2026-08-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Har aldrig lovat något och lyder ej till befallningar från meningslösa postare.

Du är en postare som ej är värd min tid tyvärr så vi kommer ej att snacka igen. Har inget med "feghet" att göra det är för du är totalt ointressant och värdelös för mig. Du blir ignorerad med tillägget kattskrälle och du är inte ensam om det.

Har redan bevisat att horisonten är optisk och att ting försvinner nedifrån och upp på platt yta. I tillägg behöver den ogreppbara himlen inte ens förklaras eftersom den ej har med markens form att göra.

Hej då

Så hur förklarar du att stjärnhimlen på södra halvklotet roterar medurs? Det är ju faktiskt en tydlig indikation på att himlen inte är vad du tror.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-16 kl. 19:44.
Citera
2026-08-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Jag översätter till begriplig svenska:

”Jag har ingen aning hur det funkar att solen på ett ställe på en platt jord går ner under horisonten och samtidigt står högt på himlen på ett annat ställe ”
Du är ju rejält trög själv så dryga kommentarer klär dig ganska dåligt.

Det är dock korrekt att jag inte kan bevisa exakt hur detta fungerar, att jorden är platt är dock bevisat och klart och det du ej förstår är att vi ej behöver veta allt för att veta detta.

× Vi vet att "solnedgången" ej är då solen försvinner bortom den geometriska kurvan eftersom denna kurva ej existerar.
× Se mina tidigare poster där det bevisas att horisonten är optisk.
× Finns också i mina tidigare poster bevis på hur ljus försvinner nedifrån och upp på platt yta. Så geometrisk horisont är överflödig.
× Solen minskar i storlek mot kvällen bara att testa med solfilter och räkna pixlar. Detta trots atmosfärens linseffekt mot kvällen. Mer atmosfär mer förstoraande linseffekt. Ljuset går igenom tunnare luft på dagen.
× Ett annat bevis på att "solnedgången" ej har med att den dols av kurva att göra är att det ej ens blir särskilt mörkt. Strålar döljs av vinkelupplösning det är det enda. Kan dröja timmar före det blir mörkt precis som ett ljus som rör sig bortåt.
× Inverse square law visar att ljus minskar och tillslut försvinner med distans

Detta hade lika gärna kunnat vara på kinesiska för dig dock.

Nu är vi färdiga med varandra så får du bara fortsätta stalka mig.
Citera
2026-08-16, 20:35
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Det är dock korrekt att jag inte kan bevisa exakt hur detta fungerar, att jorden är platt är dock bevisat och klart och det du ej förstår är att vi ej behöver veta allt för att veta detta.

× Vi vet att "solnedgången" ej är då solen försvinner bortom den geometriska kurvan eftersom denna kurva ej existerar.
× Finns också i mina tidigare poster bevis på hur ljus försvinner nedifrån och upp på platt yta. Så geometrisk horisont är överflödig.
× Solen minskar i storlek mot kvällen bara att testa med solfilter och räkna pixlar. Detta trots atmosfärens linseffekt mot kvällen. Mer atmosfär mer förstoraande linseffekt. Ljuset går igenom tunnare luft på dagen.
× Ett annat bevis på att "solnedgången" ej har med att den dols av kurva att göra är att det ej ens blir särskilt mörkt. Strålar döljs av vinkelupplösning det är det enda. Kan dröja timmar före det blir mörkt precis som ett ljus som rör sig bortåt.

En massa hittepå ”vetenskap ” i ett försök att förklara solnedgången.

Ingen förklaring varför solen samtidigt står högt på himlen på ett annat ställe.
Citera
2026-08-16, 21:07
Medlem
Citat:

....

Fast vi kan ju faktiskt mäta att det finns "geometrisk kurva".
Citera
2026-08-17, 06:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har aldrig lovat något och lyder ej till befallningar från meningslösa postare.

Du är en postare som ej är värd min tid tyvärr så vi kommer ej att snacka igen. Har inget med "feghet" att göra det är för du är totalt ointressant och värdelös för mig. Du blir ignorerad med tillägget kattskrälle och du är inte ensam om det.

Har redan bevisat att horisonten är optisk och att ting försvinner nedifrån och upp på platt yta. I tillägg behöver den ogreppbara himlen inte ens förklaras eftersom den ej har med markens form att göra.

Hej då

Jo det har allt med din feghet att göra.

Hur förklarar du att solen går ner bakom horisonten vid västkusten i Sverige. Samtidigt syns hela solen högt uppe på himlen i Kalifornien.

Svara mig då
Citera
2026-08-17, 06:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du använde argument från en sida som förespråkar en konvex jord. Gäller inte de argumenten längre?
Citera
2026-08-17, 08:45
Medlem
Är alla andra planeter platta också och visar hela sidan så att man ser dom som runda vinklade likadant mot jorden? Normalt skulle planeterna ha olika vinklar vilket skulle vara synligt och mätbart.
Skulle jorden vara platt hade vi vetat det och inget som behövs att dölja och då hade det funnits 'round earthers'
Citera
2026-08-17, 09:30
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Man ser på horisonten att jorden kröker sig.
Alla himlakroppar är rund.

Tror man jorden är platt undrar jag om det döljer det riktiga problemet. Att man är kuf
Citera
2026-08-17, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle000
Är alla andra planeter platta också och visar hela sidan så att man ser dom som runda vinklade likadant mot jorden? Normalt skulle planeterna ha olika vinklar vilket skulle vara synligt och mätbart.
Skulle jorden vara platt hade vi vetat det och inget som behövs att dölja och då hade det funnits 'round earthers'
Detta är tyvärr ett logiskt felslut ett så kallat kategorifel.

Du tittar upp i skyn och ser runda ljus och objekt du eventuellt menar vara sfäriska. Din slutsats blir då att marken måste ha samma form som dessa.

I ditt tak har du kanske runda lampor det gör ej golvet runt.

Att använda "himlakroppar" som bevis för markens form är att flytta fokus från det enda vi faktiskt kan mäta: marken och vattnet under våra fötter.
Citera
2026-08-17, 10:11
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Att använda "himlakroppar" som bevis för markens form är att flytta fokus från det enda vi faktiskt kan mäta: marken och vattnet under våra fötter.

Precis!
Vi kan mäta att vattnet följer jordens form t ex med ”The Bedford Level Experiment ”

https://en.wikipedia.org/wiki/Bedford_Level_experiment
Citera
2026-08-17, 10:42
Medlem
Citat:
... Att använda "himlakroppar" som bevis för markens form är att flytta fokus från det enda vi faktiskt kan mäta: marken och vattnet under våra fötter.

Självklart kan man använda t.ex en fixstjärna för mäta markens form. Det enklaste exemplet är polstjärnans position över horisonten på olika breddgrader, när man mäter vinkeln på några olika breddgrader får man ett klockrent bevis för att jorden inte är platt.

Men visst, man kan ju även mäta höjdskillnader på ett större vattendrag. Och gör man det så kan man snabbt konstatera att vattnet inte är platt.
Citera
2026-08-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Man ser på horisonten att jorden kröker sig.
Gör man?!? Detta var nyheter för mig. Hur menar du då? De dippar från höger till vänster när du ser ut över ett hav eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in