2026-09-22, 08:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarBjornarna
Det går utmärkt att skölja av fisken eller filéerna om du har extra svårt för den starka lukten eller äter inomhus.
Äter du inomhus är knepet för att undvika att få ett spad-stänk över hela köket eller i ansiktet (det senare har hänt mig) är att öppna burken i en hink eller diskho fylld med vatten.
På så sätt undviker du att tapetsera ditt hem med surströmmings-spad och sköljer samtidigt av det lite.

Hinktricket känner jag till men aldrig sköljt fisken även om det är ett kulturellt matbrott så är det onekligen intressant å veta hur det smakar istället. Tack för tipset
Citera
2026-09-22, 08:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Spola lite och lägg i mjölk - sen toastbröd,philadelpiaost(eller gräddfil),finhackad lök o lite potatistärningar.

Fina fisken

Intressant iaf .. nya rätter av surströmmingen genom förändring i grunden
Citera
2026-09-22, 14:09
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Intressant iaf .. nya rätter av surströmmingen genom förändring i grunden

Jag skall prova göra smörgåstårta med surisar

För er som vill experimentera/vill ha en sill då o då , tjacka såna där små sillbrukar o ät upp eller kasta fulsillen.

Sen kan ni förvara det månader i kyl vid +4 så har man alltid en file redo
Citera
2026-09-22, 22:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag skall prova göra smörgåstårta med surisar

För er som vill experimentera/vill ha en sill då o då , tjacka såna där små sillbrukar o ät upp eller kasta fulsillen.

Sen kan ni förvara det månader i kyl vid +4 så har man alltid en file redo

Hahaha :-D ja gör det
Citera
2026-09-26, 10:25
Medlem
Köpte 100 burkar i onsdags, utöver de 50 jag redan köpt denna månad. Kostade 1kr dtyck, vilket kap.

BF var angivet till slutet av 2027, så nog hinner jag äta upp det här. Får bli 1gång i veckan och några rejäla surströmmingsfester med kopiösa mängder brännvin. Visst håller de sig längre än så, men jag får verkligen inte in allt i kylskåpet.

Käkade några rejäla klämmor till frukost idagz givetvis med ett stort glas brännvin
Citera
2026-09-27, 15:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Köpte 100 burkar i onsdags, utöver de 50 jag redan köpt denna månad. Kostade 1kr dtyck, vilket kap.

BF var angivet till slutet av 2027, så nog hinner jag äta upp det här. Får bli 1gång i veckan och några rejäla surströmmingsfester med kopiösa mängder brännvin. Visst håller de sig längre än så, men jag får verkligen inte in allt i kylskåpet.

Käkade några rejäla klämmor till frukost idagz givetvis med ett stort glas brännvin

Dom måste kylförvaras annars kommer dom börja poppa , du får riva kåken sen
Citera
2026-09-27, 15:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarBjornarna
Det går utmärkt att skölja av fisken eller filéerna om du har extra svårt för den starka lukten eller äter inomhus.
Äter du inomhus är knepet för att undvika att få ett spad-stänk över hela köket eller i ansiktet (det senare har hänt mig) är att öppna burken i en hink eller diskho fylld med vatten.
På så sätt undviker du att tapetsera ditt hem med surströmmings-spad och sköljer samtidigt av det lite.
...
Burken kan utan problem öppnas vid bordet inomhus. Ställ den på handtaget till en vanlig matkniv så att den lutar lite, då hamnar burkens gasbubbla vid högsta delen av kanten. Börja öppna där. Efter avslutad tryckutjämning öppnar man som vanligt.
Citera
2026-09-27, 20:26
Medlem
Sladdarens avatar
1 burk av 4 som jag köpte för 5 kr st har börjat svulla och svälla medan de andra plåtburkarna håller sig coola och smärta å avslappnade. Varför vill en burk stödda sig och muskla upp sig med gas liksom ?
Citera
2026-09-27, 21:11
Medlem
Citat:
Dom måste kylförvaras annars kommer dom börja poppa , du får riva kåken sen

Mjaa tror du det? Om jag äter upp dem innan BF-datum borde de inte smälla. Ingen har börjat bukta ännu, men jag håller ett öga på dem.
Citera
2026-09-28, 16:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Mjaa tror du det? Om jag äter upp dem innan BF-datum borde de inte smälla. Ingen har börjat bukta ännu, men jag håller ett öga på dem.

Det är veckor i rumstemp så du vet
Citera
2026-09-28, 16:53
Medlem
Citat:
Det är veckor i rumstemp så du vet

Äh, jag tar risken. Får ändå inte plats mer än 30-40 burkar i kylen om jag även ska ha plats med annat. Bara för att du gjort mig nojig förvarar jag allt i stora plastbyttor med lock från Ikea.
Citera
2026-09-28, 16:59
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
1 burk av 4 som jag köpte för 5 kr st har börjat svulla och svälla medan de andra plåtburkarna håller sig coola och smärta å avslappnade. Varför vill en burk stödda sig och muskla upp sig med gas liksom ?

Varierar lite men dom är kylkonserver - bara så ni vet.

Bajakungen får elda upp sin kåk snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in