Igår, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidarmypapi
Det ligger garanterat något i det! När jag var i Frankrike senast var det dill i/med i princip all mat.
Det var inte dragon? I viss mat påminner det om varandra.
Citera
Igår, 20:45
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du verkligen dill i kalops?

Och nej, dill är absolut inte en av grundpelarna i svensk husmanskost, även om den förekommer i en del rätter. Men knappast i kalops.

Ehh semantik
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Ehh semantik
Eh. Absolut inte. Ren fakta.

Naturligtvis får du ha dill i all din husmanskost, som i kalops, köttbullar, pannbiff, ostkaka, blodpudding med mera, men man brukar inte ha det.
Citera
Igår, 20:49
Medlem
Vandammess avatar
Skitsamma...jag älskar husmans och har dill i det mesta
Citera
Igår, 20:53
Medlem
bo-jerrys avatar
Dill är det godaste som finns i kryddväxter. Känns dock mest svenskt. Sen är ju klassisk svensk husman väldigt inspirerad av det franska köket.
Citera
Igår, 21:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Dill förekommer i svensk matlagning, men att den är vanlig stämmer knappast.

Inlagd sill, dillstuvad potatis, färskpotatis, dillkött och gravad lax, men där är det nog slut.

Till havets/sjöns frukter också. Krabbor och kräftor kokade med dill är inte ovanligt. Fast man äter väl inte sådan mat så ofta. Havskräftor har blivit mycket vanligare med åren, jämfört med krabbor.

Det är dillsmak i en del brännvinskryddningar också.
Citera
Igår, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Till havets/sjöns frukter också. Krabbor och kräftor kokade med dill är inte ovanligt. Fast man äter väl inte sådan mat så ofta. Havskräftor har blivit mycket vanligare med åren, jämfört med krabbor.

Det är dillsmak i en del brännvinskryddningar också.
Tänker mig att varken krabba eller kryddat brännvin är husmanskost eller något som är direkt vanligt på matbordet.

Såklart det förekommer, men att dill är väldigt vanligt i svensk mat håller jag inte med om.
Citera
Igår, 21:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Dill är det godaste som finns i kryddväxter. Känns dock mest svenskt. Sen är ju klassisk svensk husman väldigt inspirerad av det franska köket.
Det är inte ens nära sant, men JA, vi älskar dillen.
Men sett en del matprogram, och sett länder som jag trodde inte ens visste vad dill var.
Men använde massor.
Sägs att Iran är en flitig användare av dill.
Men sägs att Vietnam, Laos och Indien gör med.
Dock kan jag inte säga jag sett maträtter med dill där, men ska söka om detta senare och se om man kan göra något.

Grekland verkligen gillar dill, min tzatziki har alltid mycket dill.
Och även andra rätter.

Sen om godaste vet jag inte, men gott som faan är det utan tvekan.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Tycker persilja är det man stöter på mer i Frankrike. Persillade är en vanlig fransk kryddblandning.
AI: Persillade är en klassisk fransk kryddblandning eller örtröra som görs på finhackad persilja, vitlök och ofta olivolja eller salt.

Tycker själv Persillade är en höjdare. Finns alltså som köpt krydda vanlig standard kryddburk i livsmedelsbutiker Frankrike.
Senast redigerad av TrashcanSweden Igår kl. 21:17.
Citera
Igår, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag inte riktigt kommit fram till detta än, mer än jag ska ha dillvarianten.
Men den klassiska är ju oregano, paprika och vitlökspulver.
Och sen snuddar vissa recept in på spiskummin också.

Och sen finns det de gyroskryddblandningar som har massor av kryddor.

Och sen brukar ofta en våt marinad följa senare.

Men det kommer ta ett tag innan jag testar, men börjar fundera på det oftare och oftare nu.
Så inom 6 månader har jag nog gjort en sats eller två.(För brukar testa och se, och sen tweaka lite om det känns det behövs.)

En sak jag har en hel del funderingar på dock, och de ggr jag ätit gyros i Grekland, och det är att de kryddor jag läser om och många av de med få kryddor.
Känns som det finns inte en jävla chans de använt bara de få.
Men köpte en gyros kryddpåse på netto för riktigt länge sedan, den hade en massa dill och var helt jävla sjukt god på kött som kyckling och fläsk.
Det är där min tanke med just dill kommer ifrån och gyros.

Sen har man sina minnen från Grekland, och när man låg på stranden och blev hungrig och gick köpte sig två tre gyros för stilla hungern innan middagen på kvällen.(Det var inga stora gyros.)
De smakar rätt svårt annorlunda ifrån det jag ser med dessa enklare, och nu pratar vi inte om grillsmaken, för den förstår jag kommer tappa.
Kommer nog kräva en del försök känns det som.

Dill i tzatzikin är vanligt i Grekland.

Såhär lärde jag mig göra gyros i grekland.. marinera karré minst ett par h med mycket citron,olivolja, några kvistar rosmarin, torkad vildoregano, vitlök, svartpeppar och en gnutta kanel. Köttet skall bli vitt av syran från citronen.
Stek/grilla skiten ur det så fettet verkligen smälter.

E: Dill är en typisk medelhavs krydda dvs inte särskilt fransk..
Senast redigerad av firmahasten Igår kl. 21:47.
Citera
Igår, 21:49
Medlem
Reidarmypapis avatar
Citat:
Det var inte dragon? I viss mat påminner det om varandra.
Nej. Jag frågade när jag dinerade i Frankrike och fick svaren att maten innehöll dill - varje maträtt överallt. DILL. Allt var gott också. Mer dill åt folket!
Citera
Igår, 22:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Dill i tzatzikin är vanligt i Grekland.

Såhär lärde jag mig göra gyros i grekland.. marinera karré minst ett par h med mycket citron,olivolja, några kvistar rosmarin, torkad vildoregano, vitlök, svartpeppar och en gnutta kanel. Köttet skall bli vitt av syran från citronen.
Stek/grilla skiten ur det så fettet verkligen smälter.

E: Dill är en typisk medelhavs krydda dvs inte särskilt fransk..
Mmm, det är just därför jag använder den i tzatzikin, och är så gott med.

Gyros ska jag söka på mer recept på, men dill ska vara en helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in