2026-08-30, 18:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Från din egen länk:

Private Full-Day Preschool or Kindergarten, Monthly Fee per Child
Gothenburg: 2,200.73 kr
Liverpool: 17,453.78 kr

Medianlön efter skatt (göteborg): 30,311kr

Postar du i fel tråd nu eller hur tänkte du?

Eller tänker du att dagis är så dyrt i Liverpool så de flyttar till Göteborg och köper lägenheter trots att de är dubbelt så dyra?
Citera
2026-08-30, 19:27
Medlem
Citat:
Från din egen länk:

Private Full-Day Preschool or Kindergarten, Monthly Fee per Child
Gothenburg: 2,200.73 kr
Liverpool: 17,453.78 kr

Medianlön efter skatt (göteborg): 30,311kr

Du kan ju inte jämföra en dyr privatförskola i England mot en "privat" i Sverige som bara är finansierad av kommunen och där du betalar förskoleavgift som överallt annars. Det är som att jämföra Lundsberg med Filipstads gymnasium.
Citera
2026-08-31, 06:12
Medlem
KastlosaBerits avatar
Några här som fortfarande hävdar att ni "får betalt bara av att bo"?
Citera
2026-08-31, 07:09
Medlem
Om vänstern vinner valet så lär vi väl se en ganska direkt sättning i priserna med tanke på de skatter de planerar att införa? Vänstern politik kommer slå mot de arbetande på flera håll så kan inte se att priserna fortsätter upp närmsta 2 åren i så fall
Citera
2026-08-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit

Uttrycken "betalt för att bo", "bostadskarriär" och "din bästa investering" är uttryck som totalt dött ut bland boomersen på mina släktträffar, från att ha varit de stora snackisarna strax innan och under covid. Vad kan det bero på? Jo, boomersens barn är nu i 25-30-årsåldern och de får med egna ögon se hur de prisat ut sina egna nästkommande från att bo i deras närområde och de inser att de hade det extremt väl förspänt när de som ett vanligt svenssonpar kunde köpa en sekelskiftesvilla vid 28 års ålder när gubben hade trött tjänstemannajobb och kärringen jobbade på hemtjänsten.
Citera
2026-08-31, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit

Köpte en trea i Aspudden för ca 2 år sen, 6.2m ca 93k/kvm.

Renovering kostade 1 mille, så 7.2m, ca 105k/kvm.

Sålde tidigare i vår för 8.7m, ca 129k/kvm.

+1.5m på två år. Så ja, jag har fått betalt för att bo. Till och med om jag drar av förlusten på 300k från när vi sålde våe tidigare lägenhet.

För rätt objekt, framförallt innanför tullarna både ser och hör jag från kollegor liknande historier.
Citera
2026-08-31, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
Uttrycken "betalt för att bo", "bostadskarriär" och "din bästa investering" är uttryck som totalt dött ut bland boomersen på mina släktträffar, från att ha varit de stora snackisarna strax innan och under covid. Vad kan det bero på? Jo, boomersens barn är nu i 25-30-årsåldern och de får med egna ögon se hur de prisat ut sina egna nästkommande från att bo i deras närområde och de inser att de hade det extremt väl förspänt när de som ett vanligt svenssonpar kunde köpa en sekelskiftesvilla vid 28 års ålder när gubben hade trött tjänstemannajobb och kärringen jobbade på hemtjänsten.

Ser samma sak. Inga "ungdomar" som räknar med att det bara är att sitta still i båten i sin tvåa några år för att sedan kunna sälja med hundratusentals eller t o m miljoner i vinst till ny kontantinsats.

Tvärtom räknar man på vad månadskostnaden kommer bli framöver med olika räntescenarier.

Också länge sedan jag hörde "det får man tillbaka när man säljer" om badrums- eller köksrenoveringar för 100-400 000...
Citera
2026-08-31, 15:12
Avstängd
Bostadsmarknaden i Sverige generellt
Medan de nominella priserna (kronor på prislappen) bara ligger några procent under toppen från 2022, har de reala priserna (justerat för den höga inflationen) fallit med cirka 18 %. Det innebär att bostäder har blivit märkbart billigare i förhållande till generella priser och köpkraft i ekonomin.

Blir det räntehöjningar närmaste året kombinerat med stigande priser på energi till följd av Iran kriget - kommer priserna sannolikt att fortsätta justeras nedåt.

När väl differensen blir - 50% kommer vi kanske att ha nått botten på marknaden.
Men folk kommer inte att märka det så mycket till följd av att det är pyspunka och pga att inflationen äter upp nominella värden.
Citera
2026-08-31, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzatura
Ser samma sak. Inga "ungdomar" som räknar med att det bara är att sitta still i båten i sin tvåa några år för att sedan kunna sälja med hundratusentals eller t o m miljoner i vinst till ny kontantinsats.

Tvärtom räknar man på vad månadskostnaden kommer bli framöver med olika räntescenarier.

Också länge sedan jag hörde "det får man tillbaka när man säljer" om badrums- eller köksrenoveringar för 100-400 000...

Framförallt märker jag snacket på generation Xs barn i 20-25 årsåldern (bommer låter snarare 30-35+) som hellre bor hemma, jobbar på och sparar pengarna på avanza än att flytta in i en etta eller tvåa. Bo hemma på 200m2 hos föräldrarna med fyllt kylskåp eller äta nudlar i en 1-2a som inkl avgift går på 10-14 tusen kronor? Jag hade kanske resonerat samma om jag var i samma sits. När jag var ungdom så ville man bara ut så fort det gick , men det är nyare tider, och ungdomarna är inte dummare än att de följer trender på marknaden. Får/kan de inte bo i en centralt belägen lägenhet så bor de hellre hemma. Ingen vill bo i orten.
Citera
2026-08-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Medan de nominella priserna (kronor på prislappen) bara ligger några procent under toppen från 2022, har de reala priserna (justerat för den höga inflationen) fallit med cirka 18 %. Det innebär att bostäder har blivit märkbart billigare i förhållande till generella priser och köpkraft i ekonomin.
Nej, reallönerna har också backat.

Reallönerna var 2025 ungefär på 2015 års nivå. Så bostadspriser som är högre än 2015 har stigit jämfört med lönerna.

Och stigit har det sedan 2015. Även om LTO och en del andra kan hitta enstaka bostäder som dom bedömer är på samma prisnivå.

Citat:
Blir det räntehöjningar närmaste året kombinerat med stigande priser på energi till följd av Iran kriget - kommer priserna sannolikt att fortsätta justeras nedåt.
Räntan visar sig inte har någon nämnvärd betydelse.
Det är annat som styr bostadspriser.

Citat:
När väl differensen blir - 50% kommer vi kanske att ha nått botten på marknaden.
Tänker du att bostadspriserna skall falla med 50% ???

Tänker du då att Byggnads mfl skall strejka ned lönerna lika mycket?
Eller tänker du att det som arbetar i byggsektorn kommer vara långtidsarbetslösa allihop?
Citera
2026-08-31, 19:36
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Köpte en trea i Aspudden för ca 2 år sen, 6.2m ca 93k/kvm.

Renovering kostade 1 mille, så 7.2m, ca 105k/kvm.

Sålde tidigare i vår för 8.7m, ca 129k/kvm.

+1.5m på två år. Så ja, jag har fått betalt för att bo. Till och med om jag drar av förlusten på 300k från när vi sålde våe tidigare lägenhet.

För rätt objekt, framförallt innanför tullarna både ser och hör jag från kollegor liknande historier.

Jaså du. Och flyttade efter 2 år.
Citera
2026-08-31, 20:42
Medlem
Citat:

Men folk kommer inte att märka det så mycket till följd av att det är pyspunka och pga att inflationen äter upp nominella värden.

Kan du inte skicka pm till Wallincus och Tidsvind - dom herrarna alt damerna verkar tycka att det är dyrt redan nu. Dräm dom i ansiktet med att du får färre bananer och nötfärs kontra bostad nuförtiden så lär dom äntligen tystna i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in