Citat:
För det första hävdar du att en mans eftergymnasiala utbildning och hans efterföljande höga lön gör att han efterlämnar ett ”mycket bättre genetiskt material gällande intelligens och fysik”. Det här är ett fundamentalt biologiskt feltänk. Akademiska poäng, ett kontorsjobb eller en hög månadslön förändrar inte en människas DNA. Du fortsätter att förväxla socioekonomisk status med genetik. Att du väljer att kalla social klass för ”bra fysik och genetik” är inget annat än en pseudovetenskaplig bortförklaring för att rättfärdiga att kvinnor i hög grad väljer män utifrån plånbok, status och ekonomisk trygghet.
Jag har inte kallat social klass för bra fysik och genetik.
Du vägrar alltså se sambanden mellan intelligens, hälsa och friskhet och egenskaper/personlighet - genetik.
Citat:
För det andra skapar du en extrem diktomi. På ena sidan placerar du den framgångsrike akademikern med hög lön och fantastisk genetik. På den andra sidan placerar du en ”lönnfet kille som sitter hemma hos föräldrarna och spelar dataspel”. Det är precis den här djupt fördomsfulla synen på den genomsnittliga mannen som är kärnan i problemet.
Stämmer inte, det är du som fultolkar igen.
Jag satte i stort sett de flesta män mot den lönnfeta killen utan tillstymmelse till ambitioner.
Citat:
Mellan dessa två extremer finns nämligen den absoluta majoriteten av män i Sverige.
Exakt! Eftersom, jag UPPREPAR - de flesta män i Sverige har (någon form) av eftergymnasial utbildning.
Citat:
Det är busschaufförer, lagerarbetare, svetsare, undersköterskor och vanliga killar med helt normala inkomster och normal fysik. De är varken högavlönade akademiker eller passiva hemmasittare.
Exakt! Människor med eftergymnasial utbildning. Skönt att du äntligen har fattat.
Citat:
Men i ditt narrativ existerar inte dessa män.
Nu ljuger du.
Citat:
Eftersom de saknar den höga ekonomiska status eller de akademiska titlar du eftertraktar, så klumpas de per automatik ihop med stereotypen av en misslyckad dataspelare och avfärdas som bärare av ”sämre genetiskt material”.
Nu fultolkar du igen. Hur desperat är du egentligen?
Citat:
När du hävdar att 78–80 procent av männen blir fäder och därför inte är bortsorterade, missar du den demografiska klyftan. Enligt SCB är barnlösheten som allra högst bland just män med kortare utbildning och lägre inkomst.
Japp, vilket jag konstaterade för längesen. Män med eftergymnasial utbildning är oftare fäder än män med förgymnasial utbildning/arbetslösa män.
Citat:
Glappet ökar i takt med att kvinnor i högre utsträckning än män läser vidare, samtidigt som de vägrar att dejta nedåt socioekonomiskt.
Japp, detta är en av anledningarna till att färre män blir fäder idag jämfört med förr. Idag räcker det inte att en man har ett jobb pga att kvinnor inte är ekonomiskt beroende av män längre.
Citat:
Tack för att du med all önskvärd tydlighet bevisade min poäng. När kvinnor väljer män handlar det väldigt lite om att möta ett komplext subjekt på lika villkor, och väldigt mycket om en stenhård gallring baserad på mannens plånbok och yrkesstatus – en gallring som du till och med är beredd att kalla för genetisk överlägsenhet.
När kvinnor väljer män handlar det i stort sett bara om att möta ett komplext subjekt och i synnerhet på någorlunda lika villkor. Jämfört med att bara gå på tillfällig attraktion och kåthet.
Det finns till och med (massor med) forskning som bekräftar alla mina påståenden:
"– Män med högre IQ, inkomst eller utbildning har högre sannolikhet att få barn överhuvudtaget, och högre sannolikhet att få fler barn. När det gäller IQ så kan den effekten till största delen förklaras av inkomst och utbildning. De som har hög inkomst och/eller hög utbildning har ofta även högre IQ, så mönstret verkar i hög grad bero på att inkomsten och utbildningen spelar in, berättar Martin Kolk."
https://www.su.se/enheter/sociologiska-institutionen/nyheter/nyhetsartiklar/2022-08-29-man-med-hog-inkomst-och-battre-halsa-far-fler-barn
(Finns som sagt mycket mer, bara att börja söka)
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-25 kl. 12:04.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-25 kl. 12:04.