Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
20% av företagare säger att de blivit utpressade av kriminella. Kanske vi kan komma upp till 100% om vi tar bort möjligheten till knarkhandel?
Det förekommer lite olika siffror, men,
Precis som tidigare är kopplingen till kriminella nätverk tydlig, men snarare än interna uppgörelser är flera av den senaste tidens sprängningar riktade mot företag, ofta i utpressningssyfte, meddelade Hampus Nygårds, biträdande chef på Nationella operativa enheten (Noa) på en pressträff i förra veckan.
Enligt Tobias Adielsson, Företagarnas expert på brott mot företag, är utpressning tillsammans med bedrägerier vanliga sätt för gäng att tjäna pengar.
– Den kriminella ekonomin har blivit otroligt stor. Det finns väldigt många unga människor som är villiga att genomföra våldsdåd för att utpressa företagare, och gängen har tillräckligt mycket kapital för att betala dem för att göra det.
https://arbetet.se/2025/02/04/arbetsplatser-nya-malet-for-sprangningar-var-tionde-foretag-utpressat/
Jag tror att denna del av gängens sysslor kommer att öka om man legaliserar droger. Att skribenter här tycker att jag är dum i huvudet för att jag tror det, får jag väl ta.
Att jag tror så har inte det minsta att göra med vad jag anser om droger eller dess legalisering.
Och detta kan polisen arbeta på istället, och de lär ha massor av resurser för detta.
Men men, du vill att de kriminella fortsätter, och ingen fattar varför.
Och din naivitet är riktigt patetisk komisk och du fattar inte det ens, tycker inte du det är komiskt?
Vilken som helst med någon hjärncell fattar att en enorm inkomstförlust som att vi tar deras droghandel ifrån dom kommer innebära i personalminskning i.
För det finns inget som kan ersätta alla dessa miljarder
Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Nu är du väl bra snurrig.
De kriminella kommer vilja ha in sina pengar oavsett hur marknaden ser ut. Försvinner möjligheten att smuggla och sälja droger så kommer de att hitta en annan marknad. Jag har nämnt utpressning, något de redan i dag sysslar med. Den kan mycket väl öka.
Att de kriminella skulle sluta att vara kriminella för att en marknad försvinner finns inte på kartan. Deras smartnes ligger i nivå med Apples, om du nu vill göra den jämförelsen.
Hur fan fick du till det?
Flera i tråden verkar hata mig för att de tror att jag är emot legalisering av droger. Inget av det jag har sagt har något med det att göra. Jag har ingenstans sagt var jag står i den frågan, och det är inte heller något som jag vill diskutera.
Finns inget som kan ersätta alla dessa miljarder som tex bara enbart cannabis ger
Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Jag diskuterar gärna vad som kan komma att hända om vi legaliserar droger. Jag tror inte att kriminaliteten kommer att minska, jag tror att de kommer att finna andra vägar till att få in pengar, som exempelvis genom mer utpressning. Det har ingenting att göra med vad jag vill.
Att kriminaliteten kommer kommer minska om vi legaliserar droger tror jag inte det minsta på.
DU berättar precis ingenting vad som ska hända, du fantiserar ihop något som du hoppas händer bara.
Och vad ska vi göra med det skräpet för?
Även så har vi enorma resurser från rättsväsendet frigjort som kan ta hand om dessa brott på ett helt annat sätt.