Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Absolut inte. De sysslar redan nu även med annat än droghandel.
Men de kommer garanterat att fokusera mer på sånt om droger legaliseras.
Jag tror ju inte att det bara finns en sak att göra. Jag tror att man kommer se nya marknader. På precis samma sätt som ett välfungerande företag skulle göra.
Minskar intresset/ökar konkurrensen för insulin sätter man igång och gör ett bantningsmedel istället.
Jag tror inte gängens pengahunger kommer minska bara för att man skär bort en del av det som ger dem pengar.
De kommer försöka fokusera, men finns inget som ersätter en så enorm stor marknad som drogmarknaden.
Om inte legalisering finns att göra, så får du vackert acceptera att vi samhället lämnat över försäljningen till kriminellanätverk och gäng och de problemen, plus andra problem som är sekundära pga det är olagligt.
Legalisera är win win win, men sure, det tar säkert 10år innan vi börjar se full effekt, det kan ta längre tid också.
Och göra inget gör inget bättre, men kanske det är huvudsyftet?
För vore det inte bättre ta bort deras handel och få skattepengar, sköta drogkonsumtion i sin helhet som en hälsofråga, och inte bara alkohol.
Man gör det svårare för minderåriga att få tag i droger.(Och här är det ingen idé att du försöker en svart och vitt, för det går vi inte på.)
Eller alternativt att om en minderårig får tag i droger, så ska vi inte ändra något, det är ett lika korkat argument.
Så ja, legalisering är win win win, och det är här nästa patetiska argument kommer och typ om att ska vi nu dela ut droger på lekplatser.
Nope, det som sker i en legalisering med reglering, det är att vi faktiskt det blir mycket striktare med droger.
Och då gå ifrån inga restriktioner alls till många i en legalisering.
Så ja, stänga ute knarklangarna är en mycket bra idé för Sverige och den svenska folkhälsan.