2026-09-29, 10:17
Medlem
Undra vad Maggan kommer göra närmaste dagarna….. gå i pension?
Citera
2026-09-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag vet inte vad Andersson och sossarna tänker och tycker om V:s agerande, men jag vet 100% vad jag skulle tycka. Jag har varit inblandad i massor med förhandlingar, också om det rätt sällan har haft nåt med politik att göra.

Och rent generellt är hot mot den part man vill samarbeta med den sämsta tänkbara möjligheten för sådana förhandlingar. Om det råder en regelrätt pågående konflikt som ska lösas är läget ett annat, men det går inte att bygga ett långsiktigt samarbete på hot. Och ett regeringssamarbete som sträcker sig över (minst) fyra år är uttryckligen ett sådant samarbete.

Nu gick dessutom V steget längre och verkställde ett hot om att skada sin planerade framtida samarbetspartner rent konkret. I en motsvarande situation inom mitt område skulle jag utan att tveka direkt ha avblåst all förhandling efter en sådan grej. Den enda orsaken att fortsätta förhandla efter ett sådant agerande skulle vara av taktiska skäl, för att på det viset komma åt att hämnas.

I Vänsterpartiets värld kanske det inte fungerar på det viset, vad vet jag. Men jag både förstår och respekterar sossarnas och framförallt Anderssons beslut. De få gånger som jag har varit tvungen (pga. "order uppifrån") att skapa eller hålla i samarbete med partners som varit fullt beredda att hota och skada sina samarbetspartners så har det slutat dåligt varenda gång.

Varenda jävla gång. Det går inte att samarbeta med sådana "partners", att inleda samarbete med sådana är som att gifta sig med en partnermisshandlare och inbilla sig att de inte kommer att slå en. Men de gör de, så fort de känner för det. Sen lovar de dyrt och heligt att inte göra det igen, eller skyller på att det var ens eget fel för att man var så besvärlig. Eller nåt. Men de ränderna går aldrig ut, och nu har Vänsterpartiet målat sig självt randig. Helt i onödan, och extremt korkat, och jag har full förståelse för att inget annat parti verkar vilja samarbeta med dem.

Du får det att låta som att V är boven här.

Men V har hela tiden varit tydliga med att de kräver regeringsposition.

De har de även krävt tidigare också och till och med blivit utlovade men i sista sekund blivit rövknullade.

S har i alla val svikit V och det förstår man då V är ett extremistparti som aldrig bör vara i maktposition.

Dock hade det inte skadat om S var lite ärligare ibland.

Men för en sosse så går makten före allt. Nu biter det en tillbaka.

------

Några förnuftiga personer från C kommer byta sida och sedan blir det Tidö igen.
Även om Sossarna tillslut skulle få med sig V + C + MP så kommer det inte fungera, det förstår alla.
Det fungerade inte 2014-2022 och det kommer verkligen inte fungera nu heller när kärringarna har så hårda krav mot varandra.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-09-29 kl. 10:36.
Citera
2026-09-29, 10:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haimmler
Ja varför inte. Hon är 59 år så det är väl den åldern folket i Sverige ska kunna ta ut pension. Speciellt de som haft ett tungt och slitsamt jobb.
Citera
2026-09-29, 10:49
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Magda borde aldrig blivit partiledare. Hon är i total avsaknad av karisma och kommunikationsförmåga. I rutan framstår hon lika inspirerande som en bokhylla från IKEA. Hon hör hemma i bakgrunden som finansminister där hon kan sitta och räkna och viska i statsministerns öra som hon gjorde med Löfven. Hon verkar alltid sur och bitter och har sällan något konstruktivt att säga, det mesta av hennes kommunikation går ut på att klanka ner på andra. Jag tror inte hon gillar den ständiga mediala exponeringen som partiledare då hon aldrig framstår som särskilt bekväm i den rollen. Hon borde ta ett steg tillbaka och släppa fram någon som är mer sugen på att vara partiledare mer än för prestigen och pengarna. Men för oss på Tidö-sidan är hon bra då hon är ett sänke för S
Citera
2026-09-29, 10:53
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Om jag försöker se så neutralt på saken som möjligt så måste jag nog ändå landa i slutsatsen att det mest troliga utfallet i slutändan blir att vi får en socialdemokratiskt ledd regering, oavsett vilken konstellation det blir. Att varken V eller C skulle vika sig innan den fjärde voteringen känns extremt osannolikt.

Skulle jag rangordna olika utfall efter sannolikhet skulle jag just nu säga:

1. Madgalena Andersson väljs till statsminister i fjärde voteringen
2. Madgalena Andersson väljs till statsminister i andra voteringen
3. Ingen statsminister väljs och vi får ett extraval
4. Ulf Kristersson väljs till statsminister i tredje voteringen

Håller ni med mig?

Exakt vilken regeringsbildning vi får är ju en annan fråga. Lutar just nu åt att vi mest sannolikt får en regering med bara socialdemokraterna, med S+MP som andra alternativ.

Så allt prat om splittringen hos oppositionen ska man nog ta med en rejäl nypa salt. De kan hata varandra hur mycket de vill just nu, men att de skulle offra ett valresultat där de ändå fick en knapp majoritet för ett extraval som med stor sannolikhet gör att de tappar majoriteten är bara önsketänkande från högerväljare som mig. Visst kommer det bli en svekdebatt hos V eller C men de kalkylerar nog kallt med att väljare har kort minne och att allt är glömt och förlåtet till valet 2030 om vi får ett rödgrönt styre några år.
Exakt hur det kommer gå till är svårt att säga, men en sak är säker och det är att C till slut kommer att ge efter, och släppa fram V. Inte en snöbollschans i helvetet att: 1. V viker ner sig. eller 2. att C tar det till nyval.
Sverige är Sverige, och då bör man alltid förvänta sig det värsta när det gäller politik. Djävulen vinner alltid till slut
Citera
2026-09-29, 10:54
Medlem
Skillnaden i ekonomisk politik är ju så extremt stor mellan V och C. Jag skulle vilja påstå att ekvationen är omöjlig i längden faktiskt.
Citera
2026-09-29, 10:57
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Magda borde aldrig blivit partiledare. Hon är i total avsaknad av karisma och kommunikationsförmåga. I rutan framstår hon lika inspirerande som en bokhylla från IKEA. Hon hör hemma i bakgrunden som finansminister där hon kan sitta och räkna och viska i statsministerns öra som hon gjorde med Löfven. Hon verkar alltid sur och bitter och har sällan något konstruktivt att säga, det mesta av hennes kommunikation går ut på att klanka ner på andra. Jag tror inte hon gillar den ständiga mediala exponeringen som partiledare då hon aldrig framstår som särskilt bekväm i den rollen. Hon borde ta ett steg tillbaka och släppa fram någon som är mer sugen på att vara partiledare mer än för prestigen och pengarna. Men för oss på Tidö-sidan är hon bra då hon är ett sänke för S
.
.
Träffande analys. Hon är inte rolig. Det roligaste senast var väl i så fall när hon talar om det moderat-kommunistiska blocket M+V.
Citera
2026-09-29, 11:04
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag vet inte vad Andersson och sossarna tänker och tycker om V:s agerande, men jag vet 100% vad jag skulle tycka. Jag har varit inblandad i massor med förhandlingar, också om det rätt sällan har haft nåt med politik att göra.

Och rent generellt är hot mot den part man vill samarbeta med den sämsta tänkbara möjligheten för sådana förhandlingar. Om det råder en regelrätt pågående konflikt som ska lösas är läget ett annat, men det går inte att bygga ett långsiktigt samarbete på hot. Och ett regeringssamarbete som sträcker sig över (minst) fyra år är uttryckligen ett sådant samarbete.

Nu gick dessutom V steget längre och verkställde ett hot om att skada sin planerade framtida samarbetspartner rent konkret. I en motsvarande situation inom mitt område skulle jag utan att tveka direkt ha avblåst all förhandling efter en sådan grej. Den enda orsaken att fortsätta förhandla efter ett sådant agerande skulle vara av taktiska skäl, för att på det viset komma åt att hämnas.

I Vänsterpartiets värld kanske det inte fungerar på det viset, vad vet jag. Men jag både förstår och respekterar sossarnas och framförallt Anderssons beslut. De få gånger som jag har varit tvungen (pga. "order uppifrån") att skapa eller hålla i samarbete med partners som varit fullt beredda att hota och skada sina samarbetspartners så har det slutat dåligt varenda gång.

Varenda jävla gång. Det går inte att samarbeta med sådana "partners", att inleda samarbete med sådana är som att gifta sig med en partnermisshandlare och inbilla sig att de inte kommer att slå en. Men de gör de, så fort de känner för det. Sen lovar de dyrt och heligt att inte göra det igen, eller skyller på att det var ens eget fel för att man var så besvärlig. Eller nåt. Men de ränderna går aldrig ut, och nu har Vänsterpartiet målat sig självt randig. Helt i onödan, och extremt korkat, och jag har full förståelse för att inget annat parti verkar vilja samarbeta med dem.
Du verkar ha missat att det inte förekom några förhandlingar mellan s och v
Citera
2026-09-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Skillnaden i ekonomisk politik är ju så extremt stor mellan V och C. Jag skulle vilja påstå att ekvationen är omöjlig i längden faktiskt.

Ja, C och V kommer ALDRIG vara överrens för en budget tillsammans. Kanske i sakpolitik när det gäller fri invandring, avecklat kärnkraft och behålla straffrabatter till grova kriminella. Men sedinivt inte en budgetsamarbet.
Citera
2026-09-29, 11:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Bilda regering kanske?
Citera
2026-09-29, 11:12
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Du verkar ha missat att det inte förekom några förhandlingar mellan s och v

Vilket är lite konstigt. Antingen förhalar hon för att få V mer medgörliga, men då borde hon pratar med dem under runda 1 med för V oacceptabla krav.

Den andra möjligheten är att hon fått order av sionister att inte handskas med V alls. Magdalena Andersson är medlem i WEF där sionister är mycket starka och man ska inte underskatta deras inflytande.
Citera
2026-09-29, 11:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI

Just nu kanske men partier har glidit rejält åt det ena eller andra hållet förut. Det var tex HELT uteslutet för Folkpartiet att samarbeta med SD för 20 år sen. Även S och M har närmat sig varandra i många frågor vilket var otänkbart förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in