2026-09-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Vansinnigt att ens presentera dem som ett block om de nu inte är villiga att regera tillsammans.
illusionen av dom sett ett block har synats så omval lär inte tjäna dom väl
Citera
2026-09-28, 17:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugensbrorson
omval brukar göra så att de som vann valet mest och inte lyckades forma regering förlorar
Det heter extra val
Sverige hade det senast 1958, är det från detta du får till ditt påstående eller gissar du?
Citera
2026-09-28, 17:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
illusionen av dom sett ett block har synats så omval lär inte tjäna dom väl
Precis. Jag tror inte Magdalena har sett dem som ett block utan snarare 3 stödpartier till S.

Partier i opposition är inte samma som ett block

Nej extra val kommer de inte tjäna på. (min åsikt)
Citera
2026-09-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det heter extra val
Sverige hade det senast 1958, är det från detta du får till ditt påstående eller gissar du?
ursäkta mitt inkorrekta språkbruk, och du har rätt i att det inte direkt finns något bra svenskt exempel från historien att använda. Finns bara utländska exempel.
Citera
2026-09-28, 17:55
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
omval brukar göra så att de som vann valet mest och inte lyckades forma regering förlorar

Är det pga folk som struntar i att rösta igen?

Har svårt att se varför någon som är vänster skulle byta till höger eller vice versa för att de man ville ha inte nådde riktigt ända fram.

Finns väl kanske folk som inte förstår skillnaden mellan blocken kanske?

I detta fallet är väl det naturliga att C-röstare kan gå till tidö.

Men det kanske finns detaljerade studier i detta som har lite koll.
Citera
2026-09-28, 17:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
ursäkta mitt inkorrekta språkbruk, och du har rätt i att det inte direkt finns något bra svenskt exempel från historien att använda. Finns bara utländska exempel.
Lugnt.
Dock tror jag det kommer ta tid innan de utlyser extra val. De kommer nog försöka ett tag.
Men det ser inte bra ut när S och V bråkar och nu senast även C bråkar med V.

Och med extra val följer ändå med partier med röda linjer mellan sig.
Citera
2026-09-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio

Har svårt att se varför någon som är vänster skulle byta till höger eller vice versa för att de man ville ha inte nådde riktigt ända fram.

det finns egentligen inget svenskt exempel på extraval, men oftast brukar folk i utländska exempel se det som att de fick sitt försök att göra rätt för sig och misslyckades, de som orsakade extra valet bestraffas ofta av väljarna. extra val har också ofta lägra valdeltagande pågrund av politisk utmattning.
Citera
2026-09-28, 18:05
Medlem
Sunimods avatar
Talmannen ska träffa partiledarna nu på onsdag.
Förra gången fick de sockerkaka och alla fick börja på en ny orörd kaka. Så trevligt

Dock hjälpte sockerkakan föga till utan några har redan valt att bråka med varandra.
Denna gång blir det ett glas vatten.

Vi får se hur det går på onsdag, kanske de kastar vatten på varandra.
Citera
2026-09-28, 18:07
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio

1. Att valdeltagandet sjunker i extraval kommer nog slå mot partierna till vänster samt SD. Vänstern vann stort på att de kunde mobilisera väljarna i utsatta områden och de kommer de nog ha svårt att göra ännu en gång. SD behöver mobilisera lantisar som inte brukar rösta och de kommer nog också vara svårt.

2. Jag tror att C kommer åka ut ur riksdagen om det blir extraval, men vissa väljare kommer nog gå vänster ut och några höger ut, hur den fördelningen blir vet jag dock inte.
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Precis. Jag tror inte Magdalena har sett dem som ett block utan snarare 3 stödpartier till S.

Partier i opposition är inte samma som ett block

Nej extra val kommer de inte tjäna på. (min åsikt)
Delar den uppfattningen,S lever kvar i forntiden och inbillar sig att dom har sina40-50%
Citera
Medlem
Citat:
Talmannen ska träffa partiledarna nu på onsdag.
Förra gången fick de sockerkaka och alla fick börja på en ny orörd kaka. Så trevligt

Dock hjälpte sockerkakan föga till utan några har redan valt att bråka med varandra.
Denna gång blir det ett glas vatten.

Vi får se hur det går på onsdag, kanske de kastar vatten på varandra.
Han borde bjuda på Toppslätskivling. Det skulle kanske öppna upp låsningarna en smula.
Citera
2026-09-28, 18:08
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Tycker jag också. Och helt rätt.

Full respekt från min sida, men synd såtillvida att hon skulle vara den klart bästa statsministern av partiledarna.

För egen del tycker jag Maggans framträdande kanske inte var en total katastrof men det var inte bra. Faktiskt pinsam om man ska sammanfatta det. Att du tycker hon var bra är inte så konsitgt. Hon hade kunnat dyka upp i bikini med en paraplydrink i högsta hugg, skråla "Ops, I did it again", lägga av en brakare och stupfull ramla över podiet och du hade ändå tyckt att hon var tydlig och bra.

Om vi skiljer på själva framträdandet och sakinnehållet så var framträdandet det bästa men det var inte heller bra. Hon var heligt förbannat och det syntes tydligt. Det är enkelt att förstå att hon var förbannad. Det hade jag också varit om jag hade varit henne men man framstår inte som statsministeraktig genom att visa sin ilska. En aning förvånad blev jag också över hennes sätt att ibland staka sig.

Sakinnehållet var närmast obegripligt och hennes svar på första frågan som ställdes var rena goddag-yxskaft. Hon försökte dels koppla ihop talmansvalet med regeringsbildningen och dels skylla på V för att de valt att rösta på Norlén så att de inte kunde bilda regering. Logiken haltar. I bästa fall och det var flera journalister som försökte få svar på denna uppenbara tankevurpa. Det sämsta är hennes fundamentala självmål (tillsammans med Lena Hallengren). Genom att dels koppla ihop talmansvalet med regeringsbildningen och dels anklaga V för att ge M makt och inflytande över regeringsbildandet i o m sin röst på moderaten Norlén så erkänner man både att man inte verkar fatta att talmansämbetet är ett neutralt och opartipolitiskt ämbete och att man ser talmansämbetet som en möjlighet att kunna påverka processen. Man ger alltså V helt rätt när de menade på att de saknade förtroende för att det går att lita på S.

Slutligen var hennes prat om brytande mot praxis rent pinsamt att höra för som jag redan påpekat här så var det ingen mindre än hon själv som bröt mot just denna praxis och det för 4 år sedan. Då använde hon själv i princip samma argument som V använde i år och det var också Norlén man la sin röst på. Här pratar vi inte om att kasta glas i stenhus utan här tog Maggan fram den finaste kristallen som hon slängde hej vilt omkring sig.

Detta var utan tvivel ett riktigt pinsamt framträdande av en person som aspirerar på att bli Sveriges statsminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in