Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Samma sak med dagens unga menar du?
Jag var nog mer produktiv och har alltid varit jämfört med genomsnittet definitivt i jämförelse med en bortskämd slyngel som dig.
Fint att du knappt förstår "era egna ord mot er" och att det är exakt det som är poängen.
När jag påtalar att studier visar att bostäder blivit 4 gånger så dyra som år 2000 och att många unga inte har råd att flytta hemifrån idag blir svaret:
"Hehe, alla kan inte bo på Stureplan. Flytta till Piteå istället och bygg nästa IKEA"
När en boomer som du inte hade råd att köpa hus på Sveriges mest exklusiva adresser på 90-talet när du gått ur lumpen:
"Bostäder var dyra på 90-talet, det var svårt för oss som unga
"
Rent nonsens
Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Det har oftast varit svårt att komma in i bostadsmarknaden i Stockholm, möjligen undantaget några gyllene år i början av 2000 talet.
Men uppenbarligen finns här ett antal bortskämda ungdomar som gråter ut att de inte kan köpa en 4a på strandvägen direkt när de fyllt 18.
Att du hade otur med din IQ och föräldrar förändrar inte saken.
Ta ett samtal med din gode man, och möjligen med någon mer begåvad kamrats föräldrar.
Jo tack, jag har pratat med kompisars föräldrar som berättade att de hade normala jobb (brevbärare, undersköterskor, sopgubbar, receptionister) och de kunde köpa stora hus och bilda familj i centrala delar av Göteborg.
De har berättat hur "tufft" det var att komma in på bostadsmarknaden på 90-talet när du behövde ha en genomsnittlig heltidslön för att kunna köpa hus.
Spännande att se att du, som inte varit särskilt aktiv i tråden kommer med samma boomer-argument som övriga boomers härinne.
Det handlar inte om att alla unga vill ha bostäder på Stockholms mest exklusiva adresser, det handlar om att unga idag vill ha samma villkor att kunna köpa bostad som ni hade när ni var unga.
Ges ni boomers en handbok på pensionärsmötena med "floskler man kan säga när unga inga har råd med bostäder" eftersom ni alla har samma argument?
Som jag påtalade för ekbo
här med källhänvisning så är det fakta att bostäder har blivit enormt mycket dyrare jämfört med lönen sedan år 2000.
Det är inte åsikt och det gäller inte Strandvägen i Stockholm endast, det gäller alla bostäder.
Ta in fakta nu gamling
Det fanns inget amorteringskrav på 90-talet och alla bostäder, oavsett plats har blivit dyrare sedan år 2000 jämfört med lön.
Ni hade det superenkelt jämfört med idag.