Citat:
Ursprungligen postat av
Fridafogel99
Har sett Skavlan. Jävlars vad creddigt hon tycker att det är att få vara med. Uppenbart att hon förberett sig och läst på statistik etc, och kommer väl med några vettiga synpunkter. Samtidigt självgod som vanligt. Jag minns när hon skrev krönikor i någon kvällstidning, att hon va väldigt kategorisk och nedlåtande mot "stockholmare". Så att stockholmare nedlåtande kallar folk från glesbygd för lantisar är ömsesidigt sas. Tjejen från Värmland var mycket skönare och sa ärligt att hon inte har nån koll på vindkraft etc som diskuterades, istället för att låtsas smart som Clara. Så trist att hon inte kan prata positivt om landsbygden utan att samtidigt negativt om Stockholm. Tjejen från Stockholm var helt klart den smartaste och mest pålästa i programmet. Clara var där som ett norrlandsalibi.
Jag kollade ca halva programmet (i dubbel hastighet i appen). Nu har jag generellt svårt för program av det här slaget, Skavlan är inte min grej. Vet inte om det verkligen handlade så mkt om landsbygd kontra stad.
Clara tycktes vara frustrerad över att en del människor ser ner på henne för att hon är ”lantis”. Ett annat sätt att hantera det - och de mindervärdeskänslor hon verkar känna - är väl bara att skita i vad andra tycker. Om hon verkligen är så nöjd som hon påstår så borde det väl inte vara nåt problem vad andra tycker.
Sedan var minst tre av deltagarna typ ”kulturarbetare/bloggare/influencers”. Den typen av yrken/sysselsättningar som inte är särskilt ortberoende. Clara hade kanske lika gärna kunnat driva sin livsstilsblogg från nån äldre villa i en villaförort. Inredning, mode, second hand.
Sedan var det också lite konstigt att med Stockholm avsågs visst mest innerstan - att lulla runt på Södermalm. ”SoFo”. Istället för att lulla runt i Claras pittoreska omgivningar som fick representera ”landet”. Men många i Storstockholm pendlar, hämtar på dagis och har inte tid och/eller ekonomi att gå på krogen m m. Och många på landet pendlar och bor inte så tjusigt som Clara.
Fast Skavlan brukar ju vara sådär. Den tjattrande delen av medelklassen.
Nästan så man önskar att ett gäng romer och en hoper gängkriminella skulle slå läger utanför Claras gulliga lilla hus så hon får lite mer reella problem ett tag. Och snubben som lullade runt i SoFo borde deporteras ett tag till ett miljonområde.