2026-09-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Du försöker fortfarande rida på två hästar samtidigt i din argumentation. Å ena sidan medger du att spelreglerna förändrades på grund av en rent socioekonomisk reform – att kvinnor blev ekonomiskt självständiga. Å andra sidan hävdar du i nästa mening att den ökade barnlösheten hos män beror på att kvinnor har en ”instinktiv” kunskap om biologisk sundhet, BMI och genetik.

Låt oss titta på logiken i det påståendet. Om det var kvinnors biologiska instinkt och sökande efter ”sundhet och intelligens” som styrde partnervalet, då borde väl rimligen de mest hälsosamma och intelligenta arbetarklassmännen väljas i exakt samma utsträckning som akademiker? Men forskningen du själv länkade till visar att så inte är fallet – det är *inkomst* och *utbildning* som är de tunga variablerna på partnermarknaden.

Blir de inte det då? Mer än hälften av låginkomsttagarmännen har barn.

Citat:
När en kvinna väljer bort en man med lägre inkomst eller utbildning handlar det alltså inte om att hon känner av hans DNA eller cellkvalitet. Det handlar om att hon har råd att ställa högre materiella krav eftersom hon har en egen försörjning. Att du försöker romantisera denna krassa, socioekonomiska gallring till att handla om evolutionär biologi och mystiska kvinnliga instinkter är ganska genomskådat.

Kvinnors "gallring" är inte mystik. Skippa redpill snacket.

Citat:
Att blanda in miljögifter, luftföroreningar och kemikalier i en diskussion om partnermarknadens ojämlikhet är ett ganska desperat försök att flytta målstolparna. Tror du på allvar att plastpartiklar och mikrogifter i dricksvattnet selektivt bara drabbar män med lägre inkomst och kortare utbildning? Miljöfaktorer och förändrade kostvanor påverkar hela befolkningen – både män och kvinnor, oavsett klass.

I vilket inlägg påstod jag att "plastpartiklar och mikrogifter i dricksvattnet selektivt bara drabbar män med lägre inkomst och kortare utbildning"?

Citat:
Men det som däremot slår extremt ojämlikt är hur hälsa och livsstil fördelas i samhället. Vi vet från decennier av folkhälsodebattering att övervikt, sämre kondition och kortare livslängd är djupt sammankopplat med lägre socioekonomisk status, tunga yrken och sämre ekonomiska marginaler. När du pekar på mäns övervikt och sämre hälsa som en biologisk defekt som kvinnor instinktivt väljer bort, så är du tillbaka i exakt samma klassförakt som tidigare. Du straffar och skuldbelägger män på individnivå för hälsofaktorer som i allra högsta grad är strukturella och klassbetingade.

Du verkar ha extremt svårt för att acceptera att kvinnor söker efter intelligens och friskhet.

Citat:
Man kan inte å ena sidan säga att man förstår att män känner sig osynliga, och å andra sidan i nästa andetag hävda att de män som väljs bort saknar ambitioner, är feta, eller har sämre genetiskt material. Den manliga osynligheten beror inte på att majoriteten av män är biologiska rötägg eller hemmasittare. Den beror på att de är helt vanliga arbetande män i ett samhälle där kvinnors socioekonomiska krav har skjutit i höjden. Att du nu väljer att kalla relationsmarknadens ojämlikhet till männens nackdel för ”naturen” visar bara att du helt saknar vilja att se problemet ur ett jämställdhetsperspektiv.

Detta har jag redan bemött.

Hur ser du på dagens arbetarklass och tillhörande jobb? Lågbetalda arbetarklass-jobb återfinns mestadels på kvinnodominerade arbetsplatser idag. Ett arbete som förr knäckte mäns ryggar på löpande band var hamnarbetare. Idag har de väldigt bra löner, tillägg och arbetsvillkor. Stenläggare sliter fortfarande ut sina knän och ryggar men har idag bra löner och tillägg, osv. Samma inom industrin. Jag dejtade en ställningsbyggare en gång, skitbra löner, ob, osv. Dejtade en plåtslagare en gång, väldigt slitigt jobb, men mycket bra löner, osv. Plåtslagaren hade råd med bostadsrätt redan i 20 års åldern. Vi andra levde på snabbmakaroner med ketchup typ.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-26 kl. 12:02.
Citera
2026-09-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
men din fjant...Hulken var ett tydligt EXEMPEL på det jag skrev om.
men visst vi kan titta på dina ex.
Alla de du nämner är figurer som har en egen agens...de är den aktiva parten, ett subjekt, som HANDLAR och AGERAR. De flesta av dem krigar och slåss vad det verkar. Verkar vara huvudpoängen med hela deras existens, att fresta kvinnor (eller män) som objekt för sex är "not the thing" i hur de ritats utan de framställs som de nu gör som muskelknippen för att visa på överlägsen råstyrka, att de då och då avkläds, Tarzan ex. är mer för att kunna visa deras muskler i innebörden råstyrka än att de ska vara runkobjekt för någon.
och visst det kan man ju också klaga på och se som en rätt otrevlig könsroll....men! det ingår inte i det vi diskuterar här och nu nämligen sexuell objektifiering.

Nu kan vi ta en titt på deras kvinnliga motsvarigheter
Vampirella, Power Girl, Jessica Rabbit, Cat Woman, Red Sonja etc etc etc...av alla seriebrudar som finns där ute.

Tycker du Red Sonja ex. är adekvat klädsel för någon att slåss i?
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRseBSCjOCXjcLo4HXI54znmRVVQklqd FETyttw6qc7RQ&s=10
eller framställs i en pose....som verkar eh?....normalt?
Verkar hon ha en kropp som är ägnad åt just strid eller är den mer ägnad åt att någon ska få sitt lystmäte på "tits and ass"?

Apropå poser...Kan tipsa om en rätt underhållande rörelse Hawkeye...som ägnar sig åt att teckna män i samma sexiga poser ( som ingen normal människa står i då man ska strida, eller röra sig överhuvudtaget) som man ständigt tecknar kvinnor i.

https://www.alistdaily.com/media/hawkeye-initiative-fights-against-crazy-superheroine-poses/

Jag har läst den.
och kontentan av den läsningen är fortsatt den att kvinnor är betydligt mer utsatta för sexualiserat våld, sexbrott och trakasserier m.m än vad män är och män SOM GRUPP!! utsätter andra för mer sexualiserat våld än vad kvinnor gör.

Hur du än försöker så är DET resultatet av alla statistisk i ämnet SEXUALISERAT våld, vilket är vad vi diskuterar.
vad gör du med den kunskapen?

Nej vi diskuterade just i den sektionen hur "toleranta" eller "bekymrade" eller "rädda för"... take your pick människor är för att utsättas för just sexbrott.

Och INGENSTANS har jag gett kivnnor nått "frikort" att begå sexbrott mot män.

Seriöst, du är en otroligt tradig debattör diskutera med eftersom du ständigt försöker blanda bort korten.

Japp tycker jag, precis som män som grupp också borde känna en tacksamhet för vad kvinnor som grupp faktiskt gör för dem i form av ex. omsorgsarbete...oftast dåligt eller helt oersatt.
Är du tacksam för att planeten fortsatt, trots allt, fungerar som hem för liv även om den börjat svikta? För ja du ingår i ett kollektiv av människor som lagt enorm kraft på att förstöra detta i sin girighet av att bara vilja ha mer och mer och mer hela tiden. Tycker du också att du är helt oskyldig till detta och inte har ett skit ansvar för att bidra till att detta beteendet ändras? utan just lila du.....ska ha rätt att kräva ännu mer?
Jag anser att även om jag som ensam individ inte ligger bakom hela klimatproblemet, problemet med hur vi behandlar djur eller andra etniciteter eller.... så kan jag se att jag har gynnats som individ och art och därmed bär ett ansvar för att agera så att detta ändras.

På samma sätt så gynnas män som grupp av patriarkat och patriarkala normer och kvardröjande strukturer och bör ta sin del av ansvaret för detta.

kvardröjande i landet Sverige är ex. alla dessa ideer om att män har "rätt" till kvinnors kroppar.
ex. via att ständigt objektifiera dem sexuellt.... vilket är trådens ämne...

och ja, du som individ bär väl ett självklart ansvar för att detta ska upphöra eller hur.
så att en dag! kanske kvinnor slipper fokusera, lägga enorm kraft på, att undvika män i mörka gränder eller where ever...av platser / situationer där just män tar sig rätten kränka just kvinnor.
För nej män i mörka platser behöver så gott som aldrig frukta kvinnor. kan du faktiskt vara tacksam över.

Citat:
Alla de du nämner är figurer som har en egen agens... De flesta av dem krigar och slåss vad det verkar. Verkar vara huvudpoängen med hela deras existens, att fresta kvinnor (eller män) som objekt för sex är "not the thing" i hur de ritats. Nu kan vi ta en titt på deras kvinnliga motsvarigheter Jessica Rabbit, Cat Woman, Red Sonja... Tycker du Red Sonja ex. är adekvat klädsel för någon att slåss i? Kan tipsa om en rätt underhållande rörelse Hawkeye... som ägnar sig åt att teckna män i samma sexiga poser...

Merapi, att du personligen väljer att se enbart krig och kamp hos He-Man eller Thor förändrar inte att deras estetik är djupt sexualiserad. Att en karaktär slåss utesluter inte att den är ritad för att attrahera ögat. Gällande Red Sonja har du helt rätt i att en brynjemini-bikini är helt opraktisk för strid – men det är Thors bara överkropp, Tarzans höftskynke och He-Mans läderkalsonger också. Att du ser kvinnans brist på rustning som förtryck, men mannens brist på rustning som ren urkraft, är en ren tolkningsfråga.

Att du tipsar om ”Hawkeye-initiativet” visar att du inte ser helheten. Det projektet startades som en satir över hur kvinnor poserar i serietidningar, och det belyser absolut en poäng gällande äldre serier. Men att tro att män i populärkulturen inte poserar på ett sätt som framhäver deras sexualiserade drag – breda axlar, smal midja, spända sätesmuskler och markerade käkar – stämmer inte. Skillnaden är att män i regel inte tar illa upp av att det finns ett visuellt ideal för deras kön. Vi accepterar att popkultur säljer på fantasier och estetik för båda könen, utan att göra det till en politisk kris.

Citat:
Jag har läst den [statistiken]. och kontentan av den läsningen är fortsatt den att kvinnor är betydligt mer utsatta för sexualiserat våld, sexbrott och trakasserier m.m än vad män är... vad gör du med den kunskapen? ... Nej vi diskuterade just i den sektionen hur "toleranta" eller "bekymrade" eller "rädda för"... take your pick människor är för att utsättas för just sexbrott.

Vad jag gör med den kunskapen är att jag bemöter den på ett vuxet och sakligt sätt: jag fördömer varje enskild förövare och stöttar de offer som drabbas. Det är en självklarhet. Men vad *du* gör med den kunskapen är att du försöker använda den som en kollektiv sköld för att tona ner eller rättfärdiga att kvinnor har ”mer utrymme” att objektifierar män på arbetsplatser och i vardagen.

Den här tråden började med att du hävdade att det finns mer marginaler för att kommentera män sexuellt eftersom det ”direkt känns sunkigt” när det drabbar kvinnor. När jag påpekade att samma etiska regler måste gälla i fikarummet oavsett kön, flyttade du direkt målstolparna till sexualiserat våld på allmän plats och mörka gränder. Det är det som är att blanda bort korten. En mans obehag av att bli objektifierad eller förminskad av kvinnliga kollegor på jobbet blir inte mindre reellt bara för att kvinnor är mer rädda för överfall utomhus på natten. Du använder grov kriminalitet som ett retoriskt verktyg för att slippa ge män samma grundläggande respekt i vardagen.

Citat:
Japp tycker jag [att män ska känna kollektiv tacksamhet], precis som män som grupp också borde känna en tacksamhet för vad kvinnor som grupp faktiskt gör för dem i form av ex. omsorgsarbete... På samma sätt så gynnas män som grupp av patriarkat och patriarkala normer och kvardröjande strukturer och bör ta sin del av ansvaret för detta.

Det här är ett otroligt avslöjande stycke där du öppet bekräftar ditt djupt kollektivistiska synsätt. Att dra in klimatförändringar, miljöförstöring och djurrätt för att motivera varför en enskild svensk man ska känna ”kollektiv tacksamhet” för att kvinnor inte brukar våld mot honom visar hur långt utanför rimlighetens gränser din argumentation har rört sig.

Du hävdar att jag ”gynnas som grupp” och därför bär ansvar. Jag är en individ. Jag har inte bett om några privilegier, jag har aldrig skadat en kvinna, och jag har aldrig objektifierat en kollega. Att jag ska gå runt och känna tacksamhet gentemot kvinnor för att ni inte begår brott mot mig som hämnd för vad andra män gör, är en helt absurd tanke. Det är idén om arvsynd och kollektiv bestraffning i modern tappning.

Jag bär ett självklart ansvar för mina *egna* handlingar, mitt *eget* beteende och hur jag bemöter människorna i min närhet. Det ansvaret tar jag varje dag. Men jag vägrar ta ansvar för ett helt kön, och jag vägrar acceptera att vanliga män ska tåla sämre behandling eller objektifiering i vardagen som ett slags historiskt eller globalt skadestånd. Om du vill ha ett samhälle baserat på respekt måste du börja se män som individuella subjekt med egna gränser – inte som representanter för ett kollektiv som du bär på ett djupt förakt emot.
Citera
2026-09-26, 13:17
Medlem
Citat:
Män som grupp bör de facto vara jävligt tacksamma över att kvinnor inte svarat med samma mynt i större grad.
Vi kunde haft kvinnor som kontrat med motsvarande våld och sexuellt kränkningar, men ...det har vi alltså inte.
Som individer bör de helt enkelt se till att anmäla.

Jaså det ska vi? Och om kvinnor bestämde sig för att svara med samma mynt, vad skulle hända då menar du?

Kvinnor som grupp bör de facto vara jävligt tacksamma över att (västerländska/vita) män låter dem rösta, vara fria, myndiga och självbestämmande individer osv. Män som grupp kan ju när som helst dra in dessa "rättigheter" för kvinnor. Men...det har de alltså inte gjort. Så jag hoppas verkligen att du varje dag tackar den vita mannen för att han låter dig ha dina privilegier.
Citera
2026-09-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jaså det ska vi? Och om kvinnor bestämde sig för att svara med samma mynt, vad skulle hända då menar du?

Kvinnor som grupp bör de facto vara jävligt tacksamma över att (västerländska/vita) män låter dem rösta, vara fria, myndiga och självbestämmande individer osv. Män som grupp kan ju när som helst dra in dessa "rättigheter" för kvinnor. Men...det har de alltså inte gjort. Så jag hoppas verkligen att du varje dag tackar den vita mannen för att han låter dig ha dina privilegier.

Jag tror att de flesta normalbegåvade män, alltså inte du och dina likar då, inser att de har det jäkligt bra så som det är nu. Normalbegåvade män förstår att ett samhälle där kvinnor gjordes omyndiga och totalt beroende av män ekonomiskt, socialt, juridiskt, osv - skulle i slutändan drabba dem själva hårdast och att i ett sådant samhälle skulle verkligen ett stort antal män bli utan familj.

Ditt hat och förakt gör dig så jävla korkad att det är pinsamt.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-26 kl. 13:41.
Citera
2026-09-26, 22:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
"Väsentlig för vad? varför MÅSTE män betrakta en kvinna eller alla kvinnor som objekt?

Och inser du inte själv kontradiktionen?
Objektifiering står för att "förtingliga" i detta ligger just att INTE se någon ur "andra aspekter" än att den just är ett ting/ en icke människa utan samma värde som man själv.

ENDA skälet till att det skulle vara "väsentligt" Uven är för att det är ett grundbehov för att ge sig själv rätten kränka en annan människa.

Såvitt jag förstår är det en biologisk funktion, som vi inte undkommer. Den sannolika förklaringen är att det finns en evolutionär botten i detta, och att det därför skiljer sig något mellan män och kvinnor.

Citat:
Trams Uven, du står för att kvinnors frihet och möjligheter i livet ska kraftigt reduceras, de ska påtvingas enda ansvaret för riskerna med sex, och under totalt omöjliga villkor, så män kan tillskansa sig makt och hållhakar över kvinnor, det är vad du står för och vad alla dina politiska förslag i denna fråga går ut på.

Hur patetisk liten krake till man behöver man vara för att sitta och kräva att kvinnor ska ha sämre villkor i samhället och ex. påtvingas allt ansvar för icke önskade konsekvenser så att man själv ska kunna slippa ansvar för egna handlingar?

Du ser ju själv att familjesplittringen är ett stort problem, att vi har rekord i ensamhushåll, att det föds för få svenska barn och att särskilt gossebarn träffar för få män under sin uppväxt; i hemmet, i skolan etc. Då behövs vissa åtgärder införas för att åtgärda dessa problem i viss mån.

Citat:
Och i sedvanlig ordning så svarar du helt ovidkommande.
Du la påståendet att mina värderingar inte är normen i vår del av världen.
Jag upprepar vilka politiska partier i Sverige har dina värderingar Uven? dina sexistiska och därmed misogyna, homofoba och direkt inhumana politiska förslag, som alltså speglar dina värderingar av att nej alla människor är inte lika värda....Kvinnor, HBTQI och andra etniciteter än det "rena" svenska genomet, samt barn som föds utanför äktenskap är sämre värda som därför ska behandlas sämre, ex fråntas friheten bestämma över sin egen kropp och liv eller samma rätt till ekonomisk stötta av samhället FÖR ATT MAN ÄR ETT BARN.

Sätt igång...berätta VAR i samhället dina värderingar sitter.

Det rena svenska genomet? Var får Du allt ifrån? Du klarar verkligen inte av att skilja på individers värde respektive relationers värde. Du behöver inse vari dessa skillnader består, liksom att Du behöver förstå att Du inte efter egen bekvämlighet kan hoppa mellan individnivå och gruppnivå i Dina påståenden.

Citat:
Ja ex. "felet" att man inte fattar att objektifiera vissa människor är fel från början.

I grunden har det inte så stor betydelse om det är "rätt" eller "fel", om det är en inbyggd biologisk funktion. Då är istället frågan vilka slutsatser man skall dra av denna funktion.

Citat:
Det var dåtidens variant av patriarkalt och plutokratisk styre.
And here we go again.....är det för att dessa människor du nu tydligen vill förbjuda sitt inflytande är kivnnor, annan etnicitet eller sämre läskunniga som du vill förbjuda dem sin rösträtt?

JA uven...även icke läskunniga är medborgare i ett land och har därför samma rösträtt, TOM!!!!! om de är kvinnor.

Nu är Du hysterisk igen. Svenska medborgare som inte är omyndigförklarade skall självklart ha rösträtt.

Citat:
Genusperspektiv är vad genusvetenskap i stort handlar om.
Men jag fattar att du inte har helt koll på begreppet genusperspektiv, utan direkt ger den DIN innebörd av typ: kvinnor ÄR mindre värda människor än män, typ nån slags levande inkubatorer för manlig säd och den manliga nationen och då måste vi lägga "perspektivet" att de ex. ska fråntas rätten att själva bestämma huruvida de ska bli föräldrar eller inte.
Det är DITT "genusperspektiv".

Och exakt därför vi måste ha genusvetenskap, så att även sånna som du en dag kan lära er tänka om.

Jag ser att det inte finns någon bortre gräns för Din hysteriska ilska. Självklart kan man anlägga relevanta genusperspektiv inom olika områden utan att det behöver leda till genusvetenskap. Ett exempel: Om man konstruerar en personbil, då är det relevant att kvinnor och män skiljer sig statistiskt åt när det gäller kroppskonstitution såsom medellängd, kroppsbyggnad, muskelmassa etc. Detta behöver beaktas i konstruktionsarbetet. För detta krävs ett genusperspektiv inom ingenjörsvetenskap, men ingen genusvetenskap.

Citat:
Nej, berätta.

Tänk, jag hade det på känn. Det är mycket ovanligt att kvinnor våldtar män, dels för att kvinnor nästan aldrig har intresse av detta, dels för att de inte behöver för att erhålla sex, dels för att mäns och kvinnors sexualitet skiljer sig åt i väsentliga avseenden. Samtidigt så har vi fått ett samhällsproblem idag med att män döms för övergrepp där bevisfrågan stundom är helt uppåt väggarna undermåligt., så klart till mannens nackdel.

Citat:
Bara det att sexuella relationer eller sex ALDRIG enkom har funnits i garanterade stabila parförhållanden. Och kommer ALDRIG göra det heller. Är liksom att slåss mot väderkvarnar eller solens existens att försöka inrätta samhällen som ska "låtsas" att det bara är så sex sker.
Du och din sort, kan "önska" det så mycket du/ ni, men är inte så verkligheten faktiskt ser ut.

Du menar som Ditt önskemål att män aldrig skall betrakta kvinnor som sexobjekt? Självklart går det att minska det lösaktigt sexet och få betydligt mer att ske inom stabila parrelationer. Jag är inte utopist och kräver inte 100%.

Citat:
Men ditt mähä....innebörden av det jag skev var att ditt förslag om att ta bort barnbidraget i kombination med att TVINGA oönskade embryon at utvecklas och födas mot föräldrars vilja och ENDAST TVINGA en av föräldrarna till ansvar för det, även kommer drabba könet man. Barn är nämligen även av könet man.

Och nej du vill dra in barnbidraget som en del för att göra livet så omöjligt som möjligt för kvinnor så att DE ska tvingas in i för dem oönskade relationer med män, i beroende och under dessa mäns stövlar.
Det är vad du vill.

Jag vill bygga om de sociala förmånssystemen för att stärka kärnfamiljerna och därmed öka tryggheten för barnen. Av båda könen. Din lösning, som har prövats i många decennier, har visat sig fungera mycket illa både när det gäller barns trygghet och att uppmuntra till ett tillräckligt barnafödande. Inse att Din lösning är dålig.
Citera
2026-09-26, 23:48
Medlem
TheSamePersons avatar
Nu är jag kanske lite för dum för att förstå vissa delar av den västerländska kulturen, men det här med att å ena sidan kalla sig feminist och å andra sidan visa 90–95 procent av kroppen så fort man ställer sig på en scen får mig fan att känna mig ännu dummare.

Ta till exempel Zara Larsson; feminist, men dansar runt i fem centimeter långa shorts framför tusentals män i princip varje gång hon står på scen. Hur kan man sedan på fullt allvar bli förvånad över att man betraktas som ett sexuellt objekt? Visst, det finns musik, show och annat som lockar dit folk, 99% dessutom berusade, men när både hon och tiotals dansare kläs och koreograferas på ett sätt där kropparna hela tiden står i centrum är det ganska komiskt att låtsas som att objektifieringen bara uppstår i betraktarens huvud.

Att aktivt bygga en show där den sexualiserade kroppen är en central del av produkten och samtidigt predika om hur hemskt det är att kvinnor betraktas som objekt kräver en mental kullerbytta som jag tydligen fortfarande är för dum för att begripa.
Citera
2026-09-27, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Nu är jag kanske lite för dum för att förstå vissa delar av den västerländska kulturen, men det här med att å ena sidan kalla sig feminist och å andra sidan visa 90–95 procent av kroppen så fort man ställer sig på en scen får mig fan att känna mig ännu dummare.

Ta till exempel Zara Larsson; feminist, men dansar runt i fem centimeter långa shorts framför tusentals män i princip varje gång hon står på scen. Hur kan man sedan på fullt allvar bli förvånad över att man betraktas som ett sexuellt objekt? Visst, det finns musik, show och annat som lockar dit folk, 99% dessutom berusade, men när både hon och tiotals dansare kläs och koreograferas på ett sätt där kropparna hela tiden står i centrum är det ganska komiskt att låtsas som att objektifieringen bara uppstår i betraktarens huvud.

Att aktivt bygga en show där den sexualiserade kroppen är en central del av produkten och samtidigt predika om hur hemskt det är att kvinnor betraktas som objekt kräver en mental kullerbytta som jag tydligen fortfarande är för dum för att begripa.
Zara Larsson är inte någon politisk filosof utan sysslar med vad som är mode, attraherar publik och att tjäna pengar.
Citera
2026-09-27, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Såvitt jag förstår är det en biologisk funktion, som vi inte undkommer. Den sannolika förklaringen är att det finns en evolutionär botten i detta, och att det därför skiljer sig något mellan män och kvinnor.

"Såvitt du förstår"....? Det är alltså ett hittepå.... Ge mig en vettig källa på att sexuell objektifiering är en biologisk funktion hos könet man tack.

Citat:
Du ser ju själv att familjesplittringen är ett stort problem, att vi har rekord i ensamhushåll, att det föds för få svenska barn och att särskilt gossebarn träffar för få män under sin uppväxt; i hemmet, i skolan etc. Då behövs vissa åtgärder införas för att åtgärda dessa problem i viss mån.

Och familjesplittring/ viljan inte leva i heterosexuella äktenskap eller skaffa barn och framförallt ta aktiv del av deras barnomsorg, har endast kvinnor som orsak...just ja, så är det ju du alltid tänker, att allt är kvinnors fel och kvinnors ansvar.

Citat:
Det rena svenska genomet? Var får Du allt ifrån? Du klarar verkligen inte av att skilja på individers värde respektive relationers värde. Du behöver inse vari dessa skillnader består, liksom att Du behöver förstå att Du inte efter egen bekvämlighet kan hoppa mellan individnivå och gruppnivå i Dina påståenden.

Det är ju vad du menar när du pratar om "svenskar", har vi ju redan utrett.
återigen byter du änne....
Du la påståendet att mina värderingar inte är normen i vår del av världen.
Jag upprepar vilka politiska partier i Sverige har dina värderingar Uven? dina sexistiska och därmed misogyna, homofoba och direkt inhumana politiska förslag, som alltså speglar dina värderingar av att nej alla människor är inte lika värda....Kvinnor, HBTQI och andra etniciteter än det "rena" svenska genomet, samt barn som föds utanför äktenskap är sämre värda som därför ska behandlas sämre, ex fråntas friheten bestämma över sin egen kropp och liv eller samma rätt till ekonomisk stötta av samhället FÖR ATT MAN ÄR ETT BARN.

Citat:
I grunden har det inte så stor betydelse om det är "rätt" eller "fel", om det är en inbyggd biologisk funktion. Då är istället frågan vilka slutsatser man skall dra av denna funktion.

Källa på att beteendet att sexuellt objektifiera motparten/-er är biologi och tydligen då endast manlig.

Citat:
Nu är Du hysterisk igen. Svenska medborgare som inte är omyndigförklarade skall självklart ha rösträtt.

men...inte om de är invandrarkvinnor. eller gud förbjude! lesbiska invandrarkvinnor!

Citat:
Jag ser att det inte finns någon bortre gräns för Din hysteriska ilska. Självklart kan man anlägga relevanta genusperspektiv inom olika områden utan att det behöver leda till genusvetenskap. Ett exempel: Om man konstruerar en personbil, då är det relevant att kvinnor och män skiljer sig statistiskt åt när det gäller kroppskonstitution såsom medellängd, kroppsbyggnad, muskelmassa etc. Detta behöver beaktas i konstruktionsarbetet. För detta krävs ett genusperspektiv inom ingenjörsvetenskap, men ingen genusvetenskap.

Nej man kan inte "anlägga" nånting om där inte finns vetenskap och forskning bakom och det är DÄRFÖR vi har genusvetenskap inom sociologin.
Vi kan ta dig själv och ditt exempel.....vet du vad ordet GENUS står för? Det står alltså INTE för biologiska skillnader mellan könen, ex. nu generella skillnader i kroppslängd.
Man sitter alltså INTE och studerar kroppslängder för bilar inom GENUSvetenskap, inte heller är det ett GENUSperspektiv.

Vänligen slå upp orden.

Citat:
Tänk, jag hade det på känn. Det är mycket ovanligt att kvinnor våldtar män, dels för att kvinnor nästan aldrig har intresse av detta, dels för att de inte behöver för att erhålla sex, dels för att mäns och kvinnors sexualitet skiljer sig åt i väsentliga avseenden. Samtidigt så har vi fått ett samhällsproblem idag med att män döms för övergrepp där bevisfrågan stundom är helt uppåt väggarna undermåligt., så klart till mannens nackdel.
men att så pass många män våldtar, trakasserar och objektifierar kvinnor sexuellt är alltså inget "samhällsproblem" alls...utan vadå? "naturliga" biologiska funktioner?

Jag ser fortsatt inte någon "samtida ironi".

Citat:
Du menar som Ditt önskemål att män aldrig skall betrakta kvinnor som sexobjekt? Självklart går det att minska det lösaktigt sexet och få betydligt mer att ske inom stabila parrelationer. Jag är inte utopist och kräver inte 100%.

Varför ska vi minska på det? Vi har preventivmedel och vi har fri aborträtt, så att ha samtyckande sex med människor vi träffar som vi får lust på, är ju idag inget samhällsproblem alls, annat än i vissa puritaners inskränka fundamentalistiska huvuden, ditt ex.

Nä just du "kräver inte 100%" du vill bara aktivt se till att förstöra livet för de obs endast kvinnor som ramlar utanför dina ramar.

Citat:
Jag vill bygga om de sociala förmånssystemen för att stärka kärnfamiljerna och därmed öka tryggheten för barnen. Av båda könen. Din lösning, som har prövats i många decennier, har visat sig fungera mycket illa både när det gäller barns trygghet och att uppmuntra till ett tillräckligt barnafödande. Inse att Din lösning är dålig.

Återigen....och förstöra livet för de där barnen som faller utanför ramarna....
Det är MOTSATSEN Uven, till att skapa trygghet för barn, att aktivt och fullt medvetet om vad man gör ägna sig åt att sabba "vissa" barns ekonomiska villkor.

Jag påpekar än en gång det uppenbara här, det är inte BARNs trygghet du och din politk bryr sig om, det är mäns maktläge över kvinnor och därmed garanterade "trygghet" av att ha en liten fru utan möjligheter att dominera över i hemmen som är målsättningen.
Citera
2026-09-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson

Få se nu....hur många manliga musiker genom tiderna har använt sex som tema i sin musik, performance, show och/eller klädsel på scen etc? objektifierar du även dem?
Citera
2026-09-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Merapi, att du personligen väljer att se enbart krig och kamp hos He-Man eller Thor förändrar inte att deras estetik är djupt sexualiserad. Att en karaktär slåss utesluter inte att den är ritad för att attrahera ögat. Gällande Red Sonja har du helt rätt i att en brynjemini-bikini är helt opraktisk för strid – men det är Thors bara överkropp, Tarzans höftskynke och He-Mans läderkalsonger också. Att du ser kvinnans brist på rustning som förtryck, men mannens brist på rustning som ren urkraft, är en ren tolkningsfråga.

Jag är vuxen. Jag läser inte serieböcker eller tittar på animerade serier eller filmer av sorten muskelberg slåss. Sorry. Det gör mig djupt, djupt uttråkad, kanske har att göra med att det oftast är filmer m.m. gjorda för pojkar/ män av män.
Så i sånt fall så pratar du här om homoerotik....Män går i hemlighet igång på andra mäns svällande och inoljade muskler...visst...möjligt.
Finns en granska lång tradition, speciellt inom högerextremismen att dyrka manlig fysik.

Citat:
Att du tipsar om ”Hawkeye-initiativet” visar att du inte ser helheten. Det projektet startades som en satir över hur kvinnor poserar i serietidningar, och det belyser absolut en poäng gällande äldre serier. Men att tro att män i populärkulturen inte poserar på ett sätt som framhäver deras sexualiserade drag – breda axlar, smal midja, spända sätesmuskler och markerade käkar – stämmer inte. Skillnaden är att män i regel inte tar illa upp av att det finns ett visuellt ideal för deras kön. Vi accepterar att popkultur säljer på fantasier och estetik för båda könen, utan att göra det till en politisk kris.

Män presenteras i regel bara stående rätt upp och ner. Är kvinnliga seriefigurer som av nån märklig anledning måste presenteras i vridna poser där rumpa och tuttar skjuts fram och blottas extra.

Citat:
Vad jag gör med den kunskapen är att jag bemöter den på ett vuxet och sakligt sätt: jag fördömer varje enskild förövare och stöttar de offer som drabbas. Det är en självklarhet. Men vad *du* gör med den kunskapen är att du försöker använda den som en kollektiv sköld för att tona ner eller rättfärdiga att kvinnor har ”mer utrymme” att objektifierar män på arbetsplatser och i vardagen.

Den här tråden började med att du hävdade att det finns mer marginaler för att kommentera män sexuellt eftersom det ”direkt känns sunkigt” när det drabbar kvinnor. När jag påpekade att samma etiska regler måste gälla i fikarummet oavsett kön, flyttade du direkt målstolparna till sexualiserat våld på allmän plats och mörka gränder. Det är det som är att blanda bort korten. En mans obehag av att bli objektifierad eller förminskad av kvinnliga kollegor på jobbet blir inte mindre reellt bara för att kvinnor är mer rädda för överfall utomhus på natten. Du använder grov kriminalitet som ett retoriskt verktyg för att slippa ge män samma grundläggande respekt i vardagen.

För att män har mer "utrymme" för detta, de har inte, eller utsätts inte i närheten av lika mycket av sexuell objektifiering som kvinnor som grupp gör.
Vilket gör att män inte på samma sätt blir gravt irriterade när människa av samma kön nr. 33945836y784576235y34895y34876y4538649py48245y6y54 683u46754yu6854u39684985u6254y684u69854u45 framställs som ett sexuellt köttstycke.....i nån film, serie etc. eller om de utsätts för detta personligen.

Tyvärr måste gå....
tar det sista ikväll eller imorgon.
Citera
2026-09-27, 11:13
Medlem
Jag förstår inte heller problemet, de har varit sexobjekt sedan dawn of time, män dras till kvinnor för att knulla och få avkommor, bara naturens väg.
Citera
2026-09-27, 12:23
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Få se nu....hur många manliga musiker genom tiderna har använt sex som tema i sin musik, performance, show och/eller klädsel på scen etc? objektifierar du även dem?

Jag har ingen aning. Jag skulle inte brytt mig heller förstås. Jag tänker aldrig på det. Det får kanske du som kvinna göra men varför ska jag som man göra det? Om du kommer fram till att mannen i fråga är ett objekt så får du väl göra det. Jag gör det iaf med kvinnor som beter sig på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in