Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Mja. Vill hon bli statsminister så måste hon lösa frågan om att få fram ett regeringsunderlag. Självklart är det C och V själva som lämna sina röda linjer, men S måste agera för att få dem att göra det. S kan använda press, medling, övertalning, politiska löften eller liknande men något måste S sätta in. S kan inte bara sitta still och hoppas på att de andra frivilligt ska överge de löften de givit sina väljare så att S kan glida in i regeringskansliet på en räkmacka.
Jag tycker inte att Magdalena Andersson visade kurage igår. Det var helt onödigt att vara så aggressiv när hon lämnade tillbaka sonderingsuppdraget. Val av talman och regeringsbildning är två olika frågor som hanteras separat. Genom att koppla ihop dem på det sätt Magdalena gjorde igår så bekräftade hon ju snarast V:s oro för att S ville ha en talman som agerar som drottningmakare snarare än som en diplomatisk och opartisk ledare av regeringsbildningsprocessen.
Jag vet inte vad Andersson och sossarna tänker och tycker om V:s agerande, men jag vet 100% vad jag skulle tycka. Jag har varit inblandad i massor med förhandlingar, också om det rätt sällan har haft nåt med politik att göra.
Och rent generellt är hot mot den part man vill samarbeta med den sämsta tänkbara möjligheten för sådana förhandlingar. Om det råder en regelrätt pågående konflikt som ska lösas är läget ett annat, men det går inte att bygga ett långsiktigt samarbete på hot. Och ett regeringssamarbete som sträcker sig över (minst) fyra år är uttryckligen ett sådant samarbete.
Nu gick dessutom V steget längre och verkställde ett hot om att skada sin planerade framtida samarbetspartner rent konkret. I en motsvarande situation inom mitt område skulle jag utan att tveka direkt ha avblåst all förhandling efter en sådan grej. Den enda orsaken att fortsätta förhandla efter ett sådant agerande skulle vara av taktiska skäl, för att på det viset komma åt att hämnas.
I Vänsterpartiets värld kanske det inte fungerar på det viset, vad vet jag. Men jag både förstår och respekterar sossarnas och framförallt Anderssons beslut. De få gånger som jag har varit tvungen (pga. "order uppifrån") att skapa eller hålla i samarbete med partners som varit fullt beredda att hota och skada sina samarbetspartners så har det slutat dåligt varenda gång.
Varenda jävla gång. Det går inte att samarbeta med sådana "partners", att inleda samarbete med sådana är som att gifta sig med en partnermisshandlare och inbilla sig att de inte kommer att slå en. Men de gör de, så fort de känner för det. Sen lovar de dyrt och heligt att inte göra det igen, eller skyller på att det var ens eget fel för att man var så besvärlig. Eller nåt. Men de ränderna går aldrig ut, och nu har Vänsterpartiet målat sig självt randig. Helt i onödan, och extremt korkat, och jag har full förståelse för att inget annat parti verkar vilja samarbeta med dem.