2026-09-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Du menar, till exempel, att JJ kan ha lämnat DNA-spår på utsidan av väskan, som sedan hanterats av polis som lyckats föra in DNA:t inuti väskan vid undersökning?
Nej, jag menar inte specifikt att polisen skulle ha överfört DNA,t vid undersökningen.

Jag menar sekundär överföring generellt.

Om JJ:s uppgift stämmer att han tog upp Gerds väska och lade den på verandan kan han ha lämnat DNA på väskan eller fått sitt biologiska material överfört till någon annan.

Om en annan person därefter hanterat både något med JJ,s DNA på och insidan av väskan kan JJ,s DNA i princip ha överförts sekundärt, utan att JJ själv varit inne i väskan.

Jag säger inte att det är vad som hänt, bara att möjligheten finns.
Och eftersom vi inte har NFC rapporten om fyndet i väskan vet vi inte tillräckligt om spårets placering, karaktär och omfattning för att avgöra hur rimlig en sådan förklaring är.
Citera
2026-09-25, 16:28
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nej, jag menar inte specifikt att polisen skulle ha överfört DNA,t vid undersökningen.

Jag menar sekundär överföring generellt.

Om JJ:s uppgift stämmer att han tog upp Gerds väska och lade den på verandan kan han ha lämnat DNA på väskan eller fått sitt biologiska material överfört till någon annan.

Om en annan person därefter hanterat både något med JJ,s DNA på och insidan av väskan kan JJ,s DNA i princip ha överförts sekundärt, utan att JJ själv varit inne i väskan.

Jag säger inte att det är vad som hänt, bara att möjligheten finns.
Och eftersom vi inte har NFC rapporten om fyndet i väskan vet vi inte tillräckligt om spårets placering, karaktär och omfattning för att avgöra hur rimlig en sådan förklaring är.

Då menar vi samma sak; JJs DNA på utsidan, någon annan än JJ har råkat överföra det till insidan.

Som jag skrev: "till exempel", angående polis vid undersökning.
Citera
2026-09-25, 17:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Då menar vi samma sak; JJs DNA på utsidan, någon annan än JJ har råkat överföra det till insidan.

Som jag skrev: "till exempel", angående polis vid undersökning.

Hmm, då borde det ju finnas JJ-DNA även utanpå väskan vilket inte nämnts.
Men om polisen som hanterat strumpbyxorna också hanterat väskan så...
Citera
2026-09-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Det finns många stollar i den här tråden...
Syftar du på mig, eller?
Jag är mer intresserad av bevis än fantasier.
Citera
2026-09-25, 17:19
Medlem
Det finns så många stollar i tråden. Man får hålla sig till dom fakta som finns. Tor och Gerd blev ihjälslagna. Då börjar vi där. Vem är intresserad av att ta dom av daga?? Det tror jag handlar om pengar, gissningsvis dom 10 000 kr som fanns i Tors plånbok som var avsedda åt JJ. Mordet skedde i slutet av en månad, maj 2005, och i slutet av en månad förfaller många räkningar som ska betalas. Junihyran skulle JJ då betala. Ett hyreskontrakt är ofta skrivet så att man kan vräka hyrespersonen per omgående.
Om nu JJ var short om pengar och inte fick ut dom 10 000 kr han blev lovad av Tor till att börja med så brast det.
Jag ska kolla mer på det här.
Citera
2026-09-25, 18:21
Medlem
Citat:
Det finns så många stollar i tråden. Man får hålla sig till dom fakta som finns. Tor och Gerd blev ihjälslagna. Då börjar vi där. Vem är intresserad av att ta dom av daga?? Det tror jag handlar om pengar, gissningsvis dom 10 000 kr som fanns i Tors plånbok som var avsedda åt JJ. Mordet skedde i slutet av en månad, maj 2005, och i slutet av en månad förfaller många räkningar som ska betalas. Junihyran skulle JJ då betala. Ett hyreskontrakt är ofta skrivet så att man kan vräka hyrespersonen per omgående.
Om nu JJ var short om pengar och inte fick ut dom 10 000 kr han blev lovad av Tor till att börja med så brast det.
Jag ska kolla mer på det här.
Tror jag också.
Citera
2026-09-25, 18:29
Medlem
Citat:
Nä, det är mina teorier vilket jag har redovisat. Det är väl snarare du som driver galna teorier och påstår att dessa är sanningar. Rannsaka dig själv innan du börjar anklaga andra...
Tänker inte öda tid på att käbbla med dig mer, men det stämmer helt enkelt inte som du påstår. Du förvränger sanningen i dina anklagelser mot mig precis som du vridit på sanningen med uppgifter som rör dubbelmordet.

Jag har varit tydlig med att uppge när det varit mina egna funderingar jag lagt fram, medan du presenterat dina lösryckta idéer om lantmäteri-/affärskontakter mellan JJ och Tor som fakta, och jag kan lista dina förvillande - för att inte säga trådsaboterande - citat om du så önskar.
Citera
2026-09-25, 19:09
Medlem
Citat:
Det är så det ser ut. Hade ansökan blivit avslagen hade den funnits arkiverad. Nu låg ärendet öppet för en komplettering som aldrig kom in av förklarliga skäl.
Har du exklusiv insyn i Lantmäteriets ärenden?
Citera
2026-09-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Syftar du på mig, eller?
Jag är mer intresserad av bevis än fantasier.
Jag har inte syftat på nån. Jag vill bara veta VARFÖR JJ tog livet av Tor och Gerd.
Pressenterara dina bevis du, jag är idel öra.

Jag kommer inte att skriva nåt mer i tråden, så ser det det ut.
Citera
2026-09-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Har du exklusiv insyn i Lantmäteriets ärenden?
Nä, jag har sagt att jag inte ska skriva nåt mer i tråden då det finns såna som vet mycket bättre än vad jag vet så hör med den.
Citera
2026-09-25, 21:11
Medlem
Citat:
Det finns så många stollar i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tror jag också.
Håller fullständigt med
Citera
Igår, 11:27
Medlem
Citat:
Jag har inte syftat på nån. Jag vill bara veta VARFÖR JJ tog livet av Tor och Gerd.
Pressenterara dina bevis du, jag är idel öra.
Det är just det jag menar.
Det finns inte tillräckliga bevis.
Det blir intressant att läsa om vad hovrättsförhandlingarna kommer fram till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in