Citat:
Ursprungligen postat av
Ghibellino
Med "borgerliga värderingar" avsåg jag bejakandet av västerländska värderingar såsom individuell frihet, kopplat till ett marknadsekonomiskt samhälle. Vilket alltså är liberala värderingar. Så du har rätt i att detta inte inbegriper en konservatism som är av en betydligt mer icke-liberal natur. Dvs uppfattningar som idag inte finns representerade i något av riksdagspartierna.
Hur en sådan person skulle ställa sig till konflikten i Mellanöstern är iofs intressant, men det kanske även i det fallet skulle vara väldigt olika. Vad hade de stora traditionalistiska tänkarna sagt? Måste det ens finnas ideologiskt entydiga svar? Du tycks tro det, jag tvivlar.
Och varför har du så svårt att förstå att människor kan vara vänligt inställda till Israel och ha förståelse för deras dilemma i konfrontation med sina fiender? Du är så obenägen att acceptera detta, att du tvingas till en ståndpunkt som innebär att dessa personer måste vara "korrupta sionister". Detta uppfattar jag som konspiratoriskt tänkande.
Du återkommer hela tiden till att Israel är "extremt impopulärt" i Sverige. Jag undrar om det verkligen stämmer. När politiker tar avstånd från landets hantering av konflikten, kan det lika gärna tyda på att de saknar ryggrad nog att offentligt ifrågasätta mediernas vinklade rapportering.
Ja, du har rätt i att mitt ställningstagande inte baseras på kristet tänkande. Jag helt enkelt beundrar det judiska folket. Hade vi varit lika etniskt självmedvetna så hade vi inte haft några invandringsproblem. Detta folk har överlevt 2000 år i förskingringen. Jag finner det beundransvärt.
Sluta friskriva svenska folket från sitt ansvar! Det senaste valet visar tydligt att svenskarna vill ha hög invandring. Att påstå att det beror på något annat är konspiratoriskt nonsens.
Och nej, vi ska inte fjäska för ett gäng skurkstater i syfte att dessa ska ta tillbaka sina medborgare. Dessa regimer ser invandringen till Väst som ett sätt att sprida sin religion "med livmodern". Vi har satt oss i skiten, och kan endast hoppas på en någorlunda human lösning. Det kommer att bli tufft.
Då har du ljugit fram till nu genom att prata om konservatism. Om du inte vill fortsätta med det längre skriver du i fel tråd, men vi kan ta det här iallafall.
Hur får du ihop sionismen - som helt handlar om etniska och religiösa privilegier - med din liberala ideologi? Borde du inte ha mer sympati för sekulära arabledare? Sådana som Israel har sponsrat islamister för att avsätta.
Och hur får du ihop denna urtyp för österländskhet med ditt eget åberopande av Väst?
Med din definition, där Väst är lika med liberalism, är inga klassiska verk och personer som föregick liberalismen västerländska. Om du inte är oärlig här också är du otroligt historielös. Men oavsett om man använder din definition eller någon mer konventionell så hamnar Israel och sionism så långt från västerländska dygder som det går att komma.
Opinionsmätningar visar konsekvent att svenskarna är emot sionism och invandring. Såväl Tidöpartierna som Sossarna går till val på vad de kallar ansvarsfull invandringspolitik, och fördömer s.k. naiv politik på området. Det är vad folk röstar för, men valen avgör inte vilken politik som förs. De används för att distrahera folk och skylla korruption på folket, så som du gör.
Enligt
Pew research center i juni 2026 har 78% av svenskarna en negativ syn på Israel. Ändå är makthavarna kompakt pro-israeliska. Även Vänsterpartiet utesluter direkt sina företrädare om Expo och liknande pekar ut dem som antisionister. Detta vittnar om att något helt annat än opinionen styr politikernas ställningstaganden. Och korruptionen/lobbyismen för Israel är omfattande och väldokumenterad.
Hur förklarar du den enorma diskrepansen mellan opinionen emot Israel och politiken för Israel utan att väga in korruptionen som faktor? Du skriver att vissa sympatiserar med Israel, men förklarar inte varför - eller rättare sagt, när du har antytt någon förklaring har du direkt backat så fort jag har synat den, och i fallet med kristendom även erkänt att du själv inte egentligen trodde på den.
Vet du ens själv varför du stödjer Israel? Kan du formulera i ditt huvud varifrån du får din impuls att skaka fram dina ombytliga svepskäl?
Att du stödjer folkutbyte och är emot återvandring är föga förvånande. Det gör sionister alltid när man pressar dem lite. De kan använda insinuationer för att manipulera fram sympatier från invandringskritiker, men om man ställer kritiska frågor faller snart masken.