Citat:
Ursprungligen postat av
Tollarp86
Detta har säkert avhandlats någonstans i tråden så jag är nog inte först på bollen men...
Jag har skjutit 30.06 mot djur. Mynningshastigheten är en bit över 800 meter per sekund. På tvåhundra meter droppar hastigheten till ca 720-740 meter per sekund. En sådan kula fastnar inte ens i en älgnacke. Den blåser igenom den. Det enda som förklarar att det var en 30.06 som användes (i förhållande till skadorna) är att kulan träffat något annat först och fragment rikoschetterat.
Jag har också skjutit rätt många djur med 30-06, det har hänt mig två gånger att jag inte har fått ett utgångshål, en gång hade kulan träffat ett revben, svampat upp och sedan gått igenom båda lungorna för att stanna strax innanför pälsen på andra sidan. Andra gången var det en träff i nackkotpelaren där kulan stannade sedan. Båda gångerna på älg, båda tillfällen med en lapua mega kula 185 grain (bondad, gjord för expansion inte för att gå sönder).
Men om du har skjutit mycket vet du att vad som händer med en kula när den träffar en kropp beror på en jävla massa olika faktorer. Vilken kula (en varmintkula kan till exempel splittras relativt enkelt när den träffar en kropp medans en helmantlad drar rätt igenom), vad kulan träffar, vilken vinkel och så vidare. Det går inte att utesluta att en 30-06 kula beter sig som i fallet med CK. Jag antar att vi kommer att få mer information när obduktionsrapporten gås igenom i detalj under rättegången.
Martin Luther King blev ju också som bekant skjuten med en 30-06 i huvud/nackeområdet utan att kulan lämnade kroppen.