2026-09-25, 20:17
Medlem
Triggervarning för att kolla hennes händelser på Instagram just nu. Trump-nivå på självförhärligandet.
Citera
2026-09-25, 22:34
Medlem
Har sett Skavlan. Jävlars vad creddigt hon tycker att det är att få vara med. Uppenbart att hon förberett sig och läst på statistik etc, och kommer väl med några vettiga synpunkter. Samtidigt självgod som vanligt. Jag minns när hon skrev krönikor i någon kvällstidning, att hon va väldigt kategorisk och nedlåtande mot "stockholmare". Så att stockholmare nedlåtande kallar folk från glesbygd för lantisar är ömsesidigt sas. Tjejen från Värmland var mycket skönare och sa ärligt att hon inte har nån koll på vindkraft etc som diskuterades, istället för att låtsas smart som Clara. Så trist att hon inte kan prata positivt om landsbygden utan att samtidigt negativt om Stockholm. Tjejen från Stockholm var helt klart den smartaste och mest pålästa i programmet. Clara var där som ett norrlandsalibi.
Senast redigerad av Fridafogel99 2026-09-25 kl. 22:50.
Citera
2026-09-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Har sett Skavlan. Jävlars vad creddigt hon tycker att det är att få vara med. Uppenbart att hon förberett sig och läst på statistik etc, och kommer väl med några vettiga synpunkter. Samtidigt självgod som vanligt. Jag minns när hon skrev krönikor i någon kvällstidning, att hon va väldigt kategorisk och nedlåtande mot "stockholmare". Så att stockholmare nedlåtande kallar folk från glesbygd för lantisar är ömsesidigt sas. Tjejen från Värmland var mycket skönare och sa ärligt att hon inte har nån koll på vindkraft etc som diskuterades, istället för att låtsas smart som Clara. Så trist att hon inte kan prata positivt om landsbygden utan att samtidigt negativt om Stockholm. Tjejen från Stockholm var helt klart den smartaste och mest pålästa i programmet. Clara var där som ett norrlandsalibi.

Jag kollade ca halva programmet (i dubbel hastighet i appen). Nu har jag generellt svårt för program av det här slaget, Skavlan är inte min grej. Vet inte om det verkligen handlade så mkt om landsbygd kontra stad.

Clara tycktes vara frustrerad över att en del människor ser ner på henne för att hon är ”lantis”. Ett annat sätt att hantera det - och de mindervärdeskänslor hon verkar känna - är väl bara att skita i vad andra tycker. Om hon verkligen är så nöjd som hon påstår så borde det väl inte vara nåt problem vad andra tycker.

Sedan var minst tre av deltagarna typ ”kulturarbetare/bloggare/influencers”. Den typen av yrken/sysselsättningar som inte är särskilt ortberoende. Clara hade kanske lika gärna kunnat driva sin livsstilsblogg från nån äldre villa i en villaförort. Inredning, mode, second hand.

Sedan var det också lite konstigt att med Stockholm avsågs visst mest innerstan - att lulla runt på Södermalm. ”SoFo”. Istället för att lulla runt i Claras pittoreska omgivningar som fick representera ”landet”. Men många i Storstockholm pendlar, hämtar på dagis och har inte tid och/eller ekonomi att gå på krogen m m. Och många på landet pendlar och bor inte så tjusigt som Clara.

Fast Skavlan brukar ju vara sådär. Den tjattrande delen av medelklassen.

Nästan så man önskar att ett gäng romer och en hoper gängkriminella skulle slå läger utanför Claras gulliga lilla hus så hon får lite mer reella problem ett tag. Och snubben som lullade runt i SoFo borde deporteras ett tag till ett miljonområde.
Citera
2026-09-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
Triggervarning för att kolla hennes händelser på Instagram just nu. Trump-nivå på självförhärligandet.

Snabbkollade, vilken beundrarskara hon har där. 😄😄😄
Citera
2026-09-26, 10:24
Medlem
Tack Skavlan för att tråden kommit igång igen! 😉
Har saknat den, var rädd att den var på utdöende.

Har börjat läsa ”Yesteryear” nu, början (iaf) har liknelser med Claras liv. Kristen Tradwife-influencer (dock högutbildad på Harvard) som vaknar upp i riktiga bondesamhället ca 1855. Blir nååågot jobbigare att leva i smutsen på riktigt än när man lajvar.
Citera
2026-09-26, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkaAnka13
Tack Skavlan för att tråden kommit igång igen! 😉
Har saknat den, var rädd att den var på utdöende.

Har börjat läsa ”Yesteryear” nu, början (iaf) har liknelser med Claras liv. Kristen Tradwife-influencer (dock högutbildad på Harvard) som vaknar upp i riktiga bondesamhället ca 1855. Blir nååågot jobbigare att leva i smutsen på riktigt än när man lajvar.

Det är ju alltid lätt att predika sin sanning när man har pengar. Clara har ju haft en osannolik tur, hon är inte utbildad eller har behövt söka jobb/arbeta heltid/passa tider. Tror knappast hon talar för gemene man kring Vindeln. Tror inte heller de vill att hon ska föra deras talan.
Citera
2026-09-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Det är ju alltid lätt att predika sin sanning när man har pengar. Clara har ju haft en osannolik tur, hon är inte utbildad eller har behövt söka jobb/arbeta heltid/passa tider. Tror knappast hon talar för gemene man kring Vindeln. Tror inte heller de vill att hon ska föra deras talan.
Nej, tror inte hon är som andra norrlänning på många sätt. De flesta framstår ju som mycket mer sympatiska.

Hon, Blondinbella, Ebba von Sydow och några andra har ju både haft tur och varit smarta. De hoppade ju på bloggtåget tidigt och blev kända då. Sen har de förvaltat det. Här tycker jag Ebba har lyckats bäst, som investerat och utvecklat en rad företag och diversifierat inkomsterna. Tycker dock hon förlorar trovärdighet när hon gör reklam för ”gemene man märken” så som MQ. Knappast att hon bär de plaggen privat mer än en gång.
Citera
2026-09-26, 18:00
Medlem
Hon spricker ju nästan av uppblåst självgodhet när hon fick tillfälle att säga att lantisar (dvs hon själv) har en A-personlighet, jämfört med alla B personer i städer.

Hon gör ett otroligt osympatiskt intryck. Lidingömoderaten som hon ansåg arrogant ligger i lä. Vilken personlighet anser hon att alla drivna och självständiga företagare, som bygger upp hela bolag själva och skapar massa jobb, på Lidingö har? Och har de en bättre personlighet om de likt hon själv röstar vänster? Vad skiljer en företagare på Lidingö från en företagare i Västerbotten?
Citera
2026-09-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Hon har själv skrivit att hon är höginkomsttagare. Och hon är sambo samt att hennes ex också tar ansvar för barnen.

Hon tror att hon är höginkomsttagare
Citera
2026-09-27, 10:05
Medlem
Jag har sett drygt halva programmet och stör mig så på självgodheten hos Clara. Tjejen från Karlstad och Kalle som också representerar landet är ju så mycket mer sympatiska och fördomsfria. Clara verkar ha ha en stereotyp bild av både storstadsbor och lantisar enbart baserat på hennes priviligierade lilla bubbla. Hon låter så nedsättande och icke-sympatisk i sina resonemang. Sen tänkte jag tyvärr även på hur illa hårfärgen matchar ansiktsfärgen samt att klippningen verkligen tunnat ut håret. Hon var så mkt finare förr med mjuka långa längder.
Citera
2026-09-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murmlan1-
Jag har sett drygt halva programmet och stör mig så på självgodheten hos Clara. Tjejen från Karlstad och Kalle som också representerar landet är ju så mycket mer sympatiska och fördomsfria. Clara verkar ha ha en stereotyp bild av både storstadsbor och lantisar enbart baserat på hennes priviligierade lilla bubbla. Hon låter så nedsättande och icke-sympatisk i sina resonemang. Sen tänkte jag tyvärr även på hur illa hårfärgen matchar ansiktsfärgen samt att klippningen verkligen tunnat ut håret. Hon var så mkt finare förr med mjuka långa längder.

Snygg är hon sannerligen inte men också sättet hon positionerar sig på. Det är ju ingen i närområdet som vill att hon ska vara representativ för dem. Hon lever ju i en bubbla.
Citera
2026-09-27, 14:02
Medlem
Kameran la på 30kg. Bara på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här