Igår, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Utmaningen är till vemsomhelst som vill! Tag en IR-termometer från t ex Biltema för max 300 kr och mät I utkanten av en skugga på ett höghus. Jag tog mätningen längst ut på ett höghus på 12 våningar. Vad händer när du tar mätningen I skuggan längst ut från höghuset kontra skenet längst ut från höghuset ? Testa detta! Snackar jag skit?

Påståendet är att månen är en sten mer eller mindre som reflekterar solens sken. Varför sker det jag hävdar varje gång? Att det är kallare i skenet!

Den officiella historien innehåller ju massa skrattretande detaljer så varför har jag rätt I detta och om jag har fel så utmana mig då med en IR-termometer!

Varför är det kallare I månens sken om allt auktoriteter sagt till oss är sant?
Vem påstår att månen är en sten?

Mer korrekt att säga att månen är en stenig himlakropp.

Den består huvudsakligen av olika bergarter och mineral. Ytan är täckt av ett lager löst material och krossat berg som kallas regolit. Under detta finns en berggrund, och längre in har månen en mantel och en relativt liten kärna.

Du beskriver ett experiment som kan ge en verklig temperaturskillnad, men det bevisar inte något om jordens form.

En IR-termometer mäter framför allt infraröd strålning från den yta man riktar den mot. Om han mäter på en husfasad eller markyta precis i respektive utanför skuggan kan temperaturen skilja sig därför att den solbelysta ytan absorberar solstrålning och värms upp, medan ytan i skuggan inte får samma direkta solinstrålning.

Det finns dessutom en viktig detalj: en billig IR-termometer har ett visst synfält (distance-to-spot ratio). På långt avstånd mäter den alltså inte en liten exakt punkt utan medelvärdet från ett ganska stort område. Emissivitet, ytmaterial, mätvinkel och reflekterad strålning kan också påverka resultatet.

Så på frågan ”Snackar jag skit?”: Nej, du kan mycket väl få olika temperaturvärden i och utanför skuggan. Men om du använder temperaturskillnaden som argument för en platt jord eller för någon särskild egenskap hos månen, då följer inte den slutsatsen av experimentet.
Citera
Igår, 16:12
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vem påstår att månen är en sten?

Mer korrekt att säga att månen är en stenig himlakropp.

Den består huvudsakligen av olika bergarter och mineral. Ytan är täckt av ett lager löst material och krossat berg som kallas regolit. Under detta finns en berggrund, och längre in har månen en mantel och en relativt liten kärna.

Du beskriver ett experiment som kan ge en verklig temperaturskillnad, men det bevisar inte något om jordens form.

En IR-termometer mäter framför allt infraröd strålning från den yta man riktar den mot. Om han mäter på en husfasad eller markyta precis i respektive utanför skuggan kan temperaturen skilja sig därför att den solbelysta ytan absorberar solstrålning och värms upp, medan ytan i skuggan inte får samma direkta solinstrålning.

Det finns dessutom en viktig detalj: en billig IR-termometer har ett visst synfält (distance-to-spot ratio). På långt avstånd mäter den alltså inte en liten exakt punkt utan medelvärdet från ett ganska stort område. Emissivitet, ytmaterial, mätvinkel och reflekterad strålning kan också påverka resultatet.

Så på frågan ”Snackar jag skit?”: Nej, du kan mycket väl få olika temperaturvärden i och utanför skuggan. Men om du använder temperaturskillnaden som argument för en platt jord eller för någon särskild egenskap hos månen, då följer inte den slutsatsen av experimentet.

Skitsnack skulle jag kanske inte kalla det, men det framgick så bra inte om du håller med om att månljus är kallare än skuggan eller inte?

Månljus- och -skuggtemperaturerna säger såklart inget om jordens eller månens form, men däremot motbevisar det förklaringen vi har fått lära oss i skolan. Nämligen att månens ljus skulle vara reflekterat solljus. För om det hade stämt, så hade månljuset alltid varit något varmare än skuggan vid månsken.

Förresten så behövs ingen IR-termometer heller. För skillnaden är så stor att den känns i ansiktet när man flyttar sig mellan månskenet och skuggan. Åtminstone om man gör det på vintern, när det är stark fullmåne.
Senast redigerad av busy-signal Igår kl. 16:14.
Citera
Igår, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Skitsnack kan väl vara när man snackar en massa utan att komma till nån poäng. Är månljuset kallare än skuggan eller inte, enligt dig, för om det framgick av ditt svar, så var det väldigt väl maskerat bland alla dina fagra ord.

Att månljuset är kallare än skuggan säger såklart inget om vare sig jordens eller månens form. Men däremot motbevisar det förklaringen vi har fått lära oss i skolan, nämligen att månens ljus skulle vara reflekterat solljus. För om det hade stämt, så hade månljuset alltid varit något varmare än skuggan vid månsken.

Förresten så behövs ingen IR-termometer heller. För skillnaden är så stor att den känns i ansiktet när man flyttar sig mellan månskenet och skuggan. Åtminstone om man gör det på vintern, när det är stark fullmåne.

`
Hans AI snackar skit ja...

Detta sker varje gång och kan enkelt testas. Självklart gick jag så långt bort från 12-våningshuset jag kunde vemsomhelst fattar att en byggnad strålar värme.
Senast redigerad av Niggers-n-Jews Igår kl. 16:17.
Citera
Igår, 16:30
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
LoL, det var verkligen inte mycket av en utmaning. Dels har det redan diskuterats i tråden och dels är svaret en googling bort.

För övrigt är det ett absurt påståendet att ljus skulle kunna kyla. I själva verket är det tvärtom, månljuset liksom solljuset har en värmande effekt även fast effekten från månen är liten och svår att mäta.

Ännu en absurd trådsanning från dig Wille. Jag föreslår att du går ut och känner efter själv nån gång när det är fullmåne.

Behövs ingen termometer heller. Räcker med att kliva ut och in ur månskenet och skuggan så är temperaturskillnadenn påtagligt kännbar med ansiktet.

Ja, det är en liten mindfuck hur fan det kan komma sig att ljus kan vara kallt. Men så är det, och ingenting som du säger, kan ändra på den saken.
Citera
Igår, 16:35
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej. Det påståendet stämmer inte.

Att månljus kan ge en lägre uppmätt temperatur än en närliggande yta som ligger i skugga från månen motbevisar inte att månljuset är reflekterat solljus. Det är två olika fysikaliska frågor.

Månen reflekterar en del av solljuset som träffar dess yta. Det kan visas direkt genom bland annat månljusets spektrum: det innehåller i huvudsak samma absorptionslinjer som solljuset, modifierat av månens reflektans. Vi ser dessutom månens faser precis så som geometrin mellan solen, jorden och månen förutsäger.

Det avgörande felet i argumentet är antagandet:

”Om månljuset är reflekterat solljus måste en yta i månljus vara varmare än en yta i månskugga.”

Nej. Månljuset är extremt svagt jämfört med direkt solljus. Fullmån ger ungefär 0,1–0,3 lux, medan direkt solljus kan ligga kring 100 000 lux. Energin från månljuset är därför alldeles för liten för att man med en vanlig IR-termometer ska kunna resonera på samma sätt som när solen värmer en yta.

Dessutom mäter en IR-termometer värmestrålningen från ytan den riktas mot, inte ”månljusets temperatur”. Ytans temperatur påverkas mycket mer av exempelvis utstrålning mot den kalla natthimlen, moln, vind, lufttemperatur, material och om något skärmar av delar av himlen.

Så experimentet kan mycket väl ge en temperaturskillnad. Men den temperaturskillnaden säger inte att månljuset är kallt och säger ingenting som motsäger att månljus är reflekterat solljus.

Men det där är bara kvalificerat skitsnack. För vi kan känna av temperatur med huden, och månljuset uppfattas som kallare än skuggan vid månsken. Både av huden och alla typer av termometrar.
Citera
Igår, 16:39
Medlem
Citat:
Ännu en absurd trådsanning från dig Wille. Jag föreslår att du går ut och känner efter själv nån gång när det är fullmåne.

Behövs ingen termometer heller. Räcker med att kliva ut och in ur månskenet och skuggan så är temperaturskillnadenn påtagligt kännbar med ansiktet.

Ja, det är en liten mindfuck hur fan det kan komma sig att ljus kan vara kallt. Men så är det, och ingenting som du säger, kan ändra på den saken.

Nej ljus är aldrig kallt. Ljus är energi och kan bara tillföra värme, aldrig ta bort värme.

Det hela handlar som sagt om värmeutstrålning och att det blir kallare under klar himmel är i skydd av moln, hus, parasol och whatever.

Citat:
... och ingenting som du säger, kan ändra på den saken. ....

Man kan inte annat än garva åt er dårar. Jösses jävlar vilket kaninhål ni befinner er i.
Senast redigerad av WilleGarvin Igår kl. 16:41.
Citera
Igår, 16:40
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Hans AI snackar skit ja...

Detta sker varje gång och kan enkelt testas. Självklart gick jag så långt bort från 12-våningshuset jag kunde vemsomhelst fattar att en byggnad strålar värme.

Ja, det brukar nog oftast vara AI-baserat om någon av klotfantasterna skriver mer än två sammanhängande meningar.

Jag vill påstå att det räcker gott att titta upp mot månen, och sen skugga sig med en tidning eller liknande. Så känner man hur kallt fullmåneljuset är.

Men förr i tiden så var såna här saker välkända. Exempelvis så påskyndar månljuset förruttnelse, till skillnad från solljus (som är uttorkande och antiseptiskt). Så när man jagade så hade man koll på att skydda sitt nyskördade kött från månljuset.
Citera
Igår, 16:45
Medlem
Citat:
... Men förr i tiden så var såna här saker välkända. Exempelvis så påskyndar månljuset förruttnelse ...

Du låter som en häxdoktor på medeltiden. Och det är väl kanske inte så konstigt eftersom du kunskapsmässigt befinner dig på medeltiden.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Citat:
Ja, det brukar nog oftast vara AI-baserat om någon av klotfantasterna skriver mer än två sammanhängande meningar.

Jag vill påstå att det räcker gott att titta upp mot månen, och sen skugga sig med en tidning eller liknande. Så känner man hur kallt fullmåneljuset är.

Men förr i tiden så var såna här saker välkända. Exempelvis så påskyndar månljuset förruttnelse, till skillnad från solljus (som är uttorkande och antiseptiskt). Så när man jagade så hade man koll på att skydda sitt nyskördade kött från månljuset.
Hans sista post kom ju fyra min efter din vilket säger allt 100% AI. Fullt av begrepp normalt folk ej använder sig av.

Jag har upplevt detta minst en gång var en kall natt med växlande molnighet så tittade månen fram mellan molnen och det gick från kallt till svinkallt. Folk säger att det går att få en differens på upp till fyra grader i skugga kontra sken jag har ej fått så mycket själv när jag testat.
Citera
Igår, 16:57
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej ljus är aldrig kallt. Ljus är energi och kan bara tillföra värme, aldrig ta bort värme.

Det hela handlar som sagt om värmeutstrålning och att det blir kallare under klar himmel är i skydd av moln, hus, parasol och whatever.

Man kan inte annat än garva åt er dårar. Jösses jävlar vilket kaninhål ni befinner er i.

Då är det bäst att du aldrig går ut och känner efter när det är fullmåne. Så kan du leva vidare i din lilla vetenskapsbubbla, och hånskratta bäst du vill.
Citera
Igår, 17:19
Medlem
Citat:
Då är det bäst att du aldrig går ut och känner efter när det är fullmåne. Så kan du leva vidare i din lilla vetenskapsbubbla, och hånskratta bäst du vill.

Du är lite för sen med din uppmaning, jag har nog redan varit ute vid fullmåne tusentals gånger.

För övrigt är det nog ingen som förnekar att det är kallare under bar himmel än om du står i skydd av ett hus eller parasol. Vad vi möjligtvis diskuterar är förklaringen till det. Den vetenskapliga förklaringen är högre utstrålning medan du och hjärntrusten inom FE pratar om "kylande strålning" och att det i sin tur är något slags bevis för att jorden är platt.

Citat:
... vetenskapsbubbla ...

Ja vi är nog överens om att FE är ovetenskapligt trams för obildade idioter. Ni kläcker ju ur er så mycket skit och felaktigheter så man knappt tror det är sant. Riktiga jävla idioter är ni.
Senast redigerad av WilleGarvin Igår kl. 17:26.
Citera
Igår, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Solen och Månen påstås vara 50 kilometer i diameter:

http://theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=11211.0

"The sun and moon, each 32 miles in diameter..."

Här har vi ett typexempel på varför TFES är en dålig källa för information. Denna typ av påståenden kan de naturligtvis ej bevisa så därför bör man avhålla sig från att göra dem.

De som är duktiga på att argumentera för de faktum att jorden är platt gör ej sådant. Vi håller oss till strikt empiri som t ex att kurvan beviserligen ej existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in