2026-09-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Ikväll är ett utmärkt läge att gå ut och se på den falska kosmologi vi blivit serverad. Lögnen om den runda jorden är en del av det hela men inte det enda.

Stark fullmåne ikväll som helt uppenbart ej är solens strålar som reflekteras mot sten. ...

Så det handlar då i stället om typ ljusslingor från Classe? Och som i sin tur drivs av en solceller?

Typ en sån här? https://www.clasohlson.com/se/Rislampa-solcell-rund,-hangande-sollcellslampa,-vit/p/46-1061-2

Citat:
... Om ni har en IR-termometermär det ett bra läge att testa månskenets kylande effekt. Sker varje gång. ...

Elektromagnetisk strålning som kyler! Du är snubblande nära nobelpriset!

Kämpa på!

Citat:
.... Jorden är platt ....

Trist att komma med dåliga nyheter men det mesta tyder på att du har fel. Vill nog sträcka mig så långt som att säga att absolut ingenting tyder på att du har rätt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-26 kl. 22:27.
Citera
2026-09-27, 01:30
Medlem
Utmaningen är till vemsomhelst som vill! Tag en IR-termometer från t ex Biltema för max 300 kr och mät I utkanten av en skugga på ett höghus. Jag tog mätningen längst ut på ett höghus på 12 våningar. Vad händer när du tar mätningen I skuggan längst ut från höghuset kontra skenet längst ut från höghuset ? Testa detta! Snackar jag skit?

Påståendet är att månen är en sten mer eller mindre som reflekterar solens sken. Varför sker det jag hävdar varje gång? Att det är kallare i skenet!

Den officiella historien innehåller ju massa skrattretande detaljer så varför har jag rätt I detta och om jag har fel så utmana mig då med en IR-termometer!

Varför är det kallare I månens sken om allt auktoriteter sagt till oss är sant?
Citera
2026-09-27, 09:11
Medlem
Citat:
Utmaningen är till vemsomhelst som vill! Tag en IR-termometer från t ex Biltema för max 300 kr och mät I utkanten av en skugga på ett höghus. Jag tog mätningen längst ut på ett höghus på 12 våningar. Vad händer när du tar mätningen I skuggan längst ut från höghuset kontra skenet längst ut från höghuset ? Testa detta! Snackar jag skit?

Påståendet är att månen är en sten mer eller mindre som reflekterar solens sken. Varför sker det jag hävdar varje gång? Att det är kallare i skenet!

Den officiella historien innehåller ju massa skrattretande detaljer så varför har jag rätt I detta och om jag har fel så utmana mig då med en IR-termometer!

Det har inte att göra med månen, du får samma skillnad i temperatur en stjärnklar natt utan en måne.

Det är kallare under klar himmel än i skuggan av ett hus därför värmeutstrålningen är högre. Moln, träd, huskroppar och whatever fungerar som ett skydd och minskar utstrålningen.

Citat:
Utmaningen...

LoL, det var verkligen inte mycket av en utmaning. Dels har det redan diskuterats i tråden och dels är svaret en googling bort.

För övrigt är det ett absurt påståendet att ljus skulle kunna kyla. I själva verket är det tvärtom, månljuset liksom solljuset har en värmande effekt även fast effekten från månen är liten och svår att mäta.

Citat:
... Varför är det kallare I månens sken om allt auktoriteter sagt till oss är sant?...

Det där är ju knappast något du har kommit på själv utan du bara okritiskt repeterar vad dina auktoriteter (Eric Dubay) säger. Du kanske skulle försöka dig på att tänka själv och vara lite mer kritisk?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-27 kl. 09:51.
Citera
2026-09-27, 11:35
Medlem
Citat:
Varför skickar inte ni rundjordtvivlare upp en liten raket med en kamera och tar lite bilder på den platta jorden? så får vi det här lilla missföståndet ur världen en gång för alla

EDIT: Såg att dom hade svarat på frågan i sin FAQ, ett uselt svar men va fan får väl godta det
Detta har gjorts minst en gång med raket och massor av gånger med ballong och varje gång blir resultatet platt jord eftersom jorden helt enkelt är platt. Missförståndet ligger i att folk tror att jorden är rund för att auktoriteter sagt detta och repeterat det väldigt många gånger.

"If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it."

Det är vanligt och var ännu vanligare tidigare att bunta ihop oss som vet jorden är platt med Flat Earth Society. En halmgubbe.

Fixar en lärorik länk om ballonger med kamera som visar platt jord vid ett senare tillfälle!
Citera
2026-09-27, 11:37
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Du begär att man ska utföra ett enkelt experiment för att bekräfta din hypotes.
Men du är inte det minsta intresserad av att utföra något av de experiment du själv fått förslag på. Till exempel studera skuggor vid höstdagjämningen.
Hur kan det komma sig?
Citera
2026-09-27, 12:10
Medlem
Citat:
Detta har gjorts minst en gång med raket och massor av gånger med ballong och varje gång blir resultatet platt jord ....

Varför ljuger du? Det finns massor med experiment med ballonger och där utfallet är kurva och klotjord.

Här är ett av många exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=dVOLj1je0lk
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-27 kl. 12:12.
Citera
2026-09-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Om man nu har en skiva som rör sig "uppåt" med accelerationen 9,8 m/s^2 och att energitillförseln inte är något problem - hur lång tid tar det då innan skivan har nått ljushastighet?
Nja finns typ ingen Flat Earther som menar detta, är mer google som försöker förlöjliga. De har ju själva erkänt censur av ämnet. Det tar inte lång tid efter att man googlar flat earth förens man finner trams som flat earth society och "disk i rymden".

Finns två FE's som dock hävdar ngt liknande och de gör ganska bra/underhållande streams nu och då. Zetetic Warrior och Nachiketa heter de på Youtube och är värda att kolla upp. Jag har inte helt satt mig in i exakt vad de menar om detta dock men det går att fråga dem om man vill veta mer.
Citera
2026-09-27, 14:38
Medlem
Citat:
Nja finns typ ingen Flat Earther som menar detta ...

Det finns en väldigt aktiv skribent i tråden som påstår exakt det, dvs att gravitation beror på att den platta skivan accelererar uppåt.

Men rent generellt så har ju plattisar ytterst svårt att förklara tyngdkraft, man har ju genom åren hört en massa dumheter såsom densitet och magnetism.

Hur förklarar du att saker faller nedåt?
Citera
2026-09-27, 15:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ikväll är ett utmärkt läge att gå ut och se på den falska kosmologi vi blivit serverad. Lögnen om den runda jorden är en del av det hela men inte det enda.

Stark fullmåne ikväll som helt uppenbart ej är solens strålar som reflekteras mot sten.

Om ni har en IR-termometer är det ett bra läge att testa månskenets kylande effekt. Sker varje gång.

Månen och solen är från vårt perspektiv exakt samma storlek. De säger detta är ett sammanträffande... Månen tar upp ca 1/120 000 av vårt spektrum och av en "slump" solen exakt detsamma.

Jorden är platt och vi har blivit serverade än lögn bara att bita i det sura äpplet!

Har solen och månen olika skenbar storlek sedda från en platt jord?
Citera
2026-09-27, 15:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Forskare har kommit fram till att vi befinner oss på utsidan av en sfär.

Men sen har forskning också kommit fram till att vi blir accelererade av marken, och detta uppbackat av rätt mycket empiri.. så därför måste det till en fjärde dimension. Eftersom det inte räcker med tre.

Citat:
Nja finns typ ingen Flat Earther som menar detta, […]

Fleuch i denna tråd är ju en varm anhängare till accelerationsteorin. Är det läge för popcorn?
Citera
2026-09-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jammin
Jorden är rund! det finns ju folk som har seglat jordenrunt
Hur vet dem att de seglade runt en rund jord?

Detta är att referera till någon annan också vilket är väldigt vanligt när de gäller de icke existerande bevisen för rund jord. Hänvisning till auktoritet och konsensus är ej bevis det är logiska felslut.

För att bevisa för dig själv att jorden är platt behövs endast en spegel, en solig dag och en kompis på andra sidan en lite större sjö! Enkelt!
Citera
2026-09-27, 15:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Hur vet dem att de seglade runt en rund jord?

Detta är att referera till någon annan också vilket är väldigt vanligt när de gäller de icke existerande bevisen för rund jord. Hänvisning till auktoritet och konsensus är ej bevis det är logiska felslut.

För att bevisa för dig själv att jorden är platt behövs endast en spegel, en solig dag och en kompis på andra sidan en lite större sjö! Enkelt!

Nu nör du sitter där i ditt tjackrus , vilken form har jorden? Du sa en gång att plattjordare inte tror det är en skiva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in