva som en modern telefon, men det är en jävla skillnad att köra navigation på skärmen och dessutom få det på skärmen framför ratten (och ev. HUD) mot att köra det i en liten mobilskärm.
T.o.m. på omoderna bilar med liten skärm som exv. Volvo XC40.
Citera
2026-09-30, 13:48
Medlem
Citat:
Ser bara massor av kostnader av allt du räknar upp, lite som dagens telefoner som kan göra tusentals saker och man betalar för allt men använder endast en bråkdel om ens det. Hud ser faktiskt rätt användbart ut, men den lär inte vara billig.
undrar hur billiga bilar skulle kunna bli med bara det mest grundläggande?

Är väll just det som ställer till det, är det klumpigt och eller slött så skippar man hela den biten. En kompis har köpt en helt ny toyota vet inte vilken modell men en av de större och han använder enbart telefonen. Brukar vara jag som pillar på hans stora display när jag är passagerare och han använder den inte för att den är otroligt klumpig och korkad. Vi försökte förgäves tala in en bowlinghall vi skulle till men slutade med att hans telefon hittade den med samma enkla röstkommando.
Jag tyckte han skulle använda den eftersom han köpt den och det skulle han om den fungerade. Han sa att han gav upp efter ett par veckor efter han köpt bilen och kör nu bara telefon.

Ja då är vi där igen, att det du tycker räcker mer än nog för dig kanske inte alls räcker för mig eller många andra, oavsett bara för nöje eller som ett viktigt krav.

Alla bilar, precis alla, har alltid haft fler funktioner etc än vad många kan klara sig med. Bara en så enkel sak som hur många använder ofta alla fyra dörrar på sin bil…. Eller ens använder baksätet för vad det är tänkt.

Sen finns det många som väljer att använda en massa mer saker och funktioner än du tycker du vill/behöver, och ändå kan sakna ytterligare funktioner.

Att sen vissa bilar kan ha knöligare dummare UI än andra är som det alltid varit, oavsett bilar eller mobiler. Och igen så kan det väldigt ofta även handla om ren vana, att folk kan ha svårt att lära sig och andra lär sig lätt hur de5 funkar.

Jag har perioder då jag kör HUD aktiv för div info eller navigering mest hela tiden, sen kommer stunder eller perioder då jag vill slippa se det framför näsan..

Jag har totalt 5 olika möjligheter att köra navigation i bilen, och få upp det visuellt på den stora skärmen (som inte alls är så jäkla stor jämfört med nyare bilars ”skyltfönster) på ca 8” på mittkonsollen. Apple Kartor, Google Maps, Waze och CoPilot via kablat eller trådlöst från min iPhone. Och sen bilens eget original Nav, men fram till Passat B8 -18 kunde man endast få det egna VW Nav att visas samtidigt framför ratten. På senare årsmodeller kan man få upp navigering även från iPhone på skärmen framför ratten.

Jag brukar variera lite vilket Nav jag har framme på mittskärmen, oftast Waze eller Google då de även visar aktuell GPS-hastighet plus skyltad hastighet och kan varna. Gillar Google för där kan man visa satellitbild om man vill, och Waze ibland då den är bättre på att varna om t ex fartkameror och kontroller etc men har ingen satellitbild.

Kör jag aktiv navigering så blir det i princip alltid VWs egna Nav, då den är den enda som kan visa aktiv navigering framför ratten på min årsmodell och äldre.

Så till vardags utan aktiv navigering så kör jag oftast med VW framför ratten och nån av de andra på mittskärmen.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-09-30 kl. 13:50.
Citera
2026-09-30, 22:44
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Jag tror du har övertolkat mig, eller helt feltolkat mig.

Jag läste ditt svar till Generalknase, och jag har liknande åsikter. Låt mig förklara….

Jag har ingen fäbless för enorma skärmar som ser ut som om man bökat in en fet plattTV på högkant på mittkonsolen bara för att typ impa.

Jag har däremot inget alls emot rejäla och stora skärmar som man mer eller mindre lyckats gömma undan i interiörens design så de gör sig påminda först när de väck och används.

Att t ex ha en bred närmast heltäckande skärm från sida till sida kan vara helt ok om den är diskret inbakad i designen, eller se rent för jävligt ut om designen vrålar SKÄRM…

Bättre då att kanske smyga in en diskret skärm eller dela upp det i två, så om t ex passageraren inte har behov för att beskåda nåt på skärmen framför sig så blir den i princip osynlig och försvinner i designen.

Att ha en rejäl skärm framför ratten ger större möjligheter att kunna variera vad som ska visar och hur t ex efter husbehoven för stunden ändras.
Då har vi en bättre bild av vad du gillar. Med mig, dig och Generalknase så har vi sammanlagt tre olika datapunkter. Jag hoppas biltillverkarna tillgodoser våra olika preferenser, så att alla kan köpa nya bilar som vi gillar.

Jag har för övrigt inget emot röststyrning. Så länge det kombineras med manuella knappar och inte enbart en jätteskärm. Jag har Android Auto / Google och tycker fungerar ok. Men inte perfekt. Vilken typ av lösning tycker du är bäst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in