2026-09-25, 20:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Vem är en klassisk statsminister-mördare?

Hur vill du att denne skall vara?

Personligen vill jag egentligen inte tala om någon ”typisk profil” alls.

Återigen: jag har aldrig hävdat att Engström inte kan vara gärningsmannen. Min invändning gäller enbart påståendet att han skulle motsvara någon slags typisk gärningsmannaprofil för ett attentat av det här slaget.

Och då måste vi utgå från det vi faktiskt vet.

Vi vet inte att Engström hade någon fixering vid Olof Palme. Det räcker inte att vara moderat, ogilla Palme starkt eller ens ha uttryckt att man önskade livet ur honom. Sådana känslor förekom hos många vid den tiden. Vi vet inte heller att Engström hade något särskilt vapenintresse, och vi vet inte om han led av depression eller annan psykisk ohälsa.

Det finns heller ingen entydig ”typisk profil” i strikt mening. Däremot finns det, enligt forskning om attentatsmän och liknande gärningsmän, vissa återkommande drag och livsomständigheter.

Exempel på sådana är:

* svag familjeförankring, exempelvis att personen är ogift eller saknar barn,
* social isolering och ibland ett relativt rotlöst liv,
* tidigare kontakt med psykiatri eller annan mentalvård,
* erfarenhet av och intresse för vapen,
* långvariga upplevda oförrätter, ressentiment och känslor av misslyckande eller motgång,
* depression, förtvivlan eller en tilltagande fixering vid en viss person eller fråga.

Det handlar alltså sällan om en enskild egenskap, utan snarare om en kombination av olika sårbarhetsfaktorer och belastningar.

Om man trots alla reservationer ändå försöker skissa på en statistiskt mer sannolik gärningsmannabild i just Palmemordet, skulle jag därför snarare tänka mig en individ som hyser ett starkt hat mot Olof Palme och som i någon mån har kommit att se Palme som en symbol för sina egna misslyckanden, oförrätter eller frustrationer.

Personen lever sannolikt relativt socialt isolerat, kanske ensam och utan barn, och det kan finnas en historia av psykisk ohälsa. Någon form av våldskapital ligger också nära till hands, även om det inte behöver innebära tidigare domar för våldsbrott. Erfarenhet av och intresse för vapen vore också ett relevant drag.

Och kanske viktigast av allt: åtminstone i själva gärningsögonblicket tycks den egna säkerheten och den egna framtiden ha haft mycket liten betydelse.

Det betyder inte att gärningsmannen måste passa in på den här bilden. Min poäng är bara att om man alls vill tala om återkommande gärningsmannadrag, så är det betydligt mer komplicerat än att säga att ”sådana som Engström” typiskt begår den här sortens attentat.
Citera
2026-09-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Personligen vill jag egentligen inte tala om någon ”typisk profil” alls.

Återigen: jag har aldrig hävdat att Engström inte kan vara gärningsmannen. Min invändning gäller enbart påståendet att han skulle motsvara någon slags typisk gärningsmannaprofil för ett attentat av det här slaget.

Och då måste vi utgå från det vi faktiskt vet.

Vi vet inte att Engström hade någon fixering vid Olof Palme. Det räcker inte att vara moderat, ogilla Palme starkt eller ens ha uttryckt att man önskade livet ur honom. Sådana känslor förekom hos många vid den tiden. Vi vet inte heller att Engström hade något särskilt vapenintresse, och vi vet inte om han led av depression eller annan psykisk ohälsa.

Det finns heller ingen entydig ”typisk profil” i strikt mening. Däremot finns det, enligt forskning om attentatsmän och liknande gärningsmän, vissa återkommande drag och livsomständigheter.

Exempel på sådana är:

* svag familjeförankring, exempelvis att personen är ogift eller saknar barn,
* social isolering och ibland ett relativt rotlöst liv,
* tidigare kontakt med psykiatri eller annan mentalvård,
* erfarenhet av och intresse för vapen,
* långvariga upplevda oförrätter, ressentiment och känslor av misslyckande eller motgång,
* depression, förtvivlan eller en tilltagande fixering vid en viss person eller fråga.

Det handlar alltså sällan om en enskild egenskap, utan snarare om en kombination av olika sårbarhetsfaktorer och belastningar.

Om man trots alla reservationer ändå försöker skissa på en statistiskt mer sannolik gärningsmannabild i just Palmemordet, skulle jag därför snarare tänka mig en individ som hyser ett starkt hat mot Olof Palme och som i någon mån har kommit att se Palme som en symbol för sina egna misslyckanden, oförrätter eller frustrationer.

Personen lever sannolikt relativt socialt isolerat, kanske ensam och utan barn, och det kan finnas en historia av psykisk ohälsa. Någon form av våldskapital ligger också nära till hands, även om det inte behöver innebära tidigare domar för våldsbrott. Erfarenhet av och intresse för vapen vore också ett relevant drag.

Och kanske viktigast av allt: åtminstone i själva gärningsögonblicket tycks den egna säkerheten och den egna framtiden ha haft mycket liten betydelse.

Det betyder inte att gärningsmannen måste passa in på den här bilden. Min poäng är bara att om man alls vill tala om återkommande gärningsmannadrag, så är det betydligt mer komplicerat än att säga att ”sådana som Engström” typiskt begår den här sortens attentat.

Ganska väl resonerat!

SE har som 12 åring sänts från familjen i Indien till internatskola i Sverige.
De jag träffat på som har utsetts för samma sak, typ Sigtuna internat, var inte stabila i psyket.

Hat mot Olof! Hans fru sade att han gärna sett på om/när Olof sköts. Alltså en diskussion som förekommit i kretsen runt honom.

Ovan två är tillräckligt för att han skall vara i Zonen s a s tycker jag.

Ett rykte säger SE gjort nidbilder av OP som förekommit i tryck!
Citera
2026-09-25, 20:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ganska väl resonerat!

De jag träffat på som har utsetts för samma sak, typ Sigtuna internat, var inte stabila i psyket.

Hat mot Olof! Hans fru sade att han gärna sett på om/när Olof sköts. Alltså en diskussion som förekommit i kretsen runt honom.

Var har du hört det ryktet?
Citera
2026-09-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Nidbilderna?

Det fanns piltavlor på OP!

Skall gräva, tar tid, återkommer i morgon!
Citera
2026-09-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Snabb googling ger:

"Moderata Ungdomsförbundet (MUF) & interna grafiker: Under 1980-talets hårda politiska kampanjer tryckte MUF t-shirts och kampanjmaterial med mer traditionella, men skarpa, karikatyrer av Palme (ofta fokuserade på hans näsa och profil). Exempelvis framkom det i granskningar att Stig Engström (senare känd som "Skandiamannen") i sin roll som grafiker var med och producerade lokalt kampanjmaterial för Moderaterna i Täby, vilket inkluderade sådana nidbilder."
Citera
2026-09-25, 22:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ganska väl resonerat!

Jag har ingen aning om Engströms inre liv. Det vore rena spekulationer att diagnostisera honom som "inte stabil i psyket". Jag utgår från det jag vet.
Citera
2026-09-25, 22:37
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du gjorde en elegant utveckling av det jag redan skrev, men återigen: menar du att det här rör sig om en ”typisk gärningsman” för ett mord på en politisk ledare på öppen gata?

Observera att jag inte säger att Engström inte kan vara gärningsmannen. Det är teoretiskt möjligt att hans upplevda utanförskap, bristande självkänsla och en djävulsk snefylla på något sätt kan ha bidragit till mordet.

Men inte ens om det vore så skulle det göra honom till en ”typisk gärningsman” för den här typen av brott.

Om Stig Engström faktiskt var mördaren vidhåller jag att han skulle sticka ut ganska tydligt jämfört med många andra gärningsmän bakom liknande attentat.

Han kanske är mer typisk för gruppen MGM som knyter handen i fickan, beväpnar sig på stan för att känna makt, närmar sig någon fixstjärna/offentlig person men aldrig gör något som spräcker fasaden eftersom det tilltänkta offret har personskydd. Den typen kanske är mer benägen att istället bråka med chefen och göra sig omöjlig med omgivningen.

Den vi kanske tänker oss som mer typisk gärningsman som också mördar offret, är väl en Oswald. Psykopat som utåt har ett politiskt incitament men som lika gärna kan skjuta en demokrat som en republikan. Han sköt ju en republikan och misslyckades, försökte hoppa av till Kuba och blev hemskickad eftersom han avfärdades som ung störd man.

Han tycks ändå ha tvekat ända in i det sista men iom att frun inte förlät honom natten innan mordet så lämnade han hemmet den morgonen utan förlovningsringen och pengar. Han utgick antagligen från att polisen skulle skjuta honom i samband med attentatet. Oswald angrep en skyddad (nåja) president i dagsljus inför publik i en stad där medborgarna är beväpnade och polisen skjuter tillbaks.

Engström smög upp bakom en oskyddad Palme och sköt honom i ryggen. Tror inte han hade försökt om han sett livvakter.

Engström är kanske typisk i gruppen potentiella GM som balanserar mellan att gå över gränsen och skriva insändare.
Citera
2026-09-25, 23:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Han kanske är mer typisk för gruppen MGM som knyter handen i fickan, beväpnar sig på stan för att känna makt, närmar sig någon fixstjärna/offentlig person men aldrig gör något som spräcker fasaden eftersom det tilltänkta offret har personskydd. Den typen kanske är mer benägen att istället bråka med chefen och göra sig omöjlig med omgivningen.

Den vi kanske tänker oss som mer typisk gärningsman som också mördar offret, är väl en Oswald. Psykopat som utåt har ett politiskt incitament men som lika gärna kan skjuta en demokrat som en republikan. Han sköt ju en republikan och misslyckades, försökte hoppa av till Kuba och blev hemskickad eftersom han avfärdades som ung störd man.

Han tycks ändå ha tvekat ända in i det sista men iom att frun inte förlät honom natten innan mordet så lämnade han hemmet den morgonen utan förlovningsringen och pengar. Han utgick antagligen från att polisen skulle skjuta honom i samband med attentatet. Oswald angrep en skyddad (nåja) president i dagsljus inför publik i en stad där medborgarna är beväpnade och polisen skjuter tillbaks.

Engström smög upp bakom en oskyddad Palme och sköt honom i ryggen. Tror inte han hade försökt om han sett livvakter.

Engström är kanske typisk i gruppen potentiella GM som balanserar mellan att gå över gränsen och skriva insändare.

För mig personligen blir det här något för spekulativt. Ska jag vara intellektuellt ärlig kan man uttrycka det som att jag är agnostiskt inställd till Engström teoretiska benägenhet till att skjuta statsministern i ryggen på öppen gata inför ett närmast tjugotal vittnen. Det saknas helt enkelt data. Och väldigt mycket som tas upp i tråden är inget annat är spekulativt.

Det är väl därför jag reagerar på uttalanden som att han på något sätt skulle vara en "typisk gärningsman". Är han verkligen det?
Citera
2026-09-25, 23:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vi talade om bevis och placering på mordplatsen. Utan iakttagelsen av LJ har du endast utstämpling och ett ev. samtal med väktarna att ta fasta på... resten är dina fantasier.

Som vanligt tramsar du...

Tillägg:
Bra att du ändå flyttade tramset till rätt tråd.
Ni "SE-förnekare" hänvisar ju ofta till att SE inte skulle ha haft tidsmässigt utrymme för att kunna vara mördaren. Och lite motsägelsefullt menar ni samtidigt att ni inte har en aning om någonting över huvud taget. Så det är ju f6rtfarande väldigt oklart hur ni resonerar här. Skulle kanske vara bra om du kan förklara hur du/ni egentligen tänker er att händelseförloppet under själva mordkvällen skall ha sett ut.
Citera
2026-09-26, 00:07
Medlem
Man kan ju se på Breivik då. Mammas pojke, snäll mot alla, omtyckt och populär bland vänner. Överklass.

En dag tar han livet av 77 människor.

Man undrar på hur pappslöjd hadde analyserat honom om han hadde lyckats rymma från den ön?
Citera
2026-09-26, 00:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ni? <trams>

Försök istället att lära dig vad som är fakta resp. bevis och vad som är dina egna vilda fantasier.
Citera
2026-09-26, 01:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Man kan ju se på Breivik då. Mammas pojke, snäll mot alla, omtyckt och populär bland vänner. Överklass.

En dag tar han livet av 77 människor.

Man undrar på hur pappslöjd hadde analyserat honom om han hadde lyckats rymma från den ön?

Med din sjuka PAPPSLÖJD så försöker du här dra in en massmördare?
SE-hypotesen likt andra hypoteser drar rätt många sjuka personer till sig!

Men här håller ni såklart alla SE-sägare bakom ryggen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in