Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Du är som vanligt helt ute och cyklar, läs på lite vad en boomer är innan du använder utryck som du inte förstår.
Att du inte förstår att det var regler runt utlåning och säkerheter som styrde amorterings kraven under 80 och första åren av 90talet är ganska symboliskt för någon som inte kan analysera fakta.
Jag förstår vad uttrycket innebär och du är en boomer för du beter dig som en.
Uttryck utvecklas med tiden, precis som idiot en gång i tiden var en medicinsk beskrivning för en person med mycket svår intellektuell funktionsnedsättning så kan man kalla någon som inte förstår att bostäder är dyrare idag för en idiot utan att genomföra en medicinsk bedömning på personen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Nu vet jag inte när man exakt fick en annan kravbild men jag skulle uppskatta att det var runt mitten av 90talet. När jag lånade till min första bostad gällde det att man kunde låna på ett låneinstitut typ stadshypotek eller dyligt till bostaden, då gällde rätt strikt att de var max 75% av bostadens värde och det lånet skulle amorteras på 30år.
Sen kunde man låna upp med ett s.k. topplån: Där var det lite mer individuellt avtalat men typiskt var ett par % högre ränta krav på annan säkerhet borgensman eller andra säkerheter samt att det skulle amorteras på 10år.
Det vet jag, för det var 2016 som amorteringskravet infördes så det var då kravbilden först utvecklades.
Sedan kan man ju fråga såhär
Vilket hus är billigast?
Huset som kostar 700 000 kr och där du max får låna 75% av detta värde
eller
Huset som kostar 7,2 miljoner där du får, i teorin, låna 90% av värdet
Det är däri som själva problemet ligger
Lånereglerna är friare idag men eftersom bostäderna är så ohyggligt mycket dyrare så sätter lönen stopp.
Du får inte låna tillräckligt mycket och det var detta Tidö fick massa kritik för när de sänkte kontantinsatsgränsen, det är inte kontantinsatsen som är problemet utan priset.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Jag har ganska bra koll på bostadsmarknaden idag, och där jag vistas är det inga större problem för en ensamstående med arbete att köpa in sig i en mindre lägenhet på en mindre attraktiv adress.
Trots det har du missat att unga har svårt att köpa bostad!
Inte så att det är nyheter direkt
Här är från
2025:
"I vår rapport Pengakollen svarar 39 procent av de unga vuxna som inte äger en egen bostad att det är osannolikt att de ska kunna köpa en bostad inom de närmsta fem åren. Av dem som fortfarande bor hemma uppger två av fem att de inte har råd att flytta hemifrån. "
Här är en rapport från i år från Riksbyggen som visar att unga har råd med under 10 kvm i 111 kommuner:
"En genomsnittlig 25-åring har inte råd med mer än 10 kvadratmeter bostad i 111 av Sveriges 290 kommuner. I Stockholm räcker ekonomin till endast 1,9 kvadratmeter, i Göteborg 3,1 kvadratmeter och i Umeå 4,5 kvadratmeter.
Det visar ett nytt kvadratmeterindex från Riksbyggen, som visar att trösklarna till ett eget boende blivit så höga att många unga vuxna i praktiken stängs ute från bostadsmarknaden. "
Här har vi den rapporten du verkar obenägen att läsa, kanske en sammanfattning kan avhjälpa?
"För många unga är drömmen om ett eget boende i storstaden mer avlägsen än någonsin.
Enligt rapporten har spartiden för att köpa en större lägenhet i Stockholm skjutit i höjden, från några år till uppemot 29 år. Det är en utveckling som skapar oro för framtiden. "
Så kortfattat, nej du har ingen koll på bostadsmarknaden idag.
Möjligtvis att du har det utifrån ditt eget perspektiv men det är ju som jag sade innan. Du och de som är som dig kan inte tänka på bostadsmarknaden objektivt utan endast utifrån vad
du ser
Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
En stor skillnad är att bostäderna idag har en betydligt högre standard jämfört med hur det såg ut på framför allt 80talet, då det fortfarande fanns lägenheter med badrum i källaren, man hade kylskåp och kokplatta eller en mindre spic, frys fanns i undantagsfall och diskmaskin var en ren lyxprodukt.
Detta tramsiga argument har avfärdats i tråden många gånger och det är intressant att ni alla kör med samma argument som inte håller upp för enkel logik.
Bostadspriserna har ökat upp mot 600% sedan år 2000, så du menar att bostäder idag är 6 gånger bättre än bostäder från år 2000?
Det stämmer helt enkelt inte för det är ofta
samma bostad som säljs då som nu fast för ett mycket högre pris