2026-09-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelSvammels
Det sa jag Inte!

Som nämnts tidigare i tråden så finns det vissa sjukhus som enbart vaccinerar personerer som
haft dengue minst en gång tidigare (inte enbart money talks)

Det som jag vet är att BKK hospital i Bangkok, Phuket och i Pattaya injecerar patienter
som inte drabbats tidigare, så gör även Phyathai hospital i Bangkok och på Phuket.
Som sagt jag har bara sett erbjudanden om vaccinet i Sverige. Om det säljs på dom större sjukhusen i Thailand så utgår jag ifrån att det är testat och fungerar.

Jag har delat sjuksal med malaria smittade människor i Sisaket och det är ingen lek. Bra att det här vaccinet verkar fungera!

Myggorna kan vara för jävliga!
Citera
2026-09-24, 21:18
Medlem
PovelSvammelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Som sagt jag har bara sett erbjudanden om vaccinet i Sverige. Om det säljs på dom större sjukhusen i Thailand så utgår jag ifrån att det är testat och fungerar.

Jag har delat sjuksal med malaria smittade människor i Sisaket och det är ingen lek. Bra att det här vaccinet verkar fungera!

Myggorna kan vara för jävliga!
Ursäkta men när delade du sjuksal med Malaria smittade patienter i Sisaket?
Jag har hört om En som drabbats av Malaria omkring Khun Han.
Citera
2026-09-24, 21:28
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:

Nu är ni mitt ute i vischan och nära gränsen till Pol Pots hemland (Kambodja), håller er till Bangkok för guds skull .
Citera
2026-09-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursäkta?

Det var runt 2001-2002 efter en allvarlig olycka. Låg inlagd i 7 dagar och sista dygnet fick jag ligga på en öppen sal där många var sjuka av malaria.
Citera
2026-09-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Nu är ni mitt ute i vischan och nära gränsen till Pol Pots hemland (Kambodja), håller er till Bangkok för guds skull .
Myggorna skiter i om du är i Bkk eller i djungeln

Sorry för OT.
Citera
2026-09-24, 21:44
Medlem
PovelSvammelss avatar
Citat:
Din tråd, dock inte något som gått Off Topic.

Att du tycker att 160 svenska beskattade kronor är för dyrt för att besöka Pattaya säger väl det mesta om dig och dina sk. ambitioner.

Tvåla vidare du, som inte har läsförståelse nog att se att det inte finns Komodo varaner i Lumphini park utan att det handlade om vattenvaraner...
Citera
2026-09-24, 23:22
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Din tråd, dock inte något som gått Off Topic.

Att du tycker att 160 svenska beskattade kronor är för dyrt för att besöka Pattaya säger väl det mesta om dig och dina sk. ambitioner.

Tvåla vidare du, som inte har läsförståelse nog att se att det inte finns Komodo varaner i Lumphini park utan att det handlade om vattenvaraner...

Han har bara lite svårt att moderera internet.

Hur man tar sig till Pattaya löses enkelt med internet i dagens samhälle.
Men om frukterna i gatustånden på just en adress har bakterier måste man fråga om.
Citera
2026-09-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
2) Du kan inte bota HIV, men risken är liten om du inte låter dig bli raw dogged av en ladyboy.. skulle du drabbas finns bra mediciner som gör att du inte ens behöver berätta om din HIV för framtida sexpartners.. Det pratas mkt om resistent gonorré men risken är liten, är du nojig så premedicinera med 100-200 mg doxy x 1 när du är i Thailand, så minskar risken + skyddar mot Clamydia- även helt normala nonbargirls kan ha en STD.

Hepatit vac är vettigt.

Vac mot e-coli ETEC har låg evidens.

Vac mot Dengu ska bara ske om man tidigare haft en infektion.. vilket knappast är aktuellt i killens fall, som rimligen aldrig lämnat sin mammas källare..

Nja du kan bli svårt sjuk i Dengue utan ha haft tidigare. (livshotande). Men chansen är förhöjd om du har varit sjuk tidigare. Jag kan säga att jag skulle ha tagit vaccin för slippa. Jag fick hög feber och ont i mina leder i benen. Det värsta jag har varit med om. En annan var helt utslagen 4-5 dagar. (Minns knappt något). Min sista bekanta där ruttnade näsan och tårna, samt han såg ut som en koncentrationslägerfånge. Men där trodde läkarna att hade haft det tidigare men utan symtom.
Citera
2026-09-25, 14:32
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja du kan bli svårt sjuk i Dengue utan ha haft tidigare. (livshotande). Men chansen är förhöjd om du har varit sjuk tidigare. Jag kan säga att jag skulle ha tagit vaccin för slippa. Jag fick hög feber och ont i mina leder i benen. Det värsta jag har varit med om. En annan var helt utslagen 4-5 dagar. (Minns knappt något). Min sista bekanta där ruttnade näsan och tårna, samt han såg ut som en koncentrationslägerfånge. Men där trodde läkarna att hade haft det tidigare men utan symtom.

Två frågor som uppstår

1. Ponera att en svensk turist drar till Thailand och väl där går han till en supermarket och köper 4 stycken stjärnfrukter (Carambola). Om dessa stjärnfrukter är smittade med hepatit a, kan du samma individ tvätta bort hepatit a genom att tvätta stjärnfrukterna med tvål och rent flaskvatten?
Eller är det så att det djupare än så dvs. när stjärnfrukterna odlades fram så fick den vatten med hepatit a från början och just av denna anledning kan inte frukten bli ren?

2. Har alla mygor och flugor i Bangkok malaria-parasiter och dengu-viruset?
Citera
2026-09-25, 15:04
Medlem
Citat:
Två frågor som uppstår

1. Ponera att en svensk turist drar till Thailand och väl där går han till en supermarket och köper 4 stycken stjärnfrukter (Carambola). Om dessa stjärnfrukter är smittade med hepatit a, kan du samma individ tvätta bort hepatit a genom att tvätta stjärnfrukterna med tvål och rent flaskvatten?
Eller är det så att det djupare än så dvs. när stjärnfrukterna odlades fram så fick den vatten med hepatit a från början och just av denna anledning kan inte frukten bli ren?

2. Har alla mygor och flugor i Bangkok malaria-parasiter och dengu-viruset?

1 Vet inte. Jag äter allt och då menar jag allt. Till ex rå lap (råbiff*) i Thailand med blod och allt. Aldrig fått hepatit men salmonella mm flera gånger. Min vän överlevde Indien genom tvätta händerna både före och efter mat.

2 Nej absolut inte - Thailand är duktiga på bekämpa malaria. Dengue har kommit tillbaks i hela sydostasien. Så där har risken ökat något. 0.5-0.8 procent risk för Dengue enligt AI i månaden i tropikerna.

Risken att bli riktigt sjuk i Thailand är liten. Och de har bra sjukhus. Jag har varit sjuk I Kambodja och Laos i början av 2000-talet. Det var ingen hit.

Senast jag blev magsjuk i Thailand var när jag åt hydroponisk odlad sallad. Den odlingsformen ger en överrisk att sprida just magsjukdomar.

Se till ha en bra hemförsäkr eller speciell reseförsäkring. Och som jag sa farligast är att åka moped/motorcykel. STD vid sex och möjligen hjärtattack för äldre män. Det tror jag är det vanligaste skälet en svensk expat dör i Thailand.

*Grisvarianten har jag inte vågat mig på.
Citera
2026-09-25, 15:23
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
1 Vet inte. Jag äter allt och då menar jag allt. Till ex rå lap (råbiff*) i Thailand med blod och allt. Aldrig fått hepatit men salmonella mm flera gånger. Min vän överlevde Indien genom tvätta händerna både före och efter mat.

2 Nej absolut inte - Thailand är duktiga på bekämpa malaria. Dengue har kommit tillbaks i hela sydostasien. Så där har risken ökat något. 0.5-0.8 procent risk för Dengue enligt AI i månaden i tropikerna.

Risken att bli riktigt sjuk i Thailand är liten. Och de har bra sjukhus. Jag har varit sjuk I Kambodja och Laos i början av 2000-talet. Det var ingen hit.

Senast jag blev magsjuk i Thailand var när jag åt hydroponisk odlad sallad. Den odlingsformen ger en överrisk att sprida just magsjukdomar.

Se till ha en bra hemförsäkr eller speciell reseförsäkring. Och som jag sa farligast är att åka moped/motorcykel. STD vid sex och möjligen hjärtattack för äldre män. Det tror jag är det vanligaste skälet en svensk expat dör i Thailand.

*Grisvarianten har jag inte vågat mig på.

Då kan man åtminstonde andas ut, tack amigo.
Citera
2026-09-25, 16:06
Medlem
Det äldre Vac skulle bara tas om du haft en tid inf.

Qdenga, det nya vac tror jag rek även till de mellan 6-60 år som ska vara 2-3 mån i riskområde. Ej till äldre eller yngre patienter, finns inte studier.

En brist med Qdenga är att det inte skyddar mot alla serotyper, vilket kan göra att du känner dig säker och inte undviker mygg.

Sjukhus i Thailand vill- precis som Sve Vacincentraler - tjäna pengar.. men ovan är best practice om jag förstår det rätt.

Citat:
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-09-25 kl. 16:36. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in