Citat:
Vem påstår att månen är en sten?
Utmaningen är till vemsomhelst som vill!
Tag en IR-termometer från t ex Biltema för max 300 kr och mät I utkanten av en skugga på ett höghus. Jag tog mätningen längst ut på ett höghus på 12 våningar. Vad händer när du tar mätningen I skuggan längst ut från höghuset kontra skenet längst ut från höghuset ? Testa detta! Snackar jag skit?
Påståendet är att månen är en sten mer eller mindre som reflekterar solens sken. Varför sker det jag hävdar varje gång? Att det är kallare i skenet!
Den officiella historien innehåller ju massa skrattretande detaljer så varför har jag rätt I detta och om jag har fel så utmana mig då med en IR-termometer!
Varför är det kallare I månens sken om allt auktoriteter sagt till oss är sant?
Tag en IR-termometer från t ex Biltema för max 300 kr och mät I utkanten av en skugga på ett höghus. Jag tog mätningen längst ut på ett höghus på 12 våningar. Vad händer när du tar mätningen I skuggan längst ut från höghuset kontra skenet längst ut från höghuset ? Testa detta! Snackar jag skit?Påståendet är att månen är en sten mer eller mindre som reflekterar solens sken. Varför sker det jag hävdar varje gång? Att det är kallare i skenet!
Den officiella historien innehåller ju massa skrattretande detaljer så varför har jag rätt I detta och om jag har fel så utmana mig då med en IR-termometer!

Varför är det kallare I månens sken om allt auktoriteter sagt till oss är sant?
Mer korrekt att säga att månen är en stenig himlakropp.
Den består huvudsakligen av olika bergarter och mineral. Ytan är täckt av ett lager löst material och krossat berg som kallas regolit. Under detta finns en berggrund, och längre in har månen en mantel och en relativt liten kärna.
Du beskriver ett experiment som kan ge en verklig temperaturskillnad, men det bevisar inte något om jordens form.
En IR-termometer mäter framför allt infraröd strålning från den yta man riktar den mot. Om han mäter på en husfasad eller markyta precis i respektive utanför skuggan kan temperaturen skilja sig därför att den solbelysta ytan absorberar solstrålning och värms upp, medan ytan i skuggan inte får samma direkta solinstrålning.
Det finns dessutom en viktig detalj: en billig IR-termometer har ett visst synfält (distance-to-spot ratio). På långt avstånd mäter den alltså inte en liten exakt punkt utan medelvärdet från ett ganska stort område. Emissivitet, ytmaterial, mätvinkel och reflekterad strålning kan också påverka resultatet.
Så på frågan ”Snackar jag skit?”: Nej, du kan mycket väl få olika temperaturvärden i och utanför skuggan. Men om du använder temperaturskillnaden som argument för en platt jord eller för någon särskild egenskap hos månen, då följer inte den slutsatsen av experimentet.