Citat:
Ursprungligen postat av
swedenistani
Två frågor som uppstår
1. Ponera att en svensk turist drar till Thailand och väl där går han till en supermarket och köper 4 stycken stjärnfrukter (Carambola). Om dessa stjärnfrukter är smittade med hepatit a, kan du samma individ tvätta bort hepatit a genom att tvätta stjärnfrukterna med tvål och rent flaskvatten?
Eller är det så att det djupare än så dvs. när stjärnfrukterna odlades fram så fick den vatten med hepatit a från början och just av denna anledning kan inte frukten bli ren?
2. Har alla mygor och flugor i Bangkok malaria-parasiter och dengu-viruset?
1 Vet inte. Jag äter allt och då menar jag allt. Till ex rå lap (råbiff*) i Thailand med blod och allt. Aldrig fått hepatit men salmonella mm flera gånger. Min vän överlevde Indien genom tvätta händerna både före och efter mat.
2 Nej absolut inte - Thailand är duktiga på bekämpa malaria. Dengue har kommit tillbaks i hela sydostasien. Så där har risken ökat något. 0.5-0.8 procent risk för Dengue enligt AI i månaden i tropikerna.
Risken att bli riktigt sjuk i Thailand är liten. Och de har bra sjukhus. Jag har varit sjuk I Kambodja och Laos i början av 2000-talet. Det var ingen hit.
Senast jag blev magsjuk i Thailand var när jag åt hydroponisk odlad sallad. Den odlingsformen ger en överrisk att sprida just magsjukdomar.
Se till ha en bra hemförsäkr eller speciell reseförsäkring. Och som jag sa farligast är att åka moped/motorcykel. STD vid sex och möjligen hjärtattack för äldre män. Det tror jag är det vanligaste skälet en svensk expat dör i Thailand.
*Grisvarianten har jag inte vågat mig på.