2026-09-28, 15:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Nej det har inget med det att göra. Jag tror helt enkelt att det skulle se annorlunda ut att bli skjuten i halsen med den ammunitionen. Och det är så väldigt mycket konstigt runtomkring som gör att jag är ganska övertygad om att Tyler inte sköt med det geväret.
Att Kirk själv hade sagt att han skulle mördas om han nånsin gick emot den proisraeliska rörelsen är ju en annan historia.
Men du har ju fått förklarat för dig att det är fullt möjligt att bli skjuten med den kalibern från det avståndet utan att det ser "annorlunda" ut. Det kan inte vara nog för att du skall avfärda precis alla bevis som pekar på att TR är skytten och geväret de hittade är mordvapnet.

Du får ju hitta väldigt fantasifulla förklaringar till allt.

DNA på brottsplatsen? Planterat av någon, oklart vem eller hur.
Vapen med graverad ammo upphittat? Planterat av någon och någon annan än TR har graverat kulorna. Oklart vem eller hur?
TR erkänner via mobil och discord? Förfalskat av någon, oklart vem eller hur.
TR lämnar över sig till polis innan han är misstänkt? En familjebekant pensionerad polis känner till att han är utsatt för en konspiration och varnar honom. Oklart hur han känner till det eller varför han skulle vara involverad.
Kulfragmenten i kroppen och obduktionen? Samtliga som är involverade i obduktionen och har sett CKs döda kropp är involverade i en konspiration och förfalskar hela skiten.

Tycker du verkligen att det låter troligare än att kulan inte lämnade något utgångshål? Speciellt när du inte har en aning om hur det annars skulle ha gått till.
Citera
2026-09-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men du har ju fått förklarat för dig att det är fullt möjligt att bli skjuten med den kalibern från det avståndet utan att det ser "annorlunda" ut. Det kan inte vara nog för att du skall avfärda precis alla bevis som pekar på att TR är skytten och geväret de hittade är mordvapnet.

Du får ju hitta väldigt fantasifulla förklaringar till allt.

DNA på brottsplatsen? Planterat av någon, oklart vem eller hur.
Vapen med graverad ammo upphittat? Planterat av någon och någon annan än TR har graverat kulorna. Oklart vem eller hur?
TR erkänner via mobil och discord? Förfalskat av någon, oklart vem eller hur.
TR lämnar över sig till polis innan han är misstänkt? En familjebekant pensionerad polis känner till att han är utsatt för en konspiration och varnar honom. Oklart hur han känner till det eller varför han skulle vara involverad.
Kulfragmenten i kroppen och obduktionen? Samtliga som är involverade i obduktionen och har sett CKs döda kropp är involverade i en konspiration och förfalskar hela skiten.

Tycker du verkligen att det låter troligare än att kulan inte lämnade något utgångshål? Speciellt när du inte har en aning om hur det annars skulle ha gått till.
Ja eftersom jag är ganska övertygad om att det fanns stora ekonomiska och politiska skäl till mordet så blir det inte särskilt svårförklarat hur man kunde placera ut olika "bevis".
Vill du att jag återigen ska förklara vad jag anser om dina frågor så får du ta dom en och en.
Citera
2026-09-28, 15:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tollarp86
MLK är ju fortfarande omdebatterad efter snart 60 år, liksom CK nog också kommer att vara.
Jag menade inte att det alltid måste finnas ett utgångshål på en älg med 30.06, självklart inte. Det är en helt annan anatomi. Hud, muskulatur, stomme och storlek. Men att en 30.06 slår av en älgnacke verkar vi vara överens om i alla fall. Jämför då med en mänsklig hals där det i princip inte finns något motstånd alls förrän kulan når just nackkotorna. Det är inte rimligt att kulan stannar med de förutsättningarna. Särskilt inte som att det sägs att det var just Springfield som användes. Så om detta är sant tror jag fortfarande på en rikoshett.

Jag slutade med jakt och sålde bössorna utom en 22a för flera år sedan annars hade jag testat detta själv för länge sedan. Men många har ju redan gjort det och de flesta resultat finns att se på tuben. Ingen har hittills knappt lyckats få till en ens avstannande kula varken i ballistiska eller naturliga medium (grisnacke) men jag antar att det kommer att testas vidare.
Kalibern heter 30-06 springfield, den kan laddas med många olika kulor. Varmint-kulor som är gjorda för att splittras är väldigt vanliga i USA när man jagar. Kulan kan mycket väl ha bytt riktning när den träffade både ben och hals, varit instabil i luften och så vidare, det finns en massa förklaringar förutom att det är omöjligt att en 30-06 beter sig på det sättet.
Citera
2026-09-28, 15:57
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ja eftersom jag är ganska övertygad om att det fanns stora ekonomiska och politiska skäl till mordet så blir det inte särskilt svårförklarat hur man kunde placera ut olika "bevis".
Vill du att jag återigen ska förklara vad jag anser om dina frågor så får du ta dom en och en.
Du har all information du behöver i mitt tidigare inlägg. Men det blir ju meningslöst om du bara svarar: "Alla bevis är fabricerade, jag har ingen aning om hur men jag tror inte på dem". Det blir liksom inte så mycket diskussion.
Citera
2026-09-28, 16:01
Medlem
Citat:
Du har all information du behöver i mitt tidigare inlägg. Men det blir ju meningslöst om du bara svarar: "Alla bevis är fabricerade, jag har ingen aning om hur men jag tror inte på dem". Det blir liksom inte så mycket diskussion.
Ta en fråga i taget så ska vad svara vad jag tror om saken.
Citera
2026-09-28, 16:02
Medlem
Citat:
Kalibern heter 30-06 springfield, den kan laddas med många olika kulor. Varmint-kulor som är gjorda för att splittras är väldigt vanliga i USA när man jagar. Kulan kan mycket väl ha bytt riktning när den träffade både ben och hals, varit instabil i luften och så vidare, det finns en massa förklaringar förutom att det är omöjligt att en 30-06 beter sig på det sättet.
Jag syftar till den ammunition som anses vara säkrad i fallet, "soft point hunting load" även om vissa påstår fmj
Citera
2026-09-28, 16:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Noterar du att våra motdebattörer läser våra inlägg som Fan läser Bibeln. Du säger 'Så här kan det ha gått till' men dom läser det som om du skriver 'Så här har det gått till'.
Citera
2026-09-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Noterar du att våra motdebattörer läser våra inlägg som Fan läser Bibeln. Du säger 'Så här kan det ha gått till' men dom läser det som om du skriver 'Så här har det gått till'.

Om du syftar på mig som motdebattör får du nog tänka om lite. Jag har inga problem med scenariot. Jag tror bara inte på en direktträff.
Citera
2026-09-28, 16:12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tollarp86
Jag syftar till den ammunition som anses vara säkrad i fallet, "soft point hunting load" även om vissa påstår fmj
Ja, en varmint kula har en mjuk topp och blykärna med tunn koppar runt som används för att jaga skadedjur. FMJ tror jag inte att jag har hört någonstans.
Citera
2026-09-28, 16:14
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ta en fråga i taget så ska vad svara vad jag tror om saken.
Här kommer de igen, bara att börja beta av:
1. Geväret återfanns i närheten av brottsplatsen
2. Graverad ammunition och en graverad tomhylsa återfanns i geväret, man har sedan hittat ett verktyg som det verkar som användes för att gravera dem i TRs bostad
3. TR var bevisligen på brottsplatsen eftersom det finns både övervakningskameror och vittnen.
4. TRs DNA återfanns på platsen där skottet kom ifrån
5. Man kan inte utesluta att kulfragmenten man hittade i kroppen kom från en 30-06, hade man skjutit med ett mer finkalibrigt vapen hade kulfragmenten sett annorlunda ut
6. Det finns meddelanden både från TRs telefon och discord där han erkänner brottet
7. TR lämnade in sig till polisen innan han ens var misstänkt och efterlyst
8. Obduktionen visade att han dog av en skottskada, hade han dött av en explosion eller liknande hade skadorna sett helt annorlunda ut.
9. På videoupptagningarna hörs tydligt både ljudet av ett kraftigt gevär och ljudet av när kulan passerar ljudvallen
Citera
2026-09-28, 16:18
Medlem
Citat:
Här kommer de igen, bara att börja beta av:
1. Geväret återfanns i närheten av brottsplatsen
2. Graverad ammunition och en graverad tomhylsa återfanns i geväret, man har sedan hittat ett verktyg som det verkar som användes för att gravera dem i TRs bostad
3. TR var bevisligen på brottsplatsen eftersom det finns både övervakningskameror och vittnen.
4. TRs DNA återfanns på platsen där skottet kom ifrån
5. Man kan inte utesluta att kulfragmenten man hittade i kroppen kom från en 30-06, hade man skjutit med ett mer finkalibrigt vapen hade kulfragmenten sett annorlunda ut
6. Det finns meddelanden både från TRs telefon och discord där han erkänner brottet
7. TR lämnade in sig till polisen innan han ens var misstänkt och efterlyst
8. Obduktionen visade att han dog av en skottskada, hade han dött av en explosion eller liknande hade skadorna sett helt annorlunda ut.
9. På videoupptagningarna hörs tydligt både ljudet av ett kraftigt gevär och ljudet av när kulan passerar ljudvallen
Geväret tror jag inte hittades där det påstås. Och om det över huvud taget har hittats någonstans så tror jag att det lagts dit av t ex Lance. Eller nån polis som är invigd.
Citera
2026-09-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ja, en varmint kula har en mjuk topp och blykärna med tunn koppar runt som används för att jaga skadedjur. FMJ tror jag inte att jag har hört någonstans.
Du får det att låta som att varmintladdning och halvmantlad jaktladdning är samma sak. Nu klyver du hår för att vinna diskussionspoäng. Och jag har ändå egentligen hållit med dig hela vägen förutom direktträffen. Är detta verkligen värt all energi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in