1) Du bör ha en budget för din resa och då kan du fundera på om du vill åka taxi, buss, tåg (finns faktiskt) Googla eller fråga en bra AI så löser det sig.. själv tar jag AOT limousine för 3100 Baht.
2) Extremt otrolig fråga.. du lär garanterat inte mellanlanda i Oman..och att du i så fall skulle få tag på 50-70 minitvålar är hysteriskt kul (orimligt) 🙂.
3) Om paraply är värt att köpa? Det tycker nog det flesta som lnte vill bli blöta.. Varför tror du att det är "uteförsäljare" som har paraplyer.. Ta med dig ett litet från Sverige och köp nytt i Thailand om du behöver, en del hotel har dessutom paraplyer för utlåning.
4) Googla, fråga din AI, titta på You tube filmer..
5) I ex Pattaya kan du köpa en öppnad kokosnöt, och få ett sugrör.. smakar utmärkt.
6) Går egentligen inte att kommentera detta🙂, men ok, myggmedel kan vara bra om du rör dig ute på öar/på fuktiga ställen, under rainy season, för att minska risken för dengue..
Du har tidigare ställt frågor: läs på, gör planer, det kommer säkert gå jättebra för dig om du kommer i väg.
Citat:
Ursprungligen postat av
swedenistani
Hej!
Som rubriken lyder, så ska jag dra iväg till Thailands huvudstad utan denna anledning tänker jag fråga er som har erfarnhet och har varit där. Ja vet att information finns ute på internet men det går inte jämföra med en svensk som har varit där och berättar det utifrån sin egen erfarenhet. Frågorna kanske tycks vara udda och märkliga men jag vill veta det ty jag tänkt på de ganska mycket under den tiden jag var där senast. Svara utifrån egen erfarenhet.
1. Vad är billigaste färdmedel till Pattaya från Bangkok, hur mycket kostar (tur och retur) och hur lång tid tar det?
2. Ponera att jag vill hämta hem ca 50-70 stycken dofttvål/tvål och jag har mellanlandning i Moscat (Oman) sedan Arlanda tull, kan någon av dessa stoppa mig och beslagta mina tvålar?
3. Någon som har erfarenhet av uteförsäljare som säljer paraly (brukar ligga på 100 bath har jag ofta sett) eller frukter (ofta inte så billigt som jag har märkt) är det värt att köpa?
4. Olika saker eller ställen som man inte bör missa när man är i Bangkok, som ni rekommenderar starkt?
5. (senast jag var där) Drack också kokosvatten som en thailändska gjorde åt mig (kostade 60 bath) och stoppade en sugrör i, men smaken var förfärlig (som någon hade gett mig spermavatten) fy och usch säger jag bara. Varför smakar kokosvatten så märkligt i Bangkok. Kommer ihåg att när jag var barn så drack jag också kokosvatten men det var det gott. Är det för att våran kokos är i från afrika eller varför smakar kokosvatten så illa i Bangkok?
6. Senast jag var i Bangkok (Maakassan) så såg (726 Nikhom Makkasan Rd , nära den stora bron ovanför) en 1000-foting som var ganska fet och som solade. Jag trappade inte på den utan gick förbi. Tror att det var en Giant Desert centipede. Nu undrar jag vilka märkliga och farliga djur har ni stött på i bangkok?