2026-09-26, 22:07
Medlem
Här finns svaren på många av era frågor...
https://www.slu.se/om-slu/organisation/framtidsplattformar/slu-future-food/temasidor/matkultur-aret-runt/dill/

och nej - fransmännen är inte dillfantaster. TS misstar sig på någon annan krydda.
Citera
2026-09-26, 22:24
Medlem
Reidarmypapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Här finns svaren på många av era frågor...
https://www.slu.se/om-slu/organisation/framtidsplattformar/slu-future-food/temasidor/matkultur-aret-runt/dill/

och nej - fransmännen är inte dillfantaster. TS misstar sig på någon annan krydda.
Vilken krydda skulle det vara? Talar du för hela Frankrike?
Citera
2026-09-26, 22:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tänker mig att varken krabba eller kryddat brännvin är husmanskost eller något som är direkt vanligt på matbordet.

Såklart det förekommer, men att dill är väldigt vanligt i svensk mat håller jag inte med om.

Jag får hålla med. I princip aldrig kokar jag några skaldjur själv, och t. ex. färdigkokta havskräftor har sällan varit i en lag med dill. Och dillkött är inget jag gör själv.
Citera
2026-09-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag får hålla med. I princip aldrig kokar jag några skaldjur själv, och t. ex. färdigkokta havskräftor har sällan varit i en lag med dill. Och dillkött är inget jag gör själv.
Men dillstuvad potatis och isterband... Mmm... Och såklart har man dill i vårens första potatiskok, och som pynt på räksmörgåsar. Men mycket mer än så är det inte.
Citera
Igår, 07:10
Medlem
Citat:
Dill förekommer i svensk matlagning, men att den är vanlig stämmer knappast.

Inlagd sill, dillstuvad potatis, färskpotatis, dillkött och gravad lax, men där är det nog slut.
Jag påstod aldrig att den skulle vara vanlig. Du nämner själv en del rätter där dill i framträdande "huvudnumret", till de kan man ta kräftpremiör och midsommar. Dillen har odlats i Sverige i över 2000 år, en av våra äldre lokala.

Det gör inte att den inte förekommer i andra länder. Liknande "dillrätter" är som jag skrev även vanliga i öst och Polen.

Frankrike använder mer basörterna dragon, persilja, körvel och timjan.
Citera
Igår, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag påstod aldrig att den skulle vara vanlig.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Nu är dillen en klassisk vanlig krydda i matlagningen i framför allt Sverige och övriga Norden, samt i Östeuropa (särskilt Ryssland, Ukraina och Polen).
...
Citera
Igår, 07:21
Medlem
Kinaskis avatar
TS har fått dille på dill
Citera
Igår, 08:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det var nån som nämnde några franska rätter med dill men det franska köket är ju så jävla brett. Är det nån ingrediens de INTE använder?

I Sverige hade vi fram till 70-talet typ fem smaksättare:

Salt
Kryddpeppar
Ättika
Socker
DILL

Kardemumma och kanel till bullar
Persilja gräslök mejram timjan

De sista i ärtsoppa.
Citera
Igår, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kardemumma och kanel till bullar
Persilja gräslök mejram timjan

De sista i ärtsoppa.
Och var kommer dillen in?
Citera
Igår, 08:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Och var kommer dillen in?

Den fanns väl den med, i fiskrätter, dillkött, dillsill.

Att det var bart på kryddor på 70-talet var ju mer att man inte orkade med alla kryddor som ofta var örter som funnits sedan bronsåldern eller medeltiden.

Att franska kryddor skulle smaka dill har jag svårt att tro, det är mest beska kryddor i den. Enda som är en mer soft krydda i den är persilja. Kanske den som smakar dill.
Citera
Igår, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att franska kryddor skulle smaka dill har jag svårt att tro, det är mest beska kryddor i den. Enda som är en mer soft krydda i den är persilja. Kanske den som smakar dill.
Pimpinella anisum smakar lite dill, och är väl ganska typiskt fransk, även om den också odlas i Sverige. Tänker mig Pastis och Absint.
Citera
Igår, 10:03
Medlem
Offerviljas avatar
Dill känns inte särskilt franskt. Nu är inte jag världens största matexpert, men är ändå lite intresserad av mat och olika länders matkulturer. Jag känner inte till något annat land i hela världen där dill förekommer så mycket som i Sverige. Dill finns nog med i minst hälften av alla svenska fisk- och skaldjursrätter. Jag satt igår och tittade på en Youtube-video med den amerikanska matvloggaren Mark Wiens där han besökte Stockholm. De tre första rätterna som han beställde in här i vår huvudstad innehöll alla dill. Det var Toast Skagen med dill, rimmad lax med dill och inkokt lax med dill. Till den rimmade laxen serverades det dillstuvad potatis. Senare i videon testade han även stekt strömming med dill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in