2026-09-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Få se nu....hur många manliga musiker genom tiderna har använt sex som tema i sin musik, performance, show och/eller klädsel på scen etc? objektifierar du även dem?

Fast de manliga artisterna gnäller inte över "objektifiering".
Citera
2026-09-27, 18:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
"Såvitt du förstår"....? Det är alltså ett hittepå.... Ge mig en vettig källa på att sexuell objektifiering är en biologisk funktion hos könet man tack.

Naturligtvis är det inte ett hittepå. Det brukar gå så här; jag lyfter fram ett perspektiv, Du tar eld och kräver underlag, som jag presenterar, och som Du missförstår och underkänner. Nå, då så:

Citat:
The researchers proposed the Arousal Hypothesis of Sexual Objectification. This hypothesis posits that humans evolved to pay attention to physical traits associated with mating when they are sexually aroused. “From an evolutionary perspective, however, sexual motivation is fundamental to the survival of the species, so we would expect it to have a powerful influence on cognition and behavior,” Wisman noted.
https://www.psypost.org/men-objectify-women-more-when-sexually-aroused-regardless-of-their-underlying-personality-traits/

Citat:
Och familjesplittring/ viljan inte leva i heterosexuella äktenskap eller skaffa barn och framförallt ta aktiv del av deras barnomsorg, har endast kvinnor som orsak...just ja, så är det ju du alltid tänker, att allt är kvinnors fel och kvinnors ansvar.

I just frågor som rör sexualitet, barn, familj etc så ingår kvinnor i regel till ca 50%, vilket innebär att de också har ca 50% av ansvaret. Det är inte bara mäns ansvar att familjer splittras, att barn växer upp otryggt, att det föds för få barn.

Citat:
Det är ju vad du menar när du pratar om "svenskar", har vi ju redan utrett.
återigen byter du änne....
Du la påståendet att mina värderingar inte är normen i vår del av världen.
Jag upprepar vilka politiska partier i Sverige har dina värderingar Uven? dina sexistiska och därmed misogyna, homofoba och direkt inhumana politiska förslag, som alltså speglar dina värderingar av att nej alla människor är inte lika värda....Kvinnor, HBTQI och andra etniciteter än det "rena" svenska genomet, samt barn som föds utanför äktenskap är sämre värda som därför ska behandlas sämre, ex fråntas friheten bestämma över sin egen kropp och liv eller samma rätt till ekonomisk stötta av samhället FÖR ATT MAN ÄR ETT BARN.

Mina värderingar är inte sexistiska, misogyna, homofoba eller inhumana. De är heller inte grundade i genetik. Däremot har jag uppfattningen att kultur är synnerligen betydelsefullt för ett samhälle, dess folk och dess funktion. Människor är inte moduler som man kan bygga vad som helst av, utan kulturella organismer som man behöver vara litet rädda om, för att de och samhället skall fungera.

Citat:
Källa på att beteendet att sexuellt objektifiera motparten/-er är biologi och tydligen då endast manlig.

Du får titta närmare i källan ovan.

Citat:
men...inte om de är invandrarkvinnor. eller gud förbjude! lesbiska invandrarkvinnor!

Varför skulle jag ha något särskilt emot lesbiska invandrarkvinnor?

Citat:
Nej man kan inte "anlägga" nånting om där inte finns vetenskap och forskning bakom och det är DÄRFÖR vi har genusvetenskap inom sociologin.
Vi kan ta dig själv och ditt exempel.....vet du vad ordet GENUS står för? Det står alltså INTE för biologiska skillnader mellan könen, ex. nu generella skillnader i kroppslängd.
Man sitter alltså INTE och studerar kroppslängder för bilar inom GENUSvetenskap, inte heller är det ett GENUSperspektiv.

Vänligen slå upp orden.

Nej, genus brukar betyda något i stil med allehanda påhitt om kön utan att vilja beröra de biologiska grunderna. Men, inte heller det behöver man lyda vänstern i. Anser Du t ex att någon annan än en kvinna kan bli gravid?

Citat:
men att så pass många män våldtar, trakasserar och objektifierar kvinnor sexuellt är alltså inget "samhällsproblem" alls...utan vadå? "naturliga" biologiska funktioner?

Jag ser fortsatt inte någon "samtida ironi".

Nej, jag trodde väl inte att Du skulle det.

Citat:
Varför ska vi minska på det? Vi har preventivmedel och vi har fri aborträtt, så att ha samtyckande sex med människor vi träffar som vi får lust på, är ju idag inget samhällsproblem alls, annat än i vissa puritaners inskränka fundamentalistiska huvuden, ditt ex.

Nä just du "kräver inte 100%" du vill bara aktivt se till att förstöra livet för de obs endast kvinnor som ramlar utanför dina ramar.

Lösaktighet är dåligt för vår förmåga att bygga och underhålla fungerande relationer.

Citat:
Återigen....och förstöra livet för de där barnen som faller utanför ramarna....
Det är MOTSATSEN Uven, till att skapa trygghet för barn, att aktivt och fullt medvetet om vad man gör ägna sig åt att sabba "vissa" barns ekonomiska villkor.

Jag påpekar än en gång det uppenbara här, det är inte BARNs trygghet du och din politk bryr sig om, det är mäns maktläge över kvinnor och därmed garanterade "trygghet" av att ha en liten fru utan möjligheter att dominera över i hemmen som är målsättningen.

Jag vill uppmuntra föräldrar att göra rätt, Du vill underlätta för de som gör fel. Med min politik är det sannolikt att färre gör fel, med Din politik är det sannolikt att fler gör fel.
Citera
2026-09-27, 18:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Att vara ett sexobjekt är bara kul så länge situationen är rätt och man vill det.

Att vara sexobjekt på sin arbetsplats, jämnt och ständigt, är nog inte lika roligt, vilket kön man nu än har.

Ibland vill man faktiskt kunna interagera, kommunicera med någon utan att den bara har sex i huvudet.

Och sexuellt eftertraktad, attraktiv är ju inte samma sak som vara ett sexobjekt.
Ta det lugnt Merapi. Det är ingen som objektifierar dig, ingen alls i hela världen. Har läst tillräckligt av dina inlägg genom åren för att förstå hur det ligger till.
Citera
2026-09-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Lösaktighet är dåligt för vår förmåga att bygga och underhålla fungerande relationer.

Vi här bedrar inte våra familjer med horor eller säljer oss flera gånger om dagen - du borde sprida ditt budskap där det hör hemma. Bland säljarna och köparna, för är det några som drar ner samhället i dekadens och splittrar familjer så är det ju dem.
Citera
2026-09-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Fast de manliga artisterna gnäller inte över "objektifiering".

Det är för att de är subjekt.

En manlig artist som sjunger om att han knullar (eller "makes love to", beroende på genre) olika kvinnor gör det utifrån en subjektsposition. Huvudsaken för "sexiga" manliga artister är inte att de ska vara knullbara, snarare att de ska knulla.

Visa mig ett skivomslag med en berömd manlig artist med mycket smink som står på knä och blir fasthållen i håret i skrevhöjd av nån ansiktslös tjej i svart kostym, lol.
https://pitchfork.com/reviews/albums/sabrina-carpenter-mans-best-friend/
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-27 kl. 23:54.
Citera
2026-09-28, 09:38
Medlem
Citat:
Naturligtvis är det inte ett hittepå. Det brukar gå så här; jag lyfter fram ett perspektiv, Du tar eld och kräver underlag, som jag presenterar, och som Du missförstår och underkänner. Nå, då så:

https://www.psypost.org/men-objectify-women-more-when-sexually-aroused-regardless-of-their-underlying-personality-traits/

Jag är mycket sällan nöjd med dina källor ja eftersom de allt som oftast inte alls säger det du hävdar.

Och samma med denna. Denna handlar om en hypotes om att sexuell upphetsning gör att man prioriterar fysiska sexuellt associerade drag hos motparten.
Alltså samma som det jag skrev nånstans i början, att objektifiering kan ske i "stundens hetta".
men den sexuella objektifiering vi pratar om här är den på samhällsnivå. I reklam, i kultur, i människor allmänna syn på motsatta könet etc...

men jag vet, det kommer vara omöjligt att få dig begripa.

Citat:
I just frågor som rör sexualitet, barn, familj etc så ingår kvinnor i regel till ca 50%, vilket innebär att de också har ca 50% av ansvaret. Det är inte bara mäns ansvar att familjer splittras, att barn växer upp otryggt, att det föds för få barn.

Vilket betyder att män står för övriga 50%, så märkligt då att din kritik, dina anklagelser och framförallt dina politisk förslag ägnat åt att tvinga, ENDAST riktas mot kvinnor.
Och speciellt så i ljuset av att män bevisligen beter sig sexuellt mycket mer illa än kvinnor.
och att barn som föds i betydligt högre grad ansvaras för av kvinnor än av män.

Citat:
Mina värderingar är inte sexistiska, misogyna, homofoba eller inhumana. De är heller inte grundade i genetik. Däremot har jag uppfattningen att kultur är synnerligen betydelsefullt för ett samhälle, dess folk och dess funktion. Människor är inte moduler som man kan bygga vad som helst av, utan kulturella organismer som man behöver vara litet rädda om, för att de och samhället skall fungera.

Dina värderingar av att kvinnor är mer ansvariga för konsekvenserna av sex är sinnebilden av sexism, som du sen gör om till misogyna politiska förslag av att enkom kvinnor ska påtvingas ansvar för oönskade barn. Sexism betyder att man betraktar och behandlar män och kvinnor som olika värda, med olika ansvar, rättigheter och möjligheter...enkom baserat på deras kön.

Behöver jag förklara homofobin i dina förslag av att homosexuella inte ska få rätt gifta sig?
och speciellt!!! så i din variant av samhälle där att ta hand om barn typ bara blir möjligt i äktenskap.

eller inhumanismen i att peka ut, och straffa små barn för deras föräldrars agerande.

Så JO! dina värderingar är sexistiska, misogyna, homofoba och inhumana.

Citat:
Varför skulle jag ha något särskilt emot lesbiska invandrarkvinnor?

ja? Uven? Varför skriver du saker som:

"Tycker Du att det är rimligt att svagt läskunniga kvinnor från Tredje världen utan nästan någon insikt i svenska förhållanden skall få rösta i svenska val? Ingår detta i "allas lika rätt"?"

Är väl du sin ska svara för varför du tycker att just denna grupp inte ska ha rösträtt ( dvs inte ska behandlas som lika värda som andra som ska få rösta.)

Citat:
Nej, genus brukar betyda något i stil med allehanda påhitt om kön utan att vilja beröra de biologiska grunderna. Men, inte heller det behöver man lyda vänstern i. Anser Du t ex att någon annan än en kvinna kan bli gravid?

genus betyder socialt konstruerade roller för könen.
ex idén om att endast kvinnor ska ta ansvar för barn. Känns den idén igen kanske?

Kan någon annan än män producera spemier? HALVA ursprunget till barns genom?

Citat:

Otrohet, sexköp, ojämställdhet, våld, svek av olika slag etc kan vara dåligt för att kvarhålla relationer...men nu pratar vi inte om otrohet vi pratar om att ha sex utanför äktenskap/ parbildning.

Citat:
Jag vill uppmuntra föräldrar att göra rätt, Du vill underlätta för de som gör fel. Med min politik är det sannolikt att färre gör fel, med Din politik är det sannolikt att fler gör fel.

Att ha samtyckande sex till glädje och mental hälsa för båda, trots att man inte lever i relation, är inte att "göra fel". Den korkade och sexfientliga synen får du faktiskt stå för själv.

Att tvingas gifta sig med någon som man faktiskt inte vill leva med, bara för att ett barn som man inte ville ha men har blivit påtvingad en / eller partnern ska få rätt till statlig ekonomisk stötta är INTE att "göra rätt".

Och ingenstans! "uppmuntrar" du män att ta sin del av ansvaret för oönskade barn som du ska TVINGA kvinnor att utveckla och föda mot sin och mannens vilja....Varför har du ingen groteskt TVINGANDE politik riktad mot män som blir förälder?
Citera
2026-09-28, 11:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Vi här bedrar inte våra familjer med horor eller säljer oss flera gånger om dagen - du borde sprida ditt budskap där det hör hemma. Bland säljarna och köparna, för är det några som drar ner samhället i dekadens och splittrar familjer så är det ju dem.

Det gör inte jag heller. Min kritik är välgrundad och riktar sig mot alla som ägnar sig åt, eller uppmuntrar, lösaktighet. En viktig förutsättning för att minska tvivelaktiga sexuella relationer är att vi både själva, och till våra barn och ungdomar, förmedlar en korrekt bild av hur mäns och kvinnors sexualitet skiljer sig åt, liksom en förståelse för att det finns betydande individuella skillnader.

Citera
2026-09-28, 11:50
Medlem
Citat:
Det gör inte jag heller. Min kritik är välgrundad och riktar sig mot alla som ägnar sig åt, eller uppmuntrar, lösaktighet. En viktig förutsättning för att minska tvivelaktiga sexuella relationer är att vi både själva, och till våra barn och ungdomar, förmedlar en korrekt bild av hur mäns och kvinnors sexualitet skiljer sig åt, liksom en förståelse för att det finns betydande individuella skillnader.

Som man, med viss erfarenhet, får jag väl också vidgå att kvinnor i inte obetydlig utsträckning är svårförståeliga för oss män.

Honom Sapiens oavsett kön är promiskuös. Sen blev vi bofasta och då blev helt plötsligt kvinnor smutsiga och förstörda av mer än en snopp.

Samma gällde såklart inte för män som kunde fortsätta ligga runt och handla med flickor och kvinnor.

Är det denna skenhelighet vi ska förmedla vidare till våra barn menar du?

Vad är det du inte förstår med kvinnor?
Citera
2026-09-28, 12:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Honom Sapiens oavsett kön är promiskuös. Sen blev vi bofasta och då blev helt plötsligt kvinnor smutsiga och förstörda av mer än en snopp.

Samma gällde såklart inte för män som kunde fortsätta ligga runt och handla med flickor och kvinnor.

Är det denna skenhelighet vi ska förmedla vidare till våra barn menar du?

Givetvis har vi var och en ett eget val om vi skall agera promiskuöst, både män och kvinnor. I hög grad handlar det om kultur, sociala normer och hur goda förhållningssätt förmedlas och upprätthålls.

Citera
2026-09-28, 12:36
Medlem
Citat:
Givetvis har vi var och en ett eget val om vi skall agera promiskuöst, både män och kvinnor. I hög grad handlar det om kultur, sociala normer och hur goda förhållningssätt förmedlas och upprätthålls.

Vad är det du inte förstår med kvinnor?
Åh, det är rätt mycket. Som gift sedan flera år blir jag allt mer övertygad om att jag aldrig begriper. Men, det är nog ett ämne för en annan tråd. Därav spoilern.

Ja det handlar absolut om kultur och normer gällande vem som tillåter sig själva att vara "lösaktiga" för att samtidigt anklaga kvinnor för att vara "lösaktiga" och "splittra familjer" osv.

Sant, att du och din fru inte kan prata med varandra hör en annan tråd till.
Citera
2026-09-28, 12:50
Medlem
Citat:
Men herregud människa....
OM du som man går fram till en tjej som står ensam nånstans en sen kväll och säger nått sexuellt plumpt eller än värre gör nån sexuell handling kontra henne, vilken reaktion tror du det väcker hos henne? Take a wild guess.....
högst troligt får du en reaktion av att hon börjar springa för sitt liv.

Om jag som kvinna skulle göra detsamma mot en man i samma situation.....vad tror du händer då?

Det är DENNA SKILLNAD, jag pratar om.

Och? Det är fortfarande lika moraliskt förkastligt. Män ska inte behöva tolerera mer sexuella trakasserier än vad kvinnor gör bara för det inte upplevs som lika hotfullt din vidriga misandrist.

Citat:
Letar jag efter motsvarande siffror för män får jag att 5% utsatts för nån form av fysiskt våld från en partner ( siffror från endast Sverige) och 0,9% av sexuellt våld från en partner....

Vilken tur att lagen om psykiskt våld har införts. Du verkar tro att fysiskt våld är det enda sättet man kan skada någon allvarligt på, det stämmer inte. Psykiskt våld kan skapa oerhörda men hos offret.

Citat:

Män som grupp bör de facto vara jävligt tacksamma över att kvinnor inte svarat med samma mynt i större grad.
Vi kunde haft kvinnor som kontrat med motsvarande våld och sexuellt kränkningar, men ...det har vi alltså inte.
Som individer bör de helt enkelt se till att anmäla.

Ska män vara tacksamma över att kvinnor inte svarar med att utsätta män för fysiskt våld och sexuellt våld ? Du är ju inte mentalt frisk. Du ser detta som något könskrig. Det är inte fråga om att kontra, ditt pucko. Att kvinnor utsätts för mer fysiskt våld och sexuellt våld av män än vice versa gör det aldrig rätt för kvinnor att ''ge igen''.

Det är som att säga: ''Män dödar kvinnor i högre utsträckning än vice versa, så nu ska jag som kvinna döda ett par män för att jämna ut statistiken''. Ska män vara tacksamma för att slippa hämndaktioner menar du för att det finns skillnader på gruppnivå? Herrejösses, vilken människosyn du har. Du ställer ju män och kvinnor mot varandra på gruppnivå. Du osar misandri.

Skulle en kvinna ge sig på mig fysiskt så kommer jag slå tillbaka fysiskt, även om jag är starkare och hon är i ett kraftigt underläge. Varför då? Därför att det fysiska angreppet är kränkande som fan och behöver bestraffas.

Du själv, hade inte haft en chans mot en man av normalgraden.
Citera
2026-09-28, 13:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja det handlar absolut om kultur och normer gällande vem som tillåter sig själva att vara "lösaktiga" för att samtidigt anklaga kvinnor för att vara "lösaktiga" och "splittra familjer" osv.

Jag anklagar alla, oaktat kön, som inte klarar av att uppvisa ett rättskaffens beteende mot sina medmänniskor.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in