2026-09-26, 10:26
Medlem
Tur att resan är i Jan och inte nu. Då hade man behövt tagit båten över hela BKK

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M7QmJJ/hela-bangkok-oversvammat-nar-upp-till-midjan

En ikonisk bild över tidigare problem

https://www.silpa-mag.com/history/article_19252

Ur hygiensynpunkt har Thailand blivit mycket bättre. Man kan ringa och klaga på matgatuförsäljare och kommunen rycker ut och kollar i Thailand. Det fuskas fortfarande (Men mycket mindre) och klimatet gör sitt, men det har blivit mycket bättre de senaste 20+åren.

Jag skulle dock inte borsta tänderna i kranvattnet. Även om vissa guvernörer har sagt att det är OK. Bangkok är grunden byggt på ett träsk.

När jag började komma till Thailand för 100 år sedan :-), så fuskade de med sina jätteprawns. Då hade de "burmesiska slavarbetare" som stoppade in en liten blykula i Prawns innan de vägdes. Nu gissar jag att även slavarbetarna är för dyra drift för göra sådant plus myndigheterna är lite mer alerta.
Citera
2026-09-26, 10:46
Medlem
Glöm inte att ta med stövlar..
Citera
2026-09-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tur att resan är i Jan och inte nu. Då hade man behövt tagit båten över hela BKK

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M7QmJJ/hela-bangkok-oversvammat-nar-upp-till-midjan

Ur hygiensynpunkt har Thailand blivit mycket bättre. Man kan ringa och klaga på matgatuförsäljare och kommunen rycker ut och kollar i Thailand. Det fuskas fortfarande (Men mycket mindre) och klimatet gör sitt, men det har blivit mycket bättre de senaste 20+åren.

Jag skulle dock inte borsta tänderna i kranvattnet. Även om vissa guvernörer har sagt att det är OK. Bangkok är grunden byggt på ett träsk.

När jag började komma till Thailand för 100 år sedan :-), så fuskade de med sina jätteprawns. Då hade de "burmesiska slavarbetare" som stoppade in en liten blykula i Prawns innan de vägdes. Nu gissar jag att även slavarbetarna är för dyra drift för göra sådant plus myndigheterna är lite mer alerta.

Ja, det är lite besvärligt att ta sig runt i stan nu, och översvämningar lite här och där, dock inte lika illa som 2011, för jämfört med då är detta ingenting.

Att borsta tänderna i kranvatten har jag inga problem med, inte heller skölja sallader och grönsaker, men lagar mat med flaskvatten på grund av smaken på kranvattnet.
Citera
2026-09-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Ja, det är lite besvärligt att ta sig runt i stan nu, och översvämningar lite här och där, dock inte lika illa som 2011, för jämfört med då är detta ingenting.

Att borsta tänderna i kranvatten har jag inga problem med, inte heller skölja sallader och grönsaker, men lagar mat med flaskvatten på grund av smaken på kranvattnet.

Då åkte jag båt där jag bodde. utanför bkk. Då är du modigare än vad jag är när det gäller kranvattnet
Citera
2026-09-26, 18:01
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ

I centrala bangkok ja nästan central (Maakassan) så gorglade jag och spottade ut kranvattnet. Men hur kan vi i denna tråd vara 100% säkra att den vattenflaska som serveras varje dag på hotellet inte är kranvatten ?
ty jag drack vattanflaskan istället som var gjord av glas, smakade helt ok. Blev inte heller sjuk av det.
Senast redigerad av swedenistani 2026-09-26 kl. 18:04.
Citera
2026-09-26, 18:03
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Man lär sig alltid något nytt ifrån dig, tummen upp amigo.
Citera
2026-09-26, 18:42
Medlem
Så du tror Hotellet har egen tillverkning av flaskvatten i källaren.. de fejkar etiketter och häller kranvatten i inköpta tomma flaskor?

Av allt du oroar dig för i Thailand är detta "by far" det minst sannolika.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
I centrala bangkok ja nästan central (Maakassan) så gorglade jag och spottade ut kranvattnet. Men hur kan vi i denna tråd vara 100% säkra att den vattenflaska som serveras varje dag på hotellet inte är kranvatten ?
ty jag drack vattanflaskan istället som var gjord av glas, smakade helt ok. Blev inte heller sjuk av det.

Citera
2026-09-26, 19:11
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Så du tror Hotellet har egen tillverkning av flaskvatten i källaren.. de fejkar etiketter och häller kranvatten i inköpta tomma flaskor?

Jag hoppas det verkligen!
Citera
2026-09-26, 21:44
Medlem
Antexs avatar
Citat:

Ja, google verkar vara din bästa vän.

Om du någonsin kommer till Bangkok så kanske du kan lära dig något.

Släng dig gärna med några fler ord du lärt dig från Google.
Citera
2026-09-26, 21:47
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Jag hoppas det verkligen!

Hoppet dör sist.

Även efter ditt Google äventyr.
Citera
2026-09-27, 02:21
Medlem
Citat:

Det skulle mycket väl kunna vara filtrerat kranvatten. Samma sak gäller kaffevatten, tevatten etc.
Citera
2026-09-27, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn

Nu är tråden förmodligen bara en trolltråd, men många ställen har ju sina egna vattenfilter, men dom skulle nog inte fylla på märkta flaskor, men en vattenflaska i restaurangen till frukosten är förmodligen inte flaskvatten som dom har fört över från en plastflaska till en glasflaska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in