2023-12-21, 17:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Allt skall man sköta.

https://www.palquest.org/en/highlight/294/demography-and-palestine-question-i

Jag hittar litet snabbt inga bra kartor. Läste för en del år sedan i en bok, som jag nog inte återfinner i brådrasket.
"In all, there were some 13,000 Palestinian Jews in 1852, representing about 4 percent of the population of Palestine, concentrated mostly in the districts of Jerusalem , Acre , and Nablus"

Det här var hur det såg ut under turkiska tiden. Du plockar alltså fram en källa som motsäger vad du påstår
Citera
2023-12-21, 17:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"In all, there were some 13,000 Palestinian Jews in 1852, representing about 4 percent of the population of Palestine, concentrated mostly in the districts of Jerusalem , Acre , and Nablus"

Det här var hur det såg ut under turkiska tiden. Du plockar alltså fram en källa som motsäger vad du påstår

Titta i diagrammet 1905-1914. Eller för all del genomgående. Det visar ökningen av olika befolkningselement.
Citera
2023-12-21, 17:37
Avstängd
Citat:
Titta i diagrammet 1905-1914. Eller för all del genomgående. Det visar ökningen av olika befolkningselement.
Du förstår alltså inte skillnad mellan absolut antal och ökningstakt. Självklart ökade judiska befolkningen snabbt med den massinvandring som pågick.
Citera
2023-12-21, 17:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du förstår alltså inte skillnad mellan absolut antal och ökningstakt. Självklart ökade judiska befolkningen snabbt med den massinvandring som pågick.

Jag förklarade ju precis för Dig?

Så klart det var en massinvandring av judar. Det är en av flera bärande förklaringar. Detta skedde inte genom stormaktstryck eller liknande, utan var en spontan flytta-hem-rörelse till det område där det redan bodde betydande mängder judar.
Citera
2023-12-21, 18:21
Avstängd
Citat:
Jag förklarade ju precis för Dig?
Sluta tramsa, du är ändå moderator!

Du kom med påståendet "På den turkiska tiden anses majoriteten i området utgjorts av kristna och judar". Detta är totalt fel och den källa du gav säger precis motsatsen.
Citera
2023-12-21, 18:30
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Nej, bl a är jag kritisk till upplysningen rationalismvurm, som ligger till grund för mycket av vänsterns tokerier.

Du förefaller glida i argumentationen. Det jag skrev var att en del av Stalins 30-talsantisemitism grundades i att skapa möjligheter för det som blev M-R-pakten. Det torde har varit rent strategiskt och bara i liten del ideologiskt. Det är viktigt att skilja på orsak och verkan.

De är sitt eget folk och de får definiera sig hur de önskar och på vilka grunder de anser lämpligt. Alla folkslag definieras olika, det kan vara religion, eller språk, eller historiskt sammanhang, eller idé eller...

Ja, det är ju bra att du är kritisk mot rationalismen men du har inga problem med att resonera utifrån egalitarism genom demokrativurmande.

Men ge dig. Du fantiserar ju hejvilt här. M-R pakten tillkom på väldigt kort tid och föranleddes av att UK och Sovjet förhandlade om en pakt under våren/sommaren 1939.

Jaha du, så judarna får rätten att definiera sig som de själva vill enligt dig men du tar dig friheten att klumpa ihop palestinier med andra arabfolk. Inte vidare konsekvent.
Citera
2023-12-21, 20:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Sluta tramsa, du är ändå moderator!

När vi debatterar är jag debattör.

Citat:
Du kom med påståendet "På den turkiska tiden anses majoriteten i området utgjorts av kristna och judar". Detta är totalt fel och den källa du gav säger precis motsatsen.

Nej, därför att de flesta uträkningar gäller hela det dåtida palestinska området. Det jag far efter är de områden som kom att utgöra FN:s delningsplan 1948. Alltså detta område:
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Partition_Plan_for_Palestine#/media/File:UN_Palestine_Partition_Versions_1947.jpg

Det knepiga här förefaller vara att hitta statistik över demografiska förhållanden mellan judar, kristna och muslimer i detta område över tid, vilket jag tidigare läst om men inte finner på nätet. Ännu.

Vi hittar statistik över befolkningstillväxt, eller statistik över hela det palestinska området, vilket blir fel.

Anledningen till att FN väljer den geografiska utsträckningen som man gör, är just hur den demografiska utvecklingen ser ut i dessa områden och hur den utvecklats över tid. Denna uppdelning förkastas av muslimerna och storkrig utbryter, varvid migrationsrörelser av judar utanför och araber innanför Israel inträder.
Citera
2023-12-21, 20:53
Avstängd
Citat:
Anledningen till att FN väljer den geografiska utsträckningen som man gör, är just hur den demografiska utvecklingen ser ut i dessa områden och hur den utvecklats över tid. Denna uppdelning förkastas av muslimerna och storkrig utbryter, varvid migrationsrörelser av judar utanför och araber innanför Israel inträder.
Jag gav en karta med befolkningsfördelning per distrikt. Detta var efter decennier av judisk massinvandring så ditt påstående om att det skulle varit judisk dominans tidigare förefaller taget ur luften. (Om du inte går tillbaka 2000 år)

Ingendera sidan respekterade FN:s plan. Den kända massakern i Deir Yassin ägde rum utanför den "judiska" delen och innan grannstaterna blandade sig i. Folket i byn hade förklarat sig neutrala vilket inte hjälpte ett dugg. Anledningen till attacken var att sionisterna skulle få vägen öppen mot Jerusalem, som inte heller ingick i den judiska zonen.
Citera
2023-12-21, 21:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag gav en karta med befolkningsfördelning per distrikt. Detta var efter decennier av judisk massinvandring så ditt påstående om att det skulle varit judisk dominans tidigare förefaller taget ur luften. (Om du inte går tillbaka 2000 år)

Ingendera sidan respekterade FN:s plan. Den kända massakern i Deir Yassin ägde rum utanför den "judiska" delen och innan grannstaterna blandade sig i. Folket i byn hade förklarat sig neutrala vilket inte hjälpte ett dugg. Anledningen till attacken var att sionisterna skulle få vägen öppen mot Jerusalem, som inte heller ingick i den judiska zonen.

Man kan nog med fog hävda att det var ett misstag av FN att exkludera Jerusalem från det judiska området. Helt otänkbart att en judisk stat skulle avstå denna godvilligt. Sverige borde fö erkänna Jerusalem som Israels huvudstad och omlokalisera vår ambassad dit.
Citera
2023-12-21, 22:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ja, det är ju bra att du är kritisk mot rationalismen men du har inga problem med att resonera utifrån egalitarism genom demokrativurmande.

Jag är inte särskilt egalitär, framför allt inte universalistiskt egalitär.

Citat:
Men ge dig. Du fantiserar ju hejvilt här. M-R pakten tillkom på väldigt kort tid och föranleddes av att UK och Sovjet förhandlade om en pakt under våren/sommaren 1939.

Likafullt avsatte Stalin sin judiske utrikesminister Litvinov och ersatte med Molotov, just i avsikt att kunna närma sig Hitler.

Citat:
Jaha du, så judarna får rätten att definiera sig som de själva vill enligt dig men du tar dig friheten att klumpa ihop palestinier med andra arabfolk. Inte vidare konsekvent.

Ett överdrivet konsekvenstänkande ligger nära liberal rationalism.

Judar som folkslag har funnits i källorna i tusentals år, medan palestinier är tämligen obestämt och diffust. Möjligen är palestinier som folkslag en uppfinning av Arafat på 1960-talet. Vi vet att de är muslimska araber, inte mer än det.
Citera
2023-12-21, 23:21
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Jag är inte särskilt egalitär, framför allt inte universalistiskt egalitär.

Likafullt avsatte Stalin sin judiske utrikesminister Litvinov och ersatte med Molotov, just i avsikt att kunna närma sig Hitler.

Ett överdrivet konsekvenstänkande ligger nära liberal rationalism.

Judar som folkslag har funnits i källorna i tusentals år, medan palestinier är tämligen obestämt och diffust. Möjligen är palestinier som folkslag en uppfinning av Arafat på 1960-talet. Vi vet att de är muslimska araber, inte mer än det.

Du hyllar demokratin stup i kvarten och demokrati är en utpräglat egalitär idé.

Avskedandet av Litvinov var taktiskt och gör inte Stalin till antisemit.

Anti-rationalism innebär ju inte avsaknad av förnuft och logik.

Dagens judar har faktiskt ett dunkelt ursprung. Starkt uppblandade kosmopoliter. Palestinier däremot är tveklöst ättlingar till de folk som bebodde Palestina för 2000 år sen. Det är bara mizrahijudar som kan hävda detsamma.
Citera
2023-12-22, 00:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du hyllar demokratin stup i kvarten och demokrati är en utpräglat egalitär idé.

Demokrati är en modern uppföljare på det urgamla svenska lokalsamhällets beslutsformer. Det är egentligen mera hur demokratin utformas som är problemet än demokratins principer.

Citat:
Avskedandet av Litvinov var taktiskt och gör inte Stalin till antisemit.

Du mste se mönstret i vilket detta sker. Det finns olika uppfattningar ifall Stalin var antisemit, och min uppfattning är att han var de, av skäl jag redogjort för.

Citat:
Anti-rationalism innebär ju inte avsaknad av förnuft och logik.

Det var just förnuft som min förklaring utgick ifrån.

Citat:
Dagens judar har faktiskt ett dunkelt ursprung. Starkt uppblandade kosmopoliter. Palestinier däremot är tveklöst ättlingar till de folk som bebodde Palestina för 2000 år sen. Det är bara mizrahijudar som kan hävda detsamma.

Kan Du skilja en palestinier från en egyptier, en jordanier, en syrier, en libanes? Vad skiljer i så fall? Språk? Religion? Ras? Avgörande kulturella sedvänjor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in